Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fin!! Är det valppäls han har eller finns det lite olika pälslängder bland korthåren? De (få) som jag sett har varit väldigt korthåriga och inte haft mycket fluff direkt men har aldrig träffat på en KH-collievalp tidigare :)

Haha, denna frågan får jag ofta. Han är faktiskt inte korthår utan ett tvättäkta långhår. :D Men mycket moderat pälsad. På ryggen har han fått vuxenpäls men runt ansiktet och på nederdelen av kroppen finns "valpdunet" kvar.

Haha, denna frågan får jag ofta. Han är faktiskt inte korthår utan ett tvättäkta långhår. :D Men mycket moderat pälsad. På ryggen har han fått vuxenpäls men runt ansiktet och på nederdelen av kroppen finns "valpdunet" kvar.
Men gud vilken mycket mera hanterbar päls! :eek: Vilken skillnad! :love:

@inverterad Åh, Izor är väldigt stilig! :love: Håller med om att det vore roligt att träffa bukevalparna, och givetvis vore det extra kul om den lilla collietrion fick mötas :D Skoj att följa både dig och @Dammtuss i tråden! Roligt med tre nyfikna och orädda collies när rasen i stort inte direkt är känd för att vara nyfiken och orädd :)

@tuaphua ILY verkar som en riktigt käck och rolig tjej, kan tänka mig att hon skänker många skratt och mycket glädje! Låter som ett bra huvud på den lilla sötnosen :heart Jag är förtjust i pappisar så det blir roligt att följa både henne och hennes lillasyster!

Känner mig som världens sämsta valpägare just nu. Hon älskar att dra i hår och höll på med det när hon istället fick ett rejält tag i mitt öra. Det gjorde SKITont så jag sa till henne och försökte knuffa bort försiktigt, men hon vägrade släppa, så då sa jag till på skarpen och röt ifrån ganska rejält. Då blev hon jätterädd för mig och sen ville hon inte busa mer alls...

När det kommer till maten så äter hon fortfarande väldigt dåligt. Enligt påsen ska hon ha ca 100 g/dag, men jag får bara i henne ca 30-40 g. Kvittar om jag ger det blött eller torrt. Detta är ändå den maten hon gillat bäst (testat 3 olika). Försöker att inte få panik men börjar ändå bli lite orolig... :(
Vår golden har varit svår med maten sen dag 1. Hon är liten och lite i underhull nu med 5 år gammal. Tror inte hennes storlek har med matintaget att göra, men hullet är ju det.
Har inga tips att ge mer än att testa färskfoder.

Jag är väldigt nöjd med Hexa, även om det är första gången jag har en valp som sitter i byxbenen så fort jag går :laugh:.
Hon är väldigt framåt och älskar människor, även om det är att hon slänger sig på rygg framför dem. Får just nu bara träffa människor i min familj, grannar då jag inte vill det ska bli någon stressfaktor för henne.
Hon är sjukt smart och gör ifrån sig så fort vi går ut, så tror hon har kopplat vart hon ska göra ifrån sig men är för ung än för att kunna hålla sig.
Har som sagt en tendens till att sätta sig i ens byxor men tycker bara det är bra hon vill kampa haha, även om jag tycker vi kan hålla oss till våra kampleksaker :angel::p.

Vart och hälsade på hos vår lokala djurbutik och hon bara sprang rakt förbi de två automatiska dörrarna in och över galler, utan minsta tvekan.
Älskar alla lock och brunnar :rofl:. Vill gärna springa över dem så fort hon ser dem.

Det enda jag hade önskat är att hon hade sovit lite mer på nätterna. De första 3 nätterna sov hon mellan 23-07.30 och tror jag blev lite bortskämd, då jag nu tycker hon sover för lite när hon sover 23-06 med en kiss emellan den tiden :o.

Världens bästa lilla aussie tjej :heart.

Bifogade filer

• Hexa parken.webp
    Hexa parken.webp
    12,7 KB · Visningar: 61
Vi är jättenöjda med "valpen", han är en av de lättaste hundar jag haft i likhet med Qila som syrran tog över. Jag var faktiskt rädd att få en riktig terrorist efter att ha haft Qila som var så otroligt lätt så man knappt märkte att man hade en valp i huset.
Om man nu ska nämna nåt minus är väl att han är ganska omedveten om sin storlek och tycker att det självklart att han också ska klättra på soffans ryggstöd liksom de mindre hundarna eller hänga över axeln på matte 😆.

I träningen är han otroligt följsam, bra energi, bra kamp och har en bra avknapp. I vallningen är han bc, superfixerad på djuren men jag känner att han ändå lyssnar och är balanserad och gör vi inte jättefel med honom så har han alla förutsättningar att bli en riktigt bra vallhund. Jag har inte vallat med bc innan men han är precis det man hoppades på att få när man började snegla mot bc. Väldigt lyhörd utan att vara vek, tar det mesta med en chill attityd och är allmänt okomplicerad.

Tay med Nano
20210825_162703.webp

Känner mig som världens sämsta valpägare just nu. Hon älskar att dra i hår och höll på med det när hon istället fick ett rejält tag i mitt öra. Det gjorde SKITont så jag sa till henne och försökte knuffa bort försiktigt, men hon vägrade släppa, så då sa jag till på skarpen och röt ifrån ganska rejält. Då blev hon jätterädd för mig och sen ville hon inte busa mer alls...

När det kommer till maten så äter hon fortfarande väldigt dåligt. Enligt påsen ska hon ha ca 100 g/dag, men jag får bara i henne ca 30-40 g. Kvittar om jag ger det blött eller torrt. Detta är ändå den maten hon gillat bäst (testat 3 olika). Försöker att inte få panik men börjar ändå bli lite orolig... :(

Titta mer på hullet än på maten, säger jag. Det är i princip standard att valpar börjar äta sämre när det inte längre finns konkurrens om maten i form av kullsyskon, så det skulle jag inte oroa mig för, men visst får man hålla lite koll på så att de inte blir för tunna. Hellre tunn än tjock, dock.

Alltså jag fräser mot min hetlevrade piraya cirka 34 gånger om dagen. Det är okej att bli arg och man får ju pröva sig fram vilken "styrka" som behövs. Det tar sig säkert.

@inverterad Åh, Izor är väldigt stilig! :love: Håller med om att det vore roligt att träffa bukevalparna, och givetvis vore det extra kul om den lilla collietrion fick mötas :D Skoj att följa både dig och @Dammtuss i tråden! Roligt med tre nyfikna och orädda collies när rasen i stort inte direkt är känd för att vara nyfiken och orädd :)

Eller hur! Det är så himla kul att alla collievappar i tråden har så fina förutsättningar till ett roligt och aktivt liv utan rädslor. :love: Det glädjer mig otroligt för rasens framtids skull. Jag bara önskar att det vore en självklarhet för alla collies.

Jaha :o Jag fick för mig att alla collies i valptråden var KH 🙈 Oavsett så både ser och verkar han vara en härlig hund!

Idag har lille valp lärt sig gå ner för trappen. Uppåt har funkat länge. Idag bestämde jag att vi skulle gå ner med. Hon fick godisar och är ju lättmutad. Så sen ville hon inte gå in utan ville upp och ner, upp och ner för att få godis. 😂

Det har kommit jättemkt gräshoppor nu. Hon älskar att jaga dem och jag tycker det blivit lite för mkt på så sätt att hon liksom får svårt att slappna av och göra ifrån sig. Så nu är det lite begränsningar vad gäller skojet ute.

Stolt parvel som klarat av trappen:
95D782BE-90F5-4BED-A5C9-97979E436D54.webp

Hallelujah, Tudde 11,5 veckor har för första gången sovit 6 h i sträck! Däremot innebar det att han tyckte det var morgon kl 04 och talade om det högt och ljudligt :meh:
Relationen grabbarna emellan är bättre men har snarare utvecklats till att Tudde är ett litet as, och när Skrället säger ifrån blir Tudde fly förbannad/frustrerad och går på ännu hårdare. Så fortsatt behov av att sära på dom ofta, på nivån är ingen idé att ta ett längre telefonsamtal om jag är ensam med hundarna och dom är vakna, inte möjligt att få hjälp med hundpassning eller ta med dom på besök till någon annan tex min familj. Ibland känns situationen lite begränsande, men det går ju stadigt framåt åtminstone.
Vatten är förövrigt typ den mest fantastiska uppfinning någonsin enligt plutten!
IMG_20210822_144153_819.webp

Iris' bror ligger inne med en bit laddsladd som fastnat i magen. :crazy: Stackars liten. Iris fortsätter att bita och "smaka" på ALLT, inklusive trägolvet på övervåningen... hon har ofta sten i munnen när vi är ute. Är väl bara att invänta en buköppning på henne också. :meh:
Jag var helt övertygad om att vi skulle behöva buköppna Daisy till slut. Men nu efter två år börjar jag slappna av lite grann - peppar peppar - och undra om vi kom undan med "bara" fem kräkbesök hos veterinären :angel: (strumpor, trosor och en tub hydrokortisonsalva :up:)

Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭

Lola är sjuk och jag är helt förtvivlad. Något fel med njurarna, vi vet inte riktigt vad än men troligtvis inget akut utan något mer kroniskt. Kan vara medfött. Inväntar svar på några prover som skickats iväg idag och sedan nya njurvärden imorgon för att se hur det utvecklats efter vätskebehandling. Hon var pigg och glad igår på dagen men började kräkas igår kväll. I måndags hade vi första tillfället på tävlingslydnadskursen och hon vad så duktig och jag var så nöjd med henne och hur fantastiskt snabbt hon lär sig.

Men nu ser det inte ljust ut, jag räknar med det värsta tyvärr. Vi är så ledsna, hon är inte ens 7 månader ännu 😭

Men nej nej nej. :( så himla orättvist. :cry: Varför tror du att det är något medfött? Håller tummarna att ni har fel och att det är något behandlingsbart så ni får ha kvar er fina Lola! :heart

Men nej nej nej. :( så himla orättvist. :cry: Varför tror du att det är något medfött? Håller tummarna att ni har fel och att det är något behandlingsbart så ni får ha kvar er fina Lola! :heart
Utseendet som njurarna har på ultraljud kan vara förenligt med renal dysplasi, men kan också vara annat. Med tanke på hennes unga ålder är medfödda sjukdomar också mer troliga.
Renal dysplasi förekommer inom rasen men är mycket ovanligt. Om det är det så är prognosen skit dvs det finns inget mer att göra 😭

Utseendet som njurarna har på ultraljud kan vara förenligt med renal dysplasi, men kan också vara annat. Med tanke på hennes unga ålder är medfödda sjukdomar också mer troliga.
Renal dysplasi förekommer inom rasen men är mycket ovanligt. Om det är det så är prognosen skit dvs det finns inget mer att göra 😭

Men skit skit skit. Jo jag känner till renal dysplasi, vi har tyvärr haft några fall i min ras och det är ju en sjukdom som har hög ärftlighet - och som du säger inte behandlingsbart. :cry: Så jäkla ruskig sjukdom. Bara att hoppas ni får en annan diagnos trots allt då.... Vet du om någon annan i släkten har haft det?

Men neeeeej :cry::cry::cry: jag håller alla tummar och tår att det inte är RD eller något annat med samma utgång :cry::heart:heart:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 472
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar