Betyg idrott högstadiet

Hur är det på lika villkor om man blandar killar och tjejer i idrotter där respektive förbund bestämt att killar och tjejer inte ska tävla mot varandra? T.ex. fotboll. Tjejer och killar är inte med i samma lag annat än i mycket ung ålder. De spelar inte match mot varandra eftersom tjejerna skulle vara i underläge. Ändå görs det på skolidrotten?
Problemet är då inte att man blandar tjejer och killar utan att man väljer att spela just fotboll och på ett sådant sätt att det inte blir schyst mot alla. Tänker jag.

Nu ska jag dra en 90-tals anekdot men jag spelade aldrig fotboll på idrotten under högstadiet. Inte en endaste gång vad jag vet, sen var inte idrotten perfekt för det. Jag var lång så spelade mycket basket. Vet inte om det blev på lika villkor men vi fick i alla fall välja.

Står ingenstans i kursplanen att barnen ska spela fotboll så hade jag varit idrottslärare hade det varit en frivillig aktivitet.
 
Problemet är då inte att man blandar tjejer och killar utan att man väljer att spela just fotboll och på ett sådant sätt att det inte blir schyst mot alla. Tänker jag.

Nu ska jag dra en 90-tals anekdot men jag spelade aldrig fotboll på idrotten under högstadiet. Inte en endaste gång vad jag vet, sen var inte idrotten perfekt för det. Jag var lång så spelade mycket basket. Vet inte om det blev på lika villkor men vi fick i alla fall välja.

Står ingenstans i kursplanen att barnen ska spela fotboll så hade jag varit idrottslärare hade det varit en frivillig aktivitet.

Fotboll var bara ett exempel. Egentligen gäller det alla lagidrotter. Det finns mig veterligen ingen lagidrott där män och kvinnor tävlar mot varandra. Vi hade mycket lagidrott i skolan och min dotter har även haft mycket. Förutom fotboll mycket basket och innebandy.

Då var friidrotten roligare för där påverkades inte min prestation av någon annan. Men lite undervisning i hur man springer snabbt eller hoppar långt hade varit trevligt!
 
Fotboll var bara ett exempel. Egentligen gäller det alla lagidrotter. Det finns mig veterligen ingen lagidrott där män och kvinnor tävlar mot varandra. Vi hade mycket lagidrott i skolan och min dotter har även haft mycket. Förutom fotboll mycket basket och innebandy.

Då var friidrotten roligare för där påverkades inte min prestation av någon annan. Men lite undervisning i hur man springer snabbt eller hoppar långt hade varit trevligt!
Står ingenstans i kursplanen om lagidrotter, fotboll var bara ett exempel.
Läste du kursplanen jag länkade?
Man behöver inte spela basket, innebandy eller handboll heller. Men att få spela basket i blandade grupper kan ju inte vara fel om man vill, eller hur?
 
Står ingenstans i kursplanen om lagidrotter, fotboll var bara ett exempel. Man behöver inte spela basket, innebandy eller handboll heller. Läste du kursplanen jag länkade?

Nope, vad som står är oväsentligt eftersom många idrottslärare verkar ha en stor förkärlek till just lagidrott. Gissningsvis står det inget om att tjejer ska slippa konkurrera mot större och starkare pojkar. Men har jag fel så blir jag glad!
 
Problemet är då inte att man blandar tjejer och killar utan att man väljer att spela just fotboll och på ett sådant sätt att det inte blir schyst mot alla. Tänker jag.

Nu ska jag dra en 90-tals anekdot men jag spelade aldrig fotboll på idrotten under högstadiet. Inte en endaste gång vad jag vet, sen var inte idrotten perfekt för det. Jag var lång så spelade mycket basket. Vet inte om det blev på lika villkor men vi fick i alla fall välja.

Står ingenstans i kursplanen att barnen ska spela fotboll så hade jag varit idrottslärare hade det varit en frivillig aktivitet.
Vi spelade handboll ta mig fan varenda lektion i högstadiet. Jag HATAR handboll än idag. Sjukt ovärda idrottslektioner när man gör samma grej varje gång, dessutom en skittråkig sport.
 
Vi spelade handboll ta mig fan varenda lektion i högstadiet. Jag HATAR handboll än idag. Sjukt ovärda idrottslektioner när man gör samma grej varje gång, dessutom en skittråkig sport.
Ja handboll är trist. Vi fick välja men annars är en välfungerande strategi att, ”glömma” idrottskläderna? Den måste du ju ha testat?!
 
Nope, vad som står är oväsentligt eftersom många idrottslärare verkar ha en stor förkärlek till just lagidrott. Gissningsvis står det inget om att tjejer ska slippa konkurrera mot större och starkare pojkar. Men har jag fel så blir jag glad!


Du kanske ska börja med att läsa läroplanen så att du vet vad du klagar på?

Att döma ut dagens idrottslektionerna för hur det var för 30 år sedan blir ungefär som att säga att det är fördjävligt att gå på krogen för man stinker rök när man kommer hem trots att det sedan länge är förbjudet att röka på krogen men man har en kompis som har varit på krogen nyligen och just där var det en person som tjuvrökte inomhus.
 
Du kanske ska börja med att läsa läroplanen så att du vet vad du klagar på?

Att döma ut dagens idrottslektionerna för hur det var för 30 år sedan blir ungefär som att säga att det är fördjävligt att gå på krogen för man stinker rök när man kommer hem trots att det sedan länge är förbjudet att röka på krogen men man har en kompis som har varit på krogen nyligen och just där var det en person som tjuvrökte inomhus.

Min tonårsdotter gick inte i skolan för 30 år sen.
 
Har gar "gym" (det heter gym har) lectionerna ut pa precis det som "friskis och Svettis" gor. Man har 6 veckors pass med olika "amnen", det kan vara racket sporter, friidrott, base ball, orientering, skate boarding, och vad man har resurser for, men det ar individ anpassat och sa lange individen gor sitt basta sa kan hon/han/den fa hogsta betyg. Lararen LAR ut grunderna i varje sport/lek/ovning som presenteras och bedommer sedan varje elev utefter eleven's formaga.

Nar den av mina soner som alltid haft super dalig balans och coordination kom hem i arskurs 7 och var super grinig for att criterian for betyssattning (vilket delades ut i skrift av lararen) gjorde att han aldrig kunde fa hogsta betyg med sin nedsatta balans och coordination. jag bokade mote med lararen och forklarade laget.

Lararen var tamligen olycklig och bad flera ganger om ursakt for att han inte sett det. Sedan tog han sonen at sidan, gav honom papper pa regler for de sporter som skulle spelas och forklarade att sa lange han gjorde sitt basta, larde sig reglerna sa han kunde hjalpa till att domma nar det var vanskaps matcher med andra skolor (i stallet for att spela) sa skulle han sjalvklart kunna fa ett A aven om han inte kunde utfora sporten i fraga. Och ja, sonen hade A i sport och idrott hela hogstadiet.

//hastflicka som HATADE allt vad "gympa" hette i skolan men var gympa larare i Amerikanska skolan i 4 ar och fortfarande anser att det ar det basta job hon nogonsin haft!//
 
Idrottslektionerna borde dessutom inte vara klassindelade utan könsindelade. Jag hade iaf lärt mig mycket mer om jag sluppit spela fotboll/basket/innebandy mot killarna. Hade jag bara fått spela mot tjejerna hade jag lärt mig mycket mer! De tjejer som spelade fotboll fick kämpa för att matcha killarna som spelade fotboll. Detta var ända upp i högstadiet när det börjat bli en hyfsat skillnad i styrka och storlek mellan tjejer och killar.

Könsindelning är problematiskt eftersom att skolan måste tänka på ALLA! Det gör inte en uppdelning i pojke och flicka, det måste finnas utrymme för fler könsidentiteter.
Så fortfarande bättre att utbildade utformar, även om det inte blir perfekt så blir det sannolikt bättre än att hobbytyckarna hemma gör det.

När jag gick på högstadiet på 80-talet så var idrottsundervisningen könsindelad. Jag gick på en skola med många parallellklasser, tror vi var 3 klasser som hade idrott samtidigt och då könsindelat. Det var den enda period under min skoltid som idrottsundervisningen fungerade någorlunda för mig och jag kände att jag kunde vara duktig på åtminstone delar av det vi höll på med. Det berodde såklart inte BARA på könsuppdelningen, utan också på att vi hade en idrottslärare som faktiskt undervisade samtliga elever, även de mindre duktiga, men jag upplevde att det blev ett trevligare klimat under idrottslektionerna när vi tjejer fick all vår lärares uppmärksamhet och slapp konkurrera med killarna.

Detta var givetvis under en tid då det inte diskuterades eller togs någon särskild hänsyn till att någon kunde ha annan könstillhörighet än den strikt binära, men jag tycker ändå som @Lingon att det någonstans borde tas hänsyn til en så stor grupp - nästan 50% av eleverna - som cis-tjejerna ändå utgör.
 
När jag gick på högstadiet på 80-talet så var idrottsundervisningen könsindelad. Jag gick på en skola med många parallellklasser, tror vi var 3 klasser som hade idrott samtidigt och då könsindelat. Det var den enda period under min skoltid som idrottsundervisningen fungerade någorlunda för mig och jag kände att jag kunde vara duktig på åtminstone delar av det vi höll på med. Det berodde såklart inte BARA på könsuppdelningen, utan också på att vi hade en idrottslärare som faktiskt undervisade samtliga elever, även de mindre duktiga, men jag upplevde att det blev ett trevligare klimat under idrottslektionerna när vi tjejer fick all vår lärares uppmärksamhet och slapp konkurrera med killarna.

Detta var givetvis under en tid då det inte diskuterades eller togs någon särskild hänsyn till att någon kunde ha annan könstillhörighet än den strikt binära, men jag tycker ändå som @Lingon att det någonstans borde tas hänsyn til en så stor grupp - nästan 50% av eleverna - som cis-tjejerna ändå utgör
Finns andra sätt att ta hänsyn till individ, utan strikt könsuppdelning, även om det säkert kan hjälpa någon.

Tänker även på att pojkar och flickor på högstadiet inte är några homogena grupper. Finns på högstadiet fysiskt små pojkar och pojkar som aldrig idrottar. Alla pojkar är inte ”fotbollskillar”. Liksom att en del tjejer på högstadiet kommit långt i puberteten och är betydligt större än jämnåriga pojkar.

Vet liksom inte vad som blir bättre av att vi tänker i strikta kategorier av pojke och flicka utifrån stereotyper. Det är inte heller att ta hänsyn till individens förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Jag hör till gruppen som anser att idrott som ämne är rätt hopplöst och att det verkar fungera exakt likadant idag som det gjorde när jag gick i skolan. När jag pratade med brorsdottern och kompisen som bodde hos mig förra sommaren hörde jag absolut noll skillnad från hur det gick till för över tjugo ~ trettio år sedan.

Att höra dem tala om lagindelningarna i skolans "torneringar" var bland det mest deprimerande jag varit med om det året.
 
Jag hör till gruppen som anser att idrott som ämne är rätt hopplöst och att det verkar fungera exakt likadant idag som det gjorde när jag gick i skolan. När jag pratade med brorsdottern och kompisen som bodde hos mig förra sommaren hörde jag absolut noll skillnad från hur det gick till för över tjugo ~ trettio år sedan.

Att höra dem tala om lagindelningarna i skolans "torneringar" var bland det mest deprimerande jag varit med om det året.

Samma här. Det jag hör från dottern är samma skit som jag upplevde. Var och varannan lektionen var bollfokuserad.
 
Finns andra sätt att ta hänsyn till individ, utan strikt könsuppdelning, även om det säkert kan hjälpa någon.

Tänker även på att pojkar och flickor på högstadiet inte är några homogena grupper. Finns på högstadiet fysiskt små pojkar och pojkar som aldrig idrottar. Alla pojkar är inte ”fotbollskillar”. Liksom att en del tjejer på högstadiet kommit långt i puberteten och är betydligt större än jämnåriga pojkar.

Vet liksom inte vad som blir bättre av att vi tänker i strikta kategorier av pojke och flicka utifrån stereotyper. Det är inte heller att ta hänsyn till individens förutsättningar.

Fast om du läser @Roheryn s inlägg så ser du ju vad som blev bättre i det fallet.

Jag är övertygad om att min idrottsupplevelse hade blivit bättre om jag sluppit konkurrera fysiskt med större och starkare pojkar. Vi hade starka fotbollstjejer också i klassen men de var betydligt lättare att konkurrera med än killarna även de också var mycket bättre än jag.
 
Vi hade i alla fall vintertid ganska varierad undervisning men den var dålig oavsett vad det handlade om. Jag lärde mig ingenting av skolidrotten utöver att avsky precis all idrott vi provade på, och att skolka.

Vi hade nog bättre gympa när det var utesäsong på vår och sensommar. Hade man tur fick i spela brännboll! Det tyckte jag även om jag sällan lyckades få iväg bollen så långt. Jag tror att det var för att det är en sport där man inte har fysisk kontakt och är i lag. Så även om jag slog uselt så sprang jag rätt bra när nån annan slog bra!
 
Vi hade nog bättre gympa när det var utesäsong på vår och sensommar. Hade man tur fick i spela brännboll! Det tyckte jag även om jag sällan lyckades få iväg bollen så långt. Jag tror att det var för att det är en sport där man inte har fysisk kontakt och är i lag. Så även om jag slog uselt så sprang jag rätt bra när nån annan slog bra!
Vår utesäsong var ju tvärtom på vintern med skidor och skridskor. På sommaren var vi mest inomhus. :)
 
Fast om du läser @Roheryn s inlägg så ser du ju vad som blev bättre i det fallet.

Jag är övertygad om att min idrottsupplevelse hade blivit bättre om jag sluppit konkurrera fysiskt med större och starkare pojkar. Vi hade starka fotbollstjejer också i klassen men de var betydligt lättare att konkurrera med än killarna även de också var mycket bättre än jag.
Men om du läser mitt inlägg så bekräftade jag att det säkert kan hjälpa någon.

Jag lyfter helhetsperspektiv och då kan jag inte annat än bekräfta på individnivå, jag måste fortfarande invända utifrån att det finns fler individer.

Jag säger liksom inte att det är rätt att ständigt spela fotboll på idrott, jag säger att det finns fler sätt att organisera idrott med tanke på alla individer, utan att dela upp i kön utifrån pojke och flicka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp