Sv: Vad säger ni om dessa hovar?
Hästen har
inte ont i sina hovar.
Och ja, det menar jag. Någon måste ju göra sånt som ingen annan nånsin skulle få för sig att göra, eller hur.
Nej, jag vet ännu inte om vi ska röntga eller ej. Veterinärer har jag dock inte ngt till övers för.
*Duckar*
Det finns oerhört duktiga hästveterinärer,men du får bemöda dig lite för att ta dig till en.
Det finns en och annan klantig veterinär också,men det finns suveräna veterinärer,är första veterinären inte bra,men byt då!!
Vore jag dig skulle jag låta nån se över hela hästen inkl hovar.
Din häst har inte bara problem med hovarna och hovslagaren,utan nånting högre upp gör att den felbelastar sig.
Enbart hovvård hjälper inte.En duktig hovslagare kan inte reparera din häst högre upp,bara försöka lindra symtomen i hovarna.
Men bättre hovvård skulle underlätta mkt.
Skoningen är inte väl utförd,vi vet inte hur hovarna såg ut före skoning och vilket utgångsläge hovis hade ,MEN det ser ändå inte bra ut.
Även om hästen är i dåligt skick och har deformerade hovar,så är ändå inte jobbet väl utfört.
Jag gillar inte att döma efter foton på nätet,men det syns tydligt att jobbet inte är bra,hästen har osymmetriska hovar pga felbelastning visst,men verkningen din hovis utfört ser inte proffessionellt ut,tvärtom.
Slarvigt och skopåspikarmässigt.
Är hovslagaren utbildad är det nog dags för semester eller glasögon.
H*n kan knappast va nöjd med slutresultatet.
Han verkar ju inte ens försökt att få hovarna att bli symmetriska i hovformen ,man kan raspa på utsidan av hovvägen försiktigt tex för att få bort utflytningar och skevheter tex,inte så de blir perfekta kanske på en gång ,men bra mkt bättre går det lätt att få dem.
Man kan raspa tån snyggt och rakt och anpassa skon bättre osv.osv.
Nu skiter jag i att svara mer ,du vill inte ha råd.
Det gör mig ledsen.