Jag har ju kört ryggsäcken hemma med Chia varje gång hon blivit turbo. Hon lärde sig fort att fejka avslappning på bara någon sekund, men fortsatte jag hålla visade det sig direkt att hon inte alls var avslappnad och behövde hållas lite till och då kom den riktiga avslappningen och hon somnade eller varvade ner tydligt
Jag tycker att det visat sig nyttigt ute, jag kan ha henne i knät och då kopplar hon det till att ta det lugnt.
Nu räcker det oftast med att jag bara har henne nära, men en lugnande klapp ibland. Vi sätter oss ofta på bänkar, ute i skogen, på gräsmattor osv och bara sitter. Vi har en 3-årig staffe som fortfarande har nytta av passivitetsträning så det lägger jag gärna in i vardagen.
När Chia är övertrött kan hon inte gå i koppel utan biter och kampar med det, det känner jag inte är något att lägga energi på eftersom det inte sker normalt sett.
Att ta med tuggben eller tex en kong när ni är iväg kanske ni provat, men det är ju annars lugnande att tugga och slicka.
Det är nog individuellt om det är en större utmaning att vara passiv i en tråkig vs fartfylld miljö, men jag skulle säga att det är bra att träna på båda