Betyg idrott högstadiet

Tycker att det vore så enkelt! Förstår inte hur det skulle kunna vara svårt för en idrottslärare att bara ok nu lär vi oss X innan vi gör y. Det är ju kul att peta runt en boll eller kasta en boll eller liknande och även de duktigaste får ut något av det. Det borde inte kräva en helrenovering bara typ en mening -du ska först lära ut delarna i X innan du spelar en match. De kan ju, de gjorde det i Volley boll

Fast de som är duktiga på bollsporter och spelar en bollsport på fritiden hade tyckt att det var dödstrist att göra basic övningar på gympan för att det finns de i klassen inte spelar på fritiden. Det är hela upplägget med att hela klassen gör samma sak samtidigt med en enda lärare som inte funkar. Idrotten är som ämne mycket mindre anpassningsbart än andra ämnen p.g.a. sin fysiska natur. Är det en elev som är extra duktig i matte så kan mattelärare enkelt ge den eleven extra svåra uppgifter för att utmana och den svagare eleven kan få lättare uppgifter. Det ena påverkar inte det andra. Men i idrotten så måste alla göra i princip samma sak samtidigt.
 
Samma här. Jag avskydde alla ämnen som krävde någon form av estetisk talang, för jag saknade det helt. Dessutom var jag väldigt inställd på att få höga betyg så de ämnena stressade mig enormt.

Just idrotten var inte lika stressande för mig eftersom jag ändå var relativt bra på det (tillräckligt bra för ett VG i alla fall), men bild, slöjd och musik hatade jag.

Jag önskar att musik och bild hade ersatts av (eller iaf kompletteras med) drama även i grundskolan (på gymnasiet kunde man välja). Det hade jag haft mycket större nytta av i mitt liv nu då jag ofta behöver prata inför en grupp människor och då är det bra att vara van vid det, ha lärt sig tekniker och tränat på det med utbildad lärare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast de som är duktiga på bollsporter och spelar en bollsport på fritiden hade tyckt att det var dödstrist att göra basic övningar på gympan för att det finns de i klassen inte spelar på fritiden. Det är hela upplägget med att hela klassen gör samma sak samtidigt med en enda lärare som inte funkar. Idrotten är som ämne mycket mindre anpassningsbart än andra ämnen p.g.a. sin fysiska natur. Är det en elev som är extra duktig i matte så kan mattelärare enkelt ge den eleven extra svåra uppgifter för att utmana och den svagare eleven kan få lättare uppgifter. Det ena påverkar inte det andra. Men i idrotten så måste alla göra i princip samma sak samtidigt.
Va nej? De gör ju sådana övningar på sin fotbollsträning förutsätter jag. De spelar ju inte bara match.
 
Jag önskar att musik och bild hade ersatts av (eller iaf kompletteras med) drama även i grundskolan (på gymnasiet kunde man välja). Det hade jag haft mycket större nytta av i mitt liv nu då jag ofta behöver prata inför en grupp människor och då är det bra att vara van vid det, ha lärt sig tekniker och tränat på det med utbildad lärare.
Borde ingå i svenskan och tror det egentligen gör det -typ egen redovisning, fast egentligen ska läraren undervisa i det.
 
Borde ingå i svenskan och tror det egentligen gör det -typ egen redovisning, fast egentligen ska läraren undervisa i det.

Men man får väl väldigt sällan undervisning i hur man ska göra det? Jag har då bara fått det på dramalektioner. Man får bara besked från läraren att man ska ställa sig framför klassen och presentera det något man själv skrivit. Det jag efterlyser är dramalektioner där man faktiskt får lära sig hur man ska göra det. Inte bara att. Det är bara på dramalektionerna på gymnasiet jag fick en text i handen (delvis vald av mig men inte skriven av mig) och av en utbildad dramalärare fick undervisning i hur jag skulle framföra texten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Va nej? De gör ju sådana övningar på sin fotbollsträning förutsätter jag. De spelar ju inte bara match.

Jag tar dock för givet att de inte gör nybörjarövningar på sina träningar.

Jag har faktiskt varit och ridit med skolan vid ett tillfälle på mellanstadiet tror jag det var. På en friluftsdag där det fanns en massa olika val. Det enda som var roligt med den ridlektionen var att se hur de tuffa tjejerna i klassen som annars mobbade mig helt plötsligt framstod som mycket små och ängsliga och bad om min hjälp. Annars var den ridlektionen på nybörjarnivå vilket inte var så roligt för mig som ridit sen jag var 3 år gammal. Jag tar för givet att även bollsporter har mer avancerade övningar på träningen än nybörjarna.
 
Läste att någon skrev att det ges ju inga läxor i praktiska ämnen. Skola ska vara gratis och praktiska ämnen som slöjd, musik, bild mm behövs det utrustning till vilket inte kan krävs av elever att ha hemma.

Har star skolan for allt som behovs i amnet konst, gymnastik, musik, eller vad det ar. I vart skoldistrikt i musiken, tillexempel, spelar alla forstaklassare fiol men lar sig hur man haller och hanterar den med en papp atrapp i borjan. (det blir en mycket intressant "uppvisning" i slutet av aret.😳

De flesta lag/mellanstadie skolor har gymnastik tva ganger i veckan, musik, konst, bibliotek (med i genomsnitt 12-15000 bocker i lag och mellanstadiet) en lektion i veckan. Har sager laroplanen att lektionerna ska vara sa inriktade mot individuell undervisning i mesta mojliga man.

Klasslararen undervisar i "speech" ett amne som ingar i Engelskan fran arskurs 4 (jag var mest arskurs 4 larare). Redan fran kindergarten finns ju "show and tell" dar lararen visar och berattar, och "leder" eleven i grunderna till att halla ett tal infor klassen.

Visst kan man undervisa i bollsporter, hur man kastar en baseball, tillexempel, for vissa och stegvis hela vagen upp till killen som spelar i all star juniorlaget pa samma gang. Elit killen far da bli lararens hjalpare, resten far en boll var och kastar mot olika "targets" pa olika avstand. Det kraver dock en hel del arbete for lararen, men har forvantar man sig att det gors.
(Sonen som var "elitkillen" som spelade i all star teamet tyckte det var super kul bara att demonstrera och kasta pa targets pa olika avstand)

De som kan, kan da kasta mot en "catcher" och sedan byter de tva av varandra. Nar jag var gympa larare hade vi over 1200 elever pa skolan och tre gympa larare. varje termin roterade vi alla elever i 9 veckor for att en av oss var specialist pa basketball och en pa gymnastics.

Om jag hade 10 elever som absolut hatade gympa och gjorde sa lite som mojligt pa alla lectioner sa ar det hogt raknat. Det fanns alltid nagot for alla. Och var man skadad, hatade sporten, eller inte kunde delta kunde man fa lasa om sporter, gymnastics, eller dans och rorelse (vi hade en storre uppsattning bocker pa lag/mellanstadie skolan) och skriva eller beratta om det.
 
Jag tar dock för givet att de inte gör nybörjarövningar på sina träningar.

Jag har faktiskt varit och ridit med skolan vid ett tillfälle på mellanstadiet tror jag det var. På en friluftsdag där det fanns en massa olika val. Det enda som var roligt med den ridlektionen var att se hur de tuffa tjejerna i klassen som annars mobbade mig helt plötsligt framstod som mycket små och ängsliga och bad om min hjälp. Annars var den ridlektionen på nybörjarnivå vilket inte var så roligt för mig som ridit sen jag var 3 år gammal. Jag tar för givet att även bollsporter har mer avancerade övningar på träningen än nybörjarna.

Vad anser du vara nybörjarövningar och varför tar du det för givet?

Jag vågar påstå att även Haaland och Mbappe gör ”nybörjarövningar” på varenda träning. Och givetvis gör även fotbollsspelande sjundeklassare det. (Sen gör de såklart betydligt mer avancerade övningar också beroende på nivå).

Det finns massor med fotbollsövningar (och andra bollsporter) som deltagarna kan göra tillsammans oavsett kunskapsnivå. Problemet är ju snarare kunskapsnivån hos lärarna i så fall. Men man kan ju fråga sig hur mycket teknikträning i olika bollsporter som är vettigt att lägga tid på i idrotten. En bra idrottslärare behöver inte enligt mig vara ”expert” på en enda sport.

När jag gick i högstadiet hade vi en jättebra idrottslärare. Hon var bra på mycket men en sak var att nästan all bollsport valde hon udda sporter som ingen knappt spelat för vi att förutsättningarna skulle vara så lika som möjligt och fokus skulle vara lagspelet, inte tekniska färdigheter i enskilda moment. Det jag minns mest från bollsporterna på högstadiegympan är framför allt lacrosse, volleyboll och flaggfotboll. Vi spelade nästan aldrig fotboll eller innebandy…
 
Var dock inte meningen att beskriva volleyboll ovan som udda :D Vissa var udda, andra mest bara ovanliga att eleverna höll på med på fritiden :)
 
Borde ingå i svenskan och tror det egentligen gör det -typ egen redovisning, fast egentligen ska läraren undervisa i det.
Jag håller med, detta tycker jag mer är svenska och vi hade det i svenskundervisningen, i alla fall på gymnasiet. Jag var jättejättejätteblyg och för mig var det stor skillnad på att stå och prata inför klassen om det var en muntlig redovisning i en skoluppgift och att spela teater. Det sistnämnda var ren tortyr, kanske framför allt för att jag inte förstod varför jag skulle behöva göra det.

Generellt svar - grejen tycker jag är att om man inte så bra på typ historia (vilket annat pluggämne som helst utom möjligen matte) så kunde man plugga så att man i alla fall hjälpligt var bra på det. Jag var rätt dålig på engelska, framför allt på gymnasiet eftersom min högstadielärare hade varit rätt kass och mina klasskamrater på gymnasiet var riktigt, riktigt duktiga på engelska allihop. Jag fick slita mycket mer för mitt VG än de fick för sina MVG, men det gick. Men i de praktiska ämnena hjälper det typ inte hur mycket du än försöker om du inte har talang. Man kanske absolut ska ha kvar slöjd, bild, musik och idrott som ämnen (framför allt för de mindre barnen, ser inte riktigt poängen med typ bild för högstadiet/gymnasiet utan där kunde det vara valbart) men att det är fråga om godkänd/inte godkänd. Bort med de höga betygen i de ämnena.
 
Men man får väl väldigt sällan undervisning i hur man ska göra det? Jag har då bara fått det på dramalektioner. Man får bara besked från läraren att man ska ställa sig framför klassen och presentera det något man själv skrivit. Det jag efterlyser är dramalektioner där man faktiskt får lära sig hur man ska göra det. Inte bara att. Det är bara på dramalektionerna på gymnasiet jag fick en text i handen (delvis vald av mig men inte skriven av mig) och av en utbildad dramalärare fick undervisning i hur jag skulle framföra texten.
Jo jag håller med, men såvitt jag hade uppfattat det så skulle det ha ingått. Själv har jag inte gillat den drama jag haft :) men det är nog olika från lärare till lärare.
 
Jo jag håller med, men såvitt jag hade uppfattat det så skulle det ha ingått. Själv har jag inte gillat den drama jag haft :) men det är nog olika från lärare till lärare.

Jag hade en superbra svenskalärare på gymnasiet och vi hade ingen träning i hur man pratar inför folk. Vi skulle bara göra det. Men jag gick ju på gymnasiet för 20-25 år sen så det kan ju ha lagts till sen dess.

Dramaläraren var också jättebra och där fick vi coachning när vi tränade in vårt manus.
 
Jag tar dock för givet att de inte gör nybörjarövningar på sina träningar.

Jag har faktiskt varit och ridit med skolan vid ett tillfälle på mellanstadiet tror jag det var. På en friluftsdag där det fanns en massa olika val. Det enda som var roligt med den ridlektionen var att se hur de tuffa tjejerna i klassen som annars mobbade mig helt plötsligt framstod som mycket små och ängsliga och bad om min hjälp. Annars var den ridlektionen på nybörjarnivå vilket inte var så roligt för mig som ridit sen jag var 3 år gammal. Jag tar för givet att även bollsporter har mer avancerade övningar på träningen än nybörjarna.
Nej men låt säga att man hade en Caprillibana och de som kunde rida fick trava eller galoppera partier. Då kan var och en ta hindren på sitt sätt.

Jag gick ngt slags fotbollsläger när jag var tweenie, för alla, (typ alla i klassen gick det) som blandade ganska väl såvitt jag förstod. Men ändå gick igenom hur man sparkar en boll med de som inte kunde. Att stå och skjuta på mål eller dribbla mellan konor osv är såvitt jag uppfattade det någonting alla kan öva på. På sin nivå, en övar på att träffa målet och en övar på att träffa högra hörnet. I min bollsport var vi fyra per lag och det var lite rörigt med nybörjare men det fungerade och man hade kul även i en match. Man kan faktiskt öva på att stötta nybörjare med bollar osv. Dessutom är inte skolans idrottslektioner till för att man ska ha maximalt superkul i sin favoritsport varje gång.

Man kan ju också spela i smålag, man kan ha fyra lag, eller 8 på en klass istället för två och spela tvärs över planen.
 
Nej men låt säga att man hade en Caprillibana och de som kunde rida fick trava eller galoppera partier. Då kan var och en ta hindren på sitt sätt.

Jag gick ngt slags fotbollsläger när jag var tweenie, för alla, (typ alla i klassen gick det) som blandade ganska väl såvitt jag förstod. Men ändå gick igenom hur man sparkar en boll med de som inte kunde. Att stå och skjuta på mål eller dribbla mellan konor osv är såvitt jag uppfattade det någonting alla kan öva på. På sin nivå, en övar på att träffa målet och en övar på att träffa högra hörnet. I min bollsport var vi fyra per lag och det var lite rörigt med nybörjare men det fungerade och man hade kul även i en match. Man kan faktiskt öva på att stötta nybörjare med bollar osv. Dessutom är inte skolans idrottslektioner till för att man ska ha maximalt superkul i sin favoritsport varje gång.

Jag antar att om det hade funnits bra övningar hade vi gjort det på mellanstadiet då gympaläraren var fotbollstränare för ungdomslag på fritiden. Jag tar för givet att han hade full koll på såna övningar. Men det var han som i princip varannan lektion gav oss alternativen: fotboll, innebandy eller basket. Match. Med allt vad det innebär av lagindelning. Ibland fördelade han lagen och ibland fick två i klassen välja lagkamrater.
 
Jag antar att om det hade funnits bra övningar hade vi gjort det på mellanstadiet då gympaläraren var fotbollstränare för ungdomslag på fritiden. Jag tar för givet att han hade full koll på såna övningar. Men det var han som i princip varannan lektion gav oss alternativen: fotboll, innebandy eller basket. Match. Med allt vad det innebär av lagindelning. Ibland fördelade han lagen och ibland fick två i klassen välja lagkamrater.
Ok, ja jag vet ju ganska lite om fotboll, jag hade trott att de gjorde annat än spelade match på sina träningar, bollkontroll, knäövningsprogram och allt möjligt men tydligen inte.

Sedan som sagt, jag hade inte sådana lärare som dominerade med bollsport.
 
Jag tar dock för givet att de inte gör nybörjarövningar på sina träningar.

Jag har faktiskt varit och ridit med skolan vid ett tillfälle på mellanstadiet tror jag det var. På en friluftsdag där det fanns en massa olika val. Det enda som var roligt med den ridlektionen var att se hur de tuffa tjejerna i klassen som annars mobbade mig helt plötsligt framstod som mycket små och ängsliga och bad om min hjälp. Annars var den ridlektionen på nybörjarnivå vilket inte var så roligt för mig som ridit sen jag var 3 år gammal. Jag tar för givet att även bollsporter har mer avancerade övningar på träningen än nybörjarna.
Fast nybörjarövningar finns knappt i fotboll. Det är väl klart man inte står och försöker lära Zlatan hur man exakt slår en bredsida men "simpla" passningsövningar gör alla lag, oavsett nivå. Det är en bas och basen kan man inte sluta träna på. När man ska göra svårare övningar handlar det ofta om spelförståelse, förflyttningar, olika moment med rörelser, taktik och precision.

Att inte göra basövningar på fotboll är ju som att aldrig öva skritt som GP-ryttare. Eller sluta rida lätt.
 
Fast nybörjarövningar finns knappt i fotboll. Det är väl klart man inte står och försöker lära Zlatan hur man exakt slår en bredsida men "simpla" passningsövningar gör alla lag, oavsett nivå. Det är en bas och basen kan man inte sluta träna på. När man ska göra svårare övningar handlar det ofta om spelförståelse, förflyttningar, olika moment med rörelser, taktik och precision.

Att inte göra basövningar på fotboll är ju som att aldrig öva skritt som GP-ryttare. Eller sluta rida lätt.

Ja, jag har ingen aning. Då ingen gympalärare någonsin hade några fotbollsövningar under min skoltid. Trots att en av dem t.o.m. var ungdomstränare i just fotboll och vi spelade mycket fotboll på lektionerna. Det enda erfarenhet jag har av att spela fotboll är att man spelar blandat killar, tjejer, blivande fotbollsproffs och total nybörjare och att man som total nybörjare sällan fick röra bollen då man antingen blev bortknuffad eller bortfintad. Skulle man få röra bollen någon gång så kom djupa suckar (från de som kunde) om man inte lyckades sparka bollen dit den skulle.
 
Generellt svar - grejen tycker jag är att om man inte så bra på typ historia (vilket annat pluggämne som helst utom möjligen matte) så kunde man plugga så att man i alla fall hjälpligt var bra på det. Jag var rätt dålig på engelska, framför allt på gymnasiet eftersom min högstadielärare hade varit rätt kass och mina klasskamrater på gymnasiet var riktigt, riktigt duktiga på engelska allihop. Jag fick slita mycket mer för mitt VG än de fick för sina MVG, men det gick. Men i de praktiska ämnena hjälper det typ inte hur mycket du än försöker om du inte har talang. Man kanske absolut ska ha kvar slöjd, bild, musik och idrott som ämnen (framför allt för de mindre barnen, ser inte riktigt poängen med typ bild för högstadiet/gymnasiet utan där kunde det vara valbart) men att det är fråga om godkänd/inte godkänd. Bort med de höga betygen i de ämnena.
Jag håller ju inte med om det sista :) dvs jag tänker att man visst kan lära sig de praktiska ämnena helt utan talang, från en "normalnivå". Men sedan att man antagligen kan ha en lägre grundnivå ngt slags motorisk motsvarighet till dyslexi och då såklart kan bli bättre men inte superduper eller tycker det är kul. Men det är ju samma sak som i matten eller svenska, det är svårare om man inte har talang och ännu svårare om man har en svårighet. Det är rättvist och användbart, inte orättvist och oanvändbart att ha praktiska ämnen.

Alla kan ju, eller kunde i alla fall, lära sig skriva mer eller mindre bra. Teckna är i sig väldigt likt, att styra sin hand, teckna kan också vara att lära sig se och mäta, använda linjal. På den tiden då teckning var viktigt fick skolbarn i tweeniålder lära sig det från grunden utöver att de fick rita fritt. Det är mäta med pennan och göra raka streck som en övning till exempel. Som att lära sig kasta en boll.

1718692617074.png

Teckning och bild är ju ett väldigt viktigt ämne och var ännu viktigare förr, innan kameran. Som i biologi att kunna rita av blommor och djur. Eller arkitektur att kunna använda linjal och rita ett hus. Eller design allting vi använder är ju format av ett öga och en hand från början. I dator, på papper, eller skapat. Men folk betraktar det som något slags dagisslushy.

"Alla" tjatar jämt om hur viktigt det är med kreativitet, men "alla" tjatar också om hur oviktigt det är med de praktiska ämnena. Trots att det är oerhört kreativ träning att inom givna parametrar skapa någonting eget.
 
Jag hade en superbra svenskalärare på gymnasiet och vi hade ingen träning i hur man pratar inför folk. Vi skulle bara göra det. Men jag gick ju på gymnasiet för 20-25 år sen så det kan ju ha lagts till sen dess.

Dramaläraren var också jättebra och där fick vi coachning när vi tränade in vårt manus.
Ja alltså från dramalärare till dramalärare.

Jag tror få svensklärare taggat in på att elever kan behöva hjälp och feedback på muntlig presentation. Det är ju också en sak USA gör bättre vad jag förstått.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp