Vaginal vs kejsarsnitt

Jag tror att de här som skriver att folk inte ska få göra snitt till höger och vänster har ganska dålig kännedom om hur det ser ut.
De som vill ha snitt får slåss. Många i stort sett hela graviditeten. Vissa får beviljat snitt när de är höggravida.

Det är ångest och rädsla och helvete.
Vissa för snittkontrakt där den vaginala förlossningen ska avbrytas om den födande vill det, under pågående förlossning. Där har jag ofta läst om det inte går eller är för sent så den födande måste föda vaginalt ändå.
Exakt så är det!

Det är liksom ingen som säger till läkaren "jag vill föda med kejsarsnitt för det är den lätta utvägen" och så säger läkaren "ok!".

Det är inte som för en-några generationer sedan där ingen ens undersökte vilka muskler som gått sönder, än mindre kunde sy dem.
En vän till mig födde barn för 15 år sedan. Hon fick omfattande skador i underlivet vilket överhuvudtaget inte kommunicerades till henne på varken förlossning eller
Jag tror att de här som skriver att folk inte ska få göra snitt till höger och vänster har ganska dålig kännedom om hur det ser ut.
De som vill ha snitt får slåss. Många i stort sett hela graviditeten. Vissa får beviljat snitt när de är höggravida.

Det är ångest och rädsla och helvete.
Vissa för snittkontrakt där den vaginala förlossningen ska avbrytas om den födande vill det, under pågående förlossning. Där har jag ofta läst om det inte går eller är för sent så den födande måste föda vaginalt ändå.
Exakt så. Det blir en halmgubbe bara eftersom folk opponerar sig mot något som överhuvudtaget inte är ett problem i verkligheten.

Mycket bra fråga. Första barnet vägde 4.5 och jag vet att jag frågade min BM flera gånger om hon trodde nästa var lika stor. Hon sa att "liten är han ju inte, men inte farligt stor heller" typ.
Nu blir jag nästan arg när jag tänker på det.
Var inne flera gånger sista veckorna för att han inte rörde sig, de lyssnade, men gjorde inga UL. De sa bara att han är för stor för att kunna röra sig där inne. Hmm, varför reagerade jag inte på det då och bad om ett UL? Nåja, det är inget att göra åt nu.
Ja, andra barnet brukar bli större. Bland annat därför det är stop för fler barn för min del, eftersom vården är så motsträviga till snitt. Pixpax för att inte få med för livet, eller riskera ett skadat/dött barn. 🤷‍♀️

Nej, det kan jag inte eftersom det är en oerhört förenklad fråga och det avgörandet verkligen inte ligger på mig. Jag förstår faktiskt inte varför du hakar upp dig så på att just jag ska kunna svara ett enkelt ja eller nej på en så oerhört komplex och mångbottnad fråga.
Eftersom jag håller med dig fram till den punkten. Men jag anser att när alla andra vägar uttömts (förtroendeskapande arbete från vården, samtal etc) och den gravida fortfarande inte vill föda vaginalt så ska hon inte tvingas göra det mot sin vilja. För det vore ett övergrepp. Men du anser alltså inte det utan vill inte ens svara på vad som ska ske då.

Fine by me. Tycker bara att du har en häpnadsväckande oempatisk inställning.

Man hör ofta om rädsla för förlossningsskador vid vaginala födslar men man ska komma ihåg att det faktiskt är ovanligt. Enligt SCB så får 80% av de som föder vaginalt inga eller mycket små ytliga bristningar (grad 1). Grad 3-4 drabbas knappt 3% av. Resten är grad 2.

Och de senaste 10 åren har kunskapen om grad 2-bristningar (vilket kan innefatta muskler inuti) ökat otroligt mycket både inom vården och bland patienterna. Det är inte som för en-några generationer sedan där ingen ens undersökte vilka muskler som gått sönder, än mindre kunde sy dem.

Men det sagt är det såklart hemskt att drabbas av förlossningsskador men tack och lov är det ändå väldigt få som gör det.
Vi har ju dessvärre väldigt dålig koll på hur korrekt statistiken är.

Jag är helt säker på att vi har ett STORT mörkertal på grad 2 bristningar 😔

Vi har ju dessvärre väldigt dålig koll på hur korrekt statistiken är.

Jag är helt säker på att vi har ett STORT mörkertal på grad 2 bristningar 😔
Det tror jag också.

Finns ett instagramkonto som heter Alltserfintut där mängder av kvinnor delat sina berättelser av förlossningsskador som inte tagits på allvar av vården. Kontot är inte aktivt längre men det beror ju inte på att liknande historier inte finns längre...

Nja jag vet inte. Gjorde den första OPn pga framfall och den andra pga att jag inte kunde gå fort/springa/träna/lyfta nåt längre. Hade alltså i princip inget vettigt liv. Är ju hästmänniska liksom :/
Har inte lust att riskera allt som jag faktiskt fick tillbaka.

Alla muskler hade slitits av och isär, de är nu ihoptråcklade och funkar, men det är en massa ärrvävnad nu istället. Det är inte lätt att fixa.

Mycket bra fråga. Första barnet vägde 4.5 och jag vet att jag frågade min BM flera gånger om hon trodde nästa var lika stor. Hon sa att "liten är han ju inte, men inte farligt stor heller" typ.
Nu blir jag nästan arg när jag tänker på det.
Var inne flera gånger sista veckorna för att han inte rörde sig, de lyssnade, men gjorde inga UL. De sa bara att han är för stor för att kunna röra sig där inne. Hmm, varför reagerade jag inte på det då och bad om ett UL? Nåja, det är inget att göra åt nu.

Otroligt ledsamt att läsa hur sjukvården vägrar ge UL när man misstänker stort barn.

Jag önskar att du fått min sjukvård där, för efter mitt första stora barn så bestämdes det att jag ska ha tillväxt ultraljud för att hålla koll på bebisens storlek. Så med tredje och fjärde barnet så hade jag UL varann vecka från runt vecka 25-26 för att bedöma när det var det dags att födas - och då visste vi ändå att det skulle bli kejsarsnitt.

Otroligt ledsamt att läsa hur sjukvården vägrar ge UL när man misstänker stort barn.
En mycket god vän till mig fick sitt första barn (5,8 kg) genom akut kejsarsnitt. Trots det fick hon tjata och bråka sig till ett snitt med sin tvåa. Hon hade panik genomgående under graviditeten eftersom de bara vägrade bevilja utan ville avvakta. Men så beviljades det till slut. Barnet vägde över 5 kg den med.

Lite så jag tänker! Hade det gått att ha som ett alternativ utan massa andra tråkiga följder hade det inte varit så dumt tror jag.

Tror ju dock inte så många använt det eftersom de flesta har en anledning till att inte vilja föda vaginalt, som är god nog för att få ett snitt beviljat.

Jag tillåter mig att vara skeptisk.
Varför det? Har du fött barn de senaste åren och varit med om att inte bli undersökt efter förlossningen? Uppföljning på efterkontroll? Oceaner av information under graviditeten om att söka vård om något inte känns bra efteråt.

Exakt så. Det blir en halmgubbe bara eftersom folk opponerar sig mot något som överhuvudtaget inte är ett problem i verkligheten.

Jag gissar att det är (bland annat) mig ni syftar på med det här. Därför vill jag förtydliga än en gång att nej, det är ingen halmgubbe och jag är mycket väl medveten om att man inte kan knata in på förlossningen och önska kejsarsnitt och få det beviljat. Det jag opponerat mig mot är - som jag försökt vara tydlig med flertalet gånger - synen att den gravida själv ska få välja förlossningssätt utifrån vad hen "vill". Jag anser inte att det är rimligt att göra en omfattande operation baserat på enbart den gravidas önskemål.

Detta utifrån ett par inlägg i början av tråden, där några uttryckte att det borde vara upp till den födande att välja hur förlossningen ska ske. Det är utifrån den diskussionen jag har skrivit mina inlägg där jag opponerat mig mot att det ska vara ett fritt val.

Här finns nationella riktlinjer för undersökning och behandling direkt efter förlossning. Det finns också ett nationellt register där bristningar och sutureringar läggs in. Statistiken blir därmed otroligt omfattande och detaljerad.

Eftersom jag håller med dig fram till den punkten. Men jag anser att när alla andra vägar uttömts (förtroendeskapande arbete från vården, samtal etc) och den gravida fortfarande inte vill föda vaginalt så ska hon inte tvingas göra det mot sin vilja. För det vore ett övergrepp. Men du anser alltså inte det utan vill inte ens svara på vad som ska ske då.

Fine by me. Tycker bara att du har en häpnadsväckande oempatisk inställning.

Lägg inte åsikter på mig som jag inte har uttryckt, är du snäll. Det ger ingen vidare grund för något samtal.

Du har nu både försökt få det till att jag anser mig ha rätten att fatta sådana beslut (vilket jag varit tydlig med att jag inte tycker), du har försökt tvinga fram ett svar från mig på hur en specifik situation ska hanteras trots att jag varit tydlig med att jag anser att det bör ligga på vården, och nu försöker du lägga en åsikt på mig kring något som jag uttryckligen sagt att jag inte anser mig vara i position att bedöma. Varför vill du så gärna måla upp en bild av att jag är häpnadsväckande oempatisk?

Jag har varit tydlig med min ståndpunkt och jag tror inte att det här samtalet kommer leda fram till något annat än att du hittar nya sätt att försöka framhäva ditt narrativ av att jag är "häpnadsväckande oempatisk", baserat på att jag inte håller med om att det bör vara ett fritt val för varje gravid person att välja hur hen vill föda. Det är jag inte intresserad av, så jag lämnar det här.

Jag tycker inte man kan jämföra förlossningar med övrig vård. I all annan vård har man ändå ett val. Skulle jag tex få cancer kan jag faktiskt välja att inte ta emot den behandling som erbjuds (dumt absolut men jag KAN välja) och söka andra behandlingsalternativ. När det gäller en förlossning så går det inte, barnet kommer ju ut förr eller senare.

Det larmas om att det föds för få barn, det larmas om att vården är undermålig. Om då rätten att välja snitt gör att fler vågar skaffa barn, då lär det uppväga de ekonomiska faktorerna. Vi förlorar mer som samhälle på att barnen inte föds alls. Om rätten att välja snitt finns kan det skapa en trygghet, en trygghet som gör att man kanske vågar sig på en vaginal förlossning eftersom man vet att går det inte som planerat så bryter man för snitt (när det går såklart).

Jag kommer aldrig välja annat än snitt. Jag vill inte riskera ett barn som blir handikappat för livet pga utdragen förlossning, skador i underlivet som aldrig läker osv. Och jag skiter totalt i vad vaginal-vurmare tycker om det.

Lite så jag tänker! Hade det gått att ha som ett alternativ utan massa andra tråkiga följder hade det inte varit så dumt tror jag.
Nej det hade varit helt fruktansvärt att skapa den typen av samhälle. Som @gulakatten skrev, de som är välutbildade medel/överklass har bättre tillgång till vård redan idag och får ha större påverkan på sin vård. Att skapa en än större klyfta än den som redan finns vore vidrigt.

@MML Du är övertydlig om en åsikt (som du upprepar i absurdum trots att ingen i tråden argumenterar emot) men vägrar svara på en rak fråga. Där slingrar du dig värre än en politiker 😅. Men jag är klar här nu, det här ger mig ingenting.

Och tänk, jag upplever det som att du är imponerande oförstående för att mitt svar på din oerhört förenklade fråga är att jag inte anser att det är min sak att avgöra. Jag kan inte svara ja eller nej på en så komplex och mångbottnad fråga. Jag förstår verkligen inte varför du vägrar acceptera det.

Och tänk, jag upplever det som att du är imponerande oförstående för att mitt svar på din oerhört förenklade fråga är att jag inte anser att det är min sak att avgöra. Jag kan inte svara ja eller nej på en så komplex och mångbottnad fråga. Jag förstår verkligen inte varför du vägrar acceptera det.
Men du kan sitta och vara tvärsäker i en annan komplex och mångbottnad fråga? Du är ju tvärsäker på att det inte ska erbjudas kejsarsnitt om det inte behövs. Det behövs ju uppenbarligen om kvinnan inte vill föda vaginalt. Enkelt egentligen.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 838
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 053
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka