Vägrar äta potatis!

Sv: Vägrar äta potatis!

Potatis i sig är ju ingen livsnödvändighet utan kanske mer bara utfyllnad. (min pappa hade morrat om han sett mig skriva det, då han livnärde sig som "potatiskonsulent" när det begav sig... :angel: nu är han själv en "jordgubbe")

En måltid kan bestå av grönsaker och kött, om grönsakerna är annat än bara tomat och gurka, dvs morötter, bönor, ärtor, blomkål etc. (sommargrönsaker i frysdisken är helt okej)

:) Själv har jag en far som hävdade att han inte fått middag om han inte fått potatis.Så det är väl lite därför och för att jag och gubben min inte vill äta makaroner till allt. :crazy:

Jag tror att om jag hade varit i dina skor så hade jag kokt pasta till barnen och potatis till mig själv, för att få i dem så mkt mat som möjligt. Är de på gränsen mot underviktiga så hade jag nog gjort mig det omaket och accepterat att de får äta lite mer enahanda kost ett tag, för att få dem att gå upp i vikt igen.

(själv älskar jag att äta pasta + gräddstuvad svamp + kokta morötter + kokt broccoli eller blomkål...)

Vad är quinoa? Hur tillreder man det? Vad smakar det om det finns något man kan jämföra med.

Örtfröer! Kokas i 20 min i lite saltat vatten. Blir små små frön, saftigare än bulgur, couscous m.m. Finns röd och grön (och kanse nåt mer?).
Gillar ungarna grönsaker gillar de förmodligen de här också.

Har faktiskt inte testat bakad potatis så jag vet inte. Men det ska jag testa.

Vad är quinoa? Hur tillreder man det? Vad smakar det om det finns något man kan jämföra med.

Jo lite potatis går att tillsätta för de äter ju både kroppkakor och raggmunk med stor glädje

Testa att verkligen "rugga upp" den bakade potatisen så att den blir så "tillgänglig" som möjligt. Det är ju perfekt om de kan få i sig lite extra smör (saltet är väl inte lika önskvärt med det gör att det blir väldigt gott) som det blir med bakad potatis.
Tzatziki fungerar ju annars att ha i potatisen.
Om det fungerar med bakad potatis kanske de även kan föredra kokt sådan om de får mosa dit en rejäl smörklick?

Quinoa är en ört som är släkt med spenat och rödbeta. Den smakar inte speciellt mycket "naturell", vi brukar koka den i valfri buljong i stekpannan. Det finns också de som häller ner lite sötsur sås i den och smaksätter på så vis.
Här finns en länk där det står lite mer
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/835

Jag tror att om jag hade varit i dina skor så hade jag kokt pasta till barnen och potatis till mig själv, för att få i dem så mkt mat som möjligt. Är de på gränsen mot underviktiga så hade jag nog gjort mig det omaket och accepterat att de får äta lite mer enahanda kost ett tag, för att få dem att gå upp i vikt igen.

(själv älskar jag att äta pasta + gräddstuvad svamp + kokta morötter + kokt broccoli eller blomkål...)

Jo det börjar luta åt det. Samtiidgt har jag skräckexempel på när det drar iväg för långt. En gammal granne till mig stod och lagade 3 uppsättningar middag för att deras bortskämda ungar inte kunde äta ditt och datt. Har ingen lust att hamna där själv också.

Men jag ska testa lite andra grönsaker som tex blomkål, broccoli osv. Ska även testa dessa fröer jag blev tipsad om om det går att hitta här nere.

Örtfröer! Kokas i 20 min i lite saltat vatten. Blir små små frön, saftigare än bulgur, couscous m.m. Finns röd och grön (och kanse nåt mer?).
Gillar ungarna grönsaker gillar de förmodligen de här också.

Kan man köpa dem på ica?

Låter faktiskt gott och färger är bra. Ungarna älskar tex de flerfärgade makaronerna man kan köpa

Quinoa är det samma fröer som skogstrollet pratar om?

Har fått endel tips som jag verkligen ska testa så får vi se vad pojkarna säger.

*kl*

Tänkte bara inflika att det går jättebra att äta risgrynsgröt, tomtegröt, året runt. ;)
Själv har jag inte gett mig på att koka gröt själv, min sambo är inte så förtjust i gröt så han äter bara till jul, men eftersom det då bara är jag som äter så är det aldeles lagom att köpa en "korv" av Felix gröt. :)

Jo det börjar luta åt det. Samtiidgt har jag skräckexempel på när det drar iväg för långt. En gammal granne till mig stod och lagade 3 uppsättningar middag för att deras bortskämda ungar inte kunde äta ditt och datt. Har ingen lust att hamna där själv också.

Men jag ska testa lite andra grönsaker som tex blomkål, broccoli osv. Ska även testa dessa fröer jag blev tipsad om om det går att hitta här nere.
Hur långt du låter det gå är ju upp till dig faktiskt. Men frågan är ju vem som är mest envis i detta fall ;) - du som inte vill äta pasta till allt eller barnen som inte klarar av att äta potatis? (där det senare garanterat inte blivit bättre av att skolan tvingat i dem den inte alltid så roliga potatisen som serveras där - min egen äldsta dotter ÄLSKAR potatis hemma men rör den inte i skolan....)

Såg att du fick klibbig havregrynsgröt!

Jag kan lära dig,jag är en mästare på det,äter gröt 2 gånger om dagen!

1 dl gryn(jag har fiberberikade,mycket godare,finare färg)
3 dl vatten
Lite salt

In i micron,3,5 min full effekt

Ta ut,rör runt,den är då lite vattnig men låt stå 1 minut ca och få dra!

Perfekt!

Tips på goda makaroner om du vill ha det lite fett till barnen!

Koka som vanligt i vatten!
Häll av vattnet
Lägg makaronerna i kastrullen och tillsätt ca 3 dl RIKTIG grädde och rör runt!
Gottigt!
(jag har 3dl grädde till 500 gr makaroner)

Mina barn vill inte ha vanligt stuvade makaroner,det ska vara med grädde!

Använd RIKTIG grädde i köttfärssås,jättegott!
Jag har ca 3dl till 700gr köttfärs!

*kl*

Tänkte bara inflika att det går jättebra att äta risgrynsgröt, tomtegröt, året runt. ;)
Själv har jag inte gett mig på att koka gröt själv, min sambo är inte så förtjust i gröt så han äter bara till jul, men eftersom det då bara är jag som äter så är det aldeles lagom att köpa en "korv" av Felix gröt. :)

:eek: Klart man bara kan äta tomtegröt när man väntar på tomten. Mina barn rä lite envisa så nä bara i december. Men det kan bero på att pappan bara äter den i december kanske. Till lunch i dag åts det upp gröt gjord på 1 liter mjölk och då åt jag inget.

Hur långt du låter det gå är ju upp till dig faktiskt. Men frågan är ju vem som är mest envis i detta fall ;) - du som inte vill äta pasta till allt eller barnen som inte klarar av att äta potatis? (där det senare garanterat inte blivit bättre av att skolan tvingat i dem den inte alltid så roliga potatisen som serveras där - min egen äldsta dotter ÄLSKAR potatis hemma men rör den inte i skolan....)

Nä med tanke på min oro för deras vikt så känns det inte som jag kan dra detta längre utan ungarna får "vinna". Vet ju att de inte gör de för att jävlas.

Tack för tipset på havregrynsgröt. Ska testa det.

Yngsta sonen äter ju bara köttfärssås om dte är grädde i.

Psst...
Välj då det nya lokala mejeriets grädde, den har hög fetthalt...:idea:

Har de börjat med grädde? Jättebra eftersom jag så långt som möjligt försöker använda deras produkter. Tyvärr finns inte deras produkter här ute i skogen utan de får jag handla när jag åker till stan.

De har haft grädde länge, i praktisk plastförpackning med skruvlock :D

Bli inte förvånad när du vispar den bara, för det bara rasslar till så är det smör... Den är JÄTTE-LÄTT-VISPAD!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 084
Senast: Ramona
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 566
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna