Helt rätt alla är inte stänga stöpta i samma form och tycker din tanke om G och IG borde gälla alla ämnen.Det beror ju på vad man anser att skolämnet idrott har för syfte. Om det finns till för att främja ett hälsosamt liv så tror jag att skolidrotten idag misslyckas och nåt behöver ändras. Jag tror inte att betygen hjälper till att främja ett hälsosamt liv. Jag tror att det sätt som skolidrotten är utformad så tror jag (studie hade varit mycket intressant!) att bland de elever som inte tränar nån idrott på fritiden och inte rör sig tillräckligt på fritiden så tror jag att skolidrotten stjälper mer än hjälper dem till att tycka att träning är roligt. De elever som redan tränar och rör på sig på fritiden tror jag inte att skolidrotten varken gör till eller från. De tycker redan att det är roligt och rör sig redan på fritiden.
Om man anser att skolidrottens uppgift är att lära och hjälpa elever att leva hälsosamt så bör den utformas annorlunda. Alla är inte stöpta i samma form men alla har precis samma rätt till ett hälsosamt liv. Jag tycker att det t.ex. ska vara lika acceptabelt att gå en promenad, springa en runda, cykla en runda eller liknande på skolgympan som att spela fotboll, basket, innebandy och att om man individanpassat det totalt så hade fler elever rört sig mer och fått ett hälsosammare liv. Men för att komma dit måste man helt ändra läroplan och betyg.
Här är mitt förslag:
Betyg Godkänt: Närvarande och aktiv i någon fysisk aktivitet. Promenader varje lektion eller joggingrundor ska alltså vara lika mycket värt som att spela fotboll, friidrott eller innebandy. Sen för att få godkänt ska man ha blivit godkänd i simning helt enkelt för att det är livräddande. Skolan ska då vara skyldig att ge sådan undervisning att alla elever ska lära sig att simma.
Det enda alternativet till Godkänt ska vara Icke-godkänt. Det får man om man inte är med på lektionerna och inte är aktiv i någon fysiska aktivitet alls. Eleven har inte varit där alt där men inte aktiv alls eller visat någon vilja att vara det minsta fysiskt aktiv. Eller att eleven inte anses vara simkunnig men det ska vara skolans ansvar att se till att eleven ges möjlighet efter sina förutsättningar att klara simningen.
Själv så hade jag problem i flera år pga pressen i svenska av att bra fylla i ett enkelt formulär och skriver även idag inget som inte har rättstavningspogram om någon annan ska läsa.