11 veckor idag
Växer så fort att jag tror mig kunna se skillnad från morgon till kväll ibland! Lär sig mycket snabbt, och verkar tycka att det är roligt att träna och lista ut vad som ger belöning
Han har fattat grejen med skvaller, som vi har kört (på typ allt, men mest på människor) sedan dag ett, men om någon människa kommer för nära så blir det för svårt och han vill helst slita sig och springa fram. För att han inte ska självbelöna sig med närgångna människor har jag börjat säga till folk som kommer för tight (och gärna ska smyghälsa sådär i farten utan att fråga
) att han bits, för det är ju faktiskt sant
Med min tillåtelse har han fått hälsa på barn, vuxna, och pensionärer helt problemfritt, men jag vill gärna att det fortsätter vara just med min tillåtelse snarare än på eget bevåg
Extra spännande har det varit, och är fortfarande, att se hur han reagerar på saker som kan vara överraskande eller läskiga.
Han är lite försiktig vid vissa underlag, men har den senaste veckan gått obekymrat över dagvattenbrunnar, galler, ramper och trappor.
En kväll när vi var ute var det storm, vilket var lite konstigt men inte otäckt. Någon natt har vi hört mopeder köra runt; inga konstigheter. Jag har rasslat lite försiktigt med kedjorna i frisbeegolf-målen som står ute på området - första gången undrade han vad det var, men sedan har han inte ens reagerat.
På taken har vi låtsasfåglar i snören uppspända (för att avskräcka fiskmåsar som annars bygger bo där), dessa brukar Tengil stanna upp och titta på ett slag när han ser dem; nyfiket och intresserat (men lugnt och stilla, som vore han en farbror som flög drake
).
Enda gången jag sett honom riktigt överraskad var en gång då kopplet först fastnade kring en rejäl grästuva och sedan drogs över den så att hela tuvan ruskade till ganska häftigt. Tengil undrade vad fanken det var, gick fram och nosade, drog lite i grässtråna och sen gick han vidare. Inte det minsta berörd - kanske självklart med något så harmlöst, men av egen erfarenhet vet jag att det inte alltid är helt självklart
Det blev visst en smärre roman
Sammanfattning: fortsatt jättenöjd med den här underbara valpen!