Vägrar äta potatis!

Sv: Vägrar äta potatis!

ja det är inte lätt att få i dom ngt nyttigt. De äter våfflor,pannkakor ev amerikanska pankakor,korv. 6åringen äter kyckling men vad serverar man till det? Dom äter ingen sås. Gillar så klart hamburgare och pizza. 2-åringen gillar soppa. Jo köttbullar funkar på båda med om det är köpta. ev någongång lite köttfärsås enbart utan något till.
Äter ej potatisgratäng,klyftor,sallad.

Dom älskar smörgås. Funkar med havregrynsgröt. Kräm och yogurt äter 2åringen med 6 åringen vägrar. Har försökt med nyponsoppa men det funkar ej.

Det är jättesvårt med barn till dom. Vi försöker laga en variera dkost och äter dom inte så får dom ändå sitta med utan att äta för det går inte att tvinga dom .

Hur länge har det varit såhär? Hur fungerade det med smakportioner och dyl.? Hur har de ätit på förskolan?

Jag är nog inte den bästa på att råda eftersom maten inte varit ett problem för oss. Vi har dock varit väldigt noga med man alltid måste smaka en lite bit(jo, man får spotta ut om man inte gillar det) och det har fungerat.

Hur fungerar det med tacos, en god dipp med olika sorters grönsaker etc.

Annars kan jag nog bara ge rådet att riva ner grönsaker (så smått att det inte syns) i de rätter de äter, låta dem vara med och laga maten, köra att man måste smaka en pyttebit, rena smakkvällar som belönas då man vågat smaka (en glass kanske?).

Till kyckling kan du ha allt från quinoa till spagetti.

Det är ju ett enormt mathandikapp att inte tycka om mat så lyckas inte dina försök tycker jag att du ska vända dig till bvc kanske de kan ge ytterligare tips.

Har ingen aning varför 6åringen inte äter det var i sommras han började men kväljningar och spyningar men ha spyr inte längre iaf.Han har alltid ätit dåligt. Lillpojken äter ju ngt bättre men han avgudar storebror och härmar honom i allt så då hänger han ju med då denna cirkusen med. Vi har varit i kontakt med skolan och då han får sådan panik med maten så gör även dom att han får välja vad han vill äta och passar det inte så behöver han inte men måste sitta med,han äter då knäckebröd.

Hur länge har det varit såhär? 6åringen har alltid ätit dåligt men jag tycker det bara blir värre- Då han äter så få saker så föräter han sej då dom sakerna han väl äter och det hände med yohurt,kräm,banan,ärtor,brocoli och makaroner som han nu längre ej äter heller.Men han äter nästan all sorts smörgåspålägg.[/COLOR]
Hur fungerade det med smakportioner och dyl.? Minsta lilla hög på tallrik så kan han kasta iväg tallriken och dte har hänt både här och i skolan och tidigare dagis.I ett år har vi testat att ha bara en kanske 3-4makaroner i en liten hög men han får nästan panik och vi har börjat med att han får välja vad som finns framdukat och duger det inte så behöver han ej äta men måste sitta med.Minsta bit i munnen så kommer kväljningar om han inte gillar det. Hände tom en gång i sommras ute när han faktiskt testade ett krusbär i trädgården, en pytte minimal bit som gjorde att han spydde.

Hur fungerar det med tacos, en god dipp med olika sorters grönsaker etc.Vi har testat det med och han ärter det mjuka taccosbrödet eller pitabrödet med majs och ost,funkar inte att slinka ner ngt annat

Till kyckling kan du ha allt från quinoa till spagetti.han äter ej spagetti men kan ju testa quinoa

Det är ju ett enormt mathandikapp att inte tycka om mat så lyckas inte dina försök tycker jag att du ska vända dig till bvc kanske de kan ge ytterligare tips.Vi har varit i kontakt med dom och dom säger att han ska få välja maten själv som serveras.

Tack för alla tipps verkligen, små förslag kan faktiskt ha stora framgångar.

Att mosa potatis med smör var ju så jag blev lärd att äta potatis. Jag älskar det än idag... ;)

Vad du än gör när det gäller maten, tvinga aldrig! Mat är en av de få saker barnen kan ha kontroll över, det mesta andra vinner de vuxna över. Lär barnen smaka, det räcker med en bit av den nya grönsaken eller vad det nu är, sen kan de få vräka i sig sina älgfärsbiffar med sås eller potatis med smör och café de parissås. :D

Mat ska vara roligt, även om man är handikappad. Sen har du ju fått veta av andra i tråden att potatis inte är livsviktigt för att man ska få i sig det man behöver. Fast jag tänker som så att visst, det är bara att koka makaroner varje dag men en liten bit potatis kan de få i sig. Större krav har jag inte. Det finns så många grönsaker du skulle kunna låta dem testa, gärna råa (barn föredrar ofta råa bitar i stället för kokta) och sen kan du riva ner morötter och steka med köttfärsen till köttfärssåsen. De kommer garanterat inte att märka någon skillnad!

Gör en riktigt krämig potatis- eller rotfruktsgratäng. Låt dem testa både när den är varm och kall. Min minsta åt den råa kryddade potatisen innan gratängen var i ugnen, men tycket inte alls om den varma kladdiga varianten.

Grönsaker med dip är en höjdare, låt barnen testa i stället för chips. Mina älskar morots-, gurk- och kålrotsstavar och favortidipen.

Slutligen: se till att de äter en okej måltid mer extra fett, bregott och äkta smör, kom ihåg att ha roligt så ska du se att det ordnar sig. Ni verkar redan på god väg!

Ta inte det här på fel sätt nu. :)
Har dina barn någon diagnos eller problem liknande det som Mysaans barn har? Finns det något rent fysiskt som kan påverka detta? Att spy av minsta smakprov låter inte alls bra.

Har äldsta pojken (som tycks vara roten till "problemet" då lillebror härmar) blivit kollad av läkare?

Jag tycker att du fått dålig hjälp av bvc, jag skulle sätta en större press på dem att få aktiv hjälp. För mig (som dock är oerfaren inom problemet) låter det så att det gränsar mot matfobi (när barnet knappt klarar att se maten och inte heller att röra den) och det måste ni få mer kompetent hjälp med.

Hur fungerar det om ni ex.vis gör en mild dipp (typ filmjölk och Estrellas tortilladipp) och sitter och dippar råa grönsaker framför tv:n. Blir han det minsta sugen? Truga absolut inte utan agera som att ni inte bryr er om han vågar smaka eller inte.
Kan ni genom detta "locka" lillebror och därmed få ett omvänt förhållande?

Jag tror att det är jätteviktigt att han inte får överäta. Leder det till kräkningar så är även den rätten körd. Samtidigt förstår jag att ni blir glada att han överhuvudtaget äter.

Jag känner med dig och hoppas att ni får kompetent hjälp med detta!

tiotecken gäller det fortfarande. raderar mitt inlägg iaf. hundratecken

Senast ändrad:

Tycker att bvc gör fel som säger att barnet kan välja själv av vad som serveras. Om han inte väljer nåt då?
Har själv en bonusson som matvägrade från 2 års ålder. Är idag 13 år och liten som en 9-åring. Mamman som han bodde hos innan har inte sett det som nåt problem, medans jag och sambon påpekat det varje helg dom varit hos oss.
Skolläkaren kopplades till slut in efter viktkontroll och nu när han bott på heltid hos oss har han gått upp 4 kg och vuxit 5 cm på 5 månader för att jag sett till att han äter vettig middag och inte bara smörgåsar. Och från att sitta och peta i maten och nästan ulka sig, kan han nu äta någorlunda portioner och säga att det smakar gott i stort sett varje dag.

I hans fall handlade det om att ha kontroll över nåt och sen övergick det till anorexia då han bodde med en alkoholiserad mamma som inte brydde sig vad barnen åt så länge hon kunde vara full ifred. Stressen att leva med henne gjorde oxå att han fick ont i magen efter maten och stoppade fingrarna i halsen. Systern däremot är mer åt det bulimiska hållet då hon inte vetat om det blir lagad mat eller inte då mamman var full, så hon vräker i sig mat istället.

Bättre att gå till läkaren i tid om det blir stora problem vid småbarnsåldern med maten då det påverkar hela tillväxten när man närmar sig tonåren.

Nej tvång är inte bra. Äta ska vara roligt och trevligt. Sedan tycker jag att de ska smaka en liten bit varje gång och det gör de alltid.

Tyvärr fungerar inte potatisgratäng och rotfruktsgratäng.

Vi har testat att ge morötter osv att dippa istället för chips med två resultat. 1. De tycker det är så gott så de äter så mycket så de helt enkelt spyr under natten sedan. :crazy:

2. Jag är lite skeptisk då morötter tex kostar mer att bryta ner av kroppen än den ger vilket inte är bra på¨magra barn.

Jo att de äter okej gör de faktiskt alltid även om det blir lite ensidigt.

Hur länge har det varit såhär? 6åringen har alltid ätit dåligt men jag tycker det bara blir värre- Då han äter så få saker så föräter han sej då dom sakerna han väl äter och det hände med yohurt,kräm,banan,ärtor,brocoli och makaroner som han nu längre ej äter heller.Men han äter nästan all sorts smörgåspålägg.[/COLOR]
Hur fungerade det med smakportioner och dyl.? Minsta lilla hög på tallrik så kan han kasta iväg tallriken och dte har hänt både här och i skolan och tidigare dagis.I ett år har vi testat att ha bara en kanske 3-4makaroner i en liten hög men han får nästan panik och vi har börjat med att han får välja vad som finns framdukat och duger det inte så behöver han ej äta men måste sitta med.Minsta bit i munnen så kommer kväljningar om han inte gillar det. Hände tom en gång i sommras ute när han faktiskt testade ett krusbär i trädgården, en pytte minimal bit som gjorde att han spydde.

Hur fungerar det med tacos, en god dipp med olika sorters grönsaker etc.Vi har testat det med och han ärter det mjuka taccosbrödet eller pitabrödet med majs och ost,funkar inte att slinka ner ngt annat

Till kyckling kan du ha allt från quinoa till spagetti.han äter ej spagetti men kan ju testa quinoa

Det är ju ett enormt mathandikapp att inte tycka om mat så lyckas inte dina försök tycker jag att du ska vända dig till bvc kanske de kan ge ytterligare tips.Vi har varit i kontakt med dom och dom säger att han ska få välja maten själv som serveras.

Tack för alla tipps verkligen, små förslag kan faktiskt ha stora framgångar.

Lider med dig verkligen. Först och främst skulle jag kräva en ordentlig utredning av barnet. För det kan handla om trång matstrupe eller något. det är ju liksom inte normalt att hulka över 1 liten makaron. Att bvc säger att han ska få välja själv tycker jag egentligen inte är ok men sedan kan det ligga annat bakom som jag inte känenr till iofs.

Kan ni sitta ner tillsamman och diskutera med barnet? 6 år är ändå en diskutabel ålder. Säg att det är ok att inte gilla maten men att man kan smaka en pytteliten bit av allt varje gång.

Mina barn har perioder när de inte vill äta något och pga sina funktionshinder är de skeptiska till nya saker. Men vi har som regel att vi smakar. Även nya läskiga saker. En pytteliten knivsudd. På detta sättet har jag fått mina barn att faktiskt gilla endel nya grejer som de inte gillat från början. En liten knivsudd med smakis och sedan öka på varje gång lite lite grann.

Om han gillar mjuka tortilla bröd så låt honom äta det. Men ni kanske kan lägga till då att ska man äta mer än ett bröd med ost och majs så måste du smaka detta lite lite grann.

Testa att strimla morötter med potatisskalare/osthyvel. Hur reagerar han på wokad mat? Där kan amn ta massa olika grönskaer och strimla ybertunt. Mina barn älskar wokad mat och äter grönsaker som de "inte gillar" om det är wokat. För mina barn handlard et också om former. De äter tex inte hembakat bröd om jag gjort det som limpa men gör jag gifflar av dem så är det supergott fast det är samma deg.

Om du vill får du gärna pm:a mig om det finns annat som ligger bakom som du kanske inte vill delge här i tråden.

Kram och lycka till!

Senast ändrad:

Vi har testat att ge morötter osv att dippa istället för chips med två resultat. 1. De tycker det är så gott så de äter så mycket så de helt enkelt spyr under natten sedan. :crazy:

2. Jag är lite skeptisk då morötter tex kostar mer att bryta ner av kroppen än den ger vilket inte är bra på¨magra barn.

Överätning är aldrig positivt. Där får man som förälder ge en begränsad mängd. Det ska inte finnas nog mycket framme för att man ska riskera att överäta.

Nu har ju inte du några problem med att få barnen att äta grönsaker (om jag minns rätt) men för de som har det är "dippningen" ett bra sätt att få barnen att inse att morötter/gurka/broccoli/blomkål faktiskt smakar gott och då kan de äta det även utan dipp.

Överätning är inte bra nä. Men efetrsom jag gärna ser att mina barn som är magra äter så mycket som möjligt och de normalt aldrig äter mer än de klarar så tar jag alltid fram så det blir över,.

Nä grönsaker är inga större problem att få dem att äta faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 084
Senast: Ramona
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 566
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023