Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Coari - hade inte du gjort ditt sista inlägg i den här tråden? :angel:

Att hjälpa en kollega utifrån T.S. tjat om snabba svar finner jag inte mitt sista inlägg i tråden som ett inlägg i tråden utan bara som en kollegial "uppoffring"

Lilla skutt har mkt att stå i just nu och eftersom jag har minder övertid med "småttingar" så hjälper jag gärna Lilla skutt med detta.

det börjar luktar kärlek- bannemig :angel: ska sjungas:) ectstasysmileyn är tillbaka

Att hjälpa en kollega utifrån T.S. tjat om snabba svar finner jag inte mitt sista inlägg i tråden som ett inlägg i tråden utan bara som en kollegial "uppoffring"

Lilla skutt har mkt att stå i just nu och eftersom jag har minder övertid med "småttingar" så hjälper jag gärna Lilla skutt med detta.
Tack du e gullig du kollega!:love:

Fast nu är det ju inte jag som fått småttingar,det va hunden!:rofl:

Hmm undrar vad de andra trodde?:cool:

:eek::o:oNäe vilka snuskisar det bor här!:rofl:

Hoviss sa dock inte att hästen ABSOLUT inte har fång. Han har ingen röntgensyn tyvärr. Han sa dessutom att efter som att hästen har tåöppen sko så skulle kanske en hovbensrotation upptäckas. Ändå trodde han inte att det var fång. Han tyckte att det tedde sig mycket mer som en allergisk reaktion. Jag säger inte att han har rätt men just nu är det han som för mig är trovärdigast då han svarade fullt på precis alla mina frogor och jag kunde förstå hur det hela var logiskt. Men jag är öppen för förslag om ngn orkar berätta mer. ;)

Men foderfång är ju ett slags förgiftningssymptom (som slagit ut mag/tarmbalansen)?!. Som kan ge hovbensrotation....
Du kan inte lita på den hovslagaren. Inte ifråga om njurproblemen heller.

Sedan bör du boka tid och åka in till en välrenommerad klinik, bry dig inte om ev. "ton". Förklara bara att du vill ha din häst undersökt och röntgad då du tycker hovstatusen är väldigt dålig och du misstänker ev. njurproblem. Be också om att få boka tid med klinikens hovslagare.
Tro mig, du gör din häst en tjänst och du kan också freda ditt eget samvete. Hittar de ingenting (knappast troligt) så får du isåfall gå vidare den alternativa vägen.
Tänk så fruktansvärt om din häst har hovbensrotation som gör att han belastar sig mer och mer fel och får mer och mer ont och du inte åker in och kollar upp honom utan istället ger örtblandningar?
Jag ser fram emot att höra datum när du ska in på kliniken och kommer inte att sluta tjata:p

Jag 'nålar' den här tråden bara för att kunna ta del av den i fortsättningen.

Mycket intressant!

Men de ville alltså att jag skulle ta ut en vet, låta h*n ta blodprov och sen vänta på resultatet. Hur långt tid det skulle ta kunde hon såklart inte heller svara på - "Det tar inte så lång tid".. Mao kan jag lika gärna ge hästen läkemedel som främjar njurarna och levern i en vecka innan jag åker in till klinik och där gör gastroskopi på en gång. Eller hur? ;)

Nej, jag har inte bokat tid. Men när jag gör det så blir det tid på klinik och ej för blodprov ute på plats.

Tycker inte du verkar vilja ha någon hjälp utan du vill ha en healinggubbe som med handpåläggning gör din häst frisk !
Och det är konstigt att du inte hittar en bra vetrinär utan ställer egendiagnos samt använder din Diplomerande mamma med närings /naturmedelexpert för att få din häst frisk !

Och hur mycket edvidensbaserat information finns det på dessa naturläkemedel finns det på häst ????

Jag förstår allas reaktioner. Vi har skrattat åt det redan innan. ;) Som jag skrev i ett mail nyligen så är vi i sverige inte vana vid den typen av sjukvård. Vi är uppvuxna med den västerländska sjukvården och litar bara på den. Det är inte alls konstigt då den alternativa sjukvården är ganska svår att förstå och inte lever upp till våra västerländska "normer". Det är för mycket hokus pokus helt enkelt. Självklart blir vi rädda och misstänksamma - fungerar det övht eller är det bara dravel? Iaf drar vi ju slutsatsen att det inte alls kan vara lika bra och effektivt som vår västerländska sjukvård för med tanke på hur långt fram Sverige ändå är i utveckling och sjukvård så borde vi ju ha 'den bästa' - eller hur?

Nu ska vi kanske inte fortsätta med just denna diskussion utan kan avsluta med att säga att man väljer den sjukvård man själv tror på. Jag har förstroende för båda då jag har erfarenhet och förståelse för båda. Ffa på senare tid efter att min mor utbildade sig i alternativ medicin OCH västerländsk. Att jag kombinerar dessa är mitt val och ingenting ni som inte har ngn kunskap i ämnet, bör dömma mig för.

Och på din sista fråga. Det är lika seriöst som all annan läkarkonst. Det är vara vi i Sverige som inte är vana vid den här typen av sjukvård. Och precis som med all annan medicin får dessa inte säljas utav någon annan än de som godkänts och är diplomerade terapeuter. Det är alltså inget man hittar på säljpartyn eller i hälsokostaffärer. Det är läkemedel.

Till TS. När tråden började tyckte jag du verkade ok men nu verkar du spåra ur lite. Vill du ha några svar egentligen? Förstår inte riktigt vad det är du söker.
Du har all min respekt trots din åsikt. ;)
Vad jag vill(e) var att få oberoende åsikter ang hans hovar innan hovis var ute för att få lite kött på benen. Det jag vill nu är eg inget. Jag är däremot fortfarande intresserad av folks funderingar. Misstro till alternativa naturläkemedel är för mig dock inte intressant. Däremot erfarenheter - bra och dåliga - från dem är ytterst intressant. Men såna kommer bara via mail för folk vågar inte skriva det i tråden. :o

Jag är fortfarande öppen för förslag att gå tillväga men det enda argumentet jag får till att göra ngt annat är att jag ju måste vara helt dum i huvudet annars. Jag gör inte det jag förväntas göra, jag gör det jag tror på. Och det argumentet talar bara för att det inte finns några relevanta argument. Ge mig gärna ett. :bow:

Jättetack. :bow: Varför är hästens hovar ställda utåt? Hur påverkar det belastningen på hoven och benställningen hägre upp? Är det hoven som är felriktad eller är det benet?

Jämför gärna med mina bilder om det går. Hur ser man på mina bilder att hoven är felverkad?

Du kan inte lita på den hovslagaren. Inte ifråga om njurproblemen heller.
Hur kan du bedömma det utefter bilder?

änk så fruktansvärt om din häst har hovbensrotation som gör att han belastar sig mer och mer fel och får mer och mer ont och du inte åker in och kollar upp honom utan istället ger örtblandningar?
1. Vad tyder på hovbensrotation i detta fall?
2. Hur yttrar sig en hovbensrotation?
3. Vad talar för att det är fel att använda alternativa läkemedel?
4. Varför är det inte acceptabelt att kombinera alternativ läkarkonst med västerländsk.
5. Vilken kunskap har du i ämnet naturläkemedel och alternativ läkarkonst?
Jag åker troligen in till klinik, precis vid samma tillfälle som om jag skulle ta ett blodprov. Men istället för att ta ut vet (som klinik ville att jag skulle göra) så ger jag hästen ett läkemedel som främjar njurar och lever.

Jättetack. :bow: Varför är hästens hovar ställda utåt? Hur påverkar det belastningen på hoven och benställningen hägre upp?

Such!!! Det beror på att skenbenets infästning i hasledens nedre ledyta är infäst i en uttåt roterad vinkel. Alla hästar är naturligt svagt uttåtroterad benaxel från hasen och nedåt. Ser man på benaxeln och lederna nedanför hasen på Lilla skutt skoning så har man där en rak benaxel där belastningen tas upp i benets styvaste riktning. Detta leder till en symetrisk fysiologisk hovform till skillnad från den hovformen du uppvisar som är konkav på ena sida samtidigt som den är konvex på andra sidan. Den skoning som du uppvisar på denna hov gör heller inte saken bättre.

Utbildad hovis på den skonignen tror jag inte ett dugg på,,, jo kanske om man ser på nitarna men dom nitarna hjälper knappast hästen utifrån dom vinklar som uppvisas. Påminner om zick zack.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V