vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om denna skritten?

_moa_ skrev:
Jag tycker din häst är söt :)

Men han har ingen superdupper skritt och han ser faktiskt framtung ut. MEN det går ju att jobba med. Det är ju ingen som har sagt att din häst är ett omöjligt fall, herregud min häst kan ju till och med skritta bra ibland då ska nog din också kunna det med träning. Det som jag gissar på kan bli omöjligt är att få en bra skritt om du redan är så säker på att den är bra. Och bara för att hon som sagt att han har en bra skritt satt med i vm kommitén betyder det inte att hon är så duktig, eller hur?

Jobba på så kommer nog din häst också få trevlig skritt så småning om :)

tack för svaret :bow: ja visst e han söt=) din me :love:

okej jag ska försöka ta en film på han i skritt så jag kan visa den känns som att bilderna är så orättvisa men jag försöker tro er att han är framtung och har dålig skritt *snyft* men jag får ju inte ge upp.
du har ingen bild på när din häst går i dålig skritt/bra skritt?

men h*n som sitter i avel på VM kommiten borde ju veta om en häst är framtung av naturen lr har jag fel? då vill inte jag veta av den kommiten mer om h*n inte kan sin sak, h*n borde ju sagt att han är framtung (red 2pass för h*n) och om han har dålig skritt så mkt som jag frågar hehe.

Det är svårt att bedömma en hästs gångarter och rörelser utifrån en stillbild. Hästen kan gå jätte bra just i den sekunden men den kanske nästa sekunden tappar taketen helt eller lägger sej på framdelen. Är det ingen som har en FILM på sin häst , så man verkligen kan se hur hästen rör sej. Men egentligen är det också svårt från en filmsnutt som är 10 sek. att bedömma hästens gångart, man måste nästan se den "live" för att bedömma precis. Men det vore roligt om någon hade en film på sin häst?

Gullan86 skrev:
men dom bilderna är ju så offentliga som dom kan bli eftersom de ligger på en hemsida till en ridskola och beskriver en gångartsskola för allmänt folk.

STOPP!! Det finns inga bilder som är offentliga om det inte står i klartext!! En gångartsskola kan vara till för att någon ska läsa och lära men inte för att nån ska sno bilderna.
Har du inte läst tråden jag länkade till???

Var snäll och lyssna på oss, du kan ju råka illa ut om du "lånar" andras bilder. Enligt BLF:s avtal har man rätt att fakturera 10% av basbeloppet (basbeloppet 2004: ca 40 000) plus ersättning för bild (närmre en tusenlapp) för otillåten användning på tex internet.
BLF

Gullan86 skrev:
tack för svaret :bow: ja visst e han söt=) din me :love:

okej jag ska försöka ta en film på han i skritt så jag kan visa den känns som att bilderna är så orättvisa men jag försöker tro er att han är framtung och har dålig skritt *snyft* men jag får ju inte ge upp.
du har ingen bild på när din häst går i dålig skritt/bra skritt?

men h*n som sitter i avel på VM kommiten borde ju veta om en häst är framtung av naturen lr har jag fel? då vill inte jag veta av den kommiten mer om h*n inte kan sin sak, h*n borde ju sagt att han är framtung (red 2pass för h*n) och om han har dålig skritt så mkt som jag frågar hehe.

:)

Ja försök fixa en film, det är mycket lättare att bedömma då! Jo jag har massa skritt bilder där det är dåligt. Men jag vill inte lägga ut dom för jag har bara där jag rider.

Jadu... Jag vet faktikst inte. Bara att min erfarenhet är att man inte alltid kan gå på meriterna (eller vad man ska säga :p )

Om det nu är så att hästen blir "feltolkad" ur den vinkel som bilderna är tagna ur så gå ut och ta några nya och försök knäppa av så många på raken som möjligt, så får vi ju en chans till att bedöma skritten...

jo jag läste tråden men jag tyckte den sidan var så offentlig den kan bli och de har väl inte skrivit copyrigt plus att jag INTE snodde bilder jag länkade till dom till bukefalos där vi diskutarade exakt det som hemsidan handlar om men men jag ska inte gör om det och ev maila dom o höra med dom om det är okej för nu är ju bilderna endå borttagna så.

japp ska filma det går ju med min digitalkamera....lr ta några snabba bilder tack så jättemkt för tipsen...

men _moa_ det är väl perfekt om du rider på bilderna? då ser man ju bättre(som alla säger här) vill jättegärna se ju det är säkert jättebra bilder=). *nyfiken*

jag ska iväg strax och försöka fixa lite fler kort+film till er att bedömma=)

jo det är klart att hästen ena stunden kan gå bra och sen dåligt men får man då en bild på det dåliga stunden/den bra stunden så vet man ju vad man har att sikta på och om folk kommenterar det och säger att det är bra/kanske kan bli bättre då lär man sig ju nåt.

jo såklart man ska se det lajv helst men hur lätt är det när folk på buke bor i norrland o skåne o allt...så man får ju göra det så bra som möjligt väl. men en fimlsnutt visar ju mkt just vad som hände dom 10sek iaf nåt att gå på.

håller med dig att nån vänlig själ kan ju känna sig manad att lägga upp en liten fin filmsnutt på sin häst i skritt lr trav???

hm...är det nån annan som vet???det enda stället jag vet är fotogalleriet.se men ja tror de har eftermiddagsstängt lr nåt(fixar hemsidan)

eller vänta vart kan man lägga upp filmer igentligen? det måste kanske va nån speciell sida lr eftersom det är rörligt(bra o veta tills jag ska ladda upp filmen ikväll).

Jag har tyvärr ingen aning eftersom jag är ny här. Men om man nu får lägga ut filmer här , hur gör man? Jag har också ett par filmer som jag skulle vilja visa.

MEN!!!!!!
Läs under Dator eller för all del använd sökmotorn, finns MÄNGDER av trådar om det :smirk: .

Gullan86 skrev:
men _moa_ det är väl perfekt om du rider på bilderna? då ser man ju bättre(som alla säger här) vill jättegärna se ju det är säkert jättebra bilder=). *nyfiken*

Här kommer två ridbilder i skritt och en i trav.
skritt1
skritt2
trav

Lova att ni ignonerar klumpen som sitter på och glor ner på hästen.
Ni får själva avgöra om det är dåliga bilder, jag vet vad jag tycker :p

Gullan86 skrev:
okej jag förstår men en sak fattade jag inte av det du skrev...jag lade in en bild på när min häst skrittade i hagen (den där han sänker höften och höjder ryggen och jobbar uppför backen, den första bilden) Det är så jag ser på min häst skritt just i det tillfället men jag hade tydligen fel eller?
Jag tror inte jag har fattat då i vilket moment man ska ta kort i skritten för din och min bild har väl samma moment eller minns jag fel?

okej jag skulle säkert sagt framtung om hästen på bilden med eftersom han går i en uppförsbacke med sänkt huvud och HAR hingstnacke och grov hals...ja det låter ju vettigt att tro att alla dom blir framtunga med långt ansatt hals och det men har inte allt det att göra med hur hästen är byggt i övrigt i kroppen också? eller har jag helt fel?

hästen på bilderna är högre fram(manken) än baken alltså inte överbyggd och har fått för mig att det hjälper till att inte bli framtung och dom har lättare för att bli högre fram och bära vikt på bakdelen....men jag har säkert fel som alltid.

Det jag tycker är tråkigt att höra här på forumet islandshäst är att fler och fler verkar överge den gamla typen av islandshäst och bara stirrar sig blinda på de nya långbenta smala trångbogade-vingliga högställda smalhalsade högt ansatta halsar-spända underhals ja....det är mina fördommar, likaså ni har fördommar för hästen på mina bilder men jag ska inte säga nåt för jag tar emot det ni säger om han inte kritiserar.

jag förstår att alla vill åt de där långbenta sakerna för att de har chansen att ha högre benlyft, rörelser, m.m.

jag skulle helst gärna vilja se då en häst som BÄR SIG VÄLDIGT BRA I SKRITT/ev TRAV så jag har nåt att gämföra med och VARFÖR just den hästen bär sig så himla bra och hur dens exteriör ser ut........tackar på förhand

Jag uppfattade inte ens att han gick uppför en backe. Hursomhelst blir det lättare att bedöma rakt från sidan på plant underlag. (Tycker jag) Jag tror att dit du vill komma är att vi skall skriva att din häst har jättebra skritt och bär sig superfint. Först då kommer du att vara nöjd. :p Skillnaden mellan din& min skrittbild är att på min bild visas steget maximalt uttaget och på din bild är det inte det= svårare att bedöma.

Det är verkligen inte "alla" här på forumet som vill åt de högbenta smäckra sakerna, tvärtom tycker jag att det är en mycket stor andel som värnar om den "gamla" typen av Islandshäst. (Har du sett hur min användarbilds-häst ser ut? Och Saembangis, och Silverkedjans, och Rolles.. osv. :p) Framtunghet har ingenting med hästens grovlek att göra. För övrigt går även hästen på min skrittbild på framdelen. (osamlad, och vinklar inte bäckenet, bär mest vikt på framdelen, vilket torde vara ganska naturligt i fri form eftersom huvud& hals sitter där det gör& jag sitter där jag gör :D)

Att jag tyckte att din häst såg ut att ha lätt för att gå på framdelen var en bedömning jag gjorde genom en jämförelse med andra Islandshästar jag ridit genom åren, vilket uppkommit till över 100st sist jag räknade efter. ;) Med den typen av hals är det ofta jobbigt att samla hästen och att få den att bära sig bra utan att få 10kg i handen. Det skriver jag inte för att vara elak utan för att den på bilderna ser ut att ha den exteriör jag beskriver. Visst kan man väl inte bara gå på halsens utseende, jag är kanske ute på djupt vatten, men de flesta hästar jag stött på med den typen av hals har varit mycket framtunga och ganska jobbiga att rida.

Det är lättare för en instruktör som ser dig rida hästen att bedöma hur den är än för oss som ser dina (ursäkta) ganska dåliga bilder på nätet. Men jag tror snart inte att jag har så mycket att tillföra den här diskussionen heller, vi verkar ju inte komma någonvart.

Tips om hästfoto: Stå inte raklång när du fotar, då krymper du hästens ben (iallafall om du står nära) huka dig lite så att bilden inte tas snett uppifrån och följ med i samma hastighet som rörelsen när hästen rör sig när du trycker av.

Varför inte bedömma din häst om du är så nyfiken på vad han kan få för poäng på sina gångarter? Man kan ju faktiskt bedömma valacker också.

här kommer lite nytagna bilder iaf...blev inte dom bästa-igen men men håll till godo med dessa sålänge...
filmen kan jag inte ladda upp eftersom jag inte vet vart man kan ha den på internet.(har frågat på data).

sekvens från skritt 1

skritt 2

skritt 3

trav

trav igen

trav 3

busgalopp

galopp men dålig bild

det blev sådär bilder...men filmerna ser man bättre i...

skritten: japp han är rätt oaktiv när han går o släpar fötterna efter sig men på filmen ser man iaf hans röröelser genom kroppen, pendlningen med huvudet, bra påskjut...m.m det tycker iaf jag men ja vet inte jag har väl fel då.

traven: vad tycker ni om lyften? dåliga? det ska ju sägas att han inte är riden mkt(om ni tittar på ridbilderna). han har ganska bra form stundtals på bilderna lr?

galoppen: på filmen ser man verkligen att det är hans starkast gångart där han bär sig bäst jättefin. där visar han upp sig lite me=) på korten blev det dock lite misslyckat men jag tycker man ser att han fixar överlinjen där iaf lr?.

ja kommentera på.

ja det är fritt fram att kommentera allt här och såklarr form m.m på _moa_ s bilder om hon vill det=).

till _moa_ bra bilder men e inte våra hästar rätt lika endå i riningen? fast din e ju självklart starkare i sig själv+balans för han e riden ganska länge va?

vad tycker ni andra om likheten?

Gullan86 skrev:
sekvens från skritt 1

skritt 2

skritt 3

trav

trav igen

trav 3

busgalopp

galopp men dålig bild

det blev sådär bilder...men filmerna ser man bättre i...

skritten: japp han är rätt oaktiv när han går o släpar fötterna efter sig men på filmen ser man iaf hans röröelser genom kroppen, pendlningen med huvudet, bra påskjut...m.m det tycker iaf jag men ja vet inte jag har väl fel då.

traven: vad tycker ni om lyften? dåliga? det ska ju sägas att han inte är riden mkt(om ni tittar på ridbilderna). han har ganska bra form stundtals på bilderna lr?

galoppen: på filmen ser man verkligen att det är hans starkast gångart där han bär sig bäst jättefin. där visar han upp sig lite me=) på korten blev det dock lite misslyckat men jag tycker man ser att han fixar överlinjen där iaf lr?.

ja kommentera på.

Känner mig lite grym nu. Men det ÄR ett diskussionsforum och du vill ju veta vad vi andra tycker och tänker.

Jag tycker fortfarande att hästen ser ganska medelmåttig ut i gången. Vad menar du med att man ser att "han fixar överlinjen"?

Inga halleluja lyft i traven. Den svarta hästen på mina travbilder är också 6år och riden drygt 40ggr och lyfter ändå sådär. (Utan proffsträning skall tilläggas och är en knubbis, men ser smalare ut när hon sträcker upp sig som på bilden) Så hur han rör sig i frihet borde inte påverkas jättemycket av hur mycket han ridits. Nu såg jag att du syftade på ribilderna, men vad jag skrev menar jag i vart fall som helst.

Skritten ser faktiskt inte fantastisk ut heller. Att rörelsen går genom kroppen och att hästen pendlar med huvudet betyder inte nödvändigtvis att det är en extra bra skritt. Och hästen ÄR på framdelen.

Sök på "framtung" och "på bogarna" under tex ridning så kommer det att klarna lite tror jag varför vi tjatar om det hela tiden.

Nåväl. Deppa inte ihop över detta. Det är svårt att bedöma bilder och jag är bara en glad amatör vad gäller att bedöma utifrån bilder, men såhär uppfattar jag hästen.

"Jag tycker fortfarande att hästen ser ganska medelmåttig ut i gången. Vad menar du med att man ser att "han fixar överlinjen"?

jag tycker att han ser ut att ha en hyssad överlinje på vissa av bilderna vad tycker DU/ni?

"Inga halleluja lyft i traven. Den svarta hästen på mina travbilder är också 6år och riden drygt 40ggr och lyfter ändå sådär. (Utan proffsträning skall tilläggas och är en knubbis, men ser smalare ut när hon sträcker upp sig som på bilden) Så hur han rör sig i frihet borde inte påverkas jättemycket av hur mycket han ridits. Nu såg jag att du syftade på ribilderna, men vad jag skrev menar jag i vart fall som helst."

min häst e 5år. ja jag vet såklart att lyften måste vara naturliga så pass mkt som möjligt. det har inget med ridningen att göra men kan ha med träningen att göra plus att man visar hästen hur VI tycker om att se den ja vet inte men det kan ju ha en påverkan.
e din häst(den svarta) ett sto?
hur hög e den? den nya typen lr den gammla? efter vem?

"Skritten ser faktiskt inte fantastisk ut heller. Att rörelsen går genom kroppen och att hästen pendlar med huvudet betyder inte nödvändigtvis att det är en extra bra skritt. Och hästen ÄR på framdelen. "

jasså varför skulle det inte betyda att min häst har bra skritt då? :devil: bara för att han är på framdelen kan de inte ha bra skritt då?

ja jag ber ju om era åsikter så de e jag inte lessen för snarare lessen för de som inte vill svara :D

okej om jag nu ska gämföra din o min häst då :devil:
din springer glatt i hagen och VILL visa upp sig från sin bästa sida och gör sitt yttersta du har fått till en toppenbild...

jag tog in min häst i den trista paddocken och smackade på lite me spöet...yeaaa så lycklig han blev...inte...så han visar ju inte direkt upp sig...så som sagt behövs det det rätta tillfället för att hästen självmant ska visa upp allt den har lixom....och det kan man ju inte säga att min gör i en paddock lr?...

men jag kan inte gämmföra benlyft lr va det är du menar eftersom jag inte fått det på bild än.
jag har känt det fåtal gånger(han är inte stark nog) i ridningen.
och för tillfället går han me en trist kompis och leker inte mkt(när jag ser, bor 2mil från stallet ägarna(till stallet) har sagt att han leker me kompisen men ja vet inte). han går nämligen i bantarhage o de får man kankse inte vårkänslor av hehe :D

nä men nog om mitt frånskyllande även om ja e bra på det :rofl:

nej jag tänker inte deppa ihop över detta utan ta lärdom...och jag har ju fått lära mig att inte lita på de duktigaste tränare utan de kan ha fel och bukefalosmänniskorna har rätt haha :rofl: nä skämt o sido jag trodde verkligen inte att han var framtung(främst för att avelstränaren sa det oxå) men innan trodde jag det inte heller...jag e lixom inte en sån som dömmer hunden efter håren :cool:

jag kan ju berätta lite snabbt för er som undrar hur JAG känner hur han är i ridningen.
mjuk och känslig i munnen lägger sig INTE på bettet...
pigg och mkt känslig för hastiga rörelser och ja lätt att påverka.
taktmässiga gångarter dock (just nu) svårt att skilja på tölt och trav. går det för sakta blir det tölt och för snabbt galopp men de e kanske naturligt?
han har även svårt fortfarande att balansera sig(med ryttare) i traven. galoppen är han mkt mer balanserad i och går t.o.m på tygeln stundtals av sig "själv". bär sig rätt....som jag tycker...

men jag har tydligen levt i en drömvärld där svävat fram på moln men i själva verket struttat runt på en seg, tråkig, under medel, tråkiga gångarter, framtung, dålig skritt ja osv, häst.... :(

men man kan ju inte blunda för verkligehten men jag vet det jag hört lr hur jag ska säga det...han är mkt fin, e tänkte t.o.m ha kvar han som hingst...(för ett år sen) då kan de ju inte va vilket skit som helst.

han är efter Hrimnir från Ödmården med sina 9,0 för trav och 9,5 för tölt....ja mamman gör mkt till men han kan ju för f*n inte bli under medel på trav då????ZzzZZZZz lr har jag fel i allt lr?

alla jag hört ifrån har sagt att han har mkt fina gångater (tränare m.m)

jaja nog snackat jag ger mig såklart jag vill höra nåt possetivt det vill ju alla och nu har jag försvarat mej in i det sista och tar emot det ni skriver ett stort TACK för att ni tar er tiden....jag lär mig mkt :love:

men jag vill absuolut inte att ni ska skriva att de ser bra ut om de inte gör det men är han tex framtung så ber jag snällt om råd vad jag ska göra åt det(träna mer på m.m) och ser han ut att gå bättre på ett kort så blir jag glad om ni säger det och inte drar han över en kam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka