vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om denna skritten?

Gullan86 skrev:
okej är det bevisat att detta är BRA skrittbilder :smirk:
men det syns verkligen förbättreingen från bild ett till bild 2....på bild 1 tycker jag faktiskt jag e rätt mkt i närheten av(min bra skrittbild dock suddig).
Men som sagt e min häst inte mkt riden men du har inte n exteriörbild så folket här kan kommenhtera likheter/skillnades kanske avgörande skillnades mellan våra pållar om du tycker det är okej? :banana:

japp gärna en travbild :love:

Bilderna är från samma dag, men tagna under olika tillfällen.
Ja, hon har lätt att "sätta sig på rumpan" efter att en kiropraktor vart hos henne och låst upp henne i korset. Innan dess kunde hon inte det.
Nej, det är väl inte "bevisat" att det är bra skrittbilder... Eller det beror väl på vem du tycker ska "bevisa" det...? Förstår inte riktigt hur du menar.

På första bilden så sträcker hon ut bra, arbetar fint med ryggen och går i bra form.
Andra bilden är tagen då hon trampar under sig och även där med rätt använda muskler i nacke, hals, rygg och rumpa.

Tyvärr får man nog tåla lite tuffa kommentarer när man lägger ut bilder påsin ögonsten på internet... En bild visar ju inte ens en sekund! Utan ännu kortare...
Om din häst nu är så fin som folk säger när de ser honom på riktigt, ska du nog ta åt dig mer av det :)

Juvelflickan skrev:
Tyvärr får man nog tåla lite tuffa kommentarer när man lägger ut bilder påsin ögonsten på internet... En bild visar ju inte ens en sekund! Utan ännu kortare...
Om din häst nu är så fin som folk säger när de ser honom på riktigt, ska du nog ta åt dig mer av det :)

Jag håller med. Han springer inte direkt entusiastiskt i filmerna heller. Assistent& presenning säger jag bara, så att hästen visar lite mer power och bilder tagna i rätt ögonblick om det skall vara någon vits med bilder och film. Annars blir kommentarerna inte så roliga. Vi kan ju bara skriva vad vi ser, inte hur hästen går "i verkligheten" om det nu inte framkommer av bild& film. Även när man filmar så är det bra att huka sig lite så att inte hästen får fel proportioner.

Juvelflickan- Det där tycker jag ser jättefint ut. Hoppas att det ser ut så även när jag rider ibland. ;)

svarar till dig först hehe.

om jag säger såhär(vet ju redan att du inte gillar hans "stil") vilken av gångarterna jag filmat(med en digitalkamera) ser han ut att bära sig bäst? det är DET jag vill veta inte hur dålig han är om man GÄMFÖR med andra...svårt att får fram det men tack vare " 2 isisar" s kloka ord har jag fått upp ögonen tror jag....har nog aldrig fått så kloka svar *tack* som sagt man ska ju se till sig själv och gämföra med sig själv...

Men jag vill ju veta av er "kunniga" om ni ser nåt som e bra för just min häst....sen när jag kommer med bilder några månader senare så ser ni skillnaden=) jag har just ni igen tränare att rida för(snart snart inte långt kvar) så det e därför jag frågar mkt här för att få så mkt hjälp/lära mig mer från er....därför blir jag så besviken(ibland) när folk inte kan va seriösa m.m.

äsch har så jäkla ont i huvet nu tror de e bihåleinflammation=(...jaja

Nej det är nog bara Buke i huvet. Ta det lugnt nu, ni har många år framför er :)

Det är väldigt bra att han har rena gångarter, och skritten ser mycket bättre ut rörlig än på stillbild. Jag tycker också att han är söt. Jag väljer att avsluta mina kommentarer här om hur han går, det blir ju bara fel och en massa förklarande hit och dit i all evighet och slutar med att du känner dig påhoppad och nedtryckt i skorna. Och det är ju onödigt och trist.

Apropå vilken "stil" jag gillar så föredrar jag mycket välresta hästar med kraft i steget och höga benlyft eftersom att jag både tycker att de är härliga att rida och fina att se på. De får gärna vara stora och kraftigt byggda också.

MEN! Det hindrar mig inte från att rida på saker som denna lilla älskling också, bara för att hon är alldeles bedårande med ett hjärta av guld..

http://www.geocities.com/repgrimma/foto/sk/otravtakt2.jpg

Fotnot: På framdelen, travtakt, för korta framben, onödigt kraftiga underhalsmuskler, något trög, 128cm låg, ingen lugg, taskiga benlyft och vad mer, jo en smula överbyggd är hon också. Och alldeles underbar ändå. :love: Att jag nästan ser grön ut i ansiktet och har dragit upp hälarna är för att jag fick driva som attan med hela kroppen för att komma upp i nästan medeltempo med hyfsat bibehållen takt. Detta är inte samma häst som på mina andra exempelbilder skall kanske tilläggas..

Lägger in en bild på en annan vuxen islandshäst som har samma färg dock. vad tycker ni om denna exteriören?(obs va tvugen att klippa ut bilden för annars spg man inget typ)e den lik min hästs lr olik? hur o varför av det lilla man ser men ni sägs ju vara duktiga på hästar så ni ska väl se :smirk:

Hästen

Fast det är väl ändå lite skillnad att jämföra en 1:a klass hingst med sin obedömda son? Det är ju givet vem som har den bästa exteriören. Dessutom lade du in en dålig bild från knepig vinkel på 1:a klass hingsten. Med bättre bilder, där hästarna står uppställda likadant, skulle det bli mycket lättare! :)

Är så dålig på att avgöra sånt där, men hästen var väldigt fin! :love:

Tyckte din pålles galopp såg väldigt fin ut på filmen. Ser inte lika lat ut där.

tack det var det jag ville att folk skulle få upp ögonen för....att hans galopp är mkt bra (tycker jag) jag tycker iaf den ser hyssat samlad ut för att vara "fri" galopp....när jag rider kan jag galoppera mkt sakta samlat och såklart mkt fort är det verkligen så vanligt att 5åringar inte ridna så mkt orkar samla sig så mkt och galoppera så sakta genast typ???

tack maskrosen värmer att höra=)

dolores_88 vad ser du för skillnade på min häst och den hästen jag klippt ut då?

Gullan86 skrev:
nej okej en bra stam kanske inte garanterar det men det e ju inte så stor risk att man får en "dålig" gång efter en första klass hingst lr? de e väl en på miljonen o vilken otur man måste ha då :rofl:

Du kanske ska ta och läsa lite om genetik och arvsmassa?

Om alla islandshästar som är efter en 1:a klass hingst skulle ärva deras "gång" så skulle det krylla av islänningar med höga lyft och bra gångarter i Sverige.

Sedan spelar även träningen en stor roll i det hela.

ja men kryllar de int av islänningar md höga benlyft i sverige de trodde jag?! haha.

jag skulle gärna läsa om det vart kan jag göra det.

Men du påpekar i dina inlägg vilken hingst din valack är efter som har 9-9.5 för tölt och trav, men det ainasojna ville påpeka är att bara för att hingsten är så högt bedömd på sina gångarter behöver inte avkommorna få lika bra gångarter.
För om alla dessa förstaklass hingstar som finns skulle nedärva sina gångarter till i stort sett alla sina avkommor skulle ju alla dessa avkommor få lika flotta gångarter men så ser det ju inte ut i verkligheten!

Du skrev också tidigare något i stil med att -jo men min hästs pappa har ju 9 för trav då borde ju min häst ha lite bättre än "vanlig trav" men så nedärvs ju inte saker och ting?

kan du inte bara acceptera att din häst inte är en kopia av sin far och att han inte har något speciella gångarter?

Det är säkert en trevlig häst, det kan inte jag svara på eftersom jag inte träffat honom personligen, men han är inget speciellt gångartsmässigt av dina filmer och kort att bedömma.

Man kan väl ha roligt och älska sin häst även om han inte har lika flotta gångarter som sin far?

Du frågade efter kommentarer av kunniga människor här på buke och när du fick svar så satte du upp nån sorts mur för att du inte tycker att deras svar stämmer på din häst.
Varför fråga kunniga människor om du inte tror dem?

Lycka till med din kille, jag tycker han är söt ändå!

Som sagt lämnar jag inga kommentarer, finns många andra som är mer kunniga på området. :)

_saga_ skrev:
Men du påpekar i dina inlägg vilken hingst din valack är efter som har 9-9.5 för tölt och trav, men det ainasojna ville påpeka är att bara för att hingsten är så högt bedömd på sina gångarter behöver inte avkommorna få lika bra gångarter.
För om alla dessa förstaklass hingstar som finns skulle nedärva sina gångarter till i stort sett alla sina avkommor skulle ju alla dessa avkommor få lika flotta gångarter men så ser det ju inte ut i verkligheten!

Precis det jag menade!

haha ni e bara avis på att min häst har högst bedömda 4-gångaren i sverige haha(har ligger bland dom högst om nån skulle påpeka att de kanske inte e så längre)... :devil:

nejvars nu ska vi va vuxna här (som de flesta inte klarar av) :angel:

varför får jag inte påpeka att han är efter en mkt bra hingst???
ja och jag fattade att hon menade att det är inte säkert att fölen blir lika bra som pappan nä jag vet(de skrev jag ju till svar) och så ville jag jättegärna veta hur man läser om genetik och det :cool:.

vill man ta ett föl och man vill få det bra(det vill ju de flesta) då blir ju chansen att man få ett bra föl lika stor som att en dålig häst med dålig stam blir bra ungefär lr hur menar ni? varför avlar man då på stam??? om det inte förs vidare?!konstigt.

tittar man tex på annonser så ser man hästar där det står "bra stam" m.m då tar men ju hellre den hästen än en det står "ingen stam oreg m.m" lr hur? vad ska annars stam vara till för...hm jaja....

ja tror med största sannorlekhet att tar man ett föl efter en 1a klass hingst så blir det iaf bättre än ett föl med en pappa som e urdålig inte har ett endaste uns till steg dålig vilja m.m m.m och skitdålig stam.....annars borde de ju va nåt fel...

okej förklara för mig varför min häst inte skulle kunna ha bättre trav en medeln om pappan är 1a klass?

jag tänker inte ta emot skit och accsepptera inte än....jag tar emot nu men accseppterar när jag sitter där efter många timmar/års ridning och arbete med hästen och INSER att han inte har nåt i stil med era hästar *garv* nej men jag vet inte alls hur han kommer att bli med träning detta ni ser på bilderna är en outbildar pålle på endast 5år som segar runt i en tråkig paddock och ni dömer han härmed på stud att jag ska inse att det aldrig kommer bli nåt av han och jag ska va glad för att han e så söt :rofl: :rofl: :rofl: :devil: kul....

det köper jag inte....men TACK VARE ER så har jag fått bra kommentarer(ta till er nu) och fått lära mig nya saker som jag kansdke inte visste så mkt om TACK...

jag går härifrån med en lädom rikare en erfarenhet rikare...men jag tänker kämpa på och inte ge upp för de finns inget finare än min lille pojke :love:

(obs detta är inget jag-lyssnar-inte-på-er-min-häst-e-endå-bäst text för jag ser på bilderna det ni ser och försöker inte förtränga det...det ger min bara ennu mer kämparglädje(lr hur jag ska säga) till att se vad det kan bli av denna killen TACK).

som du säger jag tänker inte pressa han lr nåt sånt(låter kanske så i texten) till att försöka bli nåt han kanske inte kan bli(men man kan ju hoppas ;) ) allt ska tas i hans takt det är därför som vi inte hunnit komma så långt hittils och jag tänker inte styras av att alla tjatar om tävling m.m vi kommer ut och visar oss när vi är redo båda två för jag skulle aldrig få för mig att pressa min häst o jag har honom ju inte för att imonera på andra jag har honom för att jag älskar honom så mkt :love:

den fula raden över stämmer för en gångs skulle "snyggast" :angel:
4401899.jpg

Visst kan hästar tränas, men för att blir riktigt bra behöver den TALANG. Tror inte din häst har all den talangen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 182
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30