Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Japp.. han har mumsat i sig sen han var 8 veckor đŸ€ą han vet att jag inte tycker om det sĂ„ i koppel lĂ„ter han bli men med tanke pĂ„ att han Ă€r lös 95% av tiden sĂ„ blir det en hel del sniglar 😅 ganska vidrigt nĂ€r han kommer fint pĂ„ en inkallning och man ska belöna med godis och han har gult slem runt hela munnenđŸ€ą dĂ„ blir det belöning pĂ„ marken kan jag ju sĂ€ga, stoppar inte dit mina fingrar 😂

TÀnk pÄ att hundar kan bli smittade av fransk hjÀrtmask om de slickar pÄ/Àter sniglar. Kan sluta vÀldigt illa om en infektion inte upptÀcks i tid.

Abbe hatar verkligen regnet. Han har varit ute vÀldigt lite de sista dagarna, gÄr ut i carporten för att överhuvudtaget göra sina behov.
IgÄr höll han dock pÄ att riva huset av överskottsenergi sÄ jag tvingade ut honom pÄ en lite lÀngre promenad.
Vad gör han?
GÄr mellan mina ben nÀstan hela tiden, för att fÄ det lilla skydd han kan. :rofl:

IMG_6320.webp

Ă„h fy..
Dessa retrivers...
Mina Ă€lskar att stoppa i sig bajs frĂ„n rĂ„djur/hjortar. Blir ocksĂ„ belöning pĂ„ marken. Äldsta fĂ„ngar allt, men valpen har inte fattat det, sĂ„ det studsar pĂ„ pannan och landar pĂ„ marken.
Bajs frĂ„n rĂ„djur och hjortar Ă€r en favorit Ă€ven för vĂ„r lilla labbevalp! 🙈 Betydligt vĂ€rre Ă€r dock att han Ă€ven upptĂ€ckt svamp som en favorit. Vi har haft tur och "bara" behövt framkalla krĂ€kning hos veterinĂ€r en gĂ„ng, p.g.a. misstĂ€nkt giftsvamp, och att han annars endast fĂ„tt tag pĂ„ ofarliga skivlingar. Svampintresset har dock gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att jag konsekvent har honom kopplad i skogen đŸ˜„ Sett en del flugsvamp och annat hĂ€romkring. 😬

VeterinĂ€ren som framkallade krĂ€kning föreslog munkorg, men jag vet inte... Vi har lyckats sĂ„ att han annars stannar upp och skvallrar vid nedfallna Ă€pplen pĂ„ trĂ€dgĂ„rden, men han behöver pĂ„minnelser, och det Ă€r inte sĂ„ att han skvallrar om allt Ă€tbart utomhus. Sjukt stressande! Hundparkour, enklare sökövningar och trix fungerar ju Ă€ven med koppel och sele, och det Ă€r ju kul att se honom jobba hĂ„rt för lite deppigt valpfoder, men matintresset har onekligen bĂ„de för- och nackdelar đŸ€Ș

Bajs frĂ„n rĂ„djur och hjortar Ă€r en favorit Ă€ven för vĂ„r lilla labbevalp! 🙈 Betydligt vĂ€rre Ă€r dock att han Ă€ven upptĂ€ckt svamp som en favorit. Vi har haft tur och "bara" behövt framkalla krĂ€kning hos veterinĂ€r en gĂ„ng, p.g.a. misstĂ€nkt giftsvamp, och att han annars endast fĂ„tt tag pĂ„ ofarliga skivlingar. Svampintresset har dock gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att jag konsekvent har honom kopplad i skogen đŸ˜„ Sett en del flugsvamp och annat hĂ€romkring. 😬

VeterinĂ€ren som framkallade krĂ€kning föreslog munkorg, men jag vet inte... Vi har lyckats sĂ„ att han annars stannar upp och skvallrar vid nedfallna Ă€pplen pĂ„ trĂ€dgĂ„rden, men han behöver pĂ„minnelser, och det Ă€r inte sĂ„ att han skvallrar om allt Ă€tbart utomhus. Sjukt stressande! Hundparkour, enklare sökövningar och trix fungerar ju Ă€ven med koppel och sele, och det Ă€r ju kul att se honom jobba hĂ„rt för lite deppigt valpfoder, men matintresset har onekligen bĂ„de för- och nackdelar đŸ€Ș
Det dÀr med svamp kan ju bli riktigt farligt.

Är sjĂ€lv försiktig med att vĂ€cka det intresset, har dĂ€rför valt att inte söka kantarell med mina.
Även en sĂ„n sak som att slĂ€nga ut torrfoder i grĂ€smattan nĂ€r det Ă€r svampsĂ€song hoppar jag över. Vi har massa smĂ„ svampar av olika slag i grĂ€smattan, vĂ„gar inte chansa pĂ„ att de rĂ„kar peta i sig nĂ„gon giftig variant dĂ€r i all hast.

Men munkorg kanske inte Àr nÄgon dum idé ÀndÄ. sÄ kan han iallafall fÄ vara lös?

Det dÀr med svamp kan ju bli riktigt farligt.

Är sjĂ€lv försiktig med att vĂ€cka det intresset, har dĂ€rför valt att inte söka kantarell med mina.
Även en sĂ„n sak som att slĂ€nga ut torrfoder i grĂ€smattan nĂ€r det Ă€r svampsĂ€song hoppar jag över. Vi har massa smĂ„ svampar av olika slag i grĂ€smattan, vĂ„gar inte chansa pĂ„ att de rĂ„kar peta i sig nĂ„gon giftig variant dĂ€r i all hast.

Men munkorg kanske inte Àr nÄgon dum idé ÀndÄ. sÄ kan han iallafall fÄ vara lös?

Nej kanske munkorg Àr en bra idé trots allt, om jag hittar en modell som kÀnns bra. Tror att den ganska snabbt skulle kunna betingas till nÄgot positivt, om jag hittar en modell som kÀnns bÄde trygg och behaglig. Generellt kÀnns han vÀldigt opjoskig med hantering om man bara belönar mellan momenten; han gillar att klippa klor, bli torkad om tassar osv. Min frÀmsta oro handlar om att han ska fastna med den i nÄgot, eller att den skulle sitta pÄ ett sÀtt som blir obehagligt för honom.

Japp.. han har mumsat i sig sen han var 8 veckor đŸ€ą han vet att jag inte tycker om det sĂ„ i koppel lĂ„ter han bli men med tanke pĂ„ att han Ă€r lös 95% av tiden sĂ„ blir det en hel del sniglar 😅 ganska vidrigt nĂ€r han kommer fint pĂ„ en inkallning och man ska belöna med godis och han har gult slem runt hela munnenđŸ€ą dĂ„ blir det belöning pĂ„ marken kan jag ju sĂ€ga, stoppar inte dit mina fingrar 😂
UĂ€ck :eek:
MÄste sÀga att min hunds faiblesse Àr bÀttre. Han Àter maskrosor. Drar i blomman tills den slÀpper och tuggar i sig. Nu finns inga blommor sÄ han knaprar blad istÀllet :rofl:

Nej kanske munkorg Àr en bra idé trots allt, om jag hittar en modell som kÀnns bra. Tror att den ganska snabbt skulle kunna betingas till nÄgot positivt, om jag hittar en modell som kÀnns bÄde trygg och behaglig. Generellt kÀnns han vÀldigt opjoskig med hantering om man bara belönar mellan momenten; han gillar att klippa klor, bli torkad om tassar osv. Min frÀmsta oro handlar om att han ska fastna med den i nÄgot, eller att den skulle sitta pÄ ett sÀtt som blir obehagligt för honom.
TÀnkte ocksÄ pÄ det dÀr med att fastna.
Kanske kan hitta en variant med lite mindre maskor?
Ser framför mig hur han försökt kĂ€ka sniglar och har munkorgen full med snigelslem đŸ€ź

Stackars lilla Bog. Han var sÄ lycklig nÀr han kom in pÄ kliniken, sÄ glad i alla mÀnniskor och hundar.
Men sÄ oerhört ledsen och ynklig av sederingen för ultraljud av magen. Lilla hjÀrtat. :cry:
Vi lyckades knipa en avbokad ortopedtid ocksÄ, sÄ imorgon ska han tillbaka och sederas igen.
Hoppas verkligen pÄ att han inte kommer mÄ dÄligt av det. Vill att min grabb ska vara en fortsatt glad och bekymmersfri valp.

Spontant kÀnns han inte som en som blir traumatiserad lÀtt.

Han har tex fastnat med tÀnderna i kompostgallret tvÄ gÄnger och skrikit som en stucken gris i panik innan jag
fÄtt loss honom, bara för att springa dit och bita i gallret/klÀttra pÄ det direkt.

Men mattehjÀrtat gör ju ont nÀr dom blir sÄ smÄ och ledsna. :(

HÀr omkring (vÀstkusten) sÄ har vi haft flera omrÄden med hjÀrtmask. Orust och Koster bla. Vi hade örnkoll pÄ Wallan nÀr hon var liten för Frasse hann dra i sig nÄgra som valp.
LĂ€ste att koster var ett av dom stĂ€llen dĂ€r det pĂ„trĂ€ffats. Tur att jag bor lĂ„ngt dĂ€r ifrĂ„n i alla fall. Har aldrig hört talas om det hĂ€r varken pĂ„ hund eller rĂ€v. KĂ€mpar pĂ„ att fĂ„ honom lĂ„ta bli dom men det Ă€r svĂ„rt att undvika helt 😬

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Ny pÄ forumet sÄ har inte koll pÄ hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. VÀldigt lÄngt inlÀgg, dÄ jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig sjÀlv ocksÄ ;) Jag Àr i 30-Ärs Älder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursÀkt för en vÀgg av text men jag kÀnner att jag vill fÄ lite extern input. Jag har medvetet inte nÀmnt namnet pÄ ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar