Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, verkligen! Av tre tappade hajtänder har vi fångat två, och jag är hyfsat säker på att den tredje ligger ute i gräsmattan efter kamplek. Men håller med, de är förvånansvärt opåverkade. Jag hade blod på hela händerna efter valpkursen senast men valpis lika glad för det. Märker dock att det kliiiiar, mycket gnag, helst på husses tofflor som har bra tuggmotstånd.
Testa borsta tänderna nu, hade en hund som älskade tandborstning efter jag introducerade det vid tandlossning då det kliade massor.

Jag har fått en utbrytarkung! Åkte för att träna och satte Lakrits i en komposthage. Gick för att hämta Dumle och då kom Lakrits kutande förbi i hundra knyck. Komposthagen stod dessutom fortfarande upp! Det var den träningen det…

Testa borsta tänderna nu, hade en hund som älskade tandborstning efter jag introducerade det vid tandlossning då det kliade massor.
Smart!

Jag tror att det varierar mellan blank 10 till prasslig 20 🤔 Så i senaste köttbulleindex så blir det 5 till 10 beroende på storlek, både på hund och köttbullar! :up:
Utmärkt! Tack. Läste dessutom någonstans att det är köttbullens dag idag, så det var ju lägligt.

20210823_083807.webp

Hoppar in i tråden!
Hämtade en 9 veckor gammal tik i helgen, hon är en pudelblandning (25% amerikansk cocker spaniel). Och nej, hon kostade inte 40' :D Hon är superbusig och glad när hon är vaken men sover väldigt mycket såklart. Mitt största orosmoment just nu är att hon känns lite tunn. Man känner lätt alla revben och ryggkotor när man bara drar handen över henne. Kanske är det bara jag som är van vid för knubbiga valpar? Hon vill hur som helst inte äta av fodret vi fick av uppfödaren. Det tar hon bara nån kula av då och då. Så nu ger jag henne bara mitt foder, det äter hon bättre av men har inte fått i sig hela dagsransonen någon av dagarna hittills. Det kommer säkert så småningom :)

Wow som han har vuxit, hur gammal är han nu? Härligt att det går så bra på kursen för er, får nog också testa gurka här hemma..
Björnbär är dock rätt gott, helst från busken.. 🙃
Han är ca 5 månader, börjar bli en stor kille! :) Ja det är jättekul! Hittade du någon valpkurs förresten, eller är det fortfarande ont om såna där ni bor? Haha, kanske ska jag skriva upp björnbär på listan att testa också :D

Verkar som att det kan bli valp i mitten av september, om allt går i lås :nailbiting: Herreguu, vad ska jag ge mig in på! Valpar är ju skitjobbiga! :D

Har en femårig staffe som i och för sig var en riktig walk in the park som bäbis. Men sån tur har man väl knappast igen… :cautious:

Iris' bror ligger inne med en bit laddsladd som fastnat i magen. :crazy: Stackars liten. Iris fortsätter att bita och "smaka" på ALLT, inklusive trägolvet på övervåningen... hon har ofta sten i munnen när vi är ute. Är väl bara att invänta en buköppning på henne också. :meh:

Iris' bror ligger inne med en bit laddsladd som fastnat i magen. :crazy: Stackars liten. Iris fortsätter att bita och "smaka" på ALLT, inklusive trägolvet på övervåningen... hon har ofta sten i munnen när vi är ute. Är väl bara att invänta en buköppning på henne också. :meh:
Usch vad otäckt, hoppas det går bra.

Jag har försökt övertyga valpis att eftersom hon är sladdvalp (född sist ett par timmar efter övriga i kullen) så är det kannibalism om hon äter sladd. Hon tror mig inte...

Det har redan gått tre månader sedan min stora kärlek Tengil flyttade in, och ännu har inga hyss förtagit förälskelsen! Jag är så nöjd med honom att det nästan är fånigt.

:heart Han är så gott som rumsren sedan dag ett - jag kan räkna samtliga olyckor på ena handen och fortfarande ha fingrar över.
:heart Han går fint i koppel utan att alls ha behövt träna på det, han drar ingenting utan stannar och vänder om när kopplet sträcks.
:heart Ensamhetsträningen går finemang och alla gånger hittills har han legat och sovit såpass gott att han inte ens orkar hälsa när vi kommer hem.
:heart När vi ser en annan hund ute sluter han upp vid min sida och går fint för godis, fullt fokus på mig.
:heart Han kampar glatt, och släppkommandot sitter så bra att till och med skatter från gatan spottas ut när jag säger "tack".
:heart Han är fasligt gosig - sitter gärna i knät, skedar, eller ligger helt sonika slängd över en i soffan eller sängen.
:heart Han är helt obrydd kring kloklippning när han får sitta i knät och tugga ben samtidigt.
:heart Han är inte det minsta kinkig med mat och tar glatt godis av olika slag.
:heart Han är lättmotiverad i träning och lär sig snabbt, behöver inte peppas igång något särskilt och håller gärna på en stund.
:heart Han är orädd och framåt även i nya miljöer och börjar bli ganska störningstålig.

och så vidare... :love:

Det är kanske inte så konstigt att jag har överseende med hans vassa tänder som ibland biter hål på sådant jag gärna hade behållit hålfritt, eller med hans *host* ljuva stämma som används på olika kreativa sätt för att försöka styra och ställa :laugh:

pixlr_20210804010114838.webp

Det är kanske fjantigt, men efter att ha haft hundar som haft stora svårigheter med rumsrenhet, som varit helt hopplösa i koppel, som inte gått att lämna ensamma ens en liten stund, som inte klarat av att se en annan hund utan att gå upp i limningen, som inte velat leka, som vägrat släppa sådant de plockar upp ute, som inte alls uppskattat närhet, som finner blotta tanken på kloklippning traumatiskt, som varit väldigt kräsna och inte tagit godis, som haft dålig motivation och inte klickat med mig träningsmässigt, och som haft handikappande svårt för alla andra miljöer än hemmets lugna vrå så uppskattar jag verkligen allt det här enormt. Jag njuter verkligen, för jag vet att det inte är självklarheter.

Nu är ju Tengil ung ännu, och han lär sannerligen inte vara helt problemfri livet ut, men än så länge känns förutsättningarna väldigt bra för att vi ska fortsätta ha det fantastiskt ihop! (Jag bävar lite inför möjligheten att jag får äta upp vartenda ord om några månader när tonårshormonerna står i full blom... :nailbiting:)

Är ni andra lika löjligt nöjda med era valpar? Jag tycker själv att det verkar finnas ett gäng guldkorn inne i tråden :love:

Är ni andra lika löjligt nöjda med era valpar? Jag tycker själv att det verkar finnas ett gäng guldkorn inne i tråden :love:
Japp! Är också upp över öronen förälskad i min colliedåre som för övrigt låter väldigt lik Tengil på många sätt. Min är också enkel på ett sätt som jag aldrig hade kunnat föreställa mig. Även om jag sliter mitt hår just nu över hans bitighet så är han trots det en kakpromenad jämfört med min äldre hane där jag regelbundet grät och ville skänka honom till nån förbipasserande under hela sitt första år. Denna är liksom så balanserad och kommunicerbar, och så otroligt trygg i sig själv.

Det hade varit så kul med en liten Bukevalpträff! Jag för min del skulle älskat att få träffa er allihop men speciellt Tengil och @Dammtuss lilla stjärna (lite roligt för övrigt att collievärlden är så liten att jag haft noga span på båda dessa kullar och faktiskt var på intresselistan för dem båda innan de var födda 😁 )

Det har redan gått tre månader sedan min stora kärlek Tengil flyttade in, och ännu har inga hyss förtagit förälskelsen! Jag är så nöjd med honom att det nästan är fånigt.

:heart Han är så gott som rumsren sedan dag ett - jag kan räkna samtliga olyckor på ena handen och fortfarande ha fingrar över.
:heart Han går fint i koppel utan att alls ha behövt träna på det, han drar ingenting utan stannar och vänder om när kopplet sträcks.
:heart Ensamhetsträningen går finemang och alla gånger hittills har han legat och sovit såpass gott att han inte ens orkar hälsa när vi kommer hem.
:heart När vi ser en annan hund ute sluter han upp vid min sida och går fint för godis, fullt fokus på mig.
:heart Han kampar glatt, och släppkommandot sitter så bra att till och med skatter från gatan spottas ut när jag säger "tack".
:heart Han är fasligt gosig - sitter gärna i knät, skedar, eller ligger helt sonika slängd över en i soffan eller sängen.
:heart Han är helt obrydd kring kloklippning när han får sitta i knät och tugga ben samtidigt.
:heart Han är inte det minsta kinkig med mat och tar glatt godis av olika slag.
:heart Han är lättmotiverad i träning och lär sig snabbt, behöver inte peppas igång något särskilt och håller gärna på en stund.
:heart Han är orädd och framåt även i nya miljöer och börjar bli ganska störningstålig.

och så vidare... :love:

Det är kanske inte så konstigt att jag har överseende med hans vassa tänder som ibland biter hål på sådant jag gärna hade behållit hålfritt, eller med hans *host* ljuva stämma som används på olika kreativa sätt för att försöka styra och ställa :laugh:

Visa bifogad fil 75904

Det är kanske fjantigt, men efter att ha haft hundar som haft stora svårigheter med rumsrenhet, som varit helt hopplösa i koppel, som inte gått att lämna ensamma ens en liten stund, som inte klarat av att se en annan hund utan att gå upp i limningen, som inte velat leka, som vägrat släppa sådant de plockar upp ute, som inte alls uppskattat närhet, som finner blotta tanken på kloklippning traumatiskt, som varit väldigt kräsna och inte tagit godis, som haft dålig motivation och inte klickat med mig träningsmässigt, och som haft handikappande svårt för alla andra miljöer än hemmets lugna vrå så uppskattar jag verkligen allt det här enormt. Jag njuter verkligen, för jag vet att det inte är självklarheter.

Nu är ju Tengil ung ännu, och han lär sannerligen inte vara helt problemfri livet ut, men än så länge känns förutsättningarna väldigt bra för att vi ska fortsätta ha det fantastiskt ihop! (Jag bävar lite inför möjligheten att jag får äta upp vartenda ord om några månader när tonårshormonerna står i full blom... :nailbiting:)

Vad härligt det låter! ❤️

Och ja, jag är så nöjd över ILY!
Hon är så himla enkel och så otroligt rolig! 😍

Det är liksom inga problem mer än att hon kanske snor åt sig någon harplutt eller gräshoppa. Hon har gjort inne några ggr när jag varit för dålig på att läsa henne/väntat någon minut för länge i början. Än har hon inte demolerat något.
Hon är så glad, trygg, social och gosig. Det är en tuff tjej med mkt bus och vilt temperament.
Men som är väldigt lättlärd, intelligent etc och därför går att hålla himla trevlig.
Jag kunde nog inte vara nöjdare. Älskar tuffheten och skallen hon har! ❤️
Ska bli spännande att se vad lillasyster blir för en individ. Nu är det nog ca 2 v kvar till hämtning.

Det går bättre med Essa. Hon kopplar av mer självmant på dagarna och sover bättre om nätterna.
Gillar hennes personlighet. Det är full spruta men hon lyssnar fint. Vi var i skogen och plockade svamp i helgen och hon fick vara lös med vår golden Alba. Alba drar ju emellanåt på egna upptåg. Essa höll sig vid oss hela tiden och lyssnade jätte bra på inkallning.

En annan rolig sak som inte har med Essa att göra är att sambon jagade häromveckan och sköt ett rådjur. Alba spårade upp det efteråt, ett sök om ca 100m. Hon har bara tränat blodspår lite sporadiskt och är inte ett dugg intresserad av döda vilt. Levande är dock kul att springa efter. :angel:

Känner mig som världens sämsta valpägare just nu. Hon älskar att dra i hår och höll på med det när hon istället fick ett rejält tag i mitt öra. Det gjorde SKITont så jag sa till henne och försökte knuffa bort försiktigt, men hon vägrade släppa, så då sa jag till på skarpen och röt ifrån ganska rejält. Då blev hon jätterädd för mig och sen ville hon inte busa mer alls...

När det kommer till maten så äter hon fortfarande väldigt dåligt. Enligt påsen ska hon ha ca 100 g/dag, men jag får bara i henne ca 30-40 g. Kvittar om jag ger det blött eller torrt. Detta är ändå den maten hon gillat bäst (testat 3 olika). Försöker att inte få panik men börjar ändå bli lite orolig... :(

Känner mig som världens sämsta valpägare just nu. Hon älskar att dra i hår och höll på med det när hon istället fick ett rejält tag i mitt öra. Det gjorde SKITont så jag sa till henne och försökte knuffa bort försiktigt, men hon vägrade släppa, så då sa jag till på skarpen och röt ifrån ganska rejält. Då blev hon jätterädd för mig och sen ville hon inte busa mer alls...

När det kommer till maten så äter hon fortfarande väldigt dåligt. Enligt påsen ska hon ha ca 100 g/dag, men jag får bara i henne ca 30-40 g. Kvittar om jag ger det blött eller torrt. Detta är ändå den maten hon gillat bäst (testat 3 olika). Försöker att inte få panik men börjar ändå bli lite orolig... :(
Om att du sa ifrån så kommer sig valpen säkert. Eftersom det är lätt att ta fel när hon får bita i håret skulle jag inte låta henne göra det utan ge henne en leksak istället.

Min hund var minst i kullen när jag hämtade henne och hon åt rätt dåligt. Jag köpte bollar av färskfoder speciellt avsedda för valpar (tror det var Vom) och blandade med några av målen. Det fick upp aptiten, men hon var länge liten och spetig. Nu, vid ett års ålder, är hon fortfarande på den mindre av sidan för rasen, men hon har vuxit om sina systrar. Jag har även haft en tik som var riktigt liten och åt urdåligt - men som vuxen var hon lite över genomsnittet för rasen.

Testa att blanda i lite färskfoder eller blötmat och se om det får henne att äta bättre.

Om att du sa ifrån så kommer sig valpen säkert. Eftersom det är lätt att ta fel när hon får bita i håret skulle jag inte låta henne göra det utan ge henne en leksak istället.

Min hund var minst i kullen när jag hämtade henne och hon åt rätt dåligt. Jag köpte bollar av färskfoder speciellt avsedda för valpar (tror det var Vom) och blandade med några av målen. Det fick upp aptiten, men hon var länge liten och spetig. Nu, vid ett års ålder, är hon fortfarande på den mindre av sidan för rasen, men hon har vuxit om sina systrar. Jag har även haft en tik som var riktigt liten och åt urdåligt - men som vuxen var hon lite över genomsnittet för rasen.

Testa att blanda i lite färskfoder eller blötmat och se om det får henne att äta bättre.
Tro mig, jag försöker ge leksaker istället, men det är inte alltid man hinner innan hon fått tag i håret (har ganska långt hår) :cautious: Är lite kluven till det här med blötmat/att börja mixtra med maten. Är inte risken att hon bara blir mer kräsen? Iofs är det kanske värt det om hon börjar äta bättre. Färskfoder vill jag av olika anledningar inte ge så isf får det bli "vanlig" blötmat. Har bara haft hundar som vräkt i sig sin mat tidigare så det är kanske därför jag blir lite stressad över att hon är så liten i maten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 472
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar