Vaginal vs kejsarsnitt

Det jag vänder mig emot är just att det skulle vara en valmöjlighet, som någon/några tyckte i början av tråden. Det tycker jag inte.

Jag har också skrivit att jag tycker att det kanske skulle behövas t. ex. tydligare nationella riktlinjer för när planerat kejsarsnitt är befogat - just för att det inte ska handla om att ha "tur" och hamna hos "rätt" läkare.

Det är därför jag vill vara tydlig med att jag pratar om val när det inte finns ett behov. Är man väldigt förlossningsrädd (jag är det själv) och behandling för rädslan inte hjälper, ja, då kanske det finns ett behov. Kommer man fram till det i samråd med läkare så utgår jag från att det finns ett behov.

Men som jag då. Jag är inte förlossningsrädd.
Och har förmodligen inga medicinska hinder.

Men jag ser noll och ingen anledning att trycka ut ett barn genom mitt underliv när jah redan sprättat upp magen en gång.

Men som jag då. Jag är inte förlossningsrädd.
Och har förmodligen inga medicinska hinder.

Men jag ser noll och ingen anledning att trycka ut ett barn genom mitt underliv när jah redan sprättat upp magen en gång.

Varje gång man sprättar upp magen så ökar ju risken för komplikationer. Att upprepat operera i samma område ökar betydligt risken för komplikationer.

Att trycka ut ett barn genom ett underliv ger flesta fall mindre komplikationer än en stor bukoperation.

Har inte svårt att förstå att det finns anledning att föredra snitt, särskilt om man redan gjort ett. Men att man vill ha det för att man redan sprättat upp magen en gång var lite konstigt.

Jo, men baserat på den allmänna statistiken vill man även få fall som mitt att följa den mallen. Jag tror en individuell bedömning vore resursbesparande.

Håller helt med. Som min igångsättning. Två arbetslag på induktion, sen tre olika på förlossningen. Plus ett operationsteam sen då.
Känns väldigt resurskrävande 😅

(Nu ville jag ju som sagt inte ha ett snitt första gången, men nu vill och hoppas jag att det blir så en eventuell andra gång)

Jag tycker inte att den som ska föda ska få välja fritt baserat på hur man "vill" föda. Finns det ett behov av kejsarsnitt så borde det vara självklart att få det, finns det inget behov tycker jag inte att det är rimligt att man ska få välja för att man "vill" det. Jag anser att det enda rimliga är att det ligger på vården att avgöra vad som är ett behov av kejsarsnitt - och där kan tydliga riktlinjer vara till hjälp.
Så om vården inte anser att en kvinna har behov av kejsarsnitt, men hon själv vill det, då återstår väl bara att tvinga henne?

Så om vården inte anser att en kvinna har behov av kejsarsnitt, men hon själv vill det, då återstår väl bara att tvinga henne?

Nej. Det bör väl rimligtvis inte vara ett treminuterssamtal och sedan avgörs saken. I det läget kanske man behöver nysta i varför den gravida vill ha kejsarsnitt, och utgå därifrån.

Som sagt, jag anser att det avgörandet bör ligga på vården, precis som i andra situationer där olika alternativ finns. Jag tycker att det skulle vara fullständigt orimligt, både medicinskt och samhällsekonomiskt, att erbjuda kejsarsnitt som ett val till alla gravida.

Jag var 25 och normalviktig dvs varken gammal eller överviktig. Jag behövde ändå ett urakut snitt.

Med tanke på hur få barn som föds kanske man borde fundera över hur man kan göra det mer attraktivt att skaffa barn. Tex vården får sluta gaslighta kvinnor.
Ett urakut snitt är ju något annat än ett akut (som ofta beror på dålig progress), då är ju någon riktigt dålig, födande eller barn, det är inte bara bristande/långvarigt värkarbete. Vet inte om du tolkade mitt inlägg som att jag var emot snitt, absolut inte, bara att riskerna inte värderas lika (dvs snitt, planerat , är inte mer riskfyllt än vaginal födsel)

Ja jag får inte riktigt ihop det om vården ska bestämma över huvudet på en kvinna om hon har behov eller inte utifrån ”riktlinjer”.

Resonerar du lika om all vård? Att det är patienten som själv ska få avgöra vad hen har behov till för vård, alltså?

Jag tänker att det finns ganska många situationer då en person kan anse sig behöva en viss operation, men vården är av en annan uppfattning. I regel blir det ingen operation för att du vill det.

Man kan få bo på Bb hotell efter kejsarsnitt.

Flyttade till patienthotellet knappt 12h efter mitt planerade snitt (mitt andra kejsarsnitt, första blev akut under narkos pga extrem förlossningsrädsla och där fick vi vara kvar i flera dygn pga mager bebis). Fick välja om jag ville åka hem och komma tillbaka för kontrollerna eller om vi ville bo på patienthotellet fram till 48h kollen och jag hade inte lust att skumpa runt i bilen i 1h enkel väg flera gånger så blev hotellet.

Ang sjukskrivning och smärtlindring efter kejsarsnitt (såg att det diskuterats i tråden) så har jag fått klara mig på Ipren och Alvedon och ingen sjukskrivning efter snitten. Ammade inte så ingen risk att läkemedel skulle gå över till bebisen. Däremot när jag opererade bort äggstockscystor däremellan, där de gick in i exakt samma snitt (!) och jag då inte hade belastningen av att ha varit gravid i 9månader så fick jag opioider vid uppvak och utskrivet recept och 4v sjukskrivning. Helt jäkla ologiskt 🤯

Ditt inlägg fick mig att tänka på att många BB har BB-hotell där man får bo om man haft en okomplicerad vaginal förlossning. Men man får inte bo där om man haft ett okomplicerat kejsarsnitt eftersom man behöver fortfarande för mycket vård av personalen för att det ska vara möjligt. Vet även flera som åkt hem 6-8 timmar efter vaginal förlossning, det är inte möjligt efter kejsarsnitt. Som tidigast har jag åkt hem efter 2 dagar och då fick jag skriva på papper att jag skriver ut mig på egen begäran (bebis var okej:ad att åka hem).

Har av förklarliga skäl inte bott på BB hotell själv men frågade faktiskt inför mitt tredje och fjärde kejsarsnitt om det var möjligt om allt gick bra. Det var starkt nej, jag var fel målgrupp.

Nej. Det bör väl rimligtvis inte vara ett treminuterssamtal och sedan avgörs saken. I det läget kanske man behöver nysta i varför den gravida vill ha kejsarsnitt, och utgå därifrån.

Som sagt, jag anser att det avgörandet bör ligga på vården, precis som i andra situationer där olika alternativ finns. Jag tycker att det skulle vara fullständigt orimligt, både medicinskt och samhällsekonomiskt, att erbjuda kejsarsnitt som ett val till alla gravida.
Om någon vill ha kejsarsnitt är det väl just det man gör: nystar i varför.
Några treminuterssamtal har jag inte pratat om. Du slänger in det för att undvika kärnan i det du säger: att det är vården som ska bestämma om kvinnan har behov av ks.

Resonerar du lika om all vård? Att det är patienten som själv ska få avgöra vad hen har behov till för vård, alltså?

Jag tänker att det finns ganska många situationer då en person kan anse sig behöva en viss operation, men vården är av en annan uppfattning. I regel blir det ingen operation för att du vill det.
Vi pratar väl om förlossningar här, inte om operationer pga sjukdom/skada.

Kanske bör vården också ha lite självkritik? Under många år kunde man läsa i tidningarna om stora brister i förlossningsvården och personalen berättade att de var underbemannade, inte kunde ge tillräcklig vård etc. Vissa fick långt att åka pga sjukhus som las ner och i sthlmsområdet fanns det perioder - mest sommaren- då det var helt fullt.

En bekant berättade att vid hennes ena förlossning var det fullt på alla sjukhus i sthlm men även närliggande såsom Uppsala, Nyköping, Eskilstuna och ändå upp till Gävle. Personalen hon pratade med var helt uppgivna och skulle kolla upp och återkomma vilket de missade att göra så hon fick ringa flera gånger och fråga igen. Tillslut så de bara att hon fick komma in ändå trots att det egentligen inte fanns plats och de hann inte ens komma in på ett rum innan barnet var på väg ut. Till nästa förlossning ville hon då ha snitt vilket de först inte ville bevilja.

Jag har även hört andra berätta om att stressen är som tortyr dvs inte veta om det finns plats när det startar eller om man kommer hinna fram för de som numera har långt till förlossning pga nedlagt sjukhus. Vissa har också berättar att de känner sig ivägkörda då de velat stanna längre.

Nu är detta några år sedan och jag har förstått att det föds färre barn nu. Så det kanske blir bättre...om det inte då skärs ner.

Jag har inte barn själv men jag tycker ändå man i såna här diskussioner ibland pratar lite nedlåtande om kvinnor. Inte konstigt att folk blir rädda när inte ens personalen tycker de kan ge en bra vård och man ska oroa sig för att få plats.

Jag kan tycka att vid både födsel och död måste det finnas en respektfullhet Det är inte som annan vård.

Om någon vill ha kejsarsnitt är det väl just det man gör: nystar i varför.
Några treminuterssamtal har jag inte pratat om. Du slänger in det för att undvika kärnan i det du säger: att det är vården som ska bestämma om kvinnan har behov av ks.

Jag har tydligt skrivit flera gånger att jag anser att det är självklart att det bör ligga på vården att avgöra om en person är i behov av en stor operation eller ej.

Vi pratar väl om förlossningar här, inte om operationer pga sjukdom/skada.

Ja, och även kejsarsnitt är en stor operation. Jag ser ingen rimlighet att gravida ska erbjudas att välja att genomgå en ej nödvändig operation, för att man "vill" det.

Kanske bör vården också ha lite självkritik? Under många år kunde man läsa i tidningarna om stora brister i förlossningsvården och personalen berättade att de var underbemannade, inte kunde ge tillräcklig vård etc. Vissa fick långt att åka pga sjukhus som las ner och i sthlmsområdet fanns det perioder - mest sommaren- då det var helt fullt.

En bekant berättade att vid hennes ena förlossning var det fullt på alla sjukhus i sthlm men även närliggande såsom Uppsala, Nyköping, Eskilstuna och ändå upp till Gävle. Personalen hon pratade med var helt uppgivna och skulle kolla upp och återkomma vilket de missade att göra så hon fick ringa flera gånger och fråga igen. Tillslut så de bara att hon fick komma in ändå trots att det egentligen inte fanns plats och de hann inte ens komma in på ett rum innan barnet var på väg ut. Till nästa förlossning ville hon då ha snitt vilket de först inte ville bevilja.

Jag har även hört andra berätta om att stressen är som tortyr dvs inte veta om det finns plats när det startar eller om man kommer hinna fram för de som numera har långt till förlossning pga nedlagt sjukhus. Vissa har också berättar att de känner sig ivägkörda då de velat stanna längre.

Nu är detta några år sedan och jag har förstått att det föds färre barn nu. Så det kanske blir bättre...om det inte då skärs ner.

Jag har inte barn själv men jag tycker ändå man i såna här diskussioner ibland pratar lite nedlåtande om kvinnor. Inte konstigt att folk blir rädda när inte ens personalen tycker de kan ge en bra vård och man ska oroa sig för att få plats.

Jag kan tycka att vid både födsel och död måste det finnas en respektfullhet Det är inte som annan vård.

Det här pekar väl på det som verkligen är det stora problemet, i det mesta inom vården egentligen - nedskärningar.

Det borde inte finnas så få platser att det är fullt överallt inom 10-20 mils radie. Det borde inte vara så underbemannat att man inte kan få den hjälp man behöver vid förlossningen.

Ja, och även kejsarsnitt är en stor operation. Jag ser ingen rimlighet att gravida ska erbjudas att välja att genomgå en ej nödvändig operation, för att man "vill" det.

Det är nog väldigt ovanligt att någon önskar kejsarsnitt bara för att ’de vill det’ utan det har i regel någon psykologisk grund.

Min erfarenhet är att både sjukvården och allmänheten i stort är dåliga på att se psykiska orsaker som medicinsk grund.
Blev så sjukt ifrågasatt när jag begärda kejsarsnitt med barn 2 trots att förlossning 1 blev akut kejsarsnitt pga extrem förlossningsrädsla där personalen var så rädd för psykos när jag vaknat efter narkosen att jag inte fick vara själv med bebisen det första dygnet. Inte heller kunde sjukvården erbjuda psykologisk hjälp för att kanske kunna klara vaginal förlossning vid nästa barn, först sa de att jag fick återkomma när jag var gravid, sen att jag fick återkomma efter vecka 24 och sen då i vecka 24 säga att det var för sent och jag skulle sökt hjälp tidigare så de kunde inte hjälpa mig 🤷‍♀️ och ändå ville ,ursäkta, idioten till läkare både skuldbelägga mig och neka kejsarsnitt.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 846
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 053
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka