Vägrar äta potatis!

Sv: Vägrar äta potatis!

I gurka och tomat så finns det ju nästan bara vatten. Förstår att de har svårt att hålla vikten på det.

Grönsaker som brukar vara lätta att slinka ner (de är lite söta) är:

Kokt morot, har de svårt med vikten så kan man lägga på lite smör (om de nu gillar det)

Rå kålrabbi. Den är väldigt söt, tyvärr är den inte så vanlig här i Sverige

Mvh

Tora

Jag blir bara tvungen att fråga....
Hur kan barn på 7, 5 och 4 (kommer inte ihåg åldrarna exakt nu) skilja ut viltkött och majskyckling? Jag menar, i den åldern brukar man inte direkt veta vad som är skillnaden på vilt och vanligt kött..? och hur känner de skillnad på vanlig kyckling och majskyckling? Det är ju fodret som kycklingen göds upp med som skiljer där.. Att man som vuxen märker en viss skillnad, men små barn...?
Blev bara lite nyfiken..

Min sambos son började när han var 2 vägra viss mat, tex välling, potatis, ris, kött mm. Ville bara äta smörgås och pannkaka.. Idag när han är 14 ser han ut som en 9-åring i kroppen och är efter i allt pga att han haft mer eller mindre näringsbrist. Han har suttit och petat i all mat man lagat utan just pannkaka, tacos , skräpmat mm Är fruktansvärt frustrerande att stå och laga god mat och inget duger. Men nu när han ser att hans kompisar är dubbelt så stora och starka så har han börjat äta mer och mycket av det han tidigare inte gillade äter han helt normalt nu. I hans fall handlade det om kontrollbehov, att kunna styra nåt på egen hand och då blev det maten.
jag som har 4 egna barn som äter allt utom champinjoner, blir jättefrustrerad när man hör att vissa barn inte verkar tycka om nåt. Hur äter man själv i den sitsen? Det som barnen äter eller lagar man separata måltider?

Senast ändrad:

I gurka och tomat så finns det ju nästan bara vatten. Förstår att de har svårt att hålla vikten på det.

Grönsaker som brukar vara lätta att slinka ner (de är lite söta) är:

Kokt morot, har de svårt med vikten så kan man lägga på lite smör (om de nu gillar det)

Rå kålrabbi. Den är väldigt söt, tyvärr är den inte så vanlig här i Sverige

Mvh

Tora

De äter lite mer än gruka och tomater emn detta är favoritgrönskaerna.

Tyvärr så är det jättesvårt att få i mina barn något sött över huvudtaget. Mortötter har jag testat vid något tillfälle köpte babymorötter och det uppskattades inte emn jag ska testa vanliga morötter också.

Jag blir bara tvungen att fråga....
Hur kan barn på 7, 5 och 4 (kommer inte ihåg åldrarna exakt nu) skilja ut viltkött och majskyckling? Jag menar, i den åldern brukar man inte direkt veta vad som är skillnaden på vilt och vanligt kött..? och hur känner de skillnad på vanlig kyckling och majskyckling? Det är ju fodret som kycklingen göds upp med som skiljer där.. Att man som vuxen märker en viss skillnad, men små barn...?
Blev bara lite nyfiken..

Viltkött har en helt annan smak än tex fläskkött som är det vi köper här hemma annars. Smaken sitter i längre och försvinner inte så jag är inte ett dugg förvånad att de kan skilja ut det.
Skillnaden på vanlig kyckling och majskyckling vet jag inte alls hur de märker för jag märker bara skillnad när jag betalar.

Åldrarna har du rätt i.

Jag skulle mygla in potatisen i annan mat, om jag var du.
Om du gör köttbullar, blanda ut med kokt, mosad potatis osv.
Gillar de färg, gör moset grönt eller rött med karamellfärg eller vad sjutton som helst.
Är maten ett problem, skulle jag inte starta en kamp om det utan försöka vara listigare.
Jag brukar baka eget bröd, och fyller då ut med kokt potatis i degen.

Kanske kan funka?

Det går att klara sig utan potatis. Har en son på snart 17 år som aldrig gillat potatis. Har vi klyftpotatis tar han en för syns skull, kokt bara om han får dränka dem i nån god sås, gratäng har han börjat äta senaste året. Pommes har alltid gått ner:grin: men det är ju inte mycket nyttigt i...

När han gick på dagis och i skolan behövde de inte ta strid med honom, för han gillade verkligen inte potatis, istället fick han äta en extra brödskiva om inte det fanns ris eller pasta att välja på. Han är frisk, stark och lång i dag, så det gick nog ändå!

Jag vill gärna undvika kampen. Men det verkar som att det inte spelar någon roll om de äter potatis elelr inte så då slipper de.

Då finns det hopp om att mina också kanske börjar äta det så småningom.

Du kan ju tillämpa det på vilka matvaror som helst.
Smuggla ner grönsaker och annat nyttigt där det eventuellt kan behövas.
Lycka till nu!

kl

Låt dom slippa potatisen, ser ingen anledning till att tvinga i barn mat som dom inte tycker om. Jag själv skulle ju aldrig laga mat som jag får kväljningar av så varför skulle jag då laga mat som påverkar mina barn så bara för att jag tycker om det??

Kan du inte bara kolla i affären efter olika gryn, pastasorter etc och så kan ni köra en vecka eller två när ni provsmakar olika och så får alla säga vad dom tycker och till vad dom tycker att det skulle kunna passa?

Det bästa sättet att få barn att äta tror jag är att involvera dom i matlagningen och få vara med och bestämma matsedel. Vi brukar skriva matsedel för de dagar som sambons dotter ska vara här så vet hon vad hon kan förvänta sig för mat och vi lagar så gott som alltid maten tillsammans (hon är 4 år).

Min man började äta potatis när han var typ 20 år :p Fast han åt iof pommes och sånt innan.

Couscous, bulgur, pasta, ris (fullkorns/vanligt/jasmine etc), korngryn osv..

Det man kan komma ihåg är att fullkornsprodukter inte är det bästa valet till barn som behöver gå upp i vikt...

Missade att h*n behövde gå upp i vikt. Eftersom h*n var i skolåldern så brukar ju fullkornsprodukter gå bra annars, däremot småbarn brukar ofta bli underliga i magen av för mkt fullkorn.

*kl*

Tänkte uppdatera litegrann om hur det går om någon är nyfiken.

Har inte lyckats få tag i dessa frön jag vart tipsad om.

Men i går åt vi klyftpotatis pch jag hade kryddat dem med pommes strips krydda. Dessutom hade de varit inne i ugnen lite för länge. Men ungarna åt som tokar. Lyckades även få dem att äta Cafe de paris sås. :D

I måndags åt vi kokt potatis, sås och älgfärsbiffar och med massa smör inmosad i potatisen så åt åtmisntone 2 av tre potatis och trean åt massa färsbiffar och sås.

Så jag är nöjd och stolt över mina små killar. Hade inte ens tänkt på att man kunde mosa in smör så det var bra att jag lade ut denna tråd. Min mellangrabb sa till och med: Mamma nu tycker jag också om potatis.
Fast förmodligen smakade det mest smör men ändå.

Vad kul att höra! :) Kanske kan man med tiden minska ner på smöret men nu behöver de ju få i sig sånt ändå så, bara att tuta och köra!

Mina pojkar på 2 och 6 år äter inte potatis,mos,strips,ris. Den äldsta äter inte makaroner heller men den minsta gör det. Dom äter inte kött eller fisk. Det är verkligen svårt att hitta på varierande måltider.
De äter inte grönsaker förutom majs. 6-åringen äter ej frukt men kan gnaga på ett skalatäppelbit när han blir tvingad på fruktstunden i skolan. Han får även kväljningar och i sommras så spydde han även ofta så fort minsta liiilla bit mat som kom i munnen som han inte gillade.

Hur ska jag göra?

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Tänkte uppdatera litegrann om hur det går om någon är nyfiken.

Har inte lyckats få tag i dessa frön jag vart tipsad om.

Men i går åt vi klyftpotatis pch jag hade kryddat dem med pommes strips krydda. Dessutom hade de varit inne i ugnen lite för länge. Men ungarna åt som tokar. Lyckades även få dem att äta Cafe de paris sås. :D

I måndags åt vi kokt potatis, sås och älgfärsbiffar och med massa smör inmosad i potatisen så åt åtmisntone 2 av tre potatis och trean åt massa färsbiffar och sås.

Så jag är nöjd och stolt över mina små killar. Hade inte ens tänkt på att man kunde mosa in smör så det var bra att jag lade ut denna tråd. Min mellangrabb sa till och med: Mamma nu tycker jag också om potatis.
Fast förmodligen smakade det mest smör men ändå.

Men så bra! Fungerar det med smör inmosad i vanlig potatis så ska du se att både bakpotatis (med smör och salt) och hemmagjort potatismos (med smörbrunn) kommer att slinka ner.
Även pressad potatis har en skön, lätt konsistens och det smakar inte så mycket potatis, Bra till fisk med en god sås.

Dina killar behöver ju också gå upp i vikt så det är ju positivt att de gillar smör!
Gelé är också en smakförstärkare för potatis med något slags kött till.

Gör maten så "smaskig" som du bara kan

Men oj. Vad äter barnen idag, förutom majs och äpplen?

ja det är inte lätt att få i dom ngt nyttigt. De äter våfflor,pannkakor ev amerikanska pankakor,korv. 6åringen äter kyckling men vad serverar man till det? Dom äter ingen sås. Gillar så klart hamburgare och pizza. 2-åringen gillar soppa. Jo köttbullar funkar på båda med om det är köpta. ev någongång lite köttfärsås enbart utan något till.
Äter ej potatisgratäng,klyftor,sallad.

Dom älskar smörgås. Funkar med havregrynsgröt. Kräm och yogurt äter 2åringen med 6 åringen vägrar. Har försökt med nyponsoppa men det funkar ej.

Det är jättesvårt med barn till dom. Vi försöker laga en variera dkost och äter dom inte så får dom ändå sitta med utan att äta för det går inte att tvinga dom .

Varför äter de inte? Vad är orsaken?

Det låter lite som att de äter det populäraste; smörgåsar, pannkakor, hamburgare, pizza, köttbullar m.m.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 084
Senast: Ramona
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 566
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna