Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Such!!! Det beror på att skenbenets infästning i hasledens nedre ledyta är infäst i en uttåt roterad vinkel. Alla hästar är naturligt svagt uttåtroterad benaxel från hasen och nedåt. Ser man på benaxeln och lederna nedanför hasen på Lilla skutt skoning så har man där en rak benaxel där belastningen tas upp i benets styvaste riktning. Detta leder till en symetrisk fysiologisk hovform till skillnad från den hovformen du uppvisar som är konkav på ena sida samtidigt som den är konvex på andra sidan. Den skoning som du uppvisar på denna hov gör heller inte saken bättre.

Utbildad hovis på den skonignen tror jag inte ett dugg på,,, jo kanske om man ser på nitarna men dom nitarna hjälper knappast hästen utifrån dom vinklar som uppvisas. Påminner om zick zack.

Hmm???? Intressant svar att läsa för den som ej är hovexpert!
(Ursäkta mig - jag kunde inte låta bli - annars har jag bestämt mig för att bara följa tråden ej svara.)

Du kan inte lita på den hovslagaren. Inte ifråga om njurproblemen heller.
Hur kan du bedömma det utefter bilder?

Med tanke på hästens nuvarande hovstatus (mkt dålig) så anser jag att hovslagaren försöker svära sig fri från sitt dåliga hantverk. Att då ta till njurproblem istället för att för att erkänna att han helt enkelt inte har förmågan (och kunskapen) att sko och verka hästen rätt ser jag som en försök för honom/henne att försöka rättfärdiga sitt klena arbete. Kan man inte lita på att en hovslagare ska kunna sitt jobb ser jag heller ingen anledning att lita på att den rätt kan ställa diagnos angående njurproblem. Det skulle jag hellre överlåta till någon som är utbildad inom just det området och jag personligen skulle inte börja "medicinera" (ge örter för detta) på så lösa grunder.

Tänk så fruktansvärt om din häst har hovbensrotation som gör att han belastar sig mer och mer fel och får mer och mer ont och du inte åker in och kollar upp honom utan istället ger örtblandningar?

1. Vad tyder på hovbensrotation i detta fall?

Fångränder. Har hästen haft någon form av fång finns definitivt risken för hovbenssänkning eller rotation

2. Hur yttrar sig en hovbensrotation?

Den behöver inte synas för ögat. Jag har dock själv varit tvungen att ta bort en älskad häst delvis p.g.a. denna åkomma och han hade ont när han gick. Utåt sett gick det dock ej att se på hoven.

3. Vad talar för att det är fel att använda alternativa läkemedel?

Vem har påstått det?? Jag kan mycket väl tänka mig använda alternativa läkemedel men först efter röntgen och vetrinärkontroll. Sedan vill jag att en person som är utbildad inom området ställer diagnosen, helst i samråd med vetrinär. Har själv haft en equiterapeut som haft nära samråd med min vetrinär under en tidigare skada

4. Varför är det inte acceptabelt att kombinera alternativ läkarkonst med västerländsk.

Nu drar du slutsatser jag inte vill kännas vid. Vad menar du egentligen?:confused::mad:

5. Vilken kunskap har du i ämnet naturläkemedel och alternativ läkarkonst?

Inte större än en vanlig person och hästägare som använt sig av akupunktur, örtläkemedel, equiterapeut etc. D.v.s påläst men inte alls expert inom områden. Skulle dock aldrig drömma om att använda ex.vis örter FÖRE en vetrinär bedömning.

Jag åker troligen in till klinik, precis vid samma tillfälle som om jag skulle ta ett blodprov. Men istället för att ta ut vet (som klinik ville att jag skulle göra) så ger jag hästen ett läkemedel som främjar njurar och lever.

Jag kan bara hoppas att klinikbesöket sker snabbt. Jag förstår egentligen inte vad du väntar på, boka tid!

Ojoj corai, nu har du nog tagit dig vatten över huvudet. ;) Men ni ska få veta hur allt ligger till och hur det hela slutar sen.

Hästen har iaf belastade njurar och lever. Varför är ännu oklart. Under tiden vi utreder detta ska hästen få Urilan för att hjälpa njurarna och vi ska byta ut saltet mot riktigt Himalayasalt för att minska påfrestningarna på njurarna. Denna vecka kommer troligen en man ut som ska försöka ta reda på varför det blivit såhär.

Hästens hovar är verkade för att underlätta för honom, så att hans hov inte ska tryckas ihop mer.

Fångränder. Har hästen haft någon form av fång finns definitivt risken för hovbenssänkning eller rotation
Jag har fått intygat från en hel del personer både i verkligheten och på buke att det INTE är fångränder. Och omöjligt kan vara. De valde dock att skriva det via mail och pm. ;) Jag har även fått meddelande från folk som varit med om liknande och har erfarenhet av detta. Så det kan lika gärna INTE vara fångränder. :cool:

Med tanke på hästens nuvarande hovstatus (mkt dålig) så anser jag att hovslagaren försöker svära sig fri från sitt dåliga hantverk. Att då ta till njurproblem istället för att för att erkänna att han helt enkelt inte har förmågan (och kunskapen) att sko och verka hästen rätt ser jag som en försök för honom/henne att försöka rättfärdiga sitt klena arbete. Kan man inte lita på att en hovslagare ska kunna sitt jobb ser jag heller ingen anledning att lita på att den rätt kan ställa diagnos angående njurproblem. Det skulle jag hellre överlåta till någon som är utbildad inom just det området och jag personligen skulle inte börja "medicinera" (ge örter för detta) på så lösa grunder.
Hästens hovstatus är mkt dålig pga av att hästen under 6 verkor belastat sig väldigt illa. Han nuvarande hovstatus är bättre men man kan inte skära för mkt på en gång i en hov. Dessutom har han fortfarane problem varpå han fortfarande också rör sig felaktigt vilken hovslagaren inte han styra upp med verkning då felet inte sitter där. Jag hoppas att ni kommer att följa denna tråd så att ni får se fakta i slutändan.

Vem har påstått det?? Jag kan mycket väl tänka mig använda alternativa läkemedel men först efter röntgen och vetrinärkontroll. Sedan vill jag att en person som är utbildad inom området ställer diagnosen, helst i samråd med vetrinär. Har själv haft en equiterapeut som haft nära samråd med min vetrinär under en tidigare skada
Kan du tänka dig att ta ett blodprov på en häst för att få veta just det du redan vet? Det kan veterinärerna varpå jag hellre isf gör ngt åt problemet och sen gör en ordentlig undersökning på en gång. Det blir ingen skillnad i tid.

Nu drar du slutsatser jag inte vill kännas vid. Vad menar du egentligen?
Efter som att det inte verkas anses lika vettigt. Om det gjorde det skulle väl ingen reagera som om jag var tokig? Har du läst hur vi ska gå tillväga? Gör det isf. Det skiljer ingenting i tid, men det hjälper hästen istället för att slösa tiden till ingenting.

Inte större än en vanlig person och hästägare som använt sig av akupunktur, örtläkemedel, equiterapeut etc. D.v.s påläst men inte alls expert inom områden. Skulle dock aldrig drömma om att använda ex.vis örter FÖRE en vetrinär bedömning.
Varför inte? Veterinärer har ju ingen kunskap om örter.

Jag kan bara hoppas att klinikbesöket sker snabbt. Jag förstår egentligen inte vad du väntar på, boka tid!
Tja, efter som att vet tyckte att det var en bra ide så är det väl så? ;)

Har man en misstanke om att hästen inte är frisk, och att saker och ting inte står rätt till så är det ägarens skyldighet att ge hästen den vård som krävs. Då är det veterinär man anlitar i första hand, allt annat är sekundärt.
Örter och annat kan iofs ha sin plats, men inte nu när du inte ens vet vad som felas.

Hej Tintilar!
Jag ber om ursäkt om jag har missat det, men jag undrar bara hur ni har fastställt att hästen har problem med njurarna?

Örter och annat kan iofs ha sin plats, men inte nu när du inte ens vet vad som felas.
Det är därför det kommer en herre för att ta reda på det. :) POch örter har ALLTID sin plats sålänge de inte kan göra ngn skada.

Ingen fara alls. Nej, vi har inte tagit reda på det än, väntar på en man som ska komma ut och titta på hästen. :bow:

Kan du tänka dig att ta ett blodprov på en häst för att få veta just det du redan vet? Det kan veterinärerna varpå jag hellre isf gör ngt åt problemet och sen gör en ordentlig undersökning på en gång. Det blir ingen skillnad i tid.

Fast det där är ju inte helt korrekt. Du VET inte om hästen har problem med njurarna t ex, du MISSTÄNKER det. Ett blodprov kan visa om hästens njurar inte fungerar normalt, då VET man det (men har fortfarande kvar att ta reda på orsaken).

Det är därför det kommer en herre för att ta reda på det. :) POch örter har ALLTID sin plats sålänge de inte kan göra ngn skada.

Men de får ALDRIG ersätta veterinär vård, det är både din moraliska tillika lagliga skyldighet att se till så hästen får den vård som den behöver. Alla alternativa behandlingar ska ses som ett komplement till veterinär vård, dessa får ALDRIG ersätta den. Den alternativbehandlare som anser det, är mycket oseriös och sådana borde man sätta stopp för. (tråkigt nog är det inte möjligt)

Nu hoppar jag in sent i den här tråden, men jag kan inte låta bli att reager.

Menar du att den här hoven är nyverkad och nyskodd? :eek: :eek: :eek:
HÖGER BAK
DSC00353.jpg

Hur såg det då ut innan? Och vad gjorde hovis?

Hur det såg ut innan finns det bilder på i början av tråden har jag för mig. (Vicious följer tråden på avstånd, intressant med hovar!)

Så reagerade jag med!:eek:

En äkta "bonnaskoning" fast det påminner mer om en traditionell fältmässig millitärskoning.;)

Jag vet inte om han utbildad veterinär. Men ngt blodprov ska han inte göra iaf då vi redan vet att njurarna är ansträngda. Han ska försöka ta reda på orsaken. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V