Idag fick Roxy leka med en annan valp och de var helt överlyckliga. Vi tog pauser ibland och avslutade nÀr de började verka vara trötta och vi tyckte det gick super. Sen lÀgger den andra valpens Àgare upp ett klipp pÄ fb och fÄr en hejdundrandes utskÀllning av en uppfödare inom hennes ras om att man absolut inte fÄr lÄta valpar leka "sÄ vÄldsamt" och att det Àr "förödande för deras skelett som mest bestÄr av brosk"
SĂ„ hon tvingade min kompis att ta ner klippet och skickade flera arga meddelanden om hur oansvariga och dumma vi var. Vi bĂ„da Ă€r veterinĂ€rstudenter och mycket vĂ€l medvetna om att tillvĂ€xtzoner inte Ă€r slutna, men att man inte skulle lĂ„ta valpar leka Ă€r för mig nytt. Som sagt verkade bĂ„da valparna glada och jag kan inte kĂ€nna att leken var sĂ„ himla vĂ„ldsam. Jag tĂ€nker att valpar leker vĂ€l med sina kullsyskon hela tiden? Usch, fick sĂ„ ont i magen nu. Ă
andra sidan förkastar samma uppfödare valpfoder för att hon anser att det ger stor risk för ledproblem, och har istÀllet rÄtt min kompis att ge vuxenfoder, köttfÀrs, ris, tillskott, ÀppelcidervinÀger och A-fil till sin valp, och sÄ vet jag inte om en kunnig mÀnniska skulle sÀga.
Edit: mÀnniskan har tydligen ocksÄ rekommenderat Doggys vuxenfoder. Ok.