Status
Stängd för vidare inlägg.
Min plutt har blivit duschad idag för första gången. Men kissar man dels liggande i en bädd så det är kiss över hela magen, och sen springer man under när den äldre hunden kissar, då får man lov att hoppa i duschen! :D
Han var duktig och stod stilla nästan hela tiden!
Hygien är en världslig sak. :D

Hmm, nej det är ju sant! Jag har inte tänkt på saken ur det perspektivet utan mer att jag själv inte skulle rycka i kopplet. Hade ändå tänkt att köpa hem både och, men sele blir kanske bäst i början. Tack :)

Även om man själv inte tänkt rycka i kopplet så kommer valpen garanterat själv göra det när de t ex får busryck och liknande. Så sele på valp, definitivt! :)

Jag har kollat på dem, de ser mjuka ut. Men får vänta, det här med storlek är ju ett aber.
Jag har använt denna variant av Puppia till Cookie från 4 månaders ålder och hon kan fortfarande ha den nu som dubbelt så stor:p
puppia-ritefit-soft-harness-paja-ac617-6.gif

Tack! Vilken storlek har kakmonstret?
Hade den dock inte från hon var 8 veckor, så kanske jag hade köpt den mindre storleken om jag köpt då (jag hade redan en mindre vanlig puppia hemma). Å andra sidan är en corgi lite grövre/större än en heeler så svårt säga vilken man ska ha där. Cookie har nog haft denna från typ 4-4,5 kg eller så. Du får be uppfödaren mäta bröst och hals veckan före leverans ;)

Jag har själv tänkt använda sele från början, av de anledningar ni säger.. Det jag undrar är om man samtidigt tidigt ska vänja in valpen att ha halsband? För framtiden alltså, även om jag oftast tänkt använda sele så är det ju bra om hunden är van vid halsband också :)

Vilken typ av sele gillar du?
Olika till olika hundar. Skägget drar nått fruktansvärt så han kan "snarka" så han har en bröstsele och en sån där som man knäpper på ryggen och kopplar fram. Han kan inte ha Y-selar.
Tiken har bröst/spårsele medans Gubben fick en billig Y-sele från hööks.
Tycker nog inte det spelar så stor roll om det är bröst el y-sele bara de sitter bra.

Jag vill ha en hurtta sen, men vill börja med en liten nätt variant.
Hööks selar är så billiga att det gör inget att de växer ur dom. De har en "puppia"-variant för 99:-
Köpte en till skägget för lite mer än två år sen och den har han ännu. Dock sitter den inte så bra på just hans kropp (snarkar i den) men valpen kan ha den sen.

4 blev 3. Tyvärr dog en tikvalp inatt. Hon gick inte upp i vikt som hon skulle och verkade inte få i sig maten. De var hos veterinären både igår och i förrgår men hon gick inte att rädda.

Hade ni uppfödare sålt valp till köpare som redan från början planerar daghusse i form av pensionerade föräldrar (pigga?) Det är så vi kommer behöva lösa eventuellt hundhavande och passar både oss och päronen bra att dela på ansvaret.

Jag har själv tänkt använda sele från början, av de anledningar ni säger.. Det jag undrar är om man samtidigt tidigt ska vänja in valpen att ha halsband? För framtiden alltså, även om jag oftast tänkt använda sele så är det ju bra om hunden är van vid halsband också :)

Jag har faktiskt hellre halsband än sele på valp just för att de lättare kan ta sig ur sele.
Älskar Rukkas halsband som är billiga och kan användas både som halvstryp, helstryp och vanligt halsband beroende på hur man knäpper kopplet samt går att anpassa storleken i takt med att valpen växer. Plus att det går snabbt att sätta på, vilket är viktigt när man har liten otålig valp.

Oavsett hur du gör tycker jag att du ska vänja valpen vid både och från början. Allt är så mycket lättare om de vant sig vid det redan som små.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023