Vall- och boskapshundtråden.

Sv: Vall- och boskapshundtråden.

Här kommer en bild på mina tre monster:love:
Dom två stora är Belgiska vallhundar (malinois) och den lille gule är blandras västgöta/collie.
3125_70927126533_620336533_2095222_3076073_n.jpg

Mallarna är båda i tjänst (väktare) och utöver det håller vi på med bruks och lite lydnad:) Den lille gule är mest sällskapsdam, men även hon är glad i att leta saker eller spåra

Senast ändrad:

Jag har lite problem med skall på Siv. Hon kan sitta i soffan och het uppfodrande bara sitta och skälla rakt ut bara för att få uppmärksamhet. Hon är jättesvår att få tyst på. Har någon av er samma problem och hur gör ni då?

KL

Jag hoppar in i tråden för att få lite idéer.
Tänk gård, 10-15 tackor som husse vill valla och att matte vill ha en hund som förutom att vara familjemedlem även fungerar till spår/sök/lydnad etc.

Ingen speciell pälsvård helst och inte för stor, 40-50 cm känns som en idealhöjd.

Båda har hundvana, men ingen av vallhundar.

Förutom BC så finns ju working kelpie och vallningsavlade aussies samt ev australisk kelpie. De senare avlas främst för bruks men det finns några uppfödare som sätter vallningen främst. Det finns även några små franska vallare, men hur de funkar praktiskt/om de går att valla med fortfarande får någon annan svara på. De flesta av de gamla vallhundraserna är säkert roliga för den som vill prova på att låta hunden fösa lite får, men jag ställer mig mycket tveksam till om de någonsin blir dugliga arbetshundar.

Om ni ska valla på allvar sas så är det väl BCn som gäller. Annars tror jag många av de andra vallhundsraserna kan fungera om man bara behöver lite hjälp.
På Island tex så är heelern en mycket vanlig gordshund och hjälper till med flertalet sysslor på gården. :)

Frank heter jag och har två BC som jag vallar får med och är aktiv i Blekinge vallhundsklubb. En trefärgad hane vid namn Simba som är 2 år och en tik Sanna på 5,5 år. Tränar en del agility också. Försöker komma ut och arbeta hos bönder med dom för att underlätta deras arbete med fåren

Simba i träningshagen:
65301_1293902660.jpg

Sanna i en större träningshage:
93327_1293902730.jpg

Välkommen hit Frank med dina underbara hundar:)

Tack så mycket :)

Det jag gillar med vallhundarna är att de är förarbundna och VILL jobba. Jag har ju även två andra hundar och där är "will to please-tendensen" inte lika hög kan jag säga. Haha.
Nog för att Siv är väldigt vild men det finns ju ändå en vilja att jobba och hon är extremt lättlärd, på både gott och ont. ;)

:bow: Håller med dig helt och hållet, detta är vad jag brukar framhålla som mina hundars främsta egenskap. Antar att det gäller de flesta raserna i gruppen. Någon som har annan erfarenhet? Såg en Collie en gång som tyckte att matte var det tråkigaste på hela träningen (beror säkert på föraren men) kan inte låta bli att undra hur olika det är?

Jag har också sett flera collies som inte har velat jobba ett dugg. Konstigt eftersom det trots allt är vallhundar.

De korthåriga collies jag har träffat har varit typexempel på misslyckad avel av brukshundar, ingen som helst samarbetsvilja, lekfullhet eller förighet. Kan dock berott delvis på usel träning/hantering.

Jag har inte träffat på de korthåriga men däremot flertalet långhåriga och tyvärr har de inte alls varit roliga och de har inte alls haft någon vilja att jobba.

Jag har två BC, Bamse 11½ år och Kate snart 4 år.
Gamle Bamse är 'still going strong'. Denne gamle arbetsnarkoman vet inte vad ett liv utan arbete är. Jag är ibland den mest elaka personen han känner. Inte nog med att jag dragit ner på hans arbetsinsatser utan jag har dessutom lämnat över det arbetet, HANS ARBETE!!!, till en annan hund.

Han är fortfarande med och jobbar men Kate är den som får dra det stora lasset numera.

Kate är även den hund som jag tävlar med. Hon är Gdk vallhund.
Hon har lite hyss för sig emellanåt när vi tävlar men det blir det säkert ordning på så småningom. Vi har inte bråttom. Bara under denna sommaren som gått har mängder med saker klaffat som varit lite si & så innan.
Så länge hunden fungerar hemma i arbetet så är det bara ett + om det funkar på tävling också.
Förutom får så har hon även startats på Nöt. Det var nåt hon gillade skarpt. Det var häftigt att se henne i sitt esse när hon gick med en flock med kvigor.

Hundarna används enbart till vallning här numera.

Bamse håller koll på Kates arbete med fåren.
IMG_0460.JPG

Kate föser fåren.
IMG_0484.JPG

Hundarna flyttar fåren till ett nytt bete.
IMG_0539.JPG

Det finns många bra, arbetsvilliga collies (lättre att finna kh än lh sådana, men båda finns) - men man måste veta var man ska leta! Tyvärr blir rasen alltmer uppdelad i en utställnings- och en bruksvariant (gäller båda hårlagen). Men en bra collie är en otroligt rolig hund att jobba med!

Jag har en Aussie-hanne på ca 8 månader.
Han är helt underbar på alla sätt och vis! På kurser och vid träning är han aktiv och fokuserad, men hemma ligger han och tar det lugnt utan problem. Jag hoppas att hans underbara personlighet hänger med genom slyngelåldern :crazy:

Här är världens vackraste Kingston
FinasteKingston.jpg

Senast ändrad:

Jag pratade med Sivs uppfödare igår och vi ska testa Sivan på får nu om någon vecka. Jag vill gärna gör vallanlagstestet på nöt men det är ju perfekt att få träna på hennes får först. :)

Har en lh collie! En otroligt rolig och arbetsvillig hund, har också sett olika varianter på dom (inom lh då) och det är väldigt tråkigt. Har en riktigt tuff kille som kampar värre än en amstaff och är väldigt orädd och nyfiken. Precis som jag vill att han ska vara! Men han kommer också från brukslinjer och har nästan inga utställningslinjer alls bakom sig, han fick dock dom bra generna så han är snygg också, ibland har man tur!

Men jag var allt lite osäker i början hur det skulle gå då det är sån otrolig skillnad på collie och collie. Men i mitt fall har det gått bra och de som jag har träffat som tränar med sina collies är också bra hundar - men alla är ju olika.

Var på en kurs med en tjej som hade en collietik på 3 år och så fort hunden gjorde fel så skällde hon på den så den blev riktigt låg men berömde den i princip aldrig. Colliesarna är ju fortfarande inte en ras som man kan skälla på hela tiden, min blir också låg om jag blir riktigt arg - det är klart. Men inte som hennes och det är faktiskt hemskt att se :(

Ska se om jag kan få till det här med att slänga upp lite bilder.. så ni får se skönheten! ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 794
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 273
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025