Idag har vi varit på valpträff på grannbyns brukshundklubb
Överlag gick det bra tycker jag, vi körde lite inkallningar, sitt, ligg och lite passivitetsträning i grupp.
Han ljudar fortfarande när han blir uttråkad, men det gick bra så länge vi var ute - förmodligen för att han kunde ligga och lukta i gräset och titta på saker i omgivningen.. Inomhus pep han han dock en del. Jag upplever det som att han blir uttråkad och lite frustrerad för att han inte kommer någonstans när han sitter kopplad med mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska arbeta med det i dom lägena? Idag gav jag honom godis med jämna mellanrum, när han var tyst, vilket lugnade honom delvis men.. Vi kanske bara behöver träna mer på att ha tråkigt?
En annan grej som jag identifierade idag är att han är ganska kaxig när han träffar nya hundar. Han har varit det lite tidigare också, men han har träffat ganska sparsamt med hundar utöver våra egna hittills, så jag har inte riktigt lagt märke till det innan.
Han kör med en tuff approach, dvs - svansen spikrakt uppåt, spänd som en tupp, upphöjda öron och lite "pang på" de andra hundarna. Jag upplever honom inte som osäker, men det kan han naturligtvis vara ändå. Ibland låter han också, ett halvmorrande läte som kommer djupt från magen. Precis i början reste han även lite ragg.
Han gjorde detta några gånger till och från, men brydde sig inte om de andra valparna under själva träningen och hälsade helt normalt och busade med de andra valparna i pauserna. Det är alltså precis i första hälsningen och en liten stund därefter som det händer.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta? Jag vill ju definitivt inte förstärka det. Idag bara ignorerade jag det (med de andra valpägarnas tillåtelse) och lät honom komma på själv att det inte gav någonting att bete sig sådär, i kombination med att jag avledde honom.