Vad tror ni om denna blandning?

Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Det låter ju bra iaf. Nä, det är klart. Ska leta upp fler hundkunnigt folk!

Så du antyder att vi är snåla?

Varför ens uttala sig om något sådant när du inte vet hur våran ekonomi ser ut?

Jag försöker klura ut varför ni valde den här valpen... Baserat på foton och ett besök i valplådan.
Prislappen var det enda jag kunde komma på.

Varför valde ni den här valpen? *nyfiken*

För att vi tycker om blandrashundar, så är det bara.
Men också för att vi dels haft blandningen en gång tidigare och det var en mycket trevlig hund som jag körde med i agility när hon var 8 år var vi med i en trafikolycka och hon omkom. Men hon var den bästa hunden vi har haft.

Jag vet att ingen hund är den andra lik, men vi vill försöka igen med samma blandning eftersom vi trivdes som "fisken i vattnet" med henne.

Sedan är det ju spännande när man köper blandras, man vet aldrig hur hunden kommer se ut och vara när den är fullvuxen.

Så vi köper inte valpen för att den är "söt och billig"

Ok. Ja alla tänker vi väl olika...

Lycka till med hunden.

Men en undran till. Alla varningar ni har fått i den här tråden? Vad tycker ni om dem?

Tack.

Vi kommer ha dem i tankarna när vi ska börja sysselsätta valpen och träna den. Och tack vare dem är vi lite förberedda på vad som kan hända och då hoppas vi på att vi har ett ordentligt kontaktnät med mer erfarna hundkunniga än jag

// R8n:s mamma

Jag tycker det är konstigt när människor säger att de "gillar blandraser" som om gruppen blandraser är lika homogen som en population hundar av samma ras.

Det enda jag kan säga är att alla är vi olika helt enkelt.

Det finns ju hur många raser som helst att köpa om man vill ha en sällskapshund. Att köpa en vallhund med förhoppningen att den inte ska vilja valla är så korkat att jag blir stum. Faktiskt.

Ja det tycker jag med. Jag hade en bordercollie förr blandat med irländsksetter. Hon sprang säkert många kilometer över våra nejder varje morgon. Fick hon inte göra det mådde hon inte bra.
Hon tog sig en rejäl runda varje dag. När hon blev äldre blev hon mycket harmonisk och fin. Det hade hon aldrig blivit om hon inte hade fått sitt rörelse behov, som hon behövde som unghund.
<<<<<<<en bordiercollie ska aldrig växa upp i en lägenhet. Dom har ett mycket stort behov att få springa helst som unghundar. Då blir dom lyckligast. Dom har ju i blodet att Valla Rasa av sig. Det måste dom få göra som unga-. Annars inga lycliga hundar.

<<<<<<<en bordiercollie ska aldrig växa upp i en lägenhet. Dom har ett mycket stort behov att få springa helst som unghundar. Då blir dom lyckligast. Dom har ju i blodet att Valla Rasa av sig. Det måste dom få göra som unga-. Annars inga lycliga hundar.

Om en BC växer upp i en liten etta eller en stor herrgård ute på landet har ingen som helst betydelse då det är UTOMHUS dom ska motioneras. Inne äter och sover man. Huvudsaken är väl att hunden stimuleras som den ska. (I detta fallet låta hunden valla) man kan ha tillgång till får/nötdjur även om man bor mitt inne i centrala stockholm

Om en BC växer upp i en liten etta eller en stor herrgård ute på landet har ingen som helst betydelse då det är UTOMHUS dom ska motioneras. Inne äter och sover man. Huvudsaken är väl att hunden stimuleras som den ska. (I detta fallet låta hunden valla) man kan ha tillgång till får/nötdjur även om man bor mitt inne i centrala stockholm

Du tog orden ur mun på mig;):bow:

Den mentala stimulansen är bland det viktigaste för en 'krävande' hund!

//Nikkis-med två schäfrar och en pekingese i en 3a.

Kanske kände de inte att någon ras de tidigare sett passat dem. Kanske föll de just för denna korsning. Kanske tycker de helt enkelt bättre om blandras än renras. Jag själv vill inte ha rashund.

Jag tycker att du är smått provocerande mot TS. Men det kanske bara är jag. :angel:

Och du, alla hundköp innebär att köpa grisen i säcken och inte veta vad man får. För alla hundar är individer och det kan vara väldigt olika vad man får för hund. ;)

Det kanske är svårt för dig att förstå men det betyder inte att det är felaktigt eller konstigt. :smirk: Och jag hoppas att du TS inte tar åt dig av onödiga påståenden.

Jag själv vill inte ha rashund.

Och du, alla hundköp innebär att köpa grisen i säcken och inte veta vad man får. För alla hundar är individer och det kan vara väldigt olika vad man får för hund. ;)

Om jag köper en collie så vet jag vilka egenskaper denna ras har, vad som kännetecknar den. Jag får också veta vilka rasspecifika problem som finns. Detsamma gäller om jag köper t.ex en schäfer eller en tax osv.

Men om jag köper en blandras collie+schäfer+tax så kommer jag knappast att veta vilka egenskaper som kommer att slå igenom. Det blir en "glad" överraskning :cool:

Det är olika säkert att veta vad man får, men den som säger att det är lätt att veta vad man får när man köper rashund har fel enl mig. ;)

Ehm, NEJ! Alla hundar har ett arv.
Det är därför det finns (seriös!) renras avel, just för att kunna avla på de 'bästa' hundarna som följer rasstandarden och som har utfört godkända (hälso)tester/mentalprov etc. för uppnå de kraven ett avelsdjur behöver inom sin ras, och får därigenom avkommor som ärver dessa egenskaper, ett fåtal avkommor kan det bli 'svarta får' utav-men det kan hända vilken art som helst. Men i genomsnitt så vet man oftast vad man får när man köper en renras då majoriteten av avkommorna 'blir' det man förväntat sig.

Senast ändrad:

Det är olika säkert att veta vad man får, men den som säger att det är lätt att veta vad man får när man köper rashund har fel enl mig. ;)

Läs mitt föregående inlägg.

Enligt Dig-och vem är Du då?
Ingen behöver 'ditt godkännande' eller dyl. då det är ren och skär fakta det jag tidigare skrev.

Jag kan förstå att du tror det eftersom du uppenbarligen inte har så stor (ingen?) erfarenhet av renrashundar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka