Sv: vad tycker ni om denna skritten?
_saga_ skrev:
Jag sa verkligen inte att han skulle vara sämre för att du utbildat honom, nu läser du mellan raderna.
Jag undrar vad som fick dig att välja just en unghäst, var det för du ville forma honom själv eller något annat?
nej men jag uppfattade det så ursäkta. var lixom väntat att du skulle fråga det eller nåt.
ja bland annat de vill ju alla lr det är ju vad man få inpräntat att man kan forma dom själv, jag tycker det är helt sjukt att lura nybörjare att tro att de kan forma en unghäst själva för det krävs mkt erfarenhet till det, för att det inte ska gå fel.
men jag letade hästar i olika åldrar och tänkte först på en läromästare men kände endå att de flesta man får tag i är redan "slutkörda" tyvärr och jag kom fram till att jag ville ha en ung häst som har livet framför sig.
jag har inte ridit in honom själv alltså vant han vid människans tyngd/suttit på han/tränstränat och den biten men det är väl den lättare biten anser jag det är ju själva utbildningen som är det svåra. och det sysslar vi just nu med och ska snart få ennu mer hjälp av tränare men det har gått jättebra hittisl tack vare att vi passa som handen i handsken och litar på varann i alla väder...
för tillfället sysslar vi lite med inkörning oxå så vi ska kunna variea träningen med körning så han slipper mig på ryggen alltid.
har du fått någorlunda svar på min fråga?
Boj:
har du missat bilderna när han har ryttare på sig och filmerna?
vad ger du mig för råd nu att lära honom att bära mer vikt på bakdelen och vad ska jag se upp med så han kanske inte blir värre då???
du har så rätt så för jag snackar om vanliga tävlingar med denna hästen och ribban för en medelskritt som någon lade, hur högt ligger den på igentligen? gämfördes han då med hästarna på VM lr en turridningshäst?
morgonzo:
vad menar du med detta?
"så är det någon som är orättvis mot sin häst, så är det du själv ingen annan"???
din häst är bedömd som du säger och jag ser gärna en bild på din sommartjocka pålle
här gämför vi inte med VM som de flesta verkar göra tyvärr=( hoppas alla fattat det nu att vi inte gör det längre?!
som någon sa för att få en sådan häst räcker inte våra dödliga pengar till
så jag hoppas alla fattat att min häst inte kostade 3siffrigt. då då hade jag gjort en dålig affär och det håller väl alla med om hehe.
Yeahnny:
som du säger ingen vet förrän dom prövat. det är det jag menar med att jag inte vill ge upp.
men om du tycker att det krävs över medelgångarter för mer än en klubbtävling då ligger väl ribban rätt högt endå va? e det inte många som kommer med sina små tossar som typ knappt har nåt steg men går långt endå lr har jag fått för mig nåt konstigt?
Silverkedjan:
hur hästen skrittar här väl mkt till tävling hur ska jag annars få reda på om jag har nån chans på tvälingar i framtiden? kan ju vara lite kul att veta vad ni tycker han har för chanser då.
men jag är mkt nyfiken på vart den där ribban för medelgångarter ligger vad han gämförs med då?
jag trodde detta forum handlade om det mesta kring just islandshästen? det är ju många redan innan VM som skrev och frågade och stam, hur att få hästen att galoppera m.m....det är ju inte alltid tillhörande tävling.
och varför ska jag som trådskapare få skit för VM och sif och det jag har inte ens brytt mej om det typ...
2 isisar:
Tack för ett bra svar det är fortfarande så jag menar....jag är ju inte helt blåst såklart min häst inte kan tävla VM det fattar man ju direkt när man köper en häst över bukefalos(iaf oftast).
jag menar normala tävlingar...får se vi kanske inte ens gillar att tävla det jag mest ville få ut av tråden var att se vad ni tyckte om hans gångarter om han bar sig vilket han inte gjort och vilket jag trodde så där fick jag lära mig nåt. jag är mkt nogrann med att hästen ska gå så bra som möjligt för att hålla länge därför frågade jag er kunniga här.