Vad sysslas det med? Del LXXVIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en effektiv morgon och förmiddag. Så nu är jag ledig några timmar.
Tänkte göra nått gott att äta. Kanske även baka något?
Borde köra ett gäng maskiner med tvätt idag och stryka lakan och örngott :wtf:
Jag håller hellre på med veden än tvättar faktiskt. Att stryka måste nog vara den i särklass tråkigaste sysselsättningen som finns.

Jag är absolut ingen språkexpert men har fått lära mig att det betyder ge upp (speciellt med tanke på bakgrunden till uttrycket). Jag kan vara ute och cykla (apropå idiomatiska uttryck då ;)) :D
Jag hör det utrycker ofta om någon som avlidit och då relaterat det till att ge upp och leva (att man låter döden vinna). Men det är min tolkning och det kan ju vara uppåt väggarna fel (Vaaaaa jag ha fel??? Aldriiiiiig :eek: :rofl:)

Jag hör det utrycker ofta om någon som avlidit och då relaterat det till att ge upp och leva (att man låter döden vinna). Men det är min tolkning och det kan ju vara uppåt väggarna fel (Vaaaaa jag ha fel??? Aldriiiiiig :eek: :rofl:)

Som sagt, jag har inte lärt mig att det används så :)

Mer personligt tycker jag det låter hemskt att "ge upp" i ett sådant sammanhang :( för mig känns det otäckt. Jag förstår om man inte slåss mot döden utan släpper taget när man känner att det är dags men för mig är inte det samma sak som att ge upp.

Är väldigt glad att jag beslöt mig för att kolla utetemp i appen, vi ska visst få en massa snö i kväll och i natt och kommande vecka :banana: Är oxå riktigt tacksam att HV lånar mig plogen medan han är bortrest. Hade kunnat bli katastrof annars! :idea: Så nu är gårdsplanen röjd inför kommande snö och plogning :up:
Täckeshästarna går nakna och luftar sig och jag försöker ignorera min onda kropp som skriker men migränen tycks utebli även i dag :cautious:
Nu blir det promenad med hundarna medan tvätten rullar klart i maskinen :up:
Och nu vill jag INTE ha samma väder som dig.

Som sagt, jag har inte lärt mig att det används så :)

Mer personligt tycker jag det låter hemskt att "ge upp" i ett sådant sammanhang :( för mig känns det otäckt. Jag förstår om man inte slåss mot döden utan släpper taget när man känner att det är dags men för mig är inte det samma sak som att ge upp.
Jag har inte en aning om det är korrekt att använda det i bemärkelsen att någon har avlidit.
Däremot för mig har det ingen hemsk koppling. Det har alltid uttalats om en nära vän. Har nog bara hört det mellan ”goa gamla gubbar”. Jag skulle dock inte använda det så.

Kanske kasta in handduken kan funka om en person kämpat länge med att hålla sig levande för att senare ge upp, dvs kasta in handduken.

Fast för mig nej. Jag hade en person i min närhet som slogs mot cancer i många år. Hon är en av de modigaste människorna jag träffat. Hon kände själv när det var dags att släppa taget men det har inget att göra med att ge upp. Det var helt enkelt dags. Jag och hennes man pratade rätt mycket om det här (på hans initiativ, han är en otrolig människa som matchade henne utmärkt) och han hade faktiskt frågat henne på slutet om hon inte var rädd och hennes svar var att det var hon inte, hon var långt bortom rädsla. Att den kvinnan skulle "ge upp" fanns inte på kartan.

Jag har inte en aning om det är korrekt att använda det i bemärkelsen att någon har avlidit.
Däremot för mig har det ingen hemsk koppling. Det har alltid uttalats om en nära vän. Har nog bara hört det mellan ”goa gamla gubbar”. Jag skulle dock inte använda det så.

Jag har aldrig hört det i meningen att dö bland folk jag känner. Däremot är det väldigt vanligt här att man säger att någon "fått sluta", tex gjorde pappa det ofta.

Jag har aldrig hört det i meningen att dö bland folk jag känner. Däremot är det väldigt vanligt här att man säger att någon "fått sluta", tex gjorde pappa det ofta.
Den omskrivningen har nog jag aldrig hört.

Intressant att höra hur olika det kan vara.

Jag brukar nog säga ”dog” eller ”gick bort”.

Den omskrivningen har nog jag aldrig hört.

Intressant att höra hur olika det kan vara.

Jag brukar nog säga ”dog” eller ”gick bort”.

Gick bort är naturligtvis vanligt här också men jag tror nog "fått sluta" är väldigt lokalt och gammaldags. Min far var ju äldre än mamma (han var född -26) och det är främst från honom och hans jämnåriga jag hört det.

Gick bort är naturligtvis vanligt här också men jag tror nog "fått sluta" är väldigt lokalt och gammaldags. Min far var ju äldre än mamma (han var född -26) och det är främst från honom och hans jämnåriga jag hört det.
Man skall ju inte skämta om döden men jag hade nog sett ut som ett fån medan jag funderade på vilket jobb han fick sluta i från och varför han fick sparken. Sen hade det förhoppningsvis gått upp ett ljus för mig.

Man skall ju inte skämta om döden men jag hade nog sett ut som ett fån medan jag funderade på vilket jobb han fick sluta i från och varför han fick sparken. Sen hade det förhoppningsvis gått upp ett ljus för mig.

Bra, då är du varnad om du har någon från Svärdsjö i din närhet :D

Jag tror det beror på var i landet man bor,säger oxå kastat in handduken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
949
· Visningar
95 432
Mat Så, shoot! Vilket är ditt bästa recept på äppledessert?
2
Svar
39
· Visningar
1 272
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Mabuse
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka