Vad tror ni om denna blandning?

Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Men hon är en korsning mellan BC och Västgötaspets enligt ägarna...

Vi har iaf bestämt oss för att åka och titta på dem.

Isåfall kommer hunden användas till följande:

Motionshund- 2*2,5 mil per dag och lös på tomten under uppsikt.
Sällskap
Lite spårning/sök- 1 ggr/ vecka
Agility- 2-3 ggr/vecka

Tror ni det funkar?
Min pappa vill syssla lite med spår och jag är intresserad av agility..

Ni verkar ha fastnat vid att hunden ska få röra sig jätte mkt, vilket den också ska göra, MEN-en sådan blandning i mina ögon bör även få jobba mkt mentalt för att må bra.
Jag skulle utöka spår/sök till 2-3ggr/vecka och även kanske valla med den Om hunden lämpar sig till det och/eller köra lydnad.
Sådana krävande raser bör få jobba med både knopp och kropp!

Förstår inte riktigt varför ni promt ska åka och kolla på dessa valpar om ni söker en (ren) sällskapshund? Ni förstår väl själva redan nu att ni kommer bli 'sååå käära' i dem och köpa en, guess what-alla valpar är söta:smirk:

Måste även vara fräck och fråga(menar inget illa)-har ni råd att hålla en hund? Av dina tidigare trådar att döma så verkar ni ha det rätt knapert, men du kanske har fått jobb/soc bidrag??

Hunden kommer ju vara allt i allo. Vi får alltså tänka igenom och disskutera en gång till.

Och ja, nu har vi råd att hålla 2 hundar till och med, med försäkring vet. vård och mat etc. Det har löst sig för oss. Och våran gammeltik hänger inte med så länge till så vi vill att hon ska få vara med det hon verkligen älskar, dvs. valpar. Och samtidigt vill vi ha en hund hemma när den dagen kommer.

Har träffat mkt BC blandningar (och rena), det kan bli mkt jobbiga hundar i fel händer. De kräver så mkt mer än bara motion. I rätt händer blir de oftast jättetrevliga. Men vet ni inte hur man ska ta sig an en sådan hund så välj en annan. finns gott om hundar att välja mellan.

Ja, våran Bearded collie brukade valla dem + att gården har en renrasig BC.

Den här blandrasen kan väl inte vara så mycket svårare att sköta än en renrasig bearded collie? båda är ju vallhundar...

Skillnaden är att en renrasig vet man oftast vad man får. BC korsningar, och även rena, är enormt krävande hundar som blir jättejobbiga om de inte får sysselsättas med något, i deras tycke, meningsfullt jobb. Finns mängder av BC/Bc-korsningar som jagar allt de ser, driver hästar i hagarna, jagar bilar, jagar barn (vilka de försöker bita (vallinstinkt?)), m.m.

Min erfarenhet är att bc-korsningar ofta helt enkelt blir "felkopplade". Det blir kortslutning i skallen.

ok. då förstår jag.

Det jag tänker nu är ju att hunden lätt (det är kanske svårare än man tror?) skulle få det den behöver eftersom mina föräldrar båda är pensionärer och kan verkligen tänka sig att sysselsätta hunden mycket då den kommer vara deras stora intresse, förutom katterna som också ingår i familjen.

Lydnad och spår kör vi med våran hund som vi har idag. Vallningen har vi slutat med då hon inte orkar springa efter fåren lika mycket men hon får ibland vara med och hjälpa till lite.

Vad mer kan man göra med en hund så den får tänka mycket?

Motionshund- 2*2,5 mil per dag och lös på tomten under uppsikt.

QUOTE]

Jisses, jag är imponerad om du knatar 5 mil om dan med hunden -det hade jag aldrig orkat (eller hunnit rättare sagt, det tar ju 10h) :angel:

Personligen skulle jag aldrig köpa en sån blandning. Papillon är ju inte direkt lik de andra två vare sig i exteriör eller beteende. Tänk såhär -vilka fördelar skulle denna blandning ha gentemot andra raser? Jag tycker det är klokt av er att söka vidare efter en annan hund :)

Den här blandrasen kan väl inte vara så mycket svårare att sköta än en renrasig bearded collie? båda är ju vallhundar...
...fast BC och västgöte vallar på olika sätt. I teorin finns ju risken att det blir "kortslutning" och hunden blir ännu mer "vallig" - och på ett jobbigare sätt - än vad renrasiga BC och VGS blir.

Det är omöjligt att säga. Jag har väldigt bra erfarenheter av nästan alla blandrashundar jag träffat. De får lite av varje och man kan aldrig veta hur mycket det får av en viss egenskap.

Ska man korsa raser så ska man vara seriöst insatt i föräldrarnas bakgrund och förfäder. Precis som när man avlar fram renrasiga hundar. Och man ska också, som vilken uppfödare som helst, kunna ta hand om dessa valpar om de inte sen går att sälja till hem som passar dem. Man kan aldrig veta hur valparna blir, det märker man med tiden och man måste se till att rätt hund kommer till rätt hem.

Alla valpar i kullen ärver troligen inte lika mycket av alla egenskaper utan blir troligen olika aktiva hundar.

Har själv en BC-korsning med ca 80% BC. Han har sen lika delar Schäfer och Golden i sig. Han vallar inte övht - inte ens om man försöker få fram beteendet, och är till sinnet ofta lite lik en golden, men lite med arbetande, smidigare och har ärvt mycket av BC:n också - ffa utseendet men också en hel del beteende. Blicken, den låga ställningen, etc..

Han har syskon som vi träffar på då och då, den ena finns kvar hos uppfödaren. De är ganska lika i sitt sätt men är olika aktiva, valliga osv. och ser även olika ut.

Så det kan bli lite hur som helst. Men som sagt, jag har sällan varit med om att en blandras ärvt alla de aktiva egenskaperna vs alla de mindre aktiva egenskaperna. Oftast tycker jag att alla egenskaper som föräldrarna har tonats ner även om vissa slår igenom mer.

Men det är som sagt olika. Man vet aldrig vad det blir. :) Spännande tkr jag. :D Om man bara har möjlighet att se till att valparna hamnar i rätt händer sen.

Ja. vi får väl se hur vi gör.
Får vänta tills mor och far kommer hem från affären.

...fast BC och västgöte vallar på olika sätt. I teorin finns ju risken att det blir "kortslutning" och hunden blir ännu mer "vallig" - och på ett jobbigare sätt - än vad renrasiga BC och VGS blir.
Detta tror jag inte på ett smack. Det finns ingen logisk förklaring som säger hur det skulle gå till. Varför skulle vallning+vallning blir EXTREM vallning? Då borde ju alla renrasiga vallhundar bli mer och mer valliga ju längre generationen går. Nä, det där tror jag är en spekulation från ngn som inte tänkt efter innan han talade. Men det är jag.

Detta tror jag inte på ett smack. Det finns ingen logisk förklaring som säger hur det skulle gå till. Varför skulle vallning+vallning blir EXTREM vallning? Då borde ju alla renrasiga vallhundar bli mer och mer valliga ju längre generationen går. Nä, det där tror jag är en spekulation från ngn som inte tänkt efter innan han talade. Men det är jag.

Olika vallningsstilar och egenskaper i kombination kan mycket väl få det att tilta i skallen hos en korsning..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka