Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det var väl @russinbulle som hade en hund som råkade ut för detta 😢
Japp det stämmer. Min heelertant Mini fick eländet (fransk hjärtmask) och det tog över ett halvår innan dom hittade felet. Hon var en vecka från avlivning då hon knappt kunde andas när dom till slut hittade felet, men fick kroniska ärr på lungorna och lite jobbigt varma sommardagar och kalla vintrar. Men hon levde ett gäng år till och fick somna in av helt andra orsaker vid 10 år :heart

Sniglar och snigelslem kan smitta med både fransk hjärtmask och lungmask, men det behandlas med olika preparat

Vi har varit på besök på BHK och fått ett väldigt bra intro ☺️ Massor med miljöträning för Bomullstussen som vill hälsa på alla människor och hundar. Och så sjukt skönt för mig med en miljö med lydiga hundar och vettiga hundägare så jag kunde fokusera på min hund istället för att parera omgivningen!

Bomullstussen verkade dessutom vara sjukt nöjd med sig själv efteråt dessutom 😂
20230725_221526.webp

Bomullstussen är arg på åskan, eller hon har bestämt att åskan kommer från körsbärsträdet 🤷 Så nu ska hon springa dit och skälla när det åskar 😅
(och ja, jag jobbar med att betinga bort att hon blir uppstressad av åskan. Men att hon bestämt att den bör i körsbärsträdet är rätt kul)

Jag förstår att du jobbar med stressen men vill bara inflika att det faktum att hon går igång med skall osv på åskan visar att hon är berörd av ljudet/upplevelsen så det kan ju vara bra att tänka på när ni tränar. Risken är alltid vid ljudrädsla/berördhet att en tyvärr omedvetet förstärker rädslan genom träningen.

Jag förstår att du jobbar med stressen men vill bara inflika att det faktum att hon går igång med skall osv på åskan visar att hon är berörd av ljudet/upplevelsen så det kan ju vara bra att tänka på när ni tränar. Risken är alltid vid ljudrädsla/berördhet att en tyvärr omedvetet förstärker rädslan genom träningen.
Nu verkar det inte vara värre än att hon går att distrahera med typ lite kel eller lydnadstränung under åskväder, så min förhoppning är att det här mest är en del av spökåldern då hon inte varit ljudkänslig från till för några veckor sedan.

Prova lära in typ "låt bli" och byt med en godis.
Knut var förjäklig o äta saker ett tag.
Sen ser jag till att hunden alltid är framför mig när den är lös så ser jag vad han gör :)
Men gott godis o byta med kommer funka!
Är precis så vi gör och fungerar jättebra när han är i koppel eller lös i närheten av mig och jag ser snigeln. Men är han lite längre ifrån så hinner han svälja innan jag ens hinner se att han hittat en snigel. Samma ute i våran inhägnade trädgård där han springer runt och busar. Är ju så högt gräs i vägkanten och så med och han är supersnabb så ofta hinner jag inte ens se dom innan dom är i magen🤢 får se till att vara väldigt nära honom ett tag och se om jag kan bryta vanan. Dom 🤬-sniglarna är ju verkligen ÖVERALLT!

Igår var vi iväg på inkallningsträning. Alltså denna lilla valp, vart kommer detta sluta? Han är ju helt fantastiskt

Ny plats för oss båda. nya hundar och nya människor, joggare runt om och andra personer som bara var ute och gick. Han hade så stor fokus på mig, och hade inget intresse alls av att bege sig iväg på andra äventyr, t.o.m. så pass att jag hade ha honom lös.

En riktigt förig liten sak verkar han vara :)

Är precis så vi gör och fungerar jättebra när han är i koppel eller lös i närheten av mig och jag ser snigeln. Men är han lite längre ifrån så hinner han svälja innan jag ens hinner se att han hittat en snigel. Samma ute i våran inhägnade trädgård där han springer runt och busar. Är ju så högt gräs i vägkanten och så med och han är supersnabb så ofta hinner jag inte ens se dom innan dom är i magen🤢 får se till att vara väldigt nära honom ett tag och se om jag kan bryta vanan. Dom 🤬-sniglarna är ju verkligen ÖVERALLT!
ah förstår... så va äckligt 😂 🙈 :yuck:

En annan grej med att de äter sniglar är att de ofta också stoppar fram näsan mot ormar…

Min wachtelhane har tyvärr en förkärlek för att plocka upp skogssniglar och släppa dem igen, men han har tyvärr även gjort samma sak med orm. En mindre bra idé 🙄

Så, jag hade absolut försökt att bryta det beteendet hos en ung hund!

@_Zacke_ har du funderat på skvallerträning på sniglar?
Jag vet inte riktigt, det är ju verkligen mycket sniglar. Typ 10 stycken per meter 😅 då får han ju inte göra annat än att skvallra. Jag får försöka en period att hålla mig precis intill honom och verkligen se till att han ger tusan i dom. Så kanske han vänjer sig av med det. Nästan synd att det är långt till vintern nu 😅

Jag vet inte riktigt, det är ju verkligen mycket sniglar. Typ 10 stycken per meter 😅 då får han ju inte göra annat än att skvallra. Jag får försöka en period att hålla mig precis intill honom och verkligen se till att han ger tusan i dom. Så kanske han vänjer sig av med det. Nästan synd att det är långt till vintern nu 😅
Än värre efter allt regn, nu kommer de ju explodera.

Finns det nåt han inte gillar som man kanske kan spruta på eller runt några utplacerade planerade sniglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 446
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 673
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka