Vad tror ni om denna blandning?

Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Och du, alla hundköp innebär att köpa grisen i säcken och inte veta vad man får. För alla hundar är individer och det kan vara väldigt olika vad man får för hund. ;)

Spelar det ingen roll vad man vill ha för hund så kan man väl köpa blandras. Då är man också beredd att anpassa sig helt efter hunden. Jag föredrar jag köpa en hund jag från början vet har stora chanser att passa in i mitt liv.

Men vill ja en lugn hund som sällskap så går inte jag och köper en bordercollie... På så vis vet jag vad jag får.

Och sen vet jag precis hur olika två individer inom samma ras kan vara då mina två golden har varit varandras raka motsatser. En hyperaktiv och niprig sak som bara ville jobba hela dagarna och en mild soffpotatis som gärna slöar en vecka bara någon pillar på henne.

Däremot visste jag innan jag valde hund hur stor den skulle bli, att den inte skulle ha utpräglad vaktinstinkt, låg kamplust, inga vallegenskaper, ett gladlynt sinne, att den skulle bli apportör, gilla att bada, vara social och öppen m.m.

Kan man specificera på samma sätt vad TS får för hund? ;)

Ja jag kanske är lite provocerande mot TS då jag personligen anser att hon kör huvudet lite i sanden och vägrar lyssna på välgrundade varningar i denna tråd. Men jag har önskat henne lycka till med sitt hundägande, det är hennes ansvar och hennes hund.
Jag blir dock inte det minsta förvånad om det om ett år dyker upp trådar på hundforumet om en överaktiv sällskapshund som är lite "knas".

Senast ändrad:

Det är ju så det brukar vara tyvärr. Först slås det bakut när varningarna kommer, och sedan efter ett tag pluppar det upp trådar om blandrasparningar/valpningar som blev tokiga, valpar som blev osålda, slädhundar som blev ohanterbara osv...

Jag tycker det är bra att det finns hjälp att få, men man måste inte alltid uppfinna hjulet igen. Ibland tjänar man mkt på att lyssna innan man pratar.

Nikkis - att jag skriver "enl. mig" är för att jag inte anser att jag, som någon annan, inte har rätt att påstå att mina ord är lag. ;) Alla har rätt att tro precis vad dom vill. Vi har skillda åsikter, är det ngt att haka upp sig på eg? Det tänker inte jag göra iaf. Jag har bättre saker att basera livet på och det har nog du med. :bow:

Solis - Det är sånt här som får en att undra över vuxna människor. Vad håller ni på med egentligen?

Att provocera gör dig inte större i nåns ögon. Det får dig bara att verka omogen och otroligt oseriös. Kanske även desperat för varför skulle man annars ta till en sådan onödig gest? Jag vill inte att du tar detta personligt, jag vill bara att du förstår att du inte kommer ngnstans genom att provocera mig. Jag är mer jordnära än så. :smirk:

Spelar det ingen roll vad man vill ha för hund så kan man väl köpa blandras. Då är man också beredd att anpassa sig helt efter hunden. Jag föredrar jag köpa en hund jag från början vet har stora chanser att passa in i mitt liv.
BRA där! Helt rätt. Jag håller med till 100% och jag tycker att du glr helt rätt som insett att du har gränser för hur långt du vill gå för hund och att du tänker på detta för hundens skull.

Däremot visste jag innan jag valde hund hur stor den skulle bli, att den inte skulle ha utpräglad vaktinstinkt, låg kamplust, inga vallegenskaper, ett gladlynt sinne, att den skulle bli apportör, gilla att bada, vara social och öppen m.m.

Kan man specificera på samma sätt vad TS får för hund?
Jag tänker inte ge mig på att försöka spekulera i hur en blandrashund, som jag aldrig träffat varken den eller föräldrarna, med raser jag inte har jättemycket erfarenhet av, kommer att bli. Jag har inte provat med en renrasig hund heller. Men det man måste ha i åtanke när man skaffar sig en blandras är att alla de egenskaper som finns i de raser som hunden har i sig, kan komma att slå igenom och man måste alltså acceptera och kunna klara av/anpassa sig efter alla dessa egenskaper. Så det ställer stora krav på dig som köpare och blivande hundägare om du köper en blandras med tanke på att det finns fler alternativ som kan slå igenom hos hunden.

Kan tyckas att TS gör detta utan kusnskap eller vilja att tänka efter pga sig egen egoism. Och det är otroligt lågt och en fruktansvärd sida av människans natur. Men efter som att TS redan bestämt sig och i denna tråd redan fått veta riskerna så kan vi bara lita på att hon gör detta med full förståelse och engagemang och inte är så dålig som alla här vill tro. Vad gör det oss för nytta att upprepa det TS redan hört och vara allmänt provocerande när hon redan har bestämt sig? Det är bara löseri med vår egen tid. Ägna den åt trevliga tankar och känslor istället. ;)

Fö tyckte jag att ditt inlägg till mig nu var mycket mer sakligt och konkret än de jag reagerade på i tåden. :bow:

Nu känns det som om jag precis fick en klapp på huvudet...

Grejen är den att det finns så OTROLIGT många trådar på buke om blandraser och de problem som kan tänkas uppstå (även hos renrasiga hundar givetvis) att man till slut börjar komprimera sina svar då man skrivit det så många gånger.

När jag skriver i en tråd gör jag det inte enbart för TS skull, jag försöker också tänka på att det finns andra som läser.

Vilket av mina inlägg var det du reagerade på?

Senast ändrad:

Du behöver inte hetsa upp dig så, jag är faktiskt inte ute efter att provocera dig. Däremot så undrar jag hur du tänker när du på fullt allvar inte anser att man vet vad man får när man köper en renrasig hund. Självklart kan hunden utvecklas åt vissa håll pga yttre omständigheter, om man t.ex lindar in sin valp i bomull hela tiden så kommer man förmodligen att få en ganska ängslig och osjälvständig vuxen hund. MEN, när jag köper t.ex en chihuahua så vet jag vilka rasspecifika egenskaper den rasen har, hur jag kan förvänta mig att hunden kommer att bli, eller en collie, eller en labrador osv. Det kan man däremot ALDRIG förutsäga hos en blandras.

Nikkis - att jag skriver "enl. mig" är för att jag inte anser att jag, som någon annan, inte har rätt att påstå att mina ord är lag. ;) Alla har rätt att tro precis vad dom vill. Vi har skillda åsikter, är det ngt att haka upp sig på eg? Det tänker inte jag göra iaf. Jag har bättre saker att basera livet på och det har nog du med. :bow:

Solis - Det är sånt här som får en att undra över vuxna människor. Vad håller ni på med egentligen?

Att provocera gör dig inte större i nåns ögon. Det får dig bara att verka omogen och otroligt oseriös. Kanske även desperat för varför skulle man annars ta till en sådan onödig gest? Jag vill inte att du tar detta personligt, jag vill bara att du förstår att du inte kommer ngnstans genom att provocera mig. Jag är mer jordnära än så. :smirk:

Sedan är jag mycket tacksam om du låter bli att tillskriva mig egenskaper som jag inte har, tack!

Däremot så undrar jag hur du tänker när du på fullt allvar inte anser att man vet vad man får när man köper en renrasig hund. Självklart kan hunden utvecklas åt vissa håll pga yttre omständigheter, om man t.ex lindar in sin valp i bomull hela tiden så kommer man förmodligen att få en ganska ängslig och osjälvständig vuxen hund. MEN, när jag köper t.ex en chihuahua så vet jag vilka rasspecifika egenskaper den rasen har, hur jag kan förvänta mig att hunden kommer att bli, eller en collie, eller en labrador osv. Det kan man däremot ALDRIG förutsäga hos en blandras.
:bow:
Tack, nu slapp jag skriva det som svar på följande;

Nikkis - att jag skriver "enl. mig" är för att jag inte anser att jag, som någon annan, inte har rätt att påstå att mina ord är lag. ;) Alla har rätt att tro precis vad dom vill.

Hur menar du? Var det riktat till mig?

Nej verkligen inte.
Jag svarade på sista stycket i ditt inlägg, om att många som kör sitt race och envist hävdar att "det går så bra så" brukar dyka upp efter ungefär ett år med precis de problem som alla hävdade att denne skulle få. Det håller jag med om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka