Vägrar äta potatis!

Sv: Vägrar äta potatis!

Anledningen till att de äter i skolan är för att de annars helt enkelt blir tvångsmatade och de lärde sig snabbt att det är lättare att tvinga i sig det själv än att bli tvångsmatad. Smärtan i hjärtat blir mindre. Dessutom lärde de sig väldigt snabbt att tvingar de i sig potatisen så får de sedan äta sig mätta på knäckebröd om de får äta sig mätta öht.

Men det låter ju vidrigt!? :crazy: Gör man så fortfarande i skolan, tvångsmatar ungarna??

Som Skogis sa, det är två av alla som svarat som skrivit att barn ska äta det som bjuds och annars får dom vara utan?

Hur kan du få det till att merparten skriver så?

Påhoppad har du väl ändå inte blivit, tolkar du alla inlägg som om personerna är sura när dom skriver eller vad ?

Att dina barn blir tvångsmatade tycker jag är avskyvärt, att det fortfarande existerar is kolor gör mig lite upprörd :(

Men prova rotmos som någon föreslog, det kanske fungerar ? :)

Men det låter ju vidrigt!? :crazy: Gör man så fortfarande i skolan, tvångsmatar ungarna??

Ja eftersom de har fått för sig att det bara är en fix ide hos mina barn precis som alla barn kan ha. När den fixa ideén inte släppte efter en månad elelr så bestämde de sig för att tvinga mian barn.

Så generellt så istället för att visa förståelse för mian barns funktionshinder och problemen och svårigheterna runt detta så försöker de tvinga in dem i sina ramar vilket leder till att jag var och varannan dag får hem barn som mår skit av en elelr annan anledning.

Som Skogis sa, det är två av alla som svarat som skrivit att barn ska äta det som bjuds och annars får dom vara utan?

Hur kan du få det till att merparten skriver så?

Påhoppad har du väl ändå inte blivit, tolkar du alla inlägg som om personerna är sura när dom skriver eller vad ?

Att dina barn blir tvångsmatade tycker jag är avskyvärt, att det fortfarande existerar is kolor gör mig lite upprörd :(

Men prova rotmos som någon föreslog, det kanske fungerar ? :)

Förmodligen tolkar jag det så för att man ofta blir påhoppad av folk runt omkring sig för att vara slapp och dålig mamma osv. Man blir lite känsligare när man pratar om sina barn som har funktionshinder. Man blir van att försvara allt och man sticker kanske ut taggarna lite fort och intar försvarsställning.

Jag ber om ursäkt för det men jag jobbar på att bli bättre när det gäller det. Fö5r trots allt kommer jag inte kunna skydda mina barn i hela deras liv.

Jag sitter och funderar, jag blev lite tagen av frågan faktiskt.

Potatis innehåller ju mestadels kolhydrater och stärkelse. Detta borde man kunna få i sig istället genom att äta dels rotsaker förstås men också bröd/mjöl?
Och vill man få lite rundhet i ungarna så tänker jag då vidare på - pannkakor.
Jag skulle nog också börja baka eget bröd (fast jag har en bakmaskin för 600kr som gör jobbet åt mig och är GULD värd :bow:) med mycket olja och smör i.
Gröt, äter de gröt? Havregrynsgröt, bovetegröt...

Jag wikipediade potatis och fann det här:

Ungefärligt näringsvärde per 100 gram
Energi 306 kJ (73 kcal)
Vatten 79,6 g
Protein 1,8 g
Kolhydrater 16 g
Fett 0,1 g
Kostfiber 1,4 g
Kalium 468 mg - Rekommenderat dagligt intag: Barn 0,8-2 g
C-vitamin 11 mg
A-vitamin 0,01 mg

Järn 0,48 mg

1. Hemjärn F2+ hittar man i animaliska livsmedel, mestadels i inälvsmat, blodmat och kött. Denna typ av järn absorberar vi lättare.

2. Icke hemjärn, F3+ finns i vegetabilier, t.ex. spenat, ärtor, bönor, bröd, nötter och torkad frukt.

Så egentligen är det inte så mycket de missar på en potatisfri diet, snarare vinner de en hel del på att äta andra alternativ istället.

Och skolan... VEM inom skolan har rätt att tvångsmata barn med potatis...?? Har du belägg för att det är mer än tycke och smak som ligger bakom barnens ovilja att äta potatis tycker jag definitivt att du ska ta skoledningen jävligt hårt i örat. (:mad:). *stöttar*

Ja! Äter de dåligt med kött också är det bra med bönor, linser och liknande. Innehåller protein.

Hembakat bröd, även om i maskin, är bättre än det färdigköpta. Det innehåller så mycket skit i tillsatser och jox att man nästan själv blir balsamerad innifrån. *tvi*
Och kör man eget kan man gotta i en hel del. Gjorde pestobröd häromdagen t.ex... :P Mycket olja var det i det men det blir bara saftigt då.

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska ringa och prata med skolan om maten!

För att blir dom tvingade att äta potatais,så kommer det inte att bli bättre!

Kan inte komma med råd om alternativ,men förhoppningsvis så försvinner problemet av sig självt,om dom inte blir tvingade(skolan)!

Hade ett liknande problem med min dotter,men det var köttfärs i alla former,hon kräktes av det!
Jag ringde skolan(i 1an) och sa att hon äter inte det,men fick till svar "alla barn äter köttfärs.."
Jag svarade bara helt rakt av "prova att ge henne det,och sätt dig framför henne"!
Hon fick alternativ mat!

Vid 10 års ålder började hon äta köttfärs!

Bröd bakar jag oftast själv för det blir så dyrt att köpa går åt kopiösa mängder bröd i detta huset. max 2 dagar räcker en skogaholmslimpa tex.

Pannkakor skulle de kunna leva på. Frågar amn dem vad de vill ha så är det alltid pannkakor eller våfflor och ibland korv med bröd.

gröt är väl lite så där med. Men jag ahr inte testat så många sorter. Nu till jul äter de tomtegröt men det kan amn ju inte äta i januari.:crazy:

När de var små åt de kopiösa mängder mannagryn men äter inte det längre. Havregrynsgröten blir alltid klibbig när jag gör den så det förstår jag att de inte vill äta. Ska testa lite andra sorter kanske.

Kött äter de bra av så länge det är viltkött eller majskyckling så jag försöker fördela älgkött och sådant som kommer in nu under jakttider så de åtmisntone äter det 1 gång i veckan. Kassler går ner om det är i pastasåsform. Så jag har lite småknep för att åtminstone få i dem lite kött.

Ska testa lite emr linser och bönor men jag är så dålig på att veta hur dessa ska tillagas. :o

Kan tillägga också att vi har en regel här hemma att amn alltid ska smaka minst 1 tugga. Även om de inte gilla det förra gången så kan det faktiskt lossna någongång.

Har pratat med vår extremt komflikträdda rektor och sagt att det räcker om barnen smakar en tugga någon emr tvångsmatning får det inte finnas. Tack och lov så hade jag stöd av hab i detta så även de har pratat med rektorn. Så för hoppningsvis så har det slutat. Pojkarna har inget sagt på hela förra veckan. Min önskan är ju att de så småningom ska kunna äta potatis och gilla det.

Tackar för stödet och håller tummarna att de snart äter potatis igen. Lite roligare om man tex ska äta biff.

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska ringa och prata med skolan om maten!

För att blir dom tvingade att äta potatais,så kommer det inte att bli bättre!

Kan inte komma med råd om alternativ,men förhoppningsvis så försvinner problemet av sig självt,om dom inte blir tvingade(skolan)!

Hade ett liknande problem med min dotter,men det var köttfärs i alla former,hon kräktes av det!
Jag ringde skolan(i 1an) och sa att hon äter inte det,men fick till svar "alla barn äter köttfärs.."
Jag svarade bara helt rakt av "prova att ge henne det,och sätt dig framför henne"!
Hon fick alternativ mat!

Vid 10 års ålder började hon äta köttfärs!

Min fyraåring är inte så jätteförtjust i köttfärs heller. Jättekonstigt faktiskt men han äter helst inte köttbullar heller. Undrar vad det beror på egentligen.

Ja eftersom de har fått för sig att det bara är en fix ide hos mina barn precis som alla barn kan ha. När den fixa ideén inte släppte efter en månad elelr så bestämde de sig för att tvinga mian barn.

Så generellt så istället för att visa förståelse för mian barns funktionshinder och problemen och svårigheterna runt detta så försöker de tvinga in dem i sina ramar vilket leder till att jag var och varannan dag får hem barn som mår skit av en elelr annan anledning.

Jag hade bett hab om hjälp att förklara barnens funktionshinder. Tyvärr lyssnas det ofta bättre då (man kan ju tycka att det skulle lyssnas på föräldrar ändå), även om vissa skolor blir som galna när andra försöker trycka in en fot med lite kunskap. Det är tydligen himla svårt för många lärare att man inte är expert på alla barn och vad diagnoser för med sig. Att ha svårigheter med att äta "allt" är ju jättevanligt vid autismspektrumstörningar! Du har ju skrivit om diagnoserna innan så jag hoppas att det inte gör något att jag nämner det, för problemet hör ju så solklart hemma med just detta. Gång på gång upptäcker jag att autismspektrum verkar vara det många skolor har minst kunskap om. Om du inte kan få stöd av hab, finns det någon specialpedagog på skolan som är kunnig i funktionshindret? Barn med funktionshinder har inte mer idéer än andra barn, och de kan dessutom ha en mkt annorlunda upplevelse av smak och konsistens än "oss andra". Det är ofta det senare som är problemet och inte "idéer".

De flesta barn med funktionshindret får inte näringsbrist även om de äter väldigt selektivt i ganska långa perioder. Men försöka kan man ju som förälder. Absolut! Nu var ju din fråga tips på mat, men jag bara måste ondgöra mig lite, och ge mig ditt stöd:), jag blir så trött på detta bemötande i skolan:grin:.

Tillbaka till ursprungsfrågan: Jag tycker skogstrollet har bra idéer. Försök väcka nyfikenhet och få dem att delta i förberedelser av den nya maten. Det är ju så vanligt att det blir "nej" av bara farten till allt som är nytt (och med en vilja av stål ..)

(Jag fick också sitta och äta den där förhatliga potatisen för 28 år sedan under kväljningar och gråt i skolan. Och det var inga "idéer", bara att den jäkla potatisen åkte hiss upp och ner :crazy:)

Edit: såg nu att du har hjälp från hab, fortsätt att använda dem :)

Senast ändrad av en moderator:

Hur fungerar det med bakad potatis med mycket smör och salt? Eller med en god röra i (kanske med någon grönsak de gillar).
Blir det någon skillnad om de själva har varit med gjort maten/röran?

Fungerar det att tillsätta litegrann potatis i ex.vis broccolimos, för att vänja in smaken?

Jag vet inte om någon nämnt quinoa som alternativ, ett riktigt gott frö?

Ska testa lite emr linser och bönor men jag är så dålig på att veta hur dessa ska tillagas. :o

Köper du på burk så är det klara direkt att ätas, bara sköljas och värmas.

Köper du i torkad form (mkt billigare) står det ofta på påsen hur länge de ska ligga i blöt och hur länge de ska kokas sen. Vanligtvis 8-10 h i blöt (dubbelt så mycket vatten som bönor) och 0,5-1 h kokning (med lagerblad, vitlök, salt eller liknande).

Linser är enklare, behöver inte ligga i blöt lika länge. Röda linser kan man bara rensa (småsten kan slinka ner i påsen) och koka i ca 20 min så är det klart. Gott att göra soppa på! Eller som alternativ till köttfärs och göra pastasås med.

När min sambo var liten totalvägrade han grönsaker i alla former.
Hans farmor hade ett bra knep: Hon mosade ner kokta grönsaker i vanlig brunsås. Det gick ned!
Det kanske kan vara ett tips för såväl den som vägrar grönsaker/potatis av principskäl som för den som inte tycker om smaken (eftersom såsen döljer grönsakssmak).

Annars kanske potatispannkaka kan vara värt ett försök? Gillar de pannkaka kanske det går att ha i lite riven potatis i smeten? Eller göra en fuling och försöka med mosad potatis, så det inte märks. Funkar det inte med potatis kanske man kan experimentera med bönor, bulgur eller annat i smeten? (Fast det låter inte så gott...)

Nej det gör absolut inget att du nämer deras funktionshinder. Jag skäms absolut inte över mina barn och deras "fel".

JO hab hjälper jättemycket tyvärr så bankar de oftast huvudet i väggen de med.Vi har en specialpedagog på skolan som ska ha jobbat med autism barn men hon är så fyrkantig så både jag och sonen blir tokiga. Vanliga kommenatrer från henne är: "Så här har vi alltid gjort och det fungerar bra. Barn tar inte skada av att bli arga och få utbrott."
Fast vi då helst ser att man är mer individuell men men.

De brukar hjälpa till och fixa maten och jag försöker verkligen väcka nyfikenhet. Men nu är de så trötta generellt och har varit hela hösten för det fungerar inte riktigt på skolan/förskolan och då orkar/vill/kan de inte testa nya grejer.

Just nu är de inne på riddare och dinosaurusar så jag får väl döpa om maten till något som har anknytning till det. :D

Hur fungerar det med bakad potatis med mycket smör och salt? Eller med en god röra i (kanske med någon grönsak de gillar).
Blir det någon skillnad om de själva har varit med gjort maten/röran?

Fungerar det att tillsätta litegrann potatis i ex.vis broccolimos, för att vänja in smaken?

Jag vet inte om någon nämnt quinoa som alternativ, ett riktigt gott frö?

Har faktiskt inte testat bakad potatis så jag vet inte. Men det ska jag testa.

Vad är quinoa? Hur tillreder man det? Vad smakar det om det finns något man kan jämföra med.

Jo lite potatis går att tillsätta för de äter ju både kroppkakor och raggmunk med stor glädje

Tack för tipset ska kolla på sådant nästa gång jag handlar

:crazy: En ursmart grej om barnen äter sås. Tyvärr har mina barn precis nu vågat börja äta varm sås igen. Senaste 5 månaderna har de ätit tsatziki till allt.

Som jag skrev här ovan så äter de tex raggmunk och det är ju pannkakor med potatis i så där går det bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 084
Senast: Ramona
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 566
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd