Ja samma sak här. Jag höll mig undan från bollen helt enkelt och var ganska bra på det, tror jag kan ha rört den max 1 gång i match på idrottslektion på alla skolår. På gymnasiet var det som tur är ingen fotboll alls. Det är likadant nu, barnet lyckades inte få ur sin lärare en enda fotbollsregel trots att han tjatade och frågade. Inte ens vid gult kort. Jag fick googla. Men skolan satte till en regel att man inte fick vråla otidigheter till nybörjare i fotboll, per mail, till alla föräldrar. Jag är lite förvånad över att idrottslärare och rastvakter inte lyckades säga till innan rektorn röt ifrån.Ja, jag har ingen aning. Då ingen gympalärare någonsin hade några fotbollsövningar under min skoltid. Trots att en av dem t.o.m. var ungdomstränare i just fotboll och vi spelade mycket fotboll på lektionerna. Det enda erfarenhet jag har av att spela fotboll är att man spelar blandat killar, tjejer, blivande fotbollsproffs och total nybörjare och att man som total nybörjare sällan fick röra bollen då man antingen blev bortknuffad eller bortfintad. Skulle man få röra bollen någon gång så kom djupa suckar (från de som kunde) om man inte lyckades sparka bollen dit den skulle.
Det var dock inte så i volley boll, vi lärde oss olika bollhantering, hur man spelade, regler osv så jag föreställer mig att det går att undervisa även i fotboll. Dvs att det alltså är möjligt att göra det. Att det inte är en speciell dämpande fält som gör det omöjligt.
Och på @Hippocampus lät det ju som att det som de gjorde på det där fotbollslägret med koner och passningar, eller att man måste passa tre innan skjuta på mål o minilag osv mycket riktigt kan passa fler än nybörjare.
Senast ändrad: