Vaginal vs kejsarsnitt

Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen.
Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare än med kejsarsnitt.
Om man inte är med om någon skada vill säga.
Tanken är att föda ett barn i sommar men huruvida födelsen ska gå till vet jag inte alls.
Sedan är planen att bli gravid våren eller sommaren 2026 och då är frågan om kroppen har lättare att fullfölja en graviditet om graviditeten innan avslutades vaginalt?
Hur ska man tänka där?

Jag vill komma igång och jobba gärna så fort som möjligt men är lite rädd att stygn från ett kejsarsnitt ska göra att det kommer dröja längre innan jag kan arbeta ordentligt.
Jag har både fött vaginalt (första barnet) och akut kejsarsnitt (andra barnet). Jag upplevde det väldigt mycket jobbigare efter snittet än den vaginala förlossningen. Efter första förlossningen var jag på promenad dagen efter att sonen föddes trots en del bristningar som behövde sys.
Efter snittet kunden jag möjligtvis gå med gåstol till lunchrummet på BB dagen efter. Tog en vecka innan jag kunde ta mig upp ur sängen själv eller resa mig ur soffan. Gick inte utanför dörren de första 2 veckorna. Ett halvår efter hade jag fortfarande känselbortfall på magen, och även nu mer än ett år efter kan jag känna av ärret på har inte 100% känsel på magen. Det är inget som stör mig i vardagen dock, men skulle det ha blivit någon mer förlossning (inte aktuellt) skulle jag absolut haft målsättningen att föda vaginalt.

Jag har både fött vaginalt (första barnet) och akut kejsarsnitt (andra barnet). Jag upplevde det väldigt mycket jobbigare efter snittet än den vaginala förlossningen. Efter första förlossningen var jag på promenad dagen efter att sonen föddes trots en del bristningar som behövde sys.
Efter snittet kunden jag möjligtvis gå med gåstol till lunchrummet på BB dagen efter. Tog en vecka innan jag kunde ta mig upp ur sängen själv eller resa mig ur soffan. Gick inte utanför dörren de första 2 veckorna. Ett halvår efter hade jag fortfarande känselbortfall på magen, och även nu mer än ett år efter kan jag känna av ärret på har inte 100% känsel på magen. Det är inget som stör mig i vardagen dock, men skulle det ha blivit någon mer förlossning (inte aktuellt) skulle jag absolut haft målsättningen att föda vaginalt.
Vill bara poängtera att det kan vara olika. Jag gick till lunchrestaurangen på sjukhuset (några hundra meter) dagen efter mitt snitt. Gick promenader på iaf några kilometer bara någon vecka efter. Det kändes såklart och det var lite jobbigt att inte få lyfta tungt. Sen blir det ju ett ärr, även om mitt nu 5 år senare knappt syns, och man kan få lite dålig känsel i området, som vid alla operationer, men jag störs mer av min nedsatta känsel i mitt ena ben efter ett gäng knäoperationer, man slår i oftare där :).
Skulle jag (vilket jag inte ska) få fler barn kommer det bli kejsarsnitt med tanke på hur förra förlossningen gick. Däremot gick jag in med inställningen att föda vaginalt och om allt går bra är det ju det bästa sättet för både barn och förälder. Men jag kände mig väldigt trygg med att de avbröt för snitt när det faktiskt behövdes.

Jag mådde för övrigt ganska toppen efter mitt snitt. Kändes obehagligt att använda magmusklerna när jag reste mig från liggande i några veckor, fick i stället rulla åt sidan innan jag reste mig.
Annars inga besvär alls, gick och duschade samma kväll som snittet ägde rum.

Hade jag fött vaginalt med mina klena bäckenmått och ett barn på 4,1 kg, med huvudomfång långt över kurvorna för standardavvikelse så - gissar jag med visst fog - att jag hade varit i betydligt sämre skick. I värsta fall utan barn, eller med ett skadat barn eller i inget skick alls.

Jag tycker att de som berättar att de genomgått snitt här bekräftar varför snitt finns, ink mig själv.

Det jag ville förmedla med mina erfarenheter är att dementera att snitt är en enkel väg och något alla borde ges möjlighet till alla bara så där. Kejsarsnitt är en otroligt stor operation, med många risker och lång läkningstid. Det är inte den lätta vägen till att föda barn, men i vissa fall den enda vägen.
Jag tycker det är bra att vården är restriktiv med att bevilja planerade snitt.

Jag tycker att de som berättar att de genomgått snitt här bekräftar varför snitt finns, ink mig själv.

Det jag ville förmedla med mina erfarenheter är att dementera att snitt är en enkel väg och något alla borde ges möjlighet till alla bara så där. Kejsarsnitt är en otroligt stor operation, med många risker och lång läkningstid. Det är inte den lätta vägen till att föda barn, men i vissa fall den enda vägen.
Jag tycker det är bra att vården är restriktiv med att bevilja planerade snitt.

Tycket absolut inte man ska få välja hur som, utan att det är rimligt att behöva argumentera för det.

Men att som någon skrev att man minsann får tåla en vaginal förlossning om man ska skaffa barn blir jag irriterad på.
Som att förlossningsrädda inte ska kunna skaffa barn då 🙃

För övrigt komiskt det här med argumenten kring att det är en såå stor och farlig och smärtsam operation. Men efter får man inte vara sjukskriven och får klara sig på Ipren och Alvedon 😅🤯

Gjort akutsnitt med första, prematurt och inga värkar eller så innan. Hade grymt ont första veckan och behövde vanliga alvedon även andra veckan.
Med andra födde jag vaginalt, ingen bristning och mådde toppen efteråt.

En granne har dock gjort två snitt och varit uppe och rört sig obehindrat samma dag har hon sagt så det är verkligen individuellt. (Vi har fött på samma sjukhus.)

Eftersom snitt var så svårt att få igenom, trots min och barnets fysiska uppförsbacke för en lyckad vaginal förlossning och de risker som en sådan inkongruens innebär, är vårdens motvillighet att bevilja snitt en väldigt tungt vägande faktor i beslutet att inte skaffa fler barn.

Barn nr 2 brukar ju bli större rent statistiskt sett. Jag skulle i sådant fall troligen behöva dra "annars gör jag abort kortet" extremt tidigt, för att vara på säkra sidan att vården i förhärligandet av det naturliga inte tar kål på varken mig eller barnet. Och den striden orkar jag faktiskt inte ta.

Jag har gjort fyra kejsarsnitt
1:a pga misstänkt hjärnskada hos barnet och att en vaginal förlossning skulle döda honom. Det var oklart om han ens skulle överleva kejsarsnitt.
2: Fick reda på runt vecka 35 att det var en gigantisk bebis med uppskattat födelsevikt på 5,5 kilo så utifrån ett tidigare kejsarsnitt så blev det kejsarsnitt igen pga hans tyngd. Bestämdes att jag aldrig får föda vaginalt och det skrevs in i min journal att jag ska ha kejsarsnitt oavsett hur långt i ett värkarbete jag gått eller om bebisen skulle bli prematur. Jag var inte enig med läkaren för jag ville föda vaginalt. När bebisen sen föddes 5270 gram tung och 57 cm lång var jag väldigt glad för vår sjukvård som sa nej.
3e och 4:e kejsarsnittet visste vi skulle ske utifrån läkarbeslut med andra barnet.

Jag har även i min journal att jag ska ringa ambulans vid vattenavgång och/eller startat värkarbete, och att jag är prio 1 när jag kommer in. Så det finns flera olika skäl att få kejsarsnitt men i mitt fall är det för att våra liv är i fara vid värksabete.

Äldsta barnet, kejsarsnitt nr 1 hade ingen hjärnskada utan var fullt frisk vid födseln.

Jag har gjort fyra kejsarsnitt
1:a pga misstänkt hjärnskada hos barnet och att en vaginal förlossning skulle döda honom. Det var oklart om han ens skulle överleva kejsarsnitt.
2: Fick reda på runt vecka 35 att det var en gigantisk bebis med uppskattat födelsevikt på 5,5 kilo så utifrån ett tidigare kejsarsnitt så blev det kejsarsnitt igen pga hans tyngd. Bestämdes att jag aldrig får föda vaginalt och det skrevs in i min journal att jag ska ha kejsarsnitt oavsett hur långt i ett värkarbete jag gått eller om bebisen skulle bli prematur. Jag var inte enig med läkaren för jag ville föda vaginalt. När bebisen sen föddes 5270 gram tung och 57 cm lång var jag väldigt glad för vår sjukvård som sa nej.
3e och 4:e kejsarsnittet visste vi skulle ske utifrån läkarbeslut med andra barnet.

Jag har även i min journal att jag ska ringa ambulans vid vattenavgång och/eller startat värkarbete, och att jag är prio 1 när jag kommer in. Så det finns flera olika skäl att få kejsarsnitt men i mitt fall är det för att våra liv är i fara vid värksabete.

Äldsta barnet, kejsarsnitt nr 1 hade ingen hjärnskada utan var fullt frisk vid födseln.
Här är det också så att man generellt inte vill att någon föder vaginalt efter två snitt.

Många intressanta kommentarer!
En grej jag funderat lite på om vid vaginal födsel återgår man sen efter ett tag till hur det var förut eller kommer man alltid vara lite slappare där nere?
Tänker att det säkert är individuellt men vad är det vanligaste?

En grej jag funderat lite på om vid vaginal födsel återgår man sen efter ett tag till hur det var förut eller kommer man alltid vara lite slappare där nere?
Vet inte vad som är vanligast, men varken jag eller sambon märker någon skillnad mot innan iallafall. 😅

Det beror på är det enkla svaret.

Får man förlossningsskador kan man ju bli rejält påverkad såklart. Men för de flesta går det ju bra.

Det är väldigt individuellt. "Slappare" kan nog också betyda olika saker, tänker jag.

Svagare bäckenbottenmuskulatur är väl ganska vanligt, och kan vara ganska besvärligt med inkontinens o. s. v. Så att börja med/hålla i gång med träning för bäckenbotten (inkl. att kunna slappna av och inte ständigt vara spänd, det är vad jag förstått också rätt så vanligt) är en bra grej man kan göra som gravid (och efter man fött barn). Svag bäckenbotten brukar också kunna göra att slidan upplevs "slapp".

Jag upplevde inga sådana förändringar efter någon av förlossningarna. Då var jag ung, vet inte om det spelar någon roll, och ganska vältränad inkl. bäckenbotten. Får man en större förlossningsskada tar det förstås längre tid innan man är helt ihopläkt, och (som med det mesta gällande kvinnohälsa...) har man problem över ett år efter förlossningen kan det vara läge att stå på sig för att få hjälp.

Tycket absolut inte man ska få välja hur som, utan att det är rimligt att behöva argumentera för det.

Men att som någon skrev att man minsann får tåla en vaginal förlossning om man ska skaffa barn blir jag irriterad på.
Som att förlossningsrädda inte ska kunna skaffa barn då 🙃

För övrigt komiskt det här med argumenten kring att det är en såå stor och farlig och smärtsam operation. Men efter får man inte vara sjukskriven och får klara sig på Ipren och Alvedon 😅🤯
Haha eller hur. Nivån av gaslighting från sjukvården är bisarr!

Har också gjort ett akut snitt som blev urakut med narkos och allt. Jag ville ha snitt från början men orkade aldrig ta fighten så jag blev nöjd med att det blev som det blev. Har dock såhär 10 år senare fortfarande bara ett barn för jag har blivit lovad snitt om det skulle bli fler barn men tror inte det längre gäller, vill nog inte heller ha fler barn haha.

Sen OM jag skulle vilja ha fler barn och skulle bli nekad snitt hade jag åkt utomlands och betalat för ett, vi har råd.

Jag tycker inte att det ska vara så att man som födande ska få välja baserat på hur man "vill" föda. Hur man än vrider och vänder på det så är kejsarsnitt en stor operation, med ett flertal förhöjda risker (för både födande och barn) jämfört med vaginal förlossning - självklart gällande "normala" förlossningar. Förutom riskerna är det också dyrare med kejsarsnitt. Med de nedskärningar som hela tiden sker i vården så känns det väldigt avigt för mig om man ska kunna välja en mer resurskrävande förlossning, om det inte är nödvändigt.

Självklart ska de som behöver kejsarsnitt få det utan krångel! Men att det ska vara valfritt kan jag inte hålla med om. Vi har ju inte det systemet i Sverige att vi kan välja vilken vård vi vill ha, men vi har rätt till den vård vi behöver. Jag ser inte varför förlossningar skulle vara undantaget.

Det hänger väl förmodligen i hop med att man efter ett "normalt" kejsarsnitt förväntas kunna ta hand om barnet. Och ja, jag är fullt medveten om att det ofta är/har varit svårt att bli sjukskriven efter förlossning även när man skulle ha behövt vara det,

Det är ju en stor operation - det är inte så mycket att ha åsikter om.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 851
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 053
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka