Men då behöver du ju?! Vad är problemet?
Nej, jag behöver inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men då behöver du ju?! Vad är problemet?
Jag har både fött vaginalt (första barnet) och akut kejsarsnitt (andra barnet). Jag upplevde det väldigt mycket jobbigare efter snittet än den vaginala förlossningen. Efter första förlossningen var jag på promenad dagen efter att sonen föddes trots en del bristningar som behövde sys.Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen.
Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare än med kejsarsnitt.
Om man inte är med om någon skada vill säga.
Tanken är att föda ett barn i sommar men huruvida födelsen ska gå till vet jag inte alls.
Sedan är planen att bli gravid våren eller sommaren 2026 och då är frågan om kroppen har lättare att fullfölja en graviditet om graviditeten innan avslutades vaginalt?
Hur ska man tänka där?
Jag vill komma igång och jobba gärna så fort som möjligt men är lite rädd att stygn från ett kejsarsnitt ska göra att det kommer dröja längre innan jag kan arbeta ordentligt.
Vill bara poängtera att det kan vara olika. Jag gick till lunchrestaurangen på sjukhuset (några hundra meter) dagen efter mitt snitt. Gick promenader på iaf några kilometer bara någon vecka efter. Det kändes såklart och det var lite jobbigt att inte få lyfta tungt. Sen blir det ju ett ärr, även om mitt nu 5 år senare knappt syns, och man kan få lite dålig känsel i området, som vid alla operationer, men jag störs mer av min nedsatta känsel i mitt ena ben efter ett gäng knäoperationer, man slår i oftare därJag har både fött vaginalt (första barnet) och akut kejsarsnitt (andra barnet). Jag upplevde det väldigt mycket jobbigare efter snittet än den vaginala förlossningen. Efter första förlossningen var jag på promenad dagen efter att sonen föddes trots en del bristningar som behövde sys.
Efter snittet kunden jag möjligtvis gå med gåstol till lunchrummet på BB dagen efter. Tog en vecka innan jag kunde ta mig upp ur sängen själv eller resa mig ur soffan. Gick inte utanför dörren de första 2 veckorna. Ett halvår efter hade jag fortfarande känselbortfall på magen, och även nu mer än ett år efter kan jag känna av ärret på har inte 100% känsel på magen. Det är inget som stör mig i vardagen dock, men skulle det ha blivit någon mer förlossning (inte aktuellt) skulle jag absolut haft målsättningen att föda vaginalt.
Jag tycker att de som berättar att de genomgått snitt här bekräftar varför snitt finns, ink mig själv.
Det jag ville förmedla med mina erfarenheter är att dementera att snitt är en enkel väg och något alla borde ges möjlighet till alla bara så där. Kejsarsnitt är en otroligt stor operation, med många risker och lång läkningstid. Det är inte den lätta vägen till att föda barn, men i vissa fall den enda vägen.
Jag tycker det är bra att vården är restriktiv med att bevilja planerade snitt.
Här är det också så att man generellt inte vill att någon föder vaginalt efter två snitt.Jag har gjort fyra kejsarsnitt
1:a pga misstänkt hjärnskada hos barnet och att en vaginal förlossning skulle döda honom. Det var oklart om han ens skulle överleva kejsarsnitt.
2: Fick reda på runt vecka 35 att det var en gigantisk bebis med uppskattat födelsevikt på 5,5 kilo så utifrån ett tidigare kejsarsnitt så blev det kejsarsnitt igen pga hans tyngd. Bestämdes att jag aldrig får föda vaginalt och det skrevs in i min journal att jag ska ha kejsarsnitt oavsett hur långt i ett värkarbete jag gått eller om bebisen skulle bli prematur. Jag var inte enig med läkaren för jag ville föda vaginalt. När bebisen sen föddes 5270 gram tung och 57 cm lång var jag väldigt glad för vår sjukvård som sa nej.
3e och 4:e kejsarsnittet visste vi skulle ske utifrån läkarbeslut med andra barnet.
Jag har även i min journal att jag ska ringa ambulans vid vattenavgång och/eller startat värkarbete, och att jag är prio 1 när jag kommer in. Så det finns flera olika skäl att få kejsarsnitt men i mitt fall är det för att våra liv är i fara vid värksabete.
Äldsta barnet, kejsarsnitt nr 1 hade ingen hjärnskada utan var fullt frisk vid födseln.
Vet inte vad som är vanligast, men varken jag eller sambon märker någon skillnad mot innan iallafall.Många intressanta kommentarer!
En grej jag funderat lite på om vid vaginal födsel återgår man sen efter ett tag till hur det var förut eller kommer man alltid vara lite slappare där nere?
Tänker att det säkert är individuellt men vad är det vanligaste?
Många intressanta kommentarer!
En grej jag funderat lite på om vid vaginal födsel återgår man sen efter ett tag till hur det var förut eller kommer man alltid vara lite slappare där nere?
Kan tillägga att jag fick grad 2-bristning, vilket väl är det vanligaste.Vet inte vad som är vanligast, men varken jag eller sambon märker någon skillnad mot innan iallafall.![]()
Många intressanta kommentarer!
Haha eller hur. Nivån av gaslighting från sjukvården är bisarr!Tycket absolut inte man ska få välja hur som, utan att det är rimligt att behöva argumentera för det.
Men att som någon skrev att man minsann får tåla en vaginal förlossning om man ska skaffa barn blir jag irriterad på.
Som att förlossningsrädda inte ska kunna skaffa barn då
För övrigt komiskt det här med argumenten kring att det är en såå stor och farlig och smärtsam operation. Men efter får man inte vara sjukskriven och får klara sig på Ipren och Alvedon![]()
För övrigt komiskt det här med argumenten kring att det är en såå stor och farlig och smärtsam operation. Men efter får man inte vara sjukskriven och får klara sig på Ipren och Alvedon![]()
Jag beklagar verkligenJag hade väl otur. Födde två barn varav ett på 5kg, 56cm, 37cm huvud. Har opererat mig två gånger för att fixa skadorna, och sen den sista kan jag inte ha sex alls längre.