vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om denna skritten?

Ursäkta mig, men jag förstår inte hur man ska kunna vara klok i det här sammanhanget på ett sätt som samtidigt gynnar dig. För alla inlägg som inte gynnar din häst på ett positivt sätt, de ratar du ju totalt. Vill du att jag ska säga något ändå, fastän jag tydligt säger att jag inte har någon kunskap på området? Tänker du kanske att jag är "snällare" då eftersom jag inte vet vad jag pratar om?

Det enda sättet jag kan vara klok på är att inte skriva något alls.

Får jag fråga dig en sak då?
Hur kommer det sig att du köpte en unghäst?
har du ridit in och utbildat honom själv?

Yeahnny skrev:
Visst kan hästar tränas, men för att blir riktigt bra behöver den TALANG. Tror inte din häst har all den talangen...

Det där tyckte jag var lite elakt !

Vi pratar om en tjejs lilla älskade ragg socka som hon tror stenhårt på, visst det är klart att hennes häst inte kommer till VM eller liknande, men det tror jag Gullan86 oxå förstår.

Men jag tycker man ska uppmuntra istället för att trycka ner henne när hon har en ung häst som inte når sin bästa ålder på många år framöver o det vet väl alla att dom förbättras år för år, o vem vet ? hon kanske klarar av klubbtävlingar galant.

Är det inte bättre att uppmuntra henne o jobba på gångarterna istället för att säga att hennes häst inte har talang.

2 isisar skrev:
Det där tyckte jag var lite elakt !

Vi pratar om en tjejs lilla älskade ragg socka som hon tror stenhårt på, visst det är klart att hennes häst inte kommer till VM eller liknande, men det tror jag Gullan86 oxå förstår.

Men jag tycker man ska uppmuntra istället för att trycka ner henne när hon har en ung häst som inte når sin bästa ålder på många år framöver o det vet väl alla att dom förbättras år för år, o vem vet ? hon kanske klarar av klubbtävlingar galant.

Är det inte bättre att uppmuntra henne o jobba på gångarterna istället för att säga att hennes häst inte har talang.

oh gud :bow: kunde det skrivit bättre?!
jag menar såklart inte att komma till VM o hallå jag e bäst för såklart jag fattar att han aldrig kommer komma till VM det är ju många hästar som inte kommer göra när jag snackar tävlingar menar jag ju "normala" tävlingar haha. de flesta här inne på buke kommer ju aldrig till Vm med sina raggsockor så jag e ju inte ensam :banana:

och som du säger han har många år på sig han kommer ju växa tills han är 8år minst och kanske inte förräns då uttvecklat sina gångarter(naturligt).

tack detta svaret var verkligen vad jag ville säga men inte fick fram :bow: och jag blir inte glad för att du skrev nåt possetivt utan för att du skrev precis såsom jag menade och rätt oxå såklart för jag tror det är viktigt med detta du skriver, det är nog fler än jag på detta forum som råkat ut för detta nedtryck i skorna....ingen får liksom tycka att dom e de minst bra för då blir det ändring på det man skatydligen VETA sin plats var man står med sin häst.

och ni som sa att ni inte kunde bedömma nåt utifrån mina dåliga bilder ni kunde t.o.m säga att jag skulle "lägga ner och ge upp" m.m. härlig inställning :mad:
skönt då att jag inte gjordet det :bump: ger aldrig upp och tänker götra det bästa möjliga för min häst och absolut inte pressa honom för att jag ska "visa att jag e bäst" lr nåt sånt dumt.

_saga_ skrev:
Får jag fråga dig en sak då?
Hur kommer det sig att du köpte en unghäst?
har du ridit in och utbildat honom själv?

skit i det du :devil:
haha nejdå varför undrar du? skulle han va sämre om jag tränat honom? vill bra gärna ha anledningen till varför du skrev detta innan du får svaret.

Jag har inte ratat inläggen totalt hur menar du då?
försöker ta till mig allt vad folket skriver och är jätteglad för att ni tar er tiden...menar du valet av de jag svarar på lr vadå? jag svarar på dom jag tycker att jag har ett svar på typ dom de e värt att skriva till om det kommer något vettigt därrifrån(är både possitiva och negativa saker)
men jag svarar tex inte på saker som att "ge upp, han kommer inte bli nåt bra" m.m för det har jag då ingen som helst nytta av lr vad tycker du?

Även om han inte blir bra/bäst så ger jag såklart inte upp hur skulle det se ut om alla som kom på att deras hästar var kassa i tävlingar(vm som alla verkar tro att jag ska tror jag ska ställa upp i) skulle ge upp och sälja hästarna, då skulle ju ingen här på buke äga en islandshäst *asg* nej det var taskigt=) Nej men älskar man sin häst så går man ju f*n inte o säljer den bara för att den inte kommer få 9or på tävlingarna då förtjänar man verkligen inte namnet "djurälskare".

men hur många här äger en Vm häst lixom? och avkommor räknas ju inte eftersom de blir inte alltid bra som jag har fått lära mig har med denna kommentaren som följd
"kan du inte bara acceptera att din häst inte är en kopia av sin far och att han inte har något speciella gångarter?"

svar till den dumma kommentaren: nyss kunde ni inte ens kommentera gångarten men nu kan ni t.o.m dömma ut hästen :confused: :crazy:

såklart jag var beredd på att det skulle komma negativa kommentarer annars lägger man ju inte in nåt här på buke...

men svara inte du om du känner att du inte har kunskap till det...jag sa bara så för att jag tycker du verkar ha kunskap av vad jag läst tidigare och du verkar kunna en hel del så detta ska du ju ta som en komplimang.

Det verkar mest ha blivit tjaffs på denna tråden ?
Är tråkigt att sånt här spårar ur...

Hör denna tråd hemma här? Bidrar den till någon konstruktiv diskussion? Det går inte att ta detta forum seriöst så länge dravel som detta pågår! TRÅKIGT OCH OSERIÖST (och jag kommer inte att bemöta eventuella kommentarer angående mitt uttalande i detta fall, det lägger jag inte tid på :mad: ).

ja jag känner mig dock inte skyldig jag försöker bara besvara allt och då förstår jag att det kan verka som tjaffs bara...
men jag har iaf lärt mig en hel del...

jag tycker den mkt väl hör hemma på islandshäst lr disskuterar vi halvblod?

Jag sa verkligen inte att han skulle vara sämre för att du utbildat honom, nu läser du mellan raderna.
Jag undrar vad som fick dig att välja just en unghäst, var det för du ville forma honom själv eller något annat?

Oj, jag vet inte riktigt vad vi pratar om längre? Du är så dubbelmoralisk i det du skriver ibland att du skulle kunna argumentera mot dig själv. Men du ska inte känna att alla är emot dig och dömer ut din häst, för så upplever jag inte alls att det är. Det är ingen som medvetet går in för att såra dig här.

Gullan86 skrev:
men svara inte du om du känner att du inte har kunskap till det...jag sa bara så för att jag tycker du verkar ha kunskap av vad jag läst tidigare och du verkar kunna en hel del så detta ska du ju ta som en komplimang.
Jag uppskattar att du tycker det :)

Men snälla du, bilder som läggs in möter på kritik både positiv som negativ. Att lägga in en bild på en gångart säger faktiskt inte så mycket, speciellt som vi pratar om skritten. Bilderna visar nämligen din häst mycket tung på framdelen, med ett mycket litet undertramp.
Med ryttare på skulle bilden kunna förändras till en viss del, men hoppas inte på underverk. Alla hästar kan helt enkelt inte ha gångarter över medel, även om föräldrarna är mycket högt bedömda.

Sen är din häst mycket ung, de har inte fått lära sig att bära sin tyngd på annat sätt än vad som görs nu. Vill du förändra gångarterna så görs det bäst genom rätt träning, med stärkande träning pararellt med lydnaden i hjälperna. Sen fortsätter du vidare med gångarterna.

Det finns mycket talangfulla hästar som redan från början visar hög potential, men merparten av våra fritidshästar gör inte det. För att få dessa mycket lovande hästar, måste man nog betala 3-siffrigt tusental. Vi vanliga dödliga får träna våra hästar till en nivå, för vissa högre än andra.

Gullan86 skrev:
Jag har inte ratat inläggen totalt hur menar du då?
försöker ta till mig allt vad folket skriver och är jätteglad för att ni tar er tiden....

Jag har skrivit ett lååångt inlägg som varken var elakt mot sin häst eller höjde den till skyarna, jag försökte förklara varför det rent generellt är svårt att få en rättvis bedömning på de bilder som du hade tagit och visade här.

Om jag skulle lägga ut en bild på min häst när hon går i hagen med stor sommarmage och ur konstiga vinklar, så skulle jag förmodligen få samma svar som du har fått (trots att hon har 1 klass exteriör och är beömd i 2 klass med medlegoda gångarter).

Så därför undrar jag vad du förväntar dej för svar, ska vi ljuga för att du ska vara nöjd?

de flesta har faktiskt svarat att det är svårt att bedöma bilderna, men du ville ändå att någon skulle uttala sej, och då blev det som det blev. Då fick du åsikter utifrån de bilderna som du har presenterat, så är det någon som är orättvis mot sin häst, så är det du själv ingen annan.

2 isisar skrev:

Men med klubbtävlingar tycker jag inte att en häst behöver ha gångarter över medel. Det räcker med som Gullan86s häst här visar, medelgångarter.
Jag tror därför också att hennes häst klarar av klubbtävlingar galant, men inte mycket mer!

Isold skrev:
Hör denna tråd hemma här? Bidrar den till någon konstruktiv diskussion? Det går inte att ta detta forum seriöst så länge dravel som detta pågår! TRÅKIGT OCH OSERIÖST (och jag kommer inte att bemöta eventuella kommentarer angående mitt uttalande i detta fall, det lägger jag inte tid på :mad: ).

Jag håller helt med Isold. Pladder av typ "gud vad min häst är duuuktig och nåde den som säger något annat" hör verkligen inte hemma på den här sidan. Särskilt inte när det handlar om hur man skrittar i hagen, det är knappast ett dugg islandshäst-tävlings-specifikt.

Sidan har överhuvudtaget spårat ur medan SIF:s forum var nere. Kan inte alla som vill diskutera andra saker än TRÄNING AV ISLANDSHÄST INFÖR TÄVLING (som detta forum handlar om) hoppa tillbaka dit nu när det är igång igen?

Nu ids man inte leta seriösa trådar här. Jag hittar två av tjugo som håller sig till ämnet :cool:

Senast ändrad:

Yeahnny skrev:
Men med klubbtävlingar tycker jag inte att en häst behöver ha gångarter över medel. Det räcker med som Gullan86s häst här visar, medelgångarter.
Jag tror därför också att hennes häst klarar av klubbtävlingar galant, men inte mycket mer!

Nu är jag inte riktigt med ! jag har alldrig förstått att hon tror att hennes häst har gångarter över medel, är det jag som är ute o cyklar?
Jag trodde det var självklart att hon menade klubbtävlingar inget annat, därför tyckte jag att ni var lite elaka mot henne eftersom att börja med klubbtävlingar o desutom en unghäst är ju oftast där alla får börja på "klubbtävlingar".
Därför tyckte jag att man ska uppmuntra henne istället o träna hårt så kanske utdelningen kommer.

_saga_ skrev:
Jag sa verkligen inte att han skulle vara sämre för att du utbildat honom, nu läser du mellan raderna.
Jag undrar vad som fick dig att välja just en unghäst, var det för du ville forma honom själv eller något annat?

nej men jag uppfattade det så ursäkta. var lixom väntat att du skulle fråga det eller nåt.
ja bland annat de vill ju alla lr det är ju vad man få inpräntat att man kan forma dom själv, jag tycker det är helt sjukt att lura nybörjare att tro att de kan forma en unghäst själva för det krävs mkt erfarenhet till det, för att det inte ska gå fel.

men jag letade hästar i olika åldrar och tänkte först på en läromästare men kände endå att de flesta man får tag i är redan "slutkörda" tyvärr och jag kom fram till att jag ville ha en ung häst som har livet framför sig.
jag har inte ridit in honom själv alltså vant han vid människans tyngd/suttit på han/tränstränat och den biten men det är väl den lättare biten anser jag det är ju själva utbildningen som är det svåra. och det sysslar vi just nu med och ska snart få ennu mer hjälp av tränare men det har gått jättebra hittisl tack vare att vi passa som handen i handsken och litar på varann i alla väder... :love:
för tillfället sysslar vi lite med inkörning oxå så vi ska kunna variea träningen med körning så han slipper mig på ryggen alltid.
har du fått någorlunda svar på min fråga?

Boj:
har du missat bilderna när han har ryttare på sig och filmerna?
vad ger du mig för råd nu att lära honom att bära mer vikt på bakdelen och vad ska jag se upp med så han kanske inte blir värre då???
du har så rätt så för jag snackar om vanliga tävlingar med denna hästen och ribban för en medelskritt som någon lade, hur högt ligger den på igentligen? gämfördes han då med hästarna på VM lr en turridningshäst?

morgonzo:
vad menar du med detta?
"så är det någon som är orättvis mot sin häst, så är det du själv ingen annan"???
din häst är bedömd som du säger och jag ser gärna en bild på din sommartjocka pålle :banana: här gämför vi inte med VM som de flesta verkar göra tyvärr=( hoppas alla fattat det nu att vi inte gör det längre?!
som någon sa för att få en sådan häst räcker inte våra dödliga pengar till :angel: så jag hoppas alla fattat att min häst inte kostade 3siffrigt. då då hade jag gjort en dålig affär och det håller väl alla med om hehe.

Yeahnny:
som du säger ingen vet förrän dom prövat. det är det jag menar med att jag inte vill ge upp.
men om du tycker att det krävs över medelgångarter för mer än en klubbtävling då ligger väl ribban rätt högt endå va? e det inte många som kommer med sina små tossar som typ knappt har nåt steg men går långt endå lr har jag fått för mig nåt konstigt?

Silverkedjan:
hur hästen skrittar här väl mkt till tävling hur ska jag annars få reda på om jag har nån chans på tvälingar i framtiden? kan ju vara lite kul att veta vad ni tycker han har för chanser då.
men jag är mkt nyfiken på vart den där ribban för medelgångarter ligger vad han gämförs med då?
jag trodde detta forum handlade om det mesta kring just islandshästen? det är ju många redan innan VM som skrev och frågade och stam, hur att få hästen att galoppera m.m....det är ju inte alltid tillhörande tävling.
och varför ska jag som trådskapare få skit för VM och sif och det jag har inte ens brytt mej om det typ... :confused:

2 isisar:
Tack för ett bra svar det är fortfarande så jag menar....jag är ju inte helt blåst såklart min häst inte kan tävla VM det fattar man ju direkt när man köper en häst över bukefalos(iaf oftast).
jag menar normala tävlingar...får se vi kanske inte ens gillar att tävla det jag mest ville få ut av tråden var att se vad ni tyckte om hans gångarter om han bar sig vilket han inte gjort och vilket jag trodde så där fick jag lära mig nåt. jag är mkt nogrann med att hästen ska gå så bra som möjligt för att hålla länge därför frågade jag er kunniga här.

Nej det är inte pass, hur skulle det kunna vara det? I pass förflyttas samma sidas benpar samtidigt, det ser inte jag på bilden i alla fall.

Bara för att andra bryter reglerna så ska alla fortsätta? Det jag och Isold reagerat på är att nivån sänkts till ett fjortisplan eller håller sig inte till rätt ämne så de seriösa inte ids läsa här längre.

Så här står det: "Om sådant som är specifikt för islandshäst-tävlingsgrenarna. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling. Mer generella frågor ställs under andra rubriker."

Varför skulle man f.ö. inte kunna tävla internationellt på en häst bara för att den en gång annonserats ut på annonsdirekt?

Tim
(som startat på NM med en 25000-kronorshäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 182
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka