Vad sysslas det med? Del LXXVIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kyckling tacos blir det här,men är lite sur för att jag inte hittade någon salladskål i någon av våra 3 affärer .

Ont i vadmuskeln
Säkert nåt skit från fallen jag gjort
Går väl över men det värker rejält
Inga blåmärken eller tecken på propp iaf

Jag är absolut ingen språkexpert men har fått lära mig att det betyder ge upp (speciellt med tanke på bakgrunden till uttrycket). Jag kan vara ute och cykla (apropå idiomatiska uttryck då ;)) :D
Fast det kanske kan användas så?

Tänker på alla omskrvningar som finns för döden. Kilat vidare, checkat ut, hängt upp hatten, ställt undan stövlarna, ja jösses så många varianter folk har.

Försöker spela lite med katten mitt i vägen :D

Bifogade filer

• 20180218_173549.webp
    20180218_173549.webp
    120,5 KB · Visningar: 43
Ligger inte alls i fas med vad jag trodde jag skulle ha fixat denna helg, men jag får väll försöka vara glad över det som hunnits med. Har skickat in kandidaturen för att kunna bli omvald på jobbet (är inte anställd utan förtroendevald) så det är ju ett plus med tanke på att deadlinen är idag :angel:.
Håller just nu på att fixa inför veckan så att schemat går ihop och ska alldeles strax hänga den resterande tvätten som är kvar. Sen om jag tänkt duscha ikväll måste jag rensa avloppet, men det förnekar jag in i det sista :arghh:

Imorgon ska jag till sahlgrenska..:nailbiting:
Sjukt nervös. Mår för övrigt rent skräpigt idag.

Bifogade filer

• d89c6582258aae3b9f2808839c5ea52d.webp
    d89c6582258aae3b9f2808839c5ea52d.webp
    4,9 KB · Visningar: 44
Kasta in handduken betyder generellt att man ger upp (boxningsrelaterat, den boxare som inte kan boxas oavsett anledning kastar in handduken i ringen). Man kan kasta in handduken och gå och lägga sig, dvs ge upp det man gör eller ge upp att vara vaken och så går man och lägger sig. Översätt det inte, det är ett svenskt uttryck :D

Jag har sett en del använda det som en omskrivning för att någon gått bort också men det tror jag är tämligen ovanligt (som i "han kastade in handduken igår") och känns som sagt helt fel, jag skulle aldrig använda det så.

Det ar faktiskt ett internationellt uttryck som ursprungligen betyder att man ger upp och sager sig vara besegrad.

fran "The Free Dictionary"
"COMMON If you throw in the towel, you stop trying to do something, because you know that you cannot succeed.Klara's support, when even her son's trainers wanted to throw in the towel, was crucial. Note: Verbs such as chuck and toss are sometimes used instead of throw."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
949
· Visningar
95 433
Mat Så, shoot! Vilket är ditt bästa recept på äppledessert?
2
Svar
39
· Visningar
1 272
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Mabuse
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat