Vår utesäsong var ju tvärtom på vintern med skidor och skridskor. På sommaren var vi mest inomhus.
Jag bor i Skåne. Vintern är lika med lera, snålblåst, 5 grader och regn. Ingen skidåkning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vår utesäsong var ju tvärtom på vintern med skidor och skridskor. På sommaren var vi mest inomhus.
Och jag tyckte det var dötrist när vi delades upp pga kön. Spelade mycket hellre med killarna, ffa rugby.Idrottslektionerna borde dessutom inte vara klassindelade utan könsindelade. Jag hade iaf lärt mig mycket mer om jag sluppit spela fotboll/basket/innebandy mot killarna. Hade jag bara fått spela mot tjejerna hade jag lärt mig mycket mer! De tjejer som spelade fotboll fick kämpa för att matcha killarna som spelade fotboll. Detta var ända upp i högstadiet när det börjat bli en hyfsat skillnad i styrka och storlek mellan tjejer och killar.
Och jag tyckte det var dötrist när vi delades upp pga kön. Spelade mycket hellre med killarna, ffa rugby.
Det går liksom inte att generalisera på det viset du gör att det automatiskt skulle vara schysstare med könsindelning.
80% av min klass spelade fotboll i grundskolan - det blev inte mer på lika villkor bara för att jag spelade bara med tjejer för min del.
Förstår inte varför man skulle ha sämre chans att lära sig att ett "hälsosamt" liv i blandad grupp? Det handlar ju om hur man lär ut - inget annat.Och då tycker jag att det ska finnas möjlighet för flickor som du att ha gympa med pojkarna. Vad är viktigast? Att alla har gympa tillsammans eller att alla får så bra chans som möjligt att lära sig ett hälsosamt liv?
Men som du säkert läste så skrev jag inte enbart utifrån mig som individ utan också om gruppen flickor. Som jag uppfattade dynamiken då så gynnades vi - hela gruppen flickor - av att undervisningen var separerat för oss utan pojkarna närvarande. För åtminstone då - någon gång i mitten på 80-talet - fanns det en tydlig tendens att gruppen killar pojkar syntes, hördes och dominerade i en helt annan utsträckning än vad flickorna gjorde. Och detta har ingenting med varken utveckling eller idrottsskicklighet att göra. Pojkarna var liksom dominerande och "tog över" en del av idrottslektionerna redan på låg- och mellanstadiet. Och självklart fanns det flickor som var duktiga på idrott och pojkar som inte var det, men DEN delen kunde ju lärarna hantera individuellt (precis som de hade gjort om vi varit en enda icke-könsuppdelad grupp). Jag har inte heller sagt att könsuppdelning skulle ske utifrån stereotyper eller i syfte att ta hänsyn till individen, utan jag uppfattade det som väldigt positivt för oss som grupp att idrottsundervisningen var könsuppdelad.Finns andra sätt att ta hänsyn till individ, utan strikt könsuppdelning, även om det säkert kan hjälpa någon.
Tänker även på att pojkar och flickor på högstadiet inte är några homogena grupper. Finns på högstadiet fysiskt små pojkar och pojkar som aldrig idrottar. Alla pojkar är inte ”fotbollskillar”. Liksom att en del tjejer på högstadiet kommit långt i puberteten och är betydligt större än jämnåriga pojkar.
Vet liksom inte vad som blir bättre av att vi tänker i strikta kategorier av pojke och flicka utifrån stereotyper. Det är inte heller att ta hänsyn till individens förutsättningar.
Förstår inte varför man skulle ha sämre chans att lära sig att ett "hälsosamt" liv i blandad grupp? Det handlar ju om hur man lär ut - inget annat.
Jag hade faktiskt också hellre idrott med killarna (och en tjej) i min klass för de andra var helt ointresserade. De var bara intresserade om det var dans och det var i stort sett den enda grejen jag verkligen hatade (har noll taktkänsla). Annars klev de åt sidan om bollen kom mot dem, gick istället för att springa, rev höjdhoppet med flit för att slippa och så vidare.
Blev mycket bättre både med klasskamraternas engagemang och lärarens under gymnasiet, men mellan- och högstadiet var riktigt trist. Sen kanske det från början blev så för att läraren favoriserade den där jobbiga och taskiga killen, men även de andra killarna som inte var så intresserade av idrott försökte i alla fall.
Alltså detta kan jag nog hålla med om, även om jag som sagt gillade att ha idrott med killarna. Men på mellanstadiet hade vi en ganska dominant grupp killar i vår klass som alltid tog över, och de var väldigt duktiga på idrott så allt handlade liksom alltid om dem. När vi började högstadiet bytte två av killarna i den dominanta gruppen skola, och istället blev det en helt annan stämning.Men som du säkert läste så skrev jag inte enbart utifrån mig som individ utan också om gruppen flickor. Som jag uppfattade dynamiken då så gynnades vi - hela gruppen flickor - av att undervisningen var separerat för oss utan pojkarna närvarande. För åtminstone då - någon gång i mitten på 80-talet - fanns det en tydlig tendens att gruppen killar pojkar syntes, hördes och dominerade i en helt annan utsträckning än vad flickorna gjorde. Och detta har ingenting med varken utveckling eller idrottsskicklighet att göra. Pojkarna var liksom dominerande och "tog över" en del av idrottslektionerna redan på låg- och mellanstadiet. Och självklart fanns det flickor som var duktiga på idrott och pojkar som inte var det, men DEN delen kunde ju lärarna hantera individuellt (precis som de hade gjort om vi varit en enda icke-könsuppdelad grupp). Jag har inte heller sagt att könsuppdelning skulle ske utifrån stereotyper eller i syfte att ta hänsyn till individen, utan jag uppfattade det som väldigt positivt för oss som grupp att idrottsundervisningen var könsuppdelad.
Som jag minns det hade vi ändå ett schema att förhålla oss till som sattes vid terminens början och det brukade faktiskt läraren hålla sig till. Vintertid när vi var inomhus fungerade det ändå ganska bra. Det är klart det blir mycket bollsporter, vi hade i alla fall fotboll, handboll, basket, innebandy och volleyboll som jag kommer ihåg nu, och det är ju ändå minst fem veckor av hela terminen som det är någon bollsport. Jag gillade inte handboll så mycket, jag var kort och hade aldrig riktigt någon chans, men de andra var ändå okej. Däremellan hade vi dans, friidrott, kondition och flera andra grejer.
Däremot under den varmare perioden när vi var tvungna att vara ute var det friidrott, fotboll eller brännboll precis konstant hela tiden. Särskilt friidrott som vår lärare var hysteriskt besatt av. Vi hade kanske friidrott fyra veckor på våren och fyra på hösten plus den veckan det var friidrott inne. Fruktansvärt tjatigt.
Jag minns variationen mycket större på gymnasiet, där tror jag vi spelade fotboll en enda gång och jag tror inte ens vi hade någon annan bollsport på två år. Den läraren var också mycket mer mån om att se alla elever.
Men lärare som snöar in på en sak finns ju även i andra ämnen. Vi läste andra världskriget i två år på högstadiet för att vår lärare hade en förälder som överlevt ett koncentrationsläger. Vi hade ingen annan undervisning. Det var andra världskriget rakt igenom, hela tiden.
Som sagt. För mig är allt detta ett undervisningsproblem, inte ett könsproblem.Det handlar om hur de runt omkring en agerar också.
I min klass på mellanstadiet fanns det flera fotbollskillar och resten av killarna som inte spelade fotboll i klubb var ändå fotbollsintresserade och kunde spela hyfsat och spelade med kompisar på fritiden. De flesta var rätt buffliga när man skulle spela mot dem och gick väl oftast inte över nån gräns egentligen men deras stryka och vana vid att gå i "närstrid" och vara fysiska i det sammanhanget gjorde att jag aldrig fick en chans att lära mig. Jag var rätt liten och inte alls van vid det sättet att behöva stå på mig fysiskt. Hade jag fått möta bara tjejer (som ju var mer som jag fysiskt) hade jag fått en chans att lära mig det. En av killarna vågade jag gå på mer. Han var oerhört snäll och utnyttjade aldrig att han var starkare. Däremot var han bäst i klassen på fotboll (blev sen proffs) så det blev ju ändå aldrig nån chans för mig att lära mig för han fintade ju bort mig på två röda och sen var den chansen att lära mig nåt borta för bollen var 5 sek senare i mål. De få gånger jag bara mötte tjejer (inför en turnering som jag tror hette Fair Play eller nåt sånt mot andra klasser där tjejer mötte tjejer och killar mötte killar) så var fotboll nästan roligt ju! Jag insåg att jag faktiskt hade en liten chans att hävda mig och bli bättre.
Anledningen att jag tar upp fotboll hela tiden var för att det var en fotbollstokig klass i en fotbollstokig skola i en fotbollstokig stad med en fotbollstokig gympalärare (fotbollstränare på fritiden). Så det var MYCKET fotboll på lektionerna men alltid match, ingen undervisning.
Som sagt. För mig är allt detta ett undervisningsproblem, inte ett könsproblem.
Vi var bara tjejer på gymnasiet - det blev inte ett dugg mer intressant/kul för det.
Jag läser vad du skriver och säger inte emot din upplevelse. Det går att individanpassad på fler sätt, det är vad jag konstaterar.Men som du säkert läste så skrev jag inte enbart utifrån mig som individ utan också om gruppen flickor. Som jag uppfattade dynamiken då så gynnades vi - hela gruppen flickor - av att undervisningen var separerat för oss utan pojkarna närvarande. För åtminstone då - någon gång i mitten på 80-talet - fanns det en tydlig tendens att gruppen killar pojkar syntes, hördes och dominerade i en helt annan utsträckning än vad flickorna gjorde. Och detta har ingenting med varken utveckling eller idrottsskicklighet att göra. Pojkarna var liksom dominerande och "tog över" en del av idrottslektionerna redan på låg- och mellanstadiet. Och självklart fanns det flickor som var duktiga på idrott och pojkar som inte var det, men DEN delen kunde ju lärarna hantera individuellt (precis som de hade gjort om vi varit en enda icke-könsuppdelad grupp). Jag har inte heller sagt att könsuppdelning skulle ske utifrån stereotyper eller i syfte att ta hänsyn till individen, utan jag uppfattade det som väldigt positivt för oss som grupp att idrottsundervisningen var könsuppdelad.
Haha, vad hände med argumentationen här? Alltså att skolka för att slippa icke-undervisad bollsport är väl allas go-to-lösning, men hur relaterar den till resten av din linje här i tråden eller till trådens ämne över huvud taget? Det är definitivt inte en lösning på godtycklig betygsättning kombinerad med icke-undervisning även om det är ett skydd mot de ingrepp på självkänslan och den kassa elevdynamik de bristerna ofta leder till.Ja handboll är trist. Vi fick välja men annars är en välfungerande strategi att, ”glömma” idrottskläderna? Den måste du ju ha testat?!
Samma här. Har inte fått någon idrottsundervisning i hela mitt liv, däremot försökt uthärda en stor mängd svåra och utelämnande idrottslektioner fokuserade på bollsport i lag ledda av dömande klass”kompisar”, eller på mellanstadiet fredagsfoxtroten som gick ut på att mellanstadiets lärare och lågstadiets lärare (ett gift par) juckande och rosenkindade virvlade runt med varandra i gympasalen medan vi försökte hålla oss ur vägen stelt räknande 1-1-2.Vi hade i alla fall vintertid ganska varierad undervisning men den var dålig oavsett vad det handlade om. Jag lärde mig ingenting av skolidrotten utöver att avsky precis all idrott vi provade på, och att skolka.
Haha, vad hände med argumentationen här? Alltså att skolka för att slippa icke-undervisad bollsport är väl allas go-to-lösning, men hur relaterar den till resten av din linje här i tråden eller till trådens ämne över huvud taget? Det är definitivt inte en lösning på godtycklig betygsättning kombinerad med icke-undervisning även om det är ett skydd mot de ingrepp på självkänslan och den kassa elevdynamik de bristerna ofta leder till.
På min högstadieskola hade vi ibland uppdelat på kön (och ofta två idrottslärare på två klasser samtidigt oavsett). Men just i min klass och parallellklassen var vi många tjejer som var starka i idrott och det var inte förrän i 9:an som killarna faktiskt blev fysiskt överlägsna tjejerna. Vi spelade ofta mattrugby och jag minns fortfarande när vi insåg att vi inte hade det fysiska övertaget längre. En 13-åring kille är ju inte helt sällan ett ”barn” medan en 13-åring tjej ofta är nästan eller helt färdigväxt.Finns andra sätt att ta hänsyn till individ, utan strikt könsuppdelning, även om det säkert kan hjälpa någon.
Tänker även på att pojkar och flickor på högstadiet inte är några homogena grupper. Finns på högstadiet fysiskt små pojkar och pojkar som aldrig idrottar. Alla pojkar är inte ”fotbollskillar”. Liksom att en del tjejer på högstadiet kommit långt i puberteten och är betydligt större än jämnåriga pojkar.
Vet liksom inte vad som blir bättre av att vi tänker i strikta kategorier av pojke och flicka utifrån stereotyper. Det är inte heller att ta hänsyn till individens förutsättningar.
Det håller jag med om. Det är vansinne att ett sådant ämne ska betygsättas, där alla har så olika förutsättningar och förmågor. Mitt mellanbarn blev inte godkänd i idrott nu i 6an fär att han inte klarade simningen. Han kan simma, men efter år av mobbning där skolan blundat så fixar han inte att göra det tillsammans med klassen. Han har klarat allt annat och varit med på alla lektioner, men fixade inte simningen och då blir hela ämnet underkänt. Idrott som ämne borde absolut finnas, men det skulle inte vara betygsatt.Och här är en av anledningarna till att jag anser att idrott som betygsatt ämne borde slopas helt i skolan!
"något i barnets rörelsemönster som inte duger" är ju så dumt så jag hade gått till rektorn om jag inte fick nåt mer konstruktivt från läraren! Så det är mitt råd: Gå till rektorn och prata med honom/henne. Läraren får lära sig att vara mer specifik än så.
Det håller jag med om. Det är vansinne att ett sådant ämne ska betygsättas, där alla har så olika förutsättningar och förmågor. Mitt mellanbarn blev inte godkänd i idrott nu i 6an fär att han inte klarade simningen. Han kan simma, men efter år av mobbning där skolan blundat så fixar han inte att göra det tillsammans med klassen. Han har klarat allt annat och varit med på alla lektioner, men fixade inte simningen och då blir hela ämnet underkänt. Idrott som ämne borde absolut finnas, men det skulle inte vara betygsatt.
TS: Kräv ett ordentligt svar av läraren, låter väldigt oseriöst att underkänna på de grunderna hen uppgett. Annars gå till rektorn.