vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om denna skritten?

Silverkedjan skrev:
Bara för att andra bryter reglerna så ska alla fortsätta? Det jag och Isold reagerat på är att nivån sänkts till ett fjortisplan eller håller sig inte till rätt ämne så de seriösa inte ids läsa här längre.

Så här står det: "Om sådant som är specifikt för islandshäst-tävlingsgrenarna. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling. Mer generella frågor ställs under andra rubriker."

Varför skulle man f.ö. inte kunna tävla internationellt på en häst bara för att den en gång annonserats ut på annonsdirekt?

Tim
(som startat på NM med en 25000-kronorshäst)

men se där titta även en "billig" häst som ingen trodde på kanske gick långt grattis.

det du skrev att de seriösa inte orkar läsa här längre? jag tycker inte dom som läser/skriver här e så himla oseriösa lr ser du dig själv som oseriös? :devil: skämt o sido.. :angel:

okej jag ställer frågor här hela tiden tycker jag men får inte svar på vissa saker....jag kan ju ställa lite frågor då så kanske det blir en pånyttfödelse av tråden

för att jag ska lyckas bra på tävling ev i vår då:
-vad föreslår ni att jag ska träna med min 5årning(ska såklart ta mer hjälp av en tränare men men)
-hur ska jag på bästa sätt träna han att bära sig på bakdelen så han håller länge?
-hur/när ska jag börja träna med på tölten?
-vad rekomenderar ni för olika variationer i träningen för denna gångartshäst?
-hur vet jag säkert om han är 4lr 5gångare? kan jag ta reda på det på nåt sätt..?
-vart kan jag läsa om genetik och arv (helst om islandshäst då)m.m.?
-hur påverkar exteriörern gångarterna? possetivt/negativt?
-och fortfarande skulle det vara kul att se både bra och dåliga gångarts bilder främst då skritt eftersom de va det första jag tog upp(men det¨går lika bra med andra gångarter för det har vi ju kommit in på).
-kommer kanske fler frågor...

detta frågor är lite som jag undrar över och kanske har ett svar på själv men vill veta hur ni gör med era och hur NI resonerar?!

hehe! *smäller av* :smirk:

håller med att din häst var söt, men dock varken steg eller exteriör som tilltalar mej!

Är inte hästen töltsatt? I så fall tycker jag att det verkar lite väl tidigt att åka o tävla redan i vår.
Ang 4- eller 5-gångare, vad har hästen för föräldrar? Är de 4- eller 5-gångare?

Om du tittar ordentligt så ser du att det är trav.

{6f152415-81a3-47fa-aa95-ddef105c0246}.jpg

Filippan skrev:
Är inte hästen töltsatt? I så fall tycker jag att det verkar lite väl tidigt att åka o tävla redan i vår.
Ang 4- eller 5-gångare, vad har hästen för föräldrar? Är de 4- eller 5-gångare?

jo såklart e han töltsatt man jag har inte tränat så värst hårt men just det...töltar minst en liten sträcka varje ridtur men mkt sakta och han har väldigt lätt för att gå över i trav om de går för fort....vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för det märks att han börjar blanda ihop traven med tölten ju mer jag tränar på tölten.

mamman är stark 5-gångare men dock inte tränad i pass så jag vet inte kvaliteen o så men men...pappan är ju klassad som 4gångare men gick 5poäng på passen när han bedömdes och det är väl inte sådär jättebra för en förstaklass hingst :D men man får väl säga att det är en 5gångare lr?

sålänge jag haft min häst har inte jag märkt av någon pass överhuvudtaget men i en tjej som provridit han(min kompis alltså) tyckte sg känna lite passtaktighet när hon testade att tölta (men då var han inte stark och jag hade inte tränat tölten mkt...han var mest travtaktig när han inte orkade engligt henne) sen har jag fått höra att han e passtaktig i skritten som dock inte var sant sån tur var för jag har absolut inte känt av nåt av det tycker han har mkt fin och ren skritt när man rider.

Gullan86 skrev:
pappan är ju klassad som 4gångare men gick 5poäng på passen när han bedömdes och det är väl inte sådär jättebra för en förstaklass hingst :D men man får väl säga att det är en 5gångare lr?

Skalan går från 5 till 10, så 5 är alltså det lägsta du kan få. En fyrgångare som inte visar någon pass, får alltså 5 poäng för pass.

Tja, det är svårt att säga om din häst blir fyr- eller femgångare men jag skulle tro att han kan vara en sk "4½-gångare". Alltså att han har passanlag men inte tillräckligt (eller tillräckligt med vilja) för att bli en bra passhäst.
Att hästen är passtaktig i tölten behöver verkligen inte betyda att den här någon "riktig" pass att ta fram. Hur är hans vilja? Det är en avgörande faktor.
Och som sagt så betyder 5 på en bedömning att gångarten inte är visad. Alltså är din hästs pappa en fyrgångare, eller åtminstone bedömd som en sådan.

jaha titta där lärde jag mig nått nytt igen jag trodde skalan gick från 0-10....för de gör den väl på vanliga tävlingar?
jag vet dock inte om han visade någon pass alls men(om han har nåt i sig) men jag vet bara att han har otroligt höga poäng för att vara 4gångare eftersom han inte har/hade passen att plocka poäng på...
jo jag har nog mest trott på 4½ gångare men han visar inte pass...ja förutom nåt steg nån gång som jag inte ens vet om det inträffat.
han har vill helst galoppera alltid när man rider och är pigg men lydig. äsch vet inte hur jag ska förklara men jag tycker han e unik på nåt sätt har aldrig träffat en likanande häst som både är jättepigg men endå så himla lydig och skulle aldrig få för sig att skena lr nåt sånt med mig...men han gör allt och går ju inte o släpar benen efter sig...eftersom han helst galopperar fort så tror jag att skulle han ha en bra pass skulle det säkert gå att lägga han i den eftersom han gillar att springa fort.
men jag tror inte han har någon sådan pass med tanke på att han har en klockren galopp rund och samlad och jag har då aldrig känt nån tendens till att vilja "springa" fortare med någon annan gångart.

men de får vi se i framtiden när han växt till sig och funnit sig själv lite mer han e rätt barnslig fortfarande som tex om jag lörlongerar så stannar han upp och kommer fram till mig och frågar vad skjuttan ja håller på med och vill bara ha massa puss haha...han e så charmig alla blir förbluffade(som träffar han) hur pigg och vaken han ser ut på ögonen en riktig livsnjutare. *älska*

Hittade pappa Hrimnir från Ödmårdens bedömningspoäng.

Avelsbedömning:
Exteriört: 7.97 (Huvud 7.50, Hals/manke/Bog 8.00, Rygg och kors 8.75, Proportioner 7.50, Benkvalitet 7.88, Benställning 7.75, Hovar 8.25)
Ridegenskaper: 8.55 (Tölt 9.50, Trav 9.00, Pass 5.88, Galopp 8.50, Vilja 9.00, Lynne 8.50, Form u ryttare: 9.00, Skritt 8.25)
Totalt: 8.32

här ser vi ju då att hans exteriör inte är lika tilltalande som hans gångarter :banana: alltså har vi en chans hehe...(ger aldrig upp).
Men det e ju många fina poäng på exteriören me som tex hals, manke, bog och hovar m.m.....jag tycker iaf att han ärft till pappas exteriör.
kolla in denna sidan(man får länka sidor väl?)
Hrimnirs Hemsida

e de bara jag som inte ser vem som e vem? haha....ZzzzZZZ behöver nog gå o lägga mej nu....skrattar för ingenting=P

2 isisar skrev:
Nu är jag inte riktigt med ! jag har alldrig förstått att hon tror att hennes häst har gångarter över medel, är det jag som är ute o cyklar?
Jag trodde det var självklart att hon menade klubbtävlingar inget annat, därför tyckte jag att ni var lite elaka mot henne eftersom att börja med klubbtävlingar o desutom en unghäst är ju oftast där alla får börja på "klubbtävlingar".
Därför tyckte jag att man ska uppmuntra henne istället o träna hårt så kanske utdelningen kommer.

Hon har själv sagt att hennes häst som är efter en sån bra pappa måste väl ha gångarter över medel

Gullan86 skrev:
Yeahnny:
som du säger ingen vet förrän dom prövat. det är det jag menar med att jag inte vill ge upp.
men om du tycker att det krävs över medelgångarter för mer än en klubbtävling då ligger väl ribban rätt högt endå va? e det inte många som kommer med sina små tossar som typ knappt har nåt steg men går långt endå lr har jag fått för mig nåt konstigt?

JAG HAR INTE SAGT ATT EN HÄST PÅ KLUBBTÄVLINGAR BEHÖVER HA GÅNGARTER ÖVER MEDEL. Jag tror din häst klarar det, men kanske inte så mkt mera.

Boj:
har du missat bilderna när han har ryttare på sig och filmerna?
vad ger du mig för råd nu att lära honom att bära mer vikt på bakdelen och vad ska jag se upp med så han kanske inte blir värre då???
du har så rätt så för jag snackar om vanliga tävlingar med denna hästen och ribban för en medelskritt som någon lade, hur högt ligger den på igentligen? gämfördes han då med hästarna på VM lr en turridningshäst?

Nej jag har inte missat dem, men tyvärr tillförde de inte så mycket i sammanhanget. Filmerna visar en häst som bär mycket tyngd på framdelen, vilket iofs är ganska normalt för en outbildad häst.
Du skall lära honom att gå framåt med energi, du måste lära honom att ta emot och utföra ryttarens hjälper och han måste stärkas så att han orkar med det som krävs av honom.

Poängskalan är lika oavsett vilken tävling vi syftar på, VM eller lokalklubbsnivå. Däremot skall du inte jämföra poäng från en avelsvisning med de som ges vid tävling, här skiljer det sig radikalt.

Har jag missat helt totalt ! enligt det jag har läst så har jag uppfattat det som om hon pratade om klubbtävlingar :confused:
Alltså hästar som har normala gångarter (altså inte tvunget att vara över medel)
Sen om hon ville att hennes häst har fått gångartena efter sin pappa (tycker jag inte är så konstigt det vill väl alla)
Men nu verkar fallet inte vara så , men det är det jag försöker att säga att hästen är ung, o har många år kvar innan han är i sin bästa ålder.
Jag tror inte heller han når till högre nivå men det känns liksom som en helt annan diskution.

läs noooogaaa jag skrev att varför kräva det mer än medelgångarter för MER än klubbtävlingar...

Du har rätt :bow:

och jag har sagt att jag tyckte det var konstigt att han inte har fått bättre gångarter eftersom hans pappa är så pass bra det ljuger jag såklart inte om.
men som sagt alla vill väl att deras hästar ska vara som deras pappor (hm ja oftast iaf).

och jag har inte pratat om nåt annat än klubbtävlingar bara det att jag sa att jag tyckte det var konstigt att han inte hade över medel i gångarter för pappan e så bra ;)
men då är ju fortfarande frågan
VART LIGGER RIBBAN PÅ HUR NI BEDÖMMER MIN HÄST?vad gämför ni med? Turridninghäst lr VM häst?(detta är till dom andra främst)

men då är ju fortfarande frågan VART LIGGER RIBBAN PÅ HUR NI BEDÖMMER MIN HÄST?vad gämför ni med? Turridninghäst lr VM häst?(detta är till dom andra främst)

Din häst är i min mening inte bedömd utfrån varken VM eller turridningshäst, däremot utifrån hans egna förutsättningar exteriört och det lilla som kunnat visas på dålig bild och korta filmsnuttar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka