Vad tror ni om denna blandning?

Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jag blev lite fundersam nu.de står i så många trådar när BC komemr in i bilden så nu måste jag fråga..MÅSTE man ha får för att ha en BC?

Dom har ett starkt vall beteende ja men de finns även dom som inte tycker om de som en Ren BC som vi hade de hna hatade de varken kompisarnas får eller hästarna var av intresse.
Jag har sätt så många i stan som har BC och inte katten har dom får i lägenheten.
Jag tror snackar man med vilken instruktör uppfödare mm så säger dom nog samma sak FÖRUTOM dom som verkligen tävlar i deta eller vill att deras BC ska bo på landet/gård då släktet har ett starkt vall fäste...
Gud vad här är mycket fördomar och slutatser på buke idagarna:eek:

Jag har en blandning mellan västgötaspets och labrador! Det är iallafall den skönaste och coolaste hunden vi någonsin haft!
Hade även en blandning av Bc och labrador, hon va kanonfin oxå, så jag tror säkert Bc och västgötan blir trevlig vovve!:love:

...fast BC och västgöte vallar på olika sätt. I teorin finns ju risken att det blir "kortslutning" och hunden blir ännu mer "vallig" - och på ett jobbigare sätt - än vad renrasiga BC och VGS blir.

måste oxå påpeka att TS inte verkar ha erfarenhet av Border collie utan Bearded collie som inte är lik den förstnämnda på en enda punkt vad jag vet....

måste oxå påpeka att TS inte verkar ha erfarenhet av Border collie utan Bearded collie som inte är lik den förstnämnda på en enda punkt vad jag vet....
Jo, det vet jag, har funnits ganska många trådar om hunden i fråga. :)

Jag har en blandning mellan västgötaspets och labrador! Det är iallafall den skönaste och coolaste hunden vi någonsin haft!
Hade även en blandning av Bc och labrador, hon va kanonfin oxå, så jag tror säkert Bc och västgötan blir trevlig vovve!:love:
Fast varken VGS/labbe- eller BC/labbe-kombinationen har två olika vallningsegenskaper som kan frontalkrocka.

Som jag skrev tidigare så, ja jag äger en egen beardis. Men kusinen har 3 border collies som de har till sin fårflock. Hundar som behöver mycket tänka, men är väldigt trevliga i sällskap ochså, bara de får rätt sorts motion.

Nu har vi iaf bestämt oss.

Vi ska titta på valparna, och träffa deras syskon (2 år) det här är alltså tikens andra kull. Innan vi bestämmer oss. Och vi ska läsa på mycket om BC och även prata med min kusin, som ju har BC hemma.
Och om vilken stimulans som passar bäst när den dagen kommer.

Sedan får vi se om vi tar en av de här valparna eller om vi letar vidare.

nä, jag vet...:) sorry! Men ville bara säga att om han ville leta vidare så e den blandningen kanon! :banana:

Förresten, jag vet att det är svårt att säga. Men kan man på något vis lista ut hur stora valparna kommer bli ungefär?

men hur ska man veta hur starkt vallningsbehov den lilla fluffiga valpen kommer få som vuxen? att man köper en vuxen BC som inte vill valla och har den till annat är det nog ingen som har något emot.

Detta tror jag inte på ett smack. Det finns ingen logisk förklaring som säger hur det skulle gå till. Varför skulle vallning+vallning blir EXTREM vallning? Då borde ju alla renrasiga vallhundar bli mer och mer valliga ju längre generationen går. Nä, det där tror jag är en spekulation från ngn som inte tänkt efter innan han talade. Men det är jag.
För att BC'n vallar genom att springa runt och samla in fåren medan VGS'n är mer av en hälnafsare (utgår jag ifrån).

Jag blev lite fundersam nu.de står i så många trådar när BC komemr in i bilden så nu måste jag fråga..MÅSTE man ha får för att ha en BC?

Dom har ett starkt vall beteende ja men de finns även dom som inte tycker om de som en Ren BC som vi hade de hna hatade de varken kompisarnas får eller hästarna var av intresse.
Jag har sätt så många i stan som har BC och inte katten har dom får i lägenheten.
Jag tror snackar man med vilken instruktör uppfödare mm så säger dom nog samma sak FÖRUTOM dom som verkligen tävlar i deta eller vill att deras BC ska bo på landet/gård då släktet har ett starkt vall fäste...
Gud vad här är mycket fördomar och slutatser på buke idagarna:eek:

Det finns ju hur många raser som helst att köpa om man vill ha en sällskapshund. Att köpa en vallhund med förhoppningen att den inte ska vilja valla är så korkat att jag blir stum. Faktiskt.

Din familj tänker alltså köpa en underlig blandning av en främling. Du känner inte till föräldradjuren, det är inga hundar du tycker särskilt mycket om eller vet fungerar för din familjs behov. Du känner inte ens till särskilt mycket om de raser som ingår i blandningen. Du har ett orosmoln i att det ingår två aktiva vallare med olika teknik. Vet du vilka ärftliga problem som finns i de raser som ingår?

Ni ska få träffa hundar ur en tidigare kull. Är det helsyskon ni ska få träffa? - en ny blandning kan bli helt annorlunda.

Flera kullar leder till ytterligare en jobbig fråga: Är uppfödaren något seriös eller riskerar du att ge pengar till en sk. puppy-mill? Rasrent, fyrvägskorsning... man får aldrig, absolut aldrig, någonsin på något sätt stödja en Puppy Mill.

Risken för att stödja denna typ av vidrighet ökar om man köper blandras. De flesta rasklubbar har regler för att förhindra att oseriösa uppfödare pressar kull, på kull, på kull ur sina tikar.

PS har ni hört er för med t.ex. hundstallet om det finns en lämplig omplaceringshund? Om ni ska ha hund och kan tänka er blandras och inte har ett uttalat mål med ert hundinnehav...

Jo, vi känner till en del av problemen.
Men ska läsa på mer om det innan vi tittar på valparna.

Helsyskon, och det här är dessutom sista kulle på tiken, de ska alltså bara ta 2 kullar på hunden. Det var en bekant som rekomenderade de här valparna då hon känner till ägarna till hundarna, alltså både mamman och pappan. Båda hundarna är testade mentalt och ögonslysta.

Privatpersonen i fråga är seriös och tar reda på vart valparna kommer hamna och vad de kommer aktiveras med.

Tyvärr så är det lite väl långt till sthlm och vi vet inget hundstall i vår närhet.

Vi bor 12 mil ifrån Uppsala. Så det blir en lång väg för oss ändå.

Men så farligt långt är det ändå inte!
För rätt hund så kan man 'offra' sig lite och åka en bit, spc. när det ändå bara är en gång man åker, vore en helt annan femma om man skulle köra varje dag fram och tillbaka-men det vet både du och jag att det inte behövs.

Man ska dit 3 ggr...

Först för att "känna" på hunden och andra gången för att disskutera om hundens ovanor etc. Och 3:e gången för att hämta den.

Så var det iaf när vi sökte för ett ½ år sedan iaf

Jag kan lätt köra 24 mil t.o.r. tre gånger på en vecka. Och skulle utan omsvep köra upp till t.ex. Stockholm (60 mil enkel resa) för att få "rätt hund".

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025