Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför vill de då ta blodprov? Man kan ju troligen inte ställa en diagnos utifrån det. Då är det väl bättre att börja behandla hästen och sen åka in till klinik? Jag menar, det tar ju inte längre tid så varför skulle man förlora mer tid på det?Om man misstänker njurproblem är det viktigt att ställa diagnosen NU.
Nej men en gnutta entusiams och svar på kundens frågor är ju ett tecken på att man hamnat på ett seriöst och kunnigt ställe där man är villig att hjälpa en att lösa problemet. Det enda hon kunde få ur sig var "Ta ut en veterinär". Hon kunde alltså inte ens svara på vad man kan se i ett blodprov utan talade runt det för att sen ge samma råd igen. Hur seriös och kunnig tror ni att denna person är? Jag tar hjälp av personer som jag tror kan sin sak och vill engagera sig. Jag tänker inte lägga pengar på såna människor när jag kan få engarerad hjälp från annat håll.Vet. behöver inte vara trevlig förutsatt att de är kunniga.
Håller med! Om man misstänker njurproblem är det viktigt att ställa diagnosen NU. Vid njurskador är det ofta långt gånget innan symtomen visar sig. Det vet alla om man tänker efter, då det är "vanlig" på humansidan att donera ena njuren till en släkting.
Kan man hitta ev njurskada så kan man med hjälp av annan kost och medicinering (humansidan, hund o katt) underlätta för njurarna.
Njursjukdom kan ge hudproblem. T ex katt kan få sår i munhålan. Dåligt tandkött etc.
På klinik kan de köra blodprov och ultraljud på njurarna.
Varför vill de då ta blodprov? Man kan ju troligen inte ställa en diagnos utifrån det. Då är det väl bättre att börja behandla hästen och sen åka in till klinik? Jag menar, det tar ju inte längre tid så varför skulle man förlora mer tid på det?
Det är just de gamla erfarna stötarna som kan uppfattas som mindre trevliga av vissa....
Ja men folk får gärna vara otrevliga. Men de ska kunna sin sak. Och jag tycker att denna vet betedde sig både okunnigt och oseriöst. Jag går hellre till ngn som vill hjälpa mig.
Nej men en gnutta entusiams och svar på kundens frågor är ju ett tecken på att man hamnat på ett seriöst och kunnigt ställe där man är villig att hjälpa en att lösa problemet. Det enda hon kunde få ur sig var "Ta ut en veterinär". Hon kunde alltså inte ens svara på vad man kan se i ett blodprov utan talade runt det för att sen ge samma råd igen. Hur seriös och kunnig tror ni att denna person är? Jag tar hjälp av personer som jag tror kan sin sak och vill engagera sig. Jag tänker inte lägga pengar på såna människor när jag kan få engarerad hjälp från annat håll.
Jag vet inte om jag har missat något längre fram i tråden. Men är "hon" en veterinär? Som ger dig rådet att "ta ut en veterinär" ????
Eller är det din mamma (Dipl närings/naturmdl expert) som säger detta?![]()
Hoviss sa dock inte att hästen ABSOLUT inte har fång. Han har ingen röntgensyn tyvärr. Han sa dessutom att efter som att hästen har tåöppen sko så skulle kanske en hovbensrotation upptäckas. Ändå trodde han inte att det var fång. Han tyckte att det tedde sig mycket mer som en allergisk reaktion. Jag säger inte att han har rätt men just nu är det han som för mig är trovärdigast då han svarade fullt på precis alla mina frogor och jag kunde förstå hur det hela var logiskt. Men jag är öppen för förslag om ngn orkar berätta mer.![]()
Okej, jag kan iaf garantera att denna häst är pigg på att både ridas och pysslas med. Så apatisk är han inte riktigt än. Och som jag skrev ovan. Ett blodprov gör ingen skillnad troligen - vi letar just i detta efter som att vet inte kunde svara på det. Då åker vi hellre in till klinik på en gång.Varför låta djuret lida onödigt länge genom att ta blodprov när man kan åka in direkt?
Att hoven skulle vara slarvigt verkad är underligt men ok. Jag säger inte att det inte är så. Jag ser inte sånt med mina okunniga ögon. Vill du visa en bild på en hov som är korrekt och visa vad du menar?