Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska vi hämta lill-killen (sheltievalp) om 2 veckor. Jag vill ha era bästa tips för att få detta så bra som möjligt! :)

Vi ska ta en första vecka riktigt lugn med bara familjen. Första nätterna ska vi sova på madrass på golvet för att ge trygghet, sen får vi se hur han vill sova (i låda bredvid vår säng är tanken).

Vi har en 2 år gammal katt, som är ganska dominant. Hur gör vi deras första möte så bra som möjligt? Katten kan komma undan i trappen (grind som hon kan hoppa över).

Vi har höns i trädgården. Hur gör vi den introduktionen smidigast?

Jag läser massor av hund- och valpböcker så standardtipsen kan jag kanske, men ge mig era egna tips ni själva känt var de bästa!
Tack! :)

@Stinaelin Ang höns så har vi bara låtit valpen hänga med. Hönsen fick vänja sig vid honom och han fick vänja sig vid hönsen. Nu bryr han sig inte alls om dem. Visst, det blir väl annat sen när jaktinstinkten kommer men en får ju börja nånstans :)
Här är Tage i hönsgården häromdagen

Jag är mest orolig för att hönsen ska jaga honom och picka på honom, de kan vara ganska aggressiva. jag är ju givetvis med, men vill inte att han ska blir rädd, lillponken. det löser sig säkert. Hönsen jagade kaninerna i början när vi släppte ihop dem, och pickade på dem, men nu ignorerar de varandra.

Jag är mest orolig för att hönsen ska jaga honom och picka på honom, de kan vara ganska aggressiva. jag är ju givetvis med, men vill inte att han ska blir rädd, lillponken. det löser sig säkert. Hönsen jagade kaninerna i början när vi släppte ihop dem, och pickade på dem, men nu ignorerar de varandra.
Då får valpen lära sig att hålla sig på avstånd ;) Min gåshane har bitit Tage lite, så nu vet Tage att han ska hålla sig på avstånd :p

Har bestämt nu att jag ska åka och pussa på valpar i slutet av juli :D En hel vecka ska jag spendera med dem. De kommer inte vara så gamla då, men någon av dem kanske kommer bli min, så ja, jag kommer gilla det ändå. Känns fint att i så fall få möjlighet att lära känna valparna lite innan jag tar hem någon, istället för att (som ju är det vanligaste) bara träffa dem tillfälligt någon gång och hoppas på att uppfödaren valt rätt valp. Hoppas bara att jag inte blir kär i två valpar, eller blir kär i alla :angel:

Min lilla kille blir 14 v på onsdag! :love: Ett underbart energiknippe som älskar allt som har med vatten att göra :D:angel:

11692556_10152979830386344_166397180286292440_n.jpg
11659325_10152980161886344_996780480051352452_n.jpg

Min lilla terrorist är 5 månader i morgon :eek: :love:

Igår gick han sitt första blodspår :) Han förstod galoppen direkt, men han var lite slarvig. Jag tror jag ska köra lite hårda spår med honom nu i början, så att tekniken sitter innan vi går vidare.
Igår gick han ett spår som var ca 160m, 3,5h liggtid och med en vinkel, i skogsmark :)

DSC_3206.jpg

DSC_3199.jpg

Caoimhe har urinvägsinfektion! :bump: Trodde aldrig jag skulle bli glad över en uvi men efter helgens blodkissande utan tecken på bakterier i urinen blev jag ordentligt lättad när vetten meddelade att det trots allt fanns bakterier i odlingen. Nu ska hon byta antibiotika för tydligen var det någon mer ovanlig sorts bakterier som orsakade infektionen och sedan kommer hon snart må bra igen.
Ultraljudet såg bra ut, blåsan var förtjockad och hon hade en hel del stora lymfknutor men det var inom normalspannet med tanken på infektionen.

Vi beslöt även att Caoimhe ska börja äta foder för hundar med leversjukdom eftersom hon har börjat ha lite "tics" för sig med huvudet som kan tyda på att hon har fått neurologiska störningar. Fick även reda på att Bagarmossen inte kan ta emot oss, så nu ska vetten höra av sig till Albano och Helsingborg, kan ingen av dem ta emot oss blir det Uppsala i augusti trots att den väntan känns förjävlig. :down:

Nu 4 månader gammal, ca 50 cm och 17 kg börjar Tiger snart växa om styvbrorsan Sam här hemma. Han har just nu en sån där gänglig period igen, klumpig och obalanserad. Han kan inte ens dricka vatten utan att både dregla ner hela köksgolvet och sen råka trampa i vattenskålen efteråt så att den far all världens väg. Allt han gör blir tokigt och ja, jag har suckat ibland. Men viljan är det inget fel på, tvärt om.. Så egentligen borde jag inte sucka, för han gör alltid som man säger - eller ja, han försöker iaf. :cool:

I veckan ska vi åka på filminspelning, jag vet inte om han kommer att vara med i slutresultatet men det blir rolig miljöträning. :)

@Stinaelin Ang höns så har vi bara låtit valpen hänga med. Hönsen fick vänja sig vid honom och han fick vänja sig vid hönsen. Nu bryr han sig inte alls om dem. Visst, det blir väl annat sen när jaktinstinkten kommer men en får ju börja nånstans :)
Här är Tage i hönsgården häromdagen
Vilka små fina öron han har!!! Vår "lilla" har dumbo-öron som hängt som handdukar på huvudet på honom, sedan han var i tages ålder.

Caoimhe har urinvägsinfektion! :bump: Trodde aldrig jag skulle bli glad över en uvi men efter helgens blodkissande utan tecken på bakterier i urinen blev jag ordentligt lättad när vetten meddelade att det trots allt fanns bakterier i odlingen. Nu ska hon byta antibiotika för tydligen var det någon mer ovanlig sorts bakterier som orsakade infektionen och sedan kommer hon snart må bra igen.
Ultraljudet såg bra ut, blåsan var förtjockad och hon hade en hel del stora lymfknutor men det var inom normalspannet med tanken på infektionen.

Vi beslöt även att Caoimhe ska börja äta foder för hundar med leversjukdom eftersom hon har börjat ha lite "tics" för sig med huvudet som kan tyda på att hon har fått neurologiska störningar. Fick även reda på att Bagarmossen inte kan ta emot oss, så nu ska vetten höra av sig till Albano och Helsingborg, kan ingen av dem ta emot oss blir det Uppsala i augusti trots att den väntan känns förjävlig. :down:

Oj oj... men bra och dåliga nyheter på samma gång! Tur att det "bara" var UVI, men det andra låter inget vidare...

Får du ut något på försäkring för dolda fel pga det?

Hoppas bara att jag inte blir kär i två valpar, eller blir kär i alla :angel:
Hahaha - det blev min kollega.

Gissa vem som kom hem med inte en, utan TVÅ storpudelvalpar? :angel:

Galet, men underbart. De har så roligt ihop och hela familjen är engagerad. (Själv har jag haft nog med en styck schnauzervalp av hankön. Han känns som tio.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka