Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns bara en Eski! Och det räcker, ärligt talat. Nu vill jag ha en hund som faktiskt vill jobba, och tycker det är roligt. Har också insett att jag vill ha en lite större hund som jag kan se vid fotgående, och som jag inte får ont i ryggen av att belöna. Känns lite scary med brukshund, men nu har jag en bra klubb och bra instruktörer som kan hjälpa mig. Velar mellan Cattledog som jag är helt förälskad i, och Korthårig Collie (bruksavlad), som kanske passar lite bättre temperamentsmässigt. Har mailat uppfödare av bägge sorter, vi får se.

Kommer STALKA DIG om du skaffar en cattledog! :love:

Finns bara en Eski! Och det räcker, ärligt talat. Nu vill jag ha en hund som faktiskt vill jobba, och tycker det är roligt. Har också insett att jag vill ha en lite större hund som jag kan se vid fotgående, och som jag inte får ont i ryggen av att belöna. Känns lite scary med brukshund, men nu har jag en bra klubb och bra instruktörer som kan hjälpa mig. Velar mellan Cattledog som jag är helt förälskad i, och Korthårig Collie (bruksavlad), som kanske passar lite bättre temperamentsmässigt. Har mailat uppfödare av bägge sorter, vi får se.

Å jag har också kollat en del på bruksavlade korthårig Collie :love:. Gillar rasen starkt även om jag kanske inte är tycker de är så "söta" :p. För min del är det dock ett par år innan någon till hund blir aktuell.

Vad är det som får dig att fundera på just cattledog och korthårig collie? Frågar mest av nyfikenhet. :) De är ju inte direkt lika, vad jag vet (men iofs det är ju inte raserna som jag funderar på heller :idea: :angel: :p)

Trefärgade korthårscollies är :love:. Funderade också på sådana ett tag innan jag sållade bort dem delvis pga storleken. :meh:

De är fina hundar :heart

Senast ändrad:
Inte denna gången! Den tilltänkta valpen nu blir en Münsterländer.
Mallevalp blir det först om ett par år är tanken, har redan koll på en kombination som känns bra som är tänkt att tas inom ett par år :)

En Münsterländer? :cautious: Skulle ni inte ha en jakthund?

Skojar bara :D Vad spännande!

Å jag har också kollat en del på bruksavlade korthårig Collie :love:. Gillar rasen starkt även om jag kanske inte är tycker de är så "söta" :p. För min del är det dock ett par år innan någon till hund blir aktuell.
Nej, "söta" tycker jag väl inte heller att de är, men jag börjar vänja mig vid utseendet. Däremot verkar de väldigt trevliga.

Vad är det som får dig att fundera på just cattledog och korthårig collie? Frågar mest av nyfikenhet. :) De är ju inte direkt lika, vad jag vet (men iofs det är ju inte raserna som jag funderar på heller :idea: :angel: :p)

Trefärgade korthårscollies är :love:. Funderade också på sådana ett tag innan jag sållade bort dem delvis pga storleken. :meh:

De är fina hundar :heart
Nej, de är inte så lika, och det är väl lite poängen. Båda hyfsat lagom stora, även om Cattledog kan vara på gränsen till för liten (45 cm) och Collien kan bli lite stor (60 cm), runt 50–55 vore perfekt.

En Cattledog är väldigt mycket hund (jämfört med vad jag är van vid), medan Collien skall vara lite mildare. Jag skall ju kunna reda ut det, men jag vill inte en gång till hamna i att jag vill mer än hunden. Det finns förvisso korthåriga Collies som tävlat Elit, men de är väl minst lika mycket att hantera som en Cattledog kan jag tänka.

Cattledog är ju kovallare precis som Västgöten, och det är mycket i attityden och robustheten som jag tilltalas av. Sen är ju Västgöten spets, en cattledog skall vara mycket mer intresserad av att jobba, och lär inte ge sig för att det blir lite jobbigt. Jag bara älskar deras utseende, de är så charmiga! Det jag kan tveka på är att de lär tycka att det är precis lika roligt som Västgöten att komma i full fart och tackla en, han har fällt mig många gånger. Lite burdusa liksom. Det finns inte så många, och en väldigt liten andel av dem som tävlar, många sysslar med utställning konstigt nog, så det är svårt att veta vad deras kapacitet egentligen är.

Collien skall ju vara vänlig och värdig, lite elegantare i sitt kroppsspråk, och väldigt förarveka. Vad jag läst gillar de att jobba, men kan lägga av när det blir för jobbigt. Dock finns det ganska många som tävlar, även på hög nivå, för att vara en så liten ras. Nackdelen där är ju rädslor, även om man är noga med att kolla MHn så finns det inga garantier. Utseendemässigt är de OK, inte mer, men jag vänjer mig nog.

Sen är det ju ingen SM-hund jag skall ha, jag är nog nöjd med de lägre klasserna, men den skall vilja träna, och inte vara för svår. Denna gången vill jag vara (mer) säker på att egenskaperna passar mig, och inte bara ta den jag förälskat mig i. Så jag vill träffa båda och känna efter.

En beauceron hade väl varit perfekt för dig, gissa hur många gånger du hade fått höra "Åh, är det mamma och valpar?" när du var ute på promenad en båsse och några heelers... :laugh:
Hahahaha, kan tro det. Finns en uppfödare av heeler som även har en beauceron men vt inte om hon råkat ut för det då dom bor långt ut på landet :D

Hahaha :D
Nyfiken fråga - varför tvärnej till wachtel men ok på münster?
Vet egentligen inte, inte mer än att han träffat ett helg gäng "värdelösa" wachtlar (förvisso någon bra också) och så har han en dansk bekant som har münster som han gillar. Så förmodligen bara en fix idé. Han är inte alls bestämd av sig :D:p å jag tänkte att om jag ska få lite hjälp med hundvakt och chans att jaga på hans marker så får man foga sig :angel:

Vet egentligen inte, inte mer än att han träffat ett helg gäng "värdelösa" wachtlar (förvisso någon bra också) och så har han en dansk bekant som har münster som han gillar. Så förmodligen bara en fix idé. Han är inte alls bestämd av sig :D:p å jag tänkte att om jag ska få lite hjälp med hundvakt och chans att jaga på hans marker så får man foga sig :angel:

Haha, jag tänker eftersom på drevjakter skiljer det ju inte så mycket på münster och wachtel.. :D
Men det låter som en klok plan :up: Münstern är ju himla trevlig också :)

Här går jag och väntar på att den blivande mammatiken ska börja löpa, så otroligt jobbigt att gå och vänta och sedan vänta lite till för att se om det blir några puppisar. :cautious:

Avelsplanerna på Wissla är inställda! :(

Ögonlyste henne i veckan och veterinären kunde se att den förändring på näthinnan som fanns vid förra tillfället nu har blivit större. Hon kunde inte säga vad det är då hon inte sett den förändringen (på rasen) tidigare. Ska konsultera en framstående kollega för att höra om hon har nåt bra förslag.
Oavsett så ska hon inte avlas på, inte ens med fri hane, ffa inte innan vi vet vad det är.

Väldigt glad över att uppfödaren är nitisk och kollar typ allt på sina avelsdjur, även om det inte finns hälsoprogram för det. :up:
Väldigt ledsen över att det här ev kan leda till att W blir blind! :cry:

Avelsplanerna på Wissla är inställda! :(

Ögonlyste henne i veckan och veterinären kunde se att den förändring på näthinnan som fanns vid förra tillfället nu har blivit större. Hon kunde inte säga vad det är då hon inte sett den förändringen (på rasen) tidigare. Ska konsultera en framstående kollega för att höra om hon har nåt bra förslag.
Oavsett så ska hon inte avlas på, inte ens med fri hane, ffa inte innan vi vet vad det är.

Väldigt glad över att uppfödaren är nitisk och kollar typ allt på sina avelsdjur, även om det inte finns hälsoprogram för det. :up:
Väldigt ledsen över att det här ev kan leda till att W blir blind! :cry:
Fy vad tråkigt :(
Håller tummarna för att det inte är något allvarligt.

Tack!
Det är inget kul alls!
Försöker att inte ta ut nåt i förskott förrän vi fått någon form av trolig diagnos men det är inte så lätt när vet nämner PRA som möjlig diagnos..

Åh nej så tråkigt :(. Hoppas det inte är det utan något lättare fel.....

Fick mer eller mindre frågan idag av en uppfödare om jag var intresserad av en hanvalp från hennes senaste kull. Hanen sökte utställningsintresserat hem. Men han är 2 veckor och jag har inte möjlighet att ta hem en valp om 6 veckor. Inte heller vill jag ha hane. Så nej, blir inget med det.

Hon planerar dock att ev. para med en väldigt speciell hane till hösten. Har inte riktigt bestämt mig om vad jag tycker om hanen ännu. Har för lite information om honom i dagsläget. Han ser dessutom väldigt valpig ut på de bilder jag sett, han är fortfarande ung. Men hoppas få mer kött på benen gällande hans metalitet etc. Ska förhoppningsvis snart träffa honom också. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 129
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka