Vägrar äta potatis!

Mysaan

Trådstartare
Min barn vägrar äta potatis vilket också leder till att mos går bort och pommes stripes. :eek:

I skolan vet jag att de äter för att de måste men här hemma är det så svårt att få i dem. Vi kan inte bara äta pasta och jag har en känsla av att vi missar mycket nyttigt i potatisen som de behöver.

Ris är de väl lite så där till det går men inte för ofta. Så vad ska man ge barnen istället? Vill ju inte att de bara äter grönsaker till middag.

Sv: Vägrar äta potatis!

Antingen äter man det som bjuds eller så får man vara utan. Det är ju knappast så att de inte tycker om smaken eftersom alla typer av potatis går bort.

Går chips också bort föresten? Kan ju börja med att plocka bort chipsen ifall de inte gillar potatis. ;) Det kanske inte tar så lång tid innan de börjar äta ordentligt då.

Håller fullständigt med! Antingen äter man det som bjuds eller så får man vara utan! Hålla på att trassla med att en unge inte äter något hemma och ändå äter i skolan, är bara strunt. Man får helt enkelt sätta lite hårda bullar.

Varken mos eller strips är ju särskilt nyttigt... Här hemma är hemgjord klyftpotatis en stor favorit, och dessutom enkelt att göra och lätt att blanda upp med mycket grönsaker. Skala om man vill, eller skrubba potatisen ren, skär i klyftor, tryck till en vitlöksklyfta eller två och lägg med i långpannan, lite olivolja, lite färsk timjan och sedan de grönsaker man vill ha, man får ha lite koll på vilka grönsaker som går fort/långsamt och stoppa in när de passar.

När de är färdiga strö över lite flingsalt och servera!

Finns ju så mycket mer alternativ än potatis (som inte är det nyttigaste på listan), ris och pasta.
Bulgur, couscous, matkorn/havre, rotsaker, nudlar, bönor, linser...

Jag tycker att det beror på hur barnet blir av maten, blir barnet äcklad och absolut inte kan äta potatis så låt h*n slippa. Men eftersom det äts potatis i skolan så verkar det bara vara en ide för att få annan mat hemma.

Jag själv blir illamående av viss mat, och ja jag är hellre hungrig än äter det jag inte tycker om. Jag var likadan när jag bodde hemma. Det vore nog skillnad om det var svält i landet för då är det för överlevnaden, men i dagens samhälle där vi kan välja vår mat så kan man faktiskt vara kräsen ;)

Det är som min son. Han klarar inte äta av att äta jordgubbar men däremot i youghurt och sylt. Jag har inte förstått skillnaden, men det har han tydligen gjort och då får det vara så. Nu är det iofs en väldigt dåligt exempel eftersom jordgubbar inte ingår i en matkost, men det behöver inte potatis göra heller ;)

Tack för era svar! Chips och godis äter de så sällan.

Potatisen i skolan äter de under stora kväljningar för att de måste äta potatis i skolan.

Hemma har jag ingen lusta att tvinga dem att äta upp under kväljningar så de nästan spyr och tårarna börjar komma. Har själv som liten blivit utsatt för den tortyren.
Jag har alltid varit av den åsikten att det som serveras är dte som serveras annars får man vara utan.

Men med 2 funktionshindrade barn som hellre svälter ihjäl än äta något de inte gillar och dessutom med 3 barn som ligger klart under gränsen för medelvikt så vill jag helst att de får i sig så mycket som möjligt.

Det är supersvårt eftersom de helst inte äter kött heller utan bara grönsaker.

Potatismosen de får hemma är hemmagjord så varför skulle inte den vara nyttig? Klyftpotatis äter de inte heller tyvärr, har även prövat hasselbackspotatis utan så jättebra resultat.

Håller fullständigt med! Antingen äter man det som bjuds eller så får man vara utan! Hålla på att trassla med att en unge inte äter något hemma och ändå äter i skolan, är bara strunt. Man får helt enkelt sätta lite hårda bullar.

Du har samma attityd som jag hade innan men mina barn är tunna på gränsen till stor undervikt och pga sina funktionshinder svälter de hellre ihjäl än äter något de inte vill ha. Så väljer jag att sätta in hårda bullar så kommer jag snart bli anmäld för vanvård då åtmisntone äldsta sonen redan är ett benrangel

Finns ju så mycket mer alternativ än potatis (som inte är det nyttigaste på listan), ris och pasta.
Bulgur, couscous, matkorn/havre, rotsaker, nudlar, bönor, linser...

Jo men det var just tips på annat än potatis, ris och pasta jag var ute efter och nu har jag fått det. Tack!
Bönor och linser är de inte så pigga på men bulgur och couscous ska jag testa.

Matkorn vad är det?

Det är som min son. Han klarar inte äta av att äta jordgubbar men däremot i youghurt och sylt. Jag har inte förstått skillnaden, men det har han tydligen gjort och då får det vara så. Nu är det iofs en väldigt dåligt exempel eftersom jordgubbar inte ingår i en matkost, men det behöver inte potatis göra heller ;)

MIn äldsta son äter inte heller jordgubbar men äts det yoghurt eller marmelad eller sylt så är det bara med jordgubbar annars får det vara

Tycker de om rotfrukter?
Testa i så fall att göra en långpanna med diverse rotfrukter, morot, palsternacka osv med liten mängd potatis, typ två morötter/potatis.
Jag brukar göra med en blandning av olja och smör eller flytande smör i botten och rotfrukterna ovanpå, när det är färdigt strör jag örtsalt på:d.

Min dotter åt inte heller gärna kött när hon var liten och eftersom jag är vegetarian själv så var det ju lite svår motiverat:crazy: nu minns jag inte hur gamla dina barn är men fram till hon var runt sex-sju år gick det mesta ner med roliga namn och rolig utformning, korv var totalt stopp tills jag skar ett kryss i ändarna och delade dem på mitten och kallade dem prinsesskorvar;)
Köttfärsrätter kan man ju variera i det oändliga med diverse i och tillbehör, tex om de gillar ärtor så har man ärtor i biffarna, i stor mängd så att ärtorna blir verkligen endel av biffen.
Tycker de om nötter så mal i nötter i färsen, det ger en helt annan smak.

Vanlig kokt potatis är tråkigt, råstekt potatis är godare, eller bakad med goda tillbehör.

Känner bara att jag måste få tillägga att jag tycker det är väldigt tråkigt när nästan ingen svarar på frågan utan istället talar om för mig att barn får äta det som bjuds.

Ska jag behöva tala om varför mian barn inte vill äta potatis? Ska jag behöva dra upp varje liten diagnos de fått för att ni ska kunna acceptera och bara svar på fråga?

Varför inte bara utgå från att jag har bra och vettiga skäl till att låta mina barn slippa äta potatis om de inte vill. Utan att det skälet skulle vara en slapp och konflikträdd mamma.

Kan ju faktiskt ha att göra med hur du formulerar dig i första inlägget också.

Min barn vägrar äta potatis vilket också leder till att mos går bort och pommes stripes.

I skolan vet jag att de äter för att de måste men här hemma är det så svårt att få i dem

Gör att iaf jag inte kopplar ihop det med att dina barn har en massa diagnoser till varför dom inte kan äta potatis ?

Eftersom du vidare bara nämner mos och strips så kan man inte veta om du provat precis ALLT i potatisväg hemma eller om det fortfarande finns outforskad mark.

Motfråga: Varför tar du alla råd/tips som kritik ?

Senast ändrad:

Helt ärligt så vet jag inte om det tycker om rotfrukter. Kokta morötter fungerar bättre än rårivna i alla fall. Palsternackor osv har de inte ätit sedan de fick smakisar som små.

Mina barn är 7, 5½ och 4 och det är de två äldsta som är svårast. Yngsta hänger väl mest på vågen skulle jag tro.

har testat roliga form osv men enligt hab så beror det inte på vanlig "matstrejk" utan det hänger jättemycket på deras funktionshinder.

Nötter gillar de tyvärr inte vilket rä tråkigt. :(

Råstekt potatis kan de två yngsta tänka sig om den är fettdrypande. Äldsta grabben är svår på all mat tyvärr.

Kan ju faktiskt ha att göra med hur du formulerar dig i första inlägget också.

Gör att iaf jag inte kopplar ihop det med att dina barn har en massa diagnoser till varför dom inte kan äta potatis ?

Eftersom du vidare bara nämner mos och strips så kan man inte veta om du provat precis ALLT i potatisväg hemma eller om det fortfarande finns outforskad mark.

Morfråga: Varför tar du alla råd/tips som kritik ?

jag nämde mos och srtipes som exempel bara. Skrev att de inte gillar potatis och trodde då givetvis att ni skulle förstå att ajg menade all potatis.

Nej jag förstår att ni inte fattar att mina barn har diagnoser men jag menar att det ska inte ha någon betydelse öht. Jag ska inte behöva tala om detta utan istället få svar på min fråga. Och frågan var: Vad kan jag ge istället för potatis då jag helst ser att barnen äter mer än bara kött och grönsaker. Och kan då tillägga att de vanligaste grönsakerna de äter är gurka för en och tomat för en.

Jag tar inte alla råd tips som kritik men behöver inte efter en enkel fråga få höra att barn ska äta det som serveras. Min fråga var nämligen inte hur jag skulle få dem att äta potatis. Och jag anser inte att någon annan öht har emd att göra varför jag inte tvingar mina barn att äta potatis.

Nej det ska du inte behöva säga, men medmänniskor kan ju ha haft samma problem och kommit på en potatisform som fungerar, är det då så fel att man delger dig det ?

Varför har du en så arg ton, det förstår jag liksom inte ? :)

Vad tror du gör att barnen äter potatis i skolan men inte hemma, om du får spekulera fritt ? ( ser att du redan svarat på frågan, ber om ursäkt )

Sedan har du ju även fått tips på annat som man kan ha istället för potatis också :)

Senast ändrad:

Kom på en sak till. Kålrot! Testa att göra rotmos, det smakar ganska sött och har en "häftig" färg.

Mathavre
Matkorn

Själv har jag en liten "thing" för kikärter just nu. Köper torkade (billiga!), får stå i blöt över dagen och sen kokar jag dem med vitlöksklyfta och lagerblad i vattnet och äter i sallader. Eller krossar och gör falafel, eller hummus.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 084
Senast: Ramona
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 566
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?