Ibland när kelpiesarna piper för minsta lilla så drömmer jag också om en Cattledog som jag inbillar mig är lite mer hårdhudade. Men när jag letar runt så är det svårt att hitta en kennel som avlar mot sport? Finns det fler än Snjos? HD-statistiken är också rätt bedrövlig . Men skaffar du en så kommer jag följa den med stort intresse. Om du istället tar ditt förnuft till fånga så finns det ett par kelpiekullar på g som jag tror kan bli rätt spännande .Finns bara en Eski! Och det räcker, ärligt talat. Nu vill jag ha en hund som faktiskt vill jobba, och tycker det är roligt. Har också insett att jag vill ha en lite större hund som jag kan se vid fotgående, och som jag inte får ont i ryggen av att belöna. Känns lite scary med brukshund, men nu har jag en bra klubb och bra instruktörer som kan hjälpa mig. Velar mellan Cattledog som jag är helt förälskad i, och Korthårig Collie (bruksavlad), som kanske passar lite bättre temperamentsmässigt. Har mailat uppfödare av bägge sorter, vi får se.
@Dentaku Håller Gemdales collies fortsatt hög kvalitet? Har för mig att de var typ enda som avlade på bra korthår förr. Jag har träffat några när jag bodde i Halmstad och de var kanske inte så vackra men absolut arbetsdugliga. Annars har jag träffat en trevlig långhårscollie från Mironik's, vet att de har korthår också.