Spännande diskussioner här i tråden, helt klart.
Jag tror inte att den här läraren är ond på något sätt. Inte genomdålig heller. Men jag tror kanske inte att läraren blivit ifrågasatt tidigare heller, utan kanske är van vid att betygen bara accepteras rakt av.
Jag tror att barnet, som är högpresterande i de flesta ämnen (utom bild, musik och slöjd), verkligen inte hade förstått vad som skulle komma att bedömas och det är väl där det brister. Barnet har dykt upp, kämpat, varit trevlig, hjälpsam, löst alla uppgifter, får oftast flest plockade stationer på orientering osv. Barnet har trott att det viktigaste är att kämpa och ta i och lägga ner sig i alla övningar och att prestera.
Barnet har däremot inte förstått att HUR övningen utförs och HUR den ser ut är viktigare än HUR prestationen i stort är och ansvaret för det kan inte läggas på någon annan än läraren. Särskilt som de har fått veta saker som att dans inte längre är betygsgrundande.
Barnet kommer att fortsätta att tycka om idrott, särskilt sin egen idrott där barnet presterar och är duktigt, men långt ifrån proffs. Men barnet är besviket såklart.