Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Det är just de gamla erfarna stötarna som kan uppfattas som mindre trevliga av vissa....

Okej, jag kan iaf garantera att denna häst är pigg på att både ridas och pysslas med. Så apatisk är han inte riktigt än. Och som jag skrev ovan. Ett blodprov gör ingen skillnad troligen - vi letar just i detta efter som att vet inte kunde svara på det. Då åker vi hellre in till klinik på en gång. :bow: Varför låta djuret lida onödigt länge genom att ta blodprov när man kan åka in direkt?

Om man misstänker njurproblem är det viktigt att ställa diagnosen NU.
Varför vill de då ta blodprov? Man kan ju troligen inte ställa en diagnos utifrån det. Då är det väl bättre att börja behandla hästen och sen åka in till klinik? Jag menar, det tar ju inte längre tid så varför skulle man förlora mer tid på det?

Vet. behöver inte vara trevlig förutsatt att de är kunniga.
Nej men en gnutta entusiams och svar på kundens frågor är ju ett tecken på att man hamnat på ett seriöst och kunnigt ställe där man är villig att hjälpa en att lösa problemet. Det enda hon kunde få ur sig var "Ta ut en veterinär". Hon kunde alltså inte ens svara på vad man kan se i ett blodprov utan talade runt det för att sen ge samma råd igen. Hur seriös och kunnig tror ni att denna person är? Jag tar hjälp av personer som jag tror kan sin sak och vill engagera sig. Jag tänker inte lägga pengar på såna människor när jag kan få engarerad hjälp från annat håll.

Ja men folk får gärna vara otrevliga. Men de ska kunna sin sak. Och jag tycker att denna vet betedde sig både okunnigt och oseriöst. Jag går hellre till ngn som vill hjälpa mig.

Håller med! Om man misstänker njurproblem är det viktigt att ställa diagnosen NU. Vid njurskador är det ofta långt gånget innan symtomen visar sig. Det vet alla om man tänker efter, då det är "vanlig" på humansidan att donera ena njuren till en släkting.
Kan man hitta ev njurskada så kan man med hjälp av annan kost och medicinering (humansidan, hund o katt) underlätta för njurarna.
Njursjukdom kan ge hudproblem. T ex katt kan få sår i munhålan. Dåligt tandkött etc.
På klinik kan de köra blodprov och ultraljud på njurarna.

Iaf på hund är det ju så att när man får synbara problem så är 75% eller mer av njurarna (eller för den delen levern) utslagen redan.

Vet inte om det stämmer för häst dock, men det är tänkvärt det där, att när första, små symptomen kommer så är mer än halva organet redan utslaget och hunden har väldigt begränsad funktion kvar. (Gäller mer kroniska lidanden, vet inte hur en AKUT njursjukdom t ex skulle visa sig).

Jag har ju haft en hund med njursvikt, och en med leversvikt (båda äldre). De fick 4 resp 3 'bonusår' med medicinskt dietfoder och (i leverhundens fall) understödjande behandling i perioder.

Varför vill de då ta blodprov? Man kan ju troligen inte ställa en diagnos utifrån det. Då är det väl bättre att börja behandla hästen och sen åka in till klinik? Jag menar, det tar ju inte längre tid så varför skulle man förlora mer tid på det?

Att de vill ta blodprov är troligast för att se om det finns dysfunktion från njurarna?

Soms agt, mer koll på hund i just njurfallet, men när det kommer in en hund med symptom som kan tyda på problem från njurar etc, så tar de rutinmässigt blodprov och urinprov. Svaret på dessa avgör vilka utökade undersökningar som ska göras. Det finns ju ett otal åkommor som kan ge ungefär samma symptombild vid en yttre granskning.

När min tik kom in första gången med symptom 'succesivt tilltagande flåsighet, ökad törst, ökad urinavgång och har börjar kissa inne/'kan inte hålla sig' så det som det 'spekulerades' i från början var livmoderinflammation, diabetes och njurproblem. Ett urinprov och ett blodprov togs. Urinprovet visade inte på socker i urinen, men hon läckte någonting ut i urinen (protein eller äggvita, minns inte). Blodprovet var normalt, men visade på att njurarna inte fungerade som de skulle. Då hon var oförsäkrad gjordes inte mer där (de ville UL:a njurarna och göra vidare undersökningar) utan vi provade sätta henne på medicinskt foder. (Som gav henne 4 symptomfria år, innan njurarna en novemberdag la ner helt. Hon blev trött och loj, slutade äta, och dagen efter började hon kräkas upp det hon åt. Vid akutbesök på klinik slog mätaren i taket, och visade att hennes njurar var helt utslagna och överhuvudtaget inte fungerade längre, hon fick somna där och då.)

När hanen kom in med ungefär likartade symptom (drack mycket, kissade mycket, hade börjat klia sig) fanns även där flera tänkbara diagnoser, urinprov och blodprov togs, och urinprovet visade både blod, bakterier och för koncentrerad urin. Blodprovet visade på att levern (minns inte vad värdet heter) inte fungerade som den skulle. Han behandlades för urinvägsinfektion, samt sattes på medicinskt foder.

Han fick 'återfall' ibland, där vi naturligtvis trodde att levern kajkat ihop, men där urin och blodprov visade att det var urinvägsinfektion igen. Det gick lite i vågor med, i perioder hade han ökade symptom, men 'ren' urin, och njurvärdet var inte sämre jmf med tidigare. Andra gånger hade han inga direkt ökade symptom, men urin och blodprov visade på försämring. Men för att veta vad och om man skulle sätta in understödjande behandling eller ej var det ju tvunget att ta proven. Vi tog minst var tredje månad, oftare om symptombilden ändrades.

Hade han varit yngre och/eller matte tyckt det var nödvändigt, hade det tagits en leverbiopsi för att fastställa VARFÖR levern inte fungerade, dvs om det var åldersrelaterat, annan sjukdom etc. Nu ansåg varken jag eller vet att det var någon större vits, det var troligast ålder, och vilken som så var det hundens välmående som avgjorde, han skulle inte behöva några 'intensiva behandlingar' eller liknande.

Han blev dock sucessivt sämre, och fick sluta sina dagar i slutet av maj. Han hade så samma provsvarsbild som han haft under en lång period, men eftersom symptomen tilltagit och det bara fanns en väg - nedåt, så fick han sluta sina dagar där, innan han behövde bli 'sjuk på riktigt'.

Nuvarande tiken slog till med exakt samma symptom (ökad törst, kissade mer, kissade inne, flåsig). Där var det livmoderinflammation, men det togs ju initialt prover på både blod och urin. När de var UA (ja förutom blod i urinen då, hon löpte) så UL:ades livmodern och sen blev det OP.

"Varför vill de då ta blodprov? Man kan ju troligen inte ställa en diagnos utifrån det."
Ett njurstatus (blodprov) kör de på några minuter, på klinik. :bump:
Förhöjda värde = njursjukdom.
(När det gått för långt ser man låga värden på grund av att njurarna kört slut, men då är hästen antaligen inte så pigg o ridbar som i ditt fall.)
Om värdena är förhöjda kan man ta ultraljud. Detta ger då en mer specifik diagnos. T ex inflammation, etc.

Det är bara att boka tid o be att få en kunnig o seriös Vet.:idea:

Har du bokat tid?

Det är just de gamla erfarna stötarna som kan uppfattas som mindre trevliga av vissa....

Ja men bara de kan sin sak så är iallafall jag nöjd.
De har ju lite kött på benen- så att säga.:angel:
inte en nyutexaminerad slyngel som tror han kan allt.

Höll på att avliva min hund för några år sen då den fick diagnosen- tumörer i lårbenet.
min vet. hade "tyvärr" inte tid att avliva den dagen därpå o tur var det. Senare samma em. ringde en annan(kunnig stöt) o sa att det bara var en grav infl. i lårbent o benhinnan. Hunden blev bra:banana:

så "second opinion är" aldrig fel.

"hade "tyvärr" inte tid att avliva den dagen"

Vilken tur!! Nä, det är idiotiskt när "nybakade" veterinärer svänger sig med ovanliga diagnoser :mad:

Ja men folk får gärna vara otrevliga. Men de ska kunna sin sak. Och jag tycker att denna vet betedde sig både okunnigt och oseriöst. Jag går hellre till ngn som vill hjälpa mig.

Tycker inte du verkar vilja ha någon hjälp utan du vill ha en healinggubbe som med handpåläggning gör din häst frisk !
Och det är konstigt att du inte hittar en bra vetrinär utan ställer egendiagnos samt använder din Diplomerande mamma med närings /naturmedelexpert för att få din häst frisk !

Och hur mycket edvidensbaserat information finns det på dessa naturläkemedel finns det på häst ????

Jag är påväg att sälja min ena häst och börjar fundera på om jag verkligen ska göra det för du som hästägare gör mig mörkrädd :devil:

Mia

Nej men en gnutta entusiams och svar på kundens frågor är ju ett tecken på att man hamnat på ett seriöst och kunnigt ställe där man är villig att hjälpa en att lösa problemet. Det enda hon kunde få ur sig var "Ta ut en veterinär". Hon kunde alltså inte ens svara på vad man kan se i ett blodprov utan talade runt det för att sen ge samma råd igen. Hur seriös och kunnig tror ni att denna person är? Jag tar hjälp av personer som jag tror kan sin sak och vill engagera sig. Jag tänker inte lägga pengar på såna människor när jag kan få engarerad hjälp från annat håll.

Jag vet inte om jag har missat något längre fram i tråden. Men är "hon" en veterinär? Som ger dig rådet att "ta ut en veterinär" ????
Eller är det din mamma (Dipl närings/naturmdl expert) som säger detta? :confused:

Jag vet inte om jag har missat något längre fram i tråden. Men är "hon" en veterinär? Som ger dig rådet att "ta ut en veterinär" ????
Eller är det din mamma (Dipl närings/naturmdl expert) som säger detta? :confused:

Jag fattar 'hon' som en veterinär som tintilar ringt och rådfrågat?

Då förstår jag! Jag trodde veterinären var på plats och undersökte hästen, eller någon annan(??).
Jag tycker inte att hon verkar oseriös. Att gå djupare in på olika klin.kemiska analyser etc vid en första telefonkonsultation är meningslös slöseri med tid.
Hon behöver med all säkerhet först få lov att undersöka hästen innan hon kan ge dig korrekta svar på dina frågor.

Senast ändrad:

Hoviss sa dock inte att hästen ABSOLUT inte har fång. Han har ingen röntgensyn tyvärr. Han sa dessutom att efter som att hästen har tåöppen sko så skulle kanske en hovbensrotation upptäckas. Ändå trodde han inte att det var fång. Han tyckte att det tedde sig mycket mer som en allergisk reaktion. Jag säger inte att han har rätt men just nu är det han som för mig är trovärdigast då han svarade fullt på precis alla mina frogor och jag kunde förstå hur det hela var logiskt. Men jag är öppen för förslag om ngn orkar berätta mer. ;)

Vadå tåöppen??? har jag missat nån bild i tråden?

Till TS. När tråden började tyckte jag du verkade ok men nu verkar du spåra ur lite. Vill du ha några svar egentligen? Förstår inte riktigt vad det är du söker.

Okej, jag kan iaf garantera att denna häst är pigg på att både ridas och pysslas med. Så apatisk är han inte riktigt än. Och som jag skrev ovan. Ett blodprov gör ingen skillnad troligen - vi letar just i detta efter som att vet inte kunde svara på det. Då åker vi hellre in till klinik på en gång. :bow: Varför låta djuret lida onödigt länge genom att ta blodprov när man kan åka in direkt?

Det är ju jättebra att du har bestämt dig för att åka in till klinik. Med tanke på att du misstänker njurarna så är det kanske bäst att beställa tid på en gång. Ju fortare den kommer under behandling desto bättre är det naturligtvis. Men det vet du säkert redan. Lycka till!

Att hoven skulle vara slarvigt verkad är underligt men ok. Jag säger inte att det inte är så. Jag ser inte sånt med mina okunniga ögon. Vill du visa en bild på en hov som är korrekt och visa vad du menar?

Fysiologiskt skodd hov v.b.

Skodd av: Lilla skutt
Bild tagen av: Coari

20070605094.jpg

20070605090.jpg

20070605091.jpg

20070605089.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V