vad tycker ni om denna skritten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om denna skritten?

Hu så negativt allt blir, men det är verkligen inte så smickrande bilder tyvärr. Hästen ser inte ut att ha vidare speciell gång det lilla man ser. Det ser lite trögt och framtungt ut som flera har skrivt. Normalhäst skulle jag nog säga. Men det är svårt när bilderna inte är tagna i rätt moment.

Detta är bra moment att fota trav i, och vad jag tycker en riktigt bra trav dessutom ;) Det blir som en sekvens, man ser både svävet i traven och lyften.

http://www.geocities.com/repgrimma/foto/lauhastar/hremstrav1.jpg
http://www.geocities.com/repgrimma/foto/lauhastar/hremstrav2.jpg
http://www.geocities.com/repgrimma/foto/lauhastar/hremstrav3.jpg

Och en lite bättre skrittbild:
http://www.geocities.com/repgrimma/foto/stb/hastarna/freydis/skrittfrey1.jpg

Här ser man att hästen tar långa kliv, och att rörelsen går igenom hela kroppen (väl?) på ett annat sätt än på dina bilder, men hästen är osamlad.

Ser du skillnaden på dessa bilder mot dina? Det är ungefär dessa moment man behöver för att bättre kunna bedöma hästens rörelser.

tack för ett ordentligt svar som jag sökte...TACK så jättemkt nu vet jag hur jag ska ta bilderna och Tyvärr blev de suddiga som jag skrev (för att kameran var fel inställd ska ta bättre bilder)

men jag tänkte på dina travbilder där "moli" det är ju när hästen springer i hagen ja den har jättefina lyft men de flesta här sa ju att det inte gick att bedöma en häst utan ryttare(dens gångarter) hm konstigt....jaja jättefint bilder du la upp iaf.

och det om framtung som alla säger. jag red för (får man säga sånt här?) jag kan nog iaf säga att hon satt i VM kommiten(hoppas jag inte sa för mkt) och h*n sa att hästen på mina bilder INTE är en sån häst iaf som blir framtung och han bär sig bra med mkt bra takt, takten är det starka hos han att han alltid är 4taktig i tölten, alltid 4taktig i traven(absolut inte passtaktig) och galoppen visade jag inte för henne men den e super mkt rund och samlad.
detta är bara vad den tränaren sagt och en tränare till(det jag skrev om "bedömning/låtsas tävling". så jag vet inte de har kanske fel då...hm.

Men jag förstår Inte varför jag inte får lägga en sån här tråd på Islandshäst jag frågar ju om gångarten skritt och vad ni som säger att ni kan tycker om den inte om hur gullig min häst är lr nåt för det är ju oftast vad man får höra(kul det också=)

snälla du förklara då för mig hur DU ser att en häst är framtung och har dålig resning OCH hur jag ska ta så pass bra bilder så att DU kan vara vänlig och kommentera dom det var det jag var ute efter i första hand(efter att ni sagt att mina bilder var kassa).

tack till alla andra som tar sig tid att svara jättesnällt och nu vet jag att bilderna är dåliga då kan ju fler komma med så bra exempel på bilder(så jag vet hur jag ska ta så ni kan kommentera) som "moli" här tog sig tiden att göra.

oj ursäkta felet i text nr 22 jag menade att han är alltid 4-taktig i skritten såklart och 2taktig i traven...

Gullan86 skrev:
men va tusan jag skrev ju ett långt inlägg togs det bort lr? det innehöll bilder på frami och citat från Landsberga Islandshästars gångartsskola.....?????

Du är välkommen att posta inlägget igen när du frågat ägaren till sidorna du kopierat materialet ifrån om lov. Vill du visa bilder i inlägg och inte bara som länkar så tar det en massa kraft från servern de ligger på och det varja gång någon öppnar tråden. Det du citerade från källan var lite mer än endast citat, mer en ren plankning av innehållet på en annan hemsida.

Mvh Lobelia
Moderator

va? jaha okej? hur ska jag då bevisa att jag frågat dom om lov? de kan man ju bara säga att man gjort lr ska man ha en underskrift på de lr vadå? varför tas inte alla inlägg bort där bilder e tagna från andra hemsidor då? jag har sätt väldigt många såna bilder här. när folk visat tölt tex på meitill...

vadå plankning? vad menas med det? ett citat är väl alltid ett citat blir de nåt negativt bara för att jag skrev ett längre uttdrag?

Det kan vara deras egna bilder, eller bilder de fått skickade till sig. I ditt inlägg påtalade du att bilder var tagna från en specifik hemsida, det är inte ok.

Gullan86 skrev:
va? jaha okej? hur ska jag då bevisa att jag frågat dom om lov? de kan man ju bara säga att man gjort lr ska man ha en underskrift på de lr vadå?

Har man en hemsida har man oftast en mail också – maila och fråga så har du det skriftligt.
Här är en tråd om bilder

jag har sätt väldigt många såna bilder här. när folk visat tölt tex på meitill...

Jag har bland annat lagt in bilder på meitill, det var mina egna bilder som jag tagit!! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

men jag tänkte på dina travbilder där "moli" det är ju när hästen springer i hagen ja den har jättefina lyft men de flesta här sa ju att det inte gick att bedöma en häst utan ryttare(dens gångarter) hm konstigt....jaja jättefint bilder du la upp iaf. [/QUOTE skrev:
och det om framtung som alla säger. jag red för (får man säga sånt här?) jag kan nog iaf säga att hon satt i VM kommiten(hoppas jag inte sa för mkt) och h*n sa att hästen på mina bilder INTE är en sån häst iaf som blir framtung och han bär sig bra med mkt bra takt skrev:
Nej jag tror inte att det var så de menade. Någon skrev att det inte går att bedöma utifrån bild, men hon kan ha syftat på de bilder du först la upp som var i "fel" moment. Och då är det extra svårt. På min travbild tycker iallafall jag att man ser att det är en häst med talang för både lyft& påskjut trots att ingen sitter på. En häst som är väldigt bunden i rörelserna travar inte såhär ens i hagen. (tror jag)

Det är ju svårt med ögonblicksbilder som sagt. Jag är väl lite "färgad" men min erfarenhet med den typen av hals som din häst ser ut att ha= ganska grov och lågt ansatt lätt blir framtunga. (Han ser väldigt framtung ut i synnerhet på hagbilderna) Man kan gå i klockren takt även på framdelen. Han ser inte ut att just i de momenten du visat bära sig särskilt bra såvitt jag kan bedöma. Men det betyder ju inte att ni inte kan. På skrittbilden (med dig på) ser han iallafall mindre framtung ut än på travbilden.

Men jag är inget proffs på att bedöma sånt här, vi får väl se när tex. "Silverkedjan" kommer tillbaka om hon håller med eller om jag helt är ute och cyklar.

moli skrev:
vi får väl se när tex. "Silverkedjan" kommer tillbaka ...

Silverkedjan har lärt sig att det lönar sig inte att lägga ner mer energi på den här typen av diskussioner. Gullan86 är ute efter svar som passar hennes egen bild av sin häst, vilket verkar vara långt från min syn på saken.

jasså? jag är ute efter det har jag sagt det? synd att det aldrig ska gå att fråga vettigt om sånt här trodde ni ville/kunde kommentera olika gångarter men men då vet jag det tråkigt att höra=( då ska jag fråga halvblodsmänniskorna om min islandshästs tölt nästa gång på gnägg känns ju mkt rätt det också...

varför kan du inte berätta hur din syn på saken är då?

Hon har ju redan berättat vad hon tycker om din häst utifrån de bilder hon sett, citerar:

"Det enda som ses på dina bilder är att din häst har dålig resning och ser framtung ut både i hagen och under ryttare"

Gullan86 skrev:
va? jaha okej? hur ska jag då bevisa att jag frågat dom om lov? de kan man ju bara säga att man gjort lr ska man ha en underskrift på de lr vadå? varför tas inte alla inlägg bort där bilder e tagna från andra hemsidor då? jag har sätt väldigt många såna bilder här. när folk visat tölt tex på meitill...

vadå plankning? vad menas med det? ett citat är väl alltid ett citat blir de nåt negativt bara för att jag skrev ett längre uttdrag?

Jag har också lagt in bilder på Meitill. Inte alla är mina men jag FÅR göra det.

Åsa

Gullan86 skrev:
jasså? jag är ute efter det har jag sagt det? synd att det aldrig ska gå att fråga vettigt om sånt här trodde ni ville/kunde kommentera olika gångarter men men då vet jag det tråkigt att höra=( då ska jag fråga halvblodsmänniskorna om min islandshästs tölt nästa gång på gnägg känns ju mkt rätt det också...

varför kan du inte berätta hur din syn på saken är då?

Jag kan förklara varför jag tycker din häst ser framtung ut. Den stupar framåt, tjock hals,och går på bogarna. Det är för mig en framtung häst.

Åsa

okej jag förstår men en sak fattade jag inte av det du skrev...jag lade in en bild på när min häst skrittade i hagen (den där han sänker höften och höjder ryggen och jobbar uppför backen, den första bilden) Det är så jag ser på min häst skritt just i det tillfället men jag hade tydligen fel eller?
Jag tror inte jag har fattat då i vilket moment man ska ta kort i skritten för din och min bild har väl samma moment eller minns jag fel?

okej jag skulle säkert sagt framtung om hästen på bilden med eftersom han går i en uppförsbacke med sänkt huvud och HAR hingstnacke och grov hals...ja det låter ju vettigt att tro att alla dom blir framtunga med långt ansatt hals och det men har inte allt det att göra med hur hästen är byggt i övrigt i kroppen också? eller har jag helt fel?

hästen på bilderna är högre fram(manken) än baken alltså inte överbyggd och har fått för mig att det hjälper till att inte bli framtung och dom har lättare för att bli högre fram och bära vikt på bakdelen....men jag har säkert fel som alltid.

Det jag tycker är tråkigt att höra här på forumet islandshäst är att fler och fler verkar överge den gamla typen av islandshäst och bara stirrar sig blinda på de nya långbenta smala trångbogade-vingliga högställda smalhalsade högt ansatta halsar-spända underhals ja....det är mina fördommar, likaså ni har fördommar för hästen på mina bilder men jag ska inte säga nåt för jag tar emot det ni säger om han inte kritiserar.

jag förstår att alla vill åt de där långbenta sakerna för att de har chansen att ha högre benlyft, rörelser, m.m.

jag skulle helst gärna vilja se då en häst som BÄR SIG VÄLDIGT BRA I SKRITT/ev TRAV så jag har nåt att gämföra med och VARFÖR just den hästen bär sig så himla bra och hur dens exteriör ser ut........tackar på förhand

tack för svaret....hur ser du att han går på bogarna?*nyfiken* jag frågar allt detta för att kunna lära mig ennu mer och förhindra att han ska göra så....några bra tips på hur det ska "arbetas bort" som ni nu säger att han är framtung.

Boj skrev:
Det kan vara deras egna bilder, eller bilder de fått skickade till sig. I ditt inlägg påtalade du att bilder var tagna från en specifik hemsida, det är inte ok.

jahaaa okej men jag skrev hemsidan för att jag trodde att man var tvugen att göra det eftersom jag lånade bilderna därifrån. vad hade hänt om jag lagt ut bilderna då utan att ha sagt vart de kom ifrån? o sen om ni frågat sagt att jag får det. det är ju ingen som vet om jag får lr inte det är väl det som är problemet med internet. :confused:

Dels kan man se var bilden finns, och om så inte är fallet kan man bli anmäld om man lånar bilder utan lov som inte är offentliga.

Jag tycker din häst är söt :)

Men han har ingen superdupper skritt och han ser faktiskt framtung ut. MEN det går ju att jobba med. Det är ju ingen som har sagt att din häst är ett omöjligt fall, herregud min häst kan ju till och med skritta bra ibland då ska nog din också kunna det med träning. Det som jag gissar på kan bli omöjligt är att få en bra skritt om du redan är så säker på att den är bra. Och bara för att hon som sagt att han har en bra skritt satt med i vm kommitén betyder det inte att hon är så duktig, eller hur?

Jobba på så kommer nog din häst också få trevlig skritt så småning om :)

men dom bilderna är ju så offentliga som dom kan bli eftersom de ligger på en hemsida till en ridskola och beskriver en gångartsskola för allmänt folk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur