Nått liknande hände min syster i nian med en idrottslärare som genuint hatade henne från första stund. Det var ett gäng killar i klassen (som min syster inte ens umgicks med, någonsin, kan också ha varit killar från andra klasser inblandade) som fuskade på just orienteringen och då sa läraren att min syster skulle få F för att hon varit med och fuskat. Hon var inte ens med de killarna, det var andra elever som intygade att hon inte varit med, men han vägrade acceptera det. Pappa skällde ut honom efter noter, men han tog aldrig tillbaka anklagelserna. Självklart skulle inte killarna ha godkänt om de fuskat, men att använda fusket för att komma åt en elev man inte gillar så är så lågt.Ja vi har exemplet från mellanstadiet när de hade orienterings tävling i skolan och jag fick veta att de andra hade fuskat eftersom att de använt nål stämplar och läraren påstod att han inte hade facit... några dagar senare "råkade" jag säga till dottern när hon skulle tävla. Skall du göra som du brukar eller som du lärde dig i skolan? Ledaren i orienteringen undrade vad vi menade (hon är också idrottslärare på skolan och sonen hade gjort banan) vi förklarade och det slutade med att pga fusk blev det ingen prisutdelning. Facit hade funnits men läraren ansåg inte att orientering var nånting att syssla med.
Vi hade också en lärare i lågstadiet (inte idrott utan den läraren vi hade i alla ämnen) som inte kunde hantera om barnen sa emot henne. Här där jag bor finns en liten byatidning som skolan alltid har tillhandahållit små uppsatser till som barnen skrivit och läraren valde ut några stycken från sin klass. I min klass gick ett tvillingpar där den ena tvillingen hette precis samma sak som min bror. Jag hade skrivit en uppsats om en sak jag, pappa och min brorsa gjort på sommarlovet (detta var i typ tvåan) och hon skickade in den med den andra tvillingens namn på. Jag påpekade att det inte var X som skrivit den utan jag och då skällde hon ut mig och skrek att jag inte skulle försöka ta åt mig äran av något som X hade gjort och sen drog hon upp det på varenda utvecklingssamtal tills vi slutade lågstadiet, hur fult gjort det var. Jag fattar ju att hon givetvis tänkte fel och tog för givet att det var X när hans tvilling hette precis så, men det var ett av de absolut vanligaste modenamnen på den tiden så det var verkligen fler bara på skolan som hette så. En del ska verkligen inte vara lärare...