Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi testade i natt. Hon satt och gnällde. Till slut tog vi ut. Då gjorde hon ifrån sig, gick in och somnade om. Så det verkar som hon vaknar för att hon behöver gå ut och kissa eller bajsa. Testade första gången att ta upp henne i vår säng också om det var så att hon kände sig otrygg. Men då gick hon mest runt och gnagde på täcket. Gjorde ifrån sig när vi tog ut henne då med.
Var lite lös i magen så idag blir det ris.
Låter mer som att det blivit ett beteende. Att man vaknar på natten, gnäller och då får gå ut. Vid UVI så har de trängningar dvs kissar jätteofta och det kommer till slut bara några få droppar.

När ger ni kvällsmaten och går ni ut efter det?
Om ni ger uppblött skulle jag ge enbart torrt sista målet, samt se till att hon rastas direkt efter mat och gärna en timme efter det också innan sänggående.
 
Sitter och räknar ner dagarna och snart ska vi hämta henne :D. Vi kommer dock åka upp dagen innan och sova på hotell då det är över 7 h enkel resa. Det ville jag helst inte köra upp och ner på samma dag.
Vi har storstädat hemma, tvättat leksaker och tagit fram bäddar, koppel, sele och köpt tuggben.

Men känns så surrealistisk att jag ska få hem en valp. Det är verkligen med skräckblandad förtjusning. Oro över om något skulle gå fel som senaste hundar, samtidigt som jag verkligen längtar efter en frisk hund som jag kan träna/tävla med :heart.

Skillnaden denna gången är att jag har verkligen inte valt valp, utan det har uppfödaren helt fått göra. Hoppas på något sätt det gör att min otur inte följer med.

Är så taggad på valp och allt vad det innebär, eller kanske inte rumsrenheten men allt det andra ;):D.

En till bild på Hexa :love:

Hon är jättesöt! Håller tummarna för att ni slipper skador ❤️
 
Låter mer som att det blivit ett beteende. Att man vaknar på natten, gnäller och då får gå ut. Vid UVI så har de trängningar dvs kissar jätteofta och det kommer till slut bara några få droppar.

När ger ni kvällsmaten och går ni ut efter det?
Om ni ger uppblött skulle jag ge enbart torrt sista målet, samt se till att hon rastas direkt efter mat och gärna en timme efter det också innan sänggående.
Ja hon får komma ut efter kvällsmaten. Vi rastar henne det sista vi gör innan vi går och lägger oss. Ska testa att ge sista målet torrt. Tack för tipset.
Ang uvi så har hon inte trängningar på så vis. Min magkänsla säger att det inte är uvi.
 
Idag har hon sovit nästan hela dagen. Sambon har suttit i telefonmöten med henne i köket. Första dagen för barnen i skolan och jag har väl inte gjort många knop jag heller. Natten kan bli intressant nu.
 
Idag har hon sovit nästan hela dagen. Sambon har suttit i telefonmöten med henne i köket. Första dagen för barnen i skolan och jag har väl inte gjort många knop jag heller. Natten kan bli intressant nu.
Hoppas på en lugn natt! Precis som tidigare skrivit så hade jag gett sista målet torrt och hållt uppsikt över vattnet så att hon inte dricker alldeles för mycket på kvällen. Första gången hon säger till på natten så hade jag gått ut med henne, sen hade jag nog haft is i magen och försökt att stå ut med ljuden. Låter lite som hon lärt sig att hon får komma ut om hon låter. Är hon dessutom lite överaktiverad så har de ofta svårt att komma till ro längre stunder på natten. Jag hade lagt mycket tid på att träna att hon ska ta det lugnt samt avslappningsövningar.

Har ni pratat med uppfödaren?
 
Hoppas på en lugn natt! Precis som tidigare skrivit så hade jag gett sista målet torrt och hållt uppsikt över vattnet så att hon inte dricker alldeles för mycket på kvällen. Första gången hon säger till på natten så hade jag gått ut med henne, sen hade jag nog haft is i magen och försökt att stå ut med ljuden. Låter lite som hon lärt sig att hon får komma ut om hon låter. Är hon dessutom lite överaktiverad så har de ofta svårt att komma till ro längre stunder på natten. Jag hade lagt mycket tid på att träna att hon ska ta det lugnt samt avslappningsövningar.

Har ni pratat med uppfödaren?
Ja sambon gjorde det förra veckan. Hon tipsade om att lägga sig med henne och typ läsa en bok.

Och ja det håller jag med om, men i praktiken är det så mycket man vill göra. Städa, klippa gräs, buskar, handla osv. Ja ni fattar. Men det blir kanske lite bättre nu när barnen är i skolan och vi jobbar. Essa är med sambon på hans arbete. Antingen där på ett litet kontor eller hemma. Det blir nog bra.
 
Hårt liv att va 9 veckors taxflicka 😂
9E71DC0D-236D-4A91-8A1E-1CDB31A62806.jpeg
 
Jaha, igår hade Lola tydligen kissat i sängen trots att hon var ute 1,5 timmar tidigare 😒😩Hon är 6,5 månad och har hittills inte kissat i varken säng, soffa eller bädd…börjar fundera om det kan vara löp på gång? Inte för att hon är det minsta svullen men det kanske kommer.
 
Idag har det verkligen vräkt ner a la monsunregn. Jag släpade ut liten valp i hällregnet efter att hon matats. Vi gick runt där på tomten runt och runt utan att hon kunde förmå sig gå på toa. Hon såg ut som en darrande, blöt piprensare. Så jag gav upp och tänkte att jag skulle få skura inne sedan. Men hon höll sig fint tills regnet avtog 2 h senare och vi kunde gå ut. Duktig lillstruten!
När man ska försöka svara mail etc:
IMG_8759.jpg
 
Cindy är verkligen en dröm som blivit sann för mig! Om hon nu inte bara bli kakhund utan även jagar också 😂 Älskar henne redan och hon är så himla rolig och mysig. Alla älskar henne och hon älskar alla tillbaka :love:

Måste nog säga att hon är en rätt lugn valp. Men det kan ju ändras ju äldre hon blir, hon blev 9 veckor i lördags. Men hittills lättvindig, orädd och nyfiken. Uppe max 2 ggr per natt. Hon får hänga med på lugna skogspromenader och hos hästarna, alltid lös. Börjar lite mera med inkallningsträning där hon får en liten godis och det verkade hon fatta rätt snabbt för hon är matglad :D Har även låtit henne bekanta sig med rådjursklöv och vi drog ett par korta, raka spår med den på gräsmattan under helgen som hon tog så fint bara hon förstod vad som skulle göras :)

Igår fick hon träffa ett riktigt rådjur för första gången, dock dött. Jag sköt en bock på bockpremiären igår morse och hundarna fick komma ut och undersöka när jag kom hem med den. Chess vet ju vad det är och att det är något roligt. Cindy var lite fundersam men inte rädd så hon var rätt snabbt framme och grejade hon också. Hon ska ju bli rådjurshund så det är lika bra att börja prägla :D
 
Igår fick hon träffa ett riktigt rådjur för första gången, dock dött. Jag sköt en bock på bockpremiären igår morse och hundarna fick komma ut och undersöka när jag kom hem med den. Chess vet ju vad det är och att det är något roligt. Cindy var lite fundersam men inte rädd så hon var rätt snabbt framme och grejade hon också. Hon ska ju bli rådjurshund så det är lika bra att börja prägla :D
Halvt OT

Grattis till bocken!
Om hon inte jagar rådjur så kan du ju alltid jaga kakor med henne :angel: Jag skulle iallafall uppskatta den jakthunden :p

Till skillnad mot min fågelhund som tog upp en levande mört ur sjön häromdagen och gav den till den andra fågelhunden som hann äta upp halva innan jag hann reagera :yuck:
Så i värsta fall får jag byta hagelbössan mot ett fiskespö...
:D
 
Halvt OT

Grattis till bocken!
Om hon inte jagar rådjur så kan du ju alltid jaga kakor med henne :angel: Jag skulle iallafall uppskatta den jakthunden :p

Till skillnad mot min fågelhund som tog upp en levande mört ur sjön häromdagen och gav den till den andra fågelhunden som hann äta upp halva innan jag hann reagera :yuck:
Så i värsta fall får jag byta hagelbössan mot ett fiskespö...
:D

Tackar 🙏 Himla fin premiärmorgon ihop med dottern.

Haha ja om hon skulle jaga både kakor och rådjur hade det ju blivit perfekt :D
 
Hoppas på en lugn natt! Precis som tidigare skrivit så hade jag gett sista målet torrt och hållt uppsikt över vattnet så att hon inte dricker alldeles för mycket på kvällen. Första gången hon säger till på natten så hade jag gått ut med henne, sen hade jag nog haft is i magen och försökt att stå ut med ljuden. Låter lite som hon lärt sig att hon får komma ut om hon låter. Är hon dessutom lite överaktiverad så har de ofta svårt att komma till ro längre stunder på natten. Jag hade lagt mycket tid på att träna att hon ska ta det lugnt samt avslappningsövningar.

Har ni pratat med uppfödaren?

Hon sov hela natten!
 
Idag vägde vi lille valp första gången sedan då vi vägde henne sist i början av juli. Hon har gått upp nästan 1 kg! Hon väger 2 kg idag och är väldigt mycket mer hundig i sin nu mer långlinjerade kropp. Undrar hur stor hon kommer bli. Hon var ju minst av alla i kullen länge.
Min förra vägde ju 2,5 kg som vuxen då vi fick hem henne. Jag har ju noll koll på sånt här och vet inte vad jag kan förvänta mig för strl. Hon kanske inte blir så liten som vi först trodde.
Trött kompis:
4634F272-3EF7-4A34-9B9C-6F0EAC4F9184.jpeg
 
Jag måste ha förträngt hur jobbigt det är med valp. (Bevisligen då min man sa att jag sagt aldrig mer en valp varje gång 😁)Hon har vaknat och pipit varannan timme hela natten 😴 Är en rätt vokal dam som tjuter som en gris när hon inte får gå dit hon vill 😅

Hoppas valperioden bara rusar förbi 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 684
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 091
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 330
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp