Ja det är väl meningen att Cattledogs skall ha tassarna lite mer på jorden. Tyvärr finns det inte så många kullar som ser kul ut, jag begriper inte varför man avlar för utställning med en sådan ras. Många MHn är direkt usla, och då har jag bara tittat på föräldrarna än så länge. Snjos har ju ambitioner, men den tik som kan vara aktuell för nästa kull är USA-import, så där kan man inte kolla någonting, eller jag vet i alla fall inte hur man gör. Allberounds har en tik som verkar riktigt bra, men hon skall inte ha någon kull förrän 2018. Jag är inte så bra på att tyda MHn, men jag har läst att jakten inte har så mycket med riktig jaktlust att göra, utan mer jaktlekar, man vill väl inte ha alltför lågt på det? Nyfikenhet/trygghet brukar de ha OK på, men jag är lite misstänksam på leklusten, det ser ofta lågt ut. Vad är en OK/hanterlig nivå (är den på nivå med schäfer, så är den väl lika krävande som schäfer)?
Förlåt för att jag säger det, men Kelpies är så fula! Jag tycker de har en psykotisk blick. Sen inbillar jag mig att de är snäppet svårare, iom att de är så kvicka. Men du får gärna säga vilka kullar du tänker på, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Storleken är ju perfekt. Berätta, varför är Kelpies så bra?
Det är egentligen bara Gemdales som jag har tittat på vad gäller kh collie. Skall kolla Mironiks, tack!
Det är väldigt många olika beteenden som ryms i varje kryss på MH så jag tycker inte man kan säga att det ska vara si eller så. Min ena har stor leklust men är absolut inte krävande utan trivs mycket bra som aktiv sällskapshund. Den andre har exakt samma siffror på moment 2 (4 + 4 + 5) men lägre på moment 9 (3 + 4, den andre har 4 + 4) och det är en hund som lätt får myror i brallan/är "mycket hund". Den lugnare hunden har dessutom högre totalpoäng på korningen, den pigge hunden är nämligen inte särskilt modig och då blir man inte så högt premierad.
Jag tror att kelpies är väldigt mycket enklare än en cattledog. De är kvicka ja, men oftast ganska snälla och tillgängliga. En cattledog ska (i alla fall enligt rasstandard) ha en större portion skärpa och dessutom vara reserverade mot främlingar. Vi vet ju alla hur det brukar gå med den sociala tryggheten när reserverad anses vara rastypiskt . Så jag hade varit noga med det. Öppna och sociala hundar är betydligt enklare i all hantering, möjligen får man lägga något mer tid på att träna dem att inte springa fram till främmande människor. Att de inte är så hårdhudade gör också att det är lättare att nå fram till dem. Himlen behöver inte ramla ner över huvudet på dem för att de ska reagera, oftast räcker det med att titta lite bestämt. Ganska skönt ibland.
Psykotisk blick får de när de har för ljusa ögon. Ögonfärgen ska passa pälsfärgen och en kelpie ska ha snälla ögon.
(det här är inte helt rätt https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31...=19eb0f8bc132f7267dc24e71135108b3&oe=594A66C0)
Sandskogens ska ha en spännande kull snart. De är dessutom nära och bra, och deras kelpies brukar ha alla tassarna på jorden.