Vad är det som får dig att fundera på just cattledog och korthårig collie? Frågar mest av nyfikenhet.
De är ju inte direkt lika, vad jag vet (men iofs det är ju inte raserna som jag funderar på heller
)
Trefärgade korthårscollies är
. Funderade också på sådana ett tag innan jag sållade bort dem delvis pga storleken.
De är fina hundar
Nej, de är inte så lika, och det är väl lite poängen. Båda hyfsat lagom stora, även om Cattledog kan vara på gränsen till för liten (45 cm) och Collien kan bli lite stor (60 cm), runt 50–55 vore perfekt.
En Cattledog är väldigt mycket hund (jämfört med vad jag är van vid), medan Collien skall vara lite mildare. Jag skall ju kunna reda ut det, men jag vill inte en gång till hamna i att jag vill mer än hunden. Det finns förvisso korthåriga Collies som tävlat Elit, men de är väl minst lika mycket att hantera som en Cattledog kan jag tänka.
Cattledog är ju kovallare precis som Västgöten, och det är mycket i attityden och robustheten som jag tilltalas av. Sen är ju Västgöten spets, en cattledog skall vara mycket mer intresserad av att jobba, och lär inte ge sig för att det blir lite jobbigt. Jag bara älskar deras utseende, de är så charmiga! Det jag kan tveka på är att de lär tycka att det är precis lika roligt som Västgöten att komma i full fart och tackla en, han har fällt mig många gånger. Lite burdusa liksom. Det finns inte så många, och en väldigt liten andel av dem som tävlar, många sysslar med utställning konstigt nog, så det är svårt att veta vad deras kapacitet egentligen är.
Collien skall ju vara vänlig och värdig, lite elegantare i sitt kroppsspråk, och väldigt förarveka. Vad jag läst gillar de att jobba, men kan lägga av när det blir för jobbigt. Dock finns det ganska många som tävlar, även på hög nivå, för att vara en så liten ras. Nackdelen där är ju rädslor, även om man är noga med att kolla MHn så finns det inga garantier. Utseendemässigt är de OK, inte mer, men jag vänjer mig nog.
Sen är det ju ingen SM-hund jag skall ha, jag är nog nöjd med de lägre klasserna, men den skall vilja träna, och inte vara för svår. Denna gången vill jag vara (mer) säker på att egenskaperna passar mig, och inte bara ta den jag förälskat mig i. Så jag vill träffa båda och känna efter.