Sv: Vägrar äta potatis!
Hur länge har det varit såhär? Hur fungerade det med smakportioner och dyl.? Hur har de ätit på förskolan?
Jag är nog inte den bästa på att råda eftersom maten inte varit ett problem för oss. Vi har dock varit väldigt noga med man alltid måste smaka en lite bit(jo, man får spotta ut om man inte gillar det) och det har fungerat.
Hur fungerar det med tacos, en god dipp med olika sorters grönsaker etc.
Annars kan jag nog bara ge rådet att riva ner grönsaker (så smått att det inte syns) i de rätter de äter, låta dem vara med och laga maten, köra att man måste smaka en pyttebit, rena smakkvällar som belönas då man vågat smaka (en glass kanske?).
Till kyckling kan du ha allt från quinoa till spagetti.
Det är ju ett enormt mathandikapp att inte tycka om mat så lyckas inte dina försök tycker jag att du ska vända dig till bvc kanske de kan ge ytterligare tips.
ja det är inte lätt att få i dom ngt nyttigt. De äter våfflor,pannkakor ev amerikanska pankakor,korv. 6åringen äter kyckling men vad serverar man till det? Dom äter ingen sås. Gillar så klart hamburgare och pizza. 2-åringen gillar soppa. Jo köttbullar funkar på båda med om det är köpta. ev någongång lite köttfärsås enbart utan något till.
Äter ej potatisgratäng,klyftor,sallad.
Dom älskar smörgås. Funkar med havregrynsgröt. Kräm och yogurt äter 2åringen med 6 åringen vägrar. Har försökt med nyponsoppa men det funkar ej.
Det är jättesvårt med barn till dom. Vi försöker laga en variera dkost och äter dom inte så får dom ändå sitta med utan att äta för det går inte att tvinga dom .
Hur länge har det varit såhär? Hur fungerade det med smakportioner och dyl.? Hur har de ätit på förskolan?
Jag är nog inte den bästa på att råda eftersom maten inte varit ett problem för oss. Vi har dock varit väldigt noga med man alltid måste smaka en lite bit(jo, man får spotta ut om man inte gillar det) och det har fungerat.
Hur fungerar det med tacos, en god dipp med olika sorters grönsaker etc.
Annars kan jag nog bara ge rådet att riva ner grönsaker (så smått att det inte syns) i de rätter de äter, låta dem vara med och laga maten, köra att man måste smaka en pyttebit, rena smakkvällar som belönas då man vågat smaka (en glass kanske?).
Till kyckling kan du ha allt från quinoa till spagetti.
Det är ju ett enormt mathandikapp att inte tycka om mat så lyckas inte dina försök tycker jag att du ska vända dig till bvc kanske de kan ge ytterligare tips.