vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om denna skritten?

Hej!

Till gullan86:
En häst har naturligt cirka 60% av sin vikt på framdelen och målet med träning av häst är att få hästen att bära mer vikt bak (vinkla bakbenen under sig), när hästen gör detta blir den lätt i framdelen och den får mer aktion samt att risken för förslitnings skador minskar.
För att hästen skall kunna göra detta krävs mycket träning och mycket styrka (från hästen). Det är jätte svårt att göra en bedömning av din häst efter att endast ha sett dessa kort och korta video filmer. Lyssna istället på vad dina tränare har att säga om din häst, som har sett honom "live" och under ryttare, de och inga andra kan ge "en rättvis bedömning"! Grattis till att du har hittat en häst som du tycker så mycket om att rida! Det ska vara ett nöje att rida och det är ett nöje att rida en välutbildad häst som är lydig och lösgjord under ryttare och om hästen utöver har bra gångarter så är det självklart ett plus i kanten. Han är bara 5 år och har hela livet framför sig, träning kan göra underverk! Lycka till med din häst! :banana:

tack så jättemycket för ditt svar...
ja ska lyssna noga såklart på min tränare=) tar till mig allt dom säger. jo jag har gått häst på gymnasiet så jag vet en del om att de inte får gå på framdelen men jag har väl varit så blind när alla sagt att han gått så bra så jag inte sett det själv...och det tar ju många år för hästen att orka bära sig och ryttaren han har ju inte ens växt klar än den lille skiten=P...främs undrade jag hur man igentligen kommer till det stadiet då hästen kan bära mer vikt på bakdelen hur man får dom att lära sig det för det är väl något de måste lära sig...detta pratas det knappt aldrig om utan de enda man får höra e att de ska göra så för att inte få skador m.m men HUR gör man kan man ju då ställa frågar till alla som inte vet och är osäkra?!.....jag tror inte det finns något vettigt svar på den frågan tyvärr...

Gullan86 skrev:
men se där titta även en "billig" häst som ingen trodde på kanske gick långt grattis.

det du skrev att de seriösa inte orkar läsa här längre? jag tycker inte dom som läser/skriver här e så himla oseriösa lr ser du dig själv som oseriös? :devil: skämt o sido.. :angel:

okej jag ställer frågor här hela tiden tycker jag men får inte svar på vissa saker....jag kan ju ställa lite frågor då så kanske det blir en pånyttfödelse av tråden

för att jag ska lyckas bra på tävling ev i vår då:
-vad föreslår ni att jag ska träna med min 5årning(ska såklart ta mer hjälp av en tränare men men)
-hur ska jag på bästa sätt träna han att bära sig på bakdelen så han håller länge?
-hur/när ska jag börja träna med på tölten?
-vad rekomenderar ni för olika variationer i träningen för denna gångartshäst?
-hur vet jag säkert om han är 4lr 5gångare? kan jag ta reda på det på nåt sätt..?
-vart kan jag läsa om genetik och arv (helst om islandshäst då)m.m.?
-hur påverkar exteriörern gångarterna? possetivt/negativt?
-och fortfarande skulle det vara kul att se både bra och dåliga gångarts bilder främst då skritt eftersom de va det första jag tog upp(men det¨går lika bra med andra gångarter för det har vi ju kommit in på).
-kommer kanske fler frågor...

detta frågor är lite som jag undrar över och kanske har ett svar på själv men vill veta hur ni gör med era och hur NI resonerar?!

Om du läser svaren du har fått och inte bara blir arg över att ingen vill säja att din häst är ngt utöver det vanliga, så skulle du se att du redan fått svar på många av dina frågor.

Vad jag menade att du var orättvis mot din häst var att du gör hästen orättvisa eftersom ingen kan bedöma hans gångarter på dina bilder som är av dålig kvalitet. Förstår du nu?

Gullan86 skrev:
Du har rätt :bow:
och jag har inte pratat om nåt annat än klubbtävlingar bara det att jag sa att jag tyckte det var konstigt att han inte hade över medel i gångarter för pappan e så bra ;)
men då är ju fortfarande frågan
VART LIGGER RIBBAN PÅ HUR NI BEDÖMMER MIN HÄST?vad gämför ni med? Turridninghäst lr VM häst?(detta är till dom andra främst)

Den bedömningen kan du få när du startar i en klubbtävling :idea: (men då hänger det ju också på om ryttaren kan få fram det bästa ur de gångarter han har).

eller om du väljer att lämna honom till en proffs som visar honom för bedömning, då får du kanske den mest korrekta bedömningen.

Men ingen här tror jag kan ge dej svar på den frågan du ställer, tyvärr.

nej du har rätt denna disskution leder inte vidare nu....alla har sagt sitt och jag har fått reda på att jag har en sämre häst en vad jag trodde *nej jag är inte arg* men jag tänker inte ge upp såklart han e min lille älsklingsputte...mitt allt...ingen annans=)

och tyck vad ni vill om mig och min häst (jag bad om det) men nu har vi väl sagt allt som går att sägas...

Men du, din häst är bara fem år, med rätt träning så kommer han att bli bättre det måste du väl förstå? Jag vet av egen erfarenhet att man ofta kan bli rätt så nedtryckt i skorna på detta forum och visst är det ledsamt men ta det negativa och gör något possitivt av det! Du älskar din häst och tycker att han är vacker och duktig det är väl det som är huvudsaken?

Jag har själv ett 5 årigt sto hemma som sågades TOTALT på detta forum, hon skulle enligt de flesta "experterna" här inte hålla att rida på ens och såg ut som sju svåra år... Inte kul att höra men jag tror fortfarande att jag har en bra häst och hon är fantastiskt vacker i mina ögon (och i många andras också som har sett henne live).

Så, stå på dig tjejen och lämna den här diskusionen nu, det leder ju ingen vart. Kom igen med lite tävlingsresultat sen istället! ;)

allt det du skrev i översta stycker är precis det jag skrivit hela tiden och det jag tycker...

va? detta var men intressant(andra stycket)...vad heter tråden skulle bra gärna vilja läsa den....intressant...kul att du vill dela med dig av vad som hänt...och att vi råkar ut för samma sak...

har ni lyxats skrapa ihop nåra tävlingsresultat då?=) ja kommer me mina sen=) han har ju redan 5a i skritt (wow haha inte så jättebra kanske men de duger för mig).

hästen kanske skulle behöva banta möjligtvis men vad vet jag.. det kanske gömmer sig en 1 klassig skritt under magen.... :p

hm hans färg syns verkligen på bilderna och den är sig aldrig lik....de som e snyggt me den.

Inga tävlingsresultat än, vi håller som bäst på med inridningen. :) Har bara haft henne sen i slutet av Juli. Min tråd om henne finns med i exteriörtråden men det finns inga bilder på henne där.

Denna bild var det jag lade upp då (tror jag), tagen i början av Juni. Ville veta lite hur hennes exteriör såg ut då jag inte är bra på att se sånt själv och som sagt så sågades hela hästen, särskilt pga avsaknaden av hull och muskler vilket jag var medveten om, det sades att det skulle ta minst ett år att fodra upp hästen och göra henne i ridbart skick. Hon hade stor risk för spatt pga hennes raka haser, hon hade underhals och sluttande bog, lite man och svans, tendens till karprygg, för lång rygg, överbyggd och vek bakdel. De sades att denna häst skulle det inte bli någonting av. Inte alls kul att höra och jag blev verkligen ledsen då det knappt var någon som hade det minsta possitiva att säga om hästen... :(

Tíbrá Juni -05

Denna bild nedanför är tagen nu i förra veckan, hon är i fint hull och tillfreds med sig själv och inridningen är påbörjad, har inte ridit henne än men jag markarbetar och har suttit på henne flertalet gånger utan problem.

Tíbrá september -05

Här är några bilder från Augusti i rörelse.

Galopp
Galopp igen.
Trav
Trav igen.

Oj! kollade på bilderna kan hålla med om att hon såg smal o vek ut hon såg inte ut att må nå bra.
Men nu har fått upp hullet o såg piggare o gladare ut, tyckte hon längde fint i traven.
Med rätt foder o bra omvårdnad så kan vilken häst som helst repa sig, så läng dom trivs o mår bra så har man en lycklig häst.
Vilket jag tyckte hon verkar vara nu :)

Kul att få se såna bilder :)

Måste tillägga en sak hon är så lik en bekants häst vad har hon för pappa? och farfar?
Skulle vara rolig o se om dom är släkt är hon import?

Hon är importerad i vintras, e Þorri frá Þúfu ee Orri frá Þúfu

Sweet skrev:
Hon är importerad i vintras, e Þorri frá Þúfu ee Orri frá Þúfu

Ska kolla upp vad den hästen har för stam men jag tror inte hon har nån av dom i sin stam, dom var så lika på nått sett, det var nästan som om man såg "Nös" på bilden fast hon har tecken på huvudet.

Otroligt så det kan va!

måste bara skriva snabbt att jag idag när veterinären var ute för att vaccinerade av en slump frågade om SPATT...OCH JU RAKARE HASER DESTÅ MINDRE RISK DET ÄR NÄR HÄSTEN STÅR UNDER SIG OCH ÄR STEL I GÅNGEN SOM DEN KAN HA SPATT!!!

OJ vilken skillnad va fin hon är nu...det är ju det jag säger hela tiden att man ska aldrig ge upp tänk om du lyssnat på de dumma :devil: -arna och kanske sålt lr t.o.m avlivat henne *hemska tanke* och se så fin hon är nu där fick dom allt för sitt skitsnack om att hon inte skulle bli nåt *morr*

ja vet...vi kan hålla kontakten vi har råkat ut för samma sak och ligger på ungefär samma nivå om nåt år så kommer vi och visar va vi går för :banana:

det är alltså din häst? såg hon så ut när du köpte henne(smalbilden)? vad sa förre ägaren såg inte du att hon såg lite halvtaskig ut för tillfället? lr du va kanske smart o såg att hon kunde äta upp sig o bli lika bra som vilken som helst...
men vad sa veterinären om haserna på bestiktiningen då? blev hon godkänd så e de ju inget snack om nåt spatt.

den som sa det där om spatt vill jag bra gärna ta ett snack me...

Förstår verkligen att du blev ledsen det är ju sjukt hur taskiga folk kan vara här....sen kommer de med det eviga svaret " du ville veta och vi svarade hur det verkligen är" zZZZz blir så trött....

Jag erkänner såklart att många saker stämmer man för det behöver man ju inte dömma ut hästen säga att den inte kommer bli nåt och som i mitt fall att jag typ lika bra kan ge upp han kommer endå inte få några bra gångarter :devil:

Beundrar dig för att du vågar gå ut med detta igen så de ser hur :devil: -liga de kan vara på detta forum....lite vett kan ju folk ha så de inte vräker ur sig utan att tänka sig för...
de flesta hä vågar ju inte ens lägga in en kommentar även om de vet vad de ska säga och det säkert är jättebra..

jag tycker folk ska ta sig i kragen på detta forumet och de som skriver ALLTID kan skärpa sig och va tänka på att de inte behöver vräka ur sig alla negativa saker de kan komma på tack...

och ni andra som inte vågar skriva...VÅGA det tjänar alla på blir mkt roligare då och fler får lägga sin kommentar. :bump:

Men snälla vän, lugna ner dig :confused: Det är väl ingen som har bett dig "ge upp" eller sagt att din häst "aldrig kommer att bli nåt". Du läser mellan raderna HELA tiden, istället för att verkligen läsa vad folk skriver.
Bara för att dom inte skriver precis det som du vill, så innebär ju inte det att dom vill att du ska sälja eller slakta din häst...
Du har faktiskt fått många bra tips i den här tråden om du bara tog dig tid att läsa inläggen istället för att flyga i taket och gå i försvar hela tiden.
Och nej, jag har inte kommenterat några av bilderna, dels för att det inte går att se nåt annat än det som andra har skrivit. Och dels för att jag inte har kunskap tillräckligt för att uttala mig.
MEN jag tycker att din häst är hemskt söt och har ett fint huvud, om det gör dig gladare.

Tycker att du ska släppa den här tråden nu och inte älta i all evighet, huvudsaken är att DU tror på din häst!

Sen har du inte bara fått negativa saker sagda om din häst, ta vara på det possitiva! :)

Senast ändrad av en moderator:

jag säger detsamma folk läser mellan raderna vad jag skriver oxå så...
det om att avliva sin häst skrev jag och diskuterade med sweet som varit utsatt för samma sak som mig(det var någon som skrivit det till henne) så jag säger igen till dig då "läs vad folk skriver istället för att läsa mellan raderna"

om att "jag inte läser utan flyger i taket direkt och går till försvar" läs människa vad jag skrivit i denna tråden...jag har tagit till mig av allt både negativt och possetivt...så jag tror snarare det är du tyvärr som läser mellan raderna lr kanske missat några (de viktigaste) av mina inlägg..

nu slutar vi tjaffsa (tillbaka på ruta ett igen med tjaffs) är det ingen som vill besvara mina frågor väldigt konstigt och synd att ingen här kan/vill det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka