Den stora skillnaden mellan Svensk gymnastik pa skolniva och Amerikansk ar att i den Amerikanska skolan lar man ut hur man, tillexempel, haller en "baseball" , en Amerikansk "football" eller "basketball" ... Hur man sedan ror armen/handen for att kasta namnda boll och exact var man har fotterna, hur man siktar, och hur man forflyttar kroppen och exact nar man slapper bollen pa det satt som for sporten i fraga passar bast. Detta borjar redan i forsta klass med de enklaste rorelserna, sedan blir det mer och mer invecklat eftersom.
Sedan betygssatts hur mycket man lart sig under "uniten" man jobbbat med den sporten. Det vill saga att eleven som ramlade nar han/hon forsokte forflytta kroppen forsta gangen och skickade bollen at fel hall, men i slutet pa uniten hade utvecklat och forbattrat sin kunskap kunde lika val fa ett A som den elev som redan kunde nar man borjade.
Da jag inte hade en aning om hur man holl i bollar och kastade roterade vi klasserna och en av de andra tva gympa lararna tog alla boll sporter medan jag la in bland annat orientering for alla klasser i gymnastiken. Orientering dar jag gjorde olika kartor beroende pa arskurs over skolomradet dar jag hade satt ut lappar och en stampel som markerade varje kontroll, men da ingen visste hur orientering gar till valde jag att inte alls premiera hastighet och hur fort de kom tillbaka, utan i stallet bara att alla controller var med. ALLA kunde alltsa fa hogsta betyg och pa kuppen larde de sig att lasa en vanlig karta ocksa.
Sedan betygssatts hur mycket man lart sig under "uniten" man jobbbat med den sporten. Det vill saga att eleven som ramlade nar han/hon forsokte forflytta kroppen forsta gangen och skickade bollen at fel hall, men i slutet pa uniten hade utvecklat och forbattrat sin kunskap kunde lika val fa ett A som den elev som redan kunde nar man borjade.
Da jag inte hade en aning om hur man holl i bollar och kastade roterade vi klasserna och en av de andra tva gympa lararna tog alla boll sporter medan jag la in bland annat orientering for alla klasser i gymnastiken. Orientering dar jag gjorde olika kartor beroende pa arskurs over skolomradet dar jag hade satt ut lappar och en stampel som markerade varje kontroll, men da ingen visste hur orientering gar till valde jag att inte alls premiera hastighet och hur fort de kom tillbaka, utan i stallet bara att alla controller var med. ALLA kunde alltsa fa hogsta betyg och pa kuppen larde de sig att lasa en vanlig karta ocksa.