Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ja, en veterinär han då inte ta reda på mer än vi redan vet med ett blodprov. Vad han gör vet jag inte än. Jag har rekomenderats honom. Han använder sig mkt av alternativ läkarkonst och utgår från akupunkter och meridianer bla.

Fast det där är ju inte helt korrekt. Du VET inte om hästen har problem med njurarna t ex, du MISSTÄNKER det. Ett blodprov kan visa om hästens njurar inte fungerar normalt, då VET man det (men har fortfarande kvar att ta reda på orsaken).
Fast fler saker har hänt som tyder på det. Och njurar som mår bra är inte svullna + känsliga. Det är tydligt att de av ngn anledning är ansträngda. Har diskussioner kring detta vid sidan om denna tråd också. Och vi är fler som har tittat på hästen.

Men de får ALDRIG ersätta veterinär vård, det är både din moraliska tillika lagliga skyldighet att se till så hästen får den vård som den behöver. Alla alternativa behandlingar ska ses som ett komplement till veterinär vård, dessa får ALDRIG ersätta den. Den alternativbehandlare som anser det, är mycket oseriös och sådana borde man sätta stopp för. (tråkigt nog är det inte möjligt)
Jag slösar lägger hellre 2 veckor på en person som kan säga vad det beror på än på en vet med blodprov som bara kan bekräfta det vi redan är 99% (för att inte säga 100?) säkra på. Vad för sjukvård det handlar är ovesentligt sålänge det inte skadar hästen.

Och jo, jag tycker det. Vad som helst som är minst lika bra. Men man får tycka olika, såklart. :)

Det blir spännande att se! Hade jag vetat hade jag gjort det själv. :)

Jo men höger bak har jag fotat och lagt in i tråden.. Ingen av hovarna var/är helt friska. Men v bak var mer extrem än h. Tror dock att jag lagt in bild på den.

Jag slösar lägger hellre 2 veckor på en person som kan säga vad det beror på än på en vet med blodprov som bara kan bekräfta det vi redan är 99% (för att inte säga 100?) säkra på. Vad för sjukvård det handlar är ovesentligt sålänge det inte skadar hästen.

Och hur tillförlitlig är ett sådant uttalande då när det inte grundar sig på något mer än personens ord? Hur vet du att din häst inte har är i behov av veterinär vård, som jag skrev långt tidigare i denna tråd så är jag rätt säker på att du behöver kontakta en veterinär för en mer grundlig undersökning. Njurarna har inget med ursprungs frågan att göra, när du börjar anlita alternativa behandlare så är du inne på ett område som jag är hemma på. Detta är mer än fars, du själv verkar tillhöra gruppen godtrogen hästägare naiv och blåögd.

Jag vet inte om han utbildad veterinär. Men ngt blodprov ska han inte göra iaf då vi redan vet att njurarna är ansträngda. Han ska försöka ta reda på orsaken. :bow:

Men hur är det, vet du eller vet du inte om det är något med njurarna? Ni antog ju bara det?
Hur kan du VETA att njurarna är ansträngda utan att hästen har blivit undersökt ordentligt?

Jag har fått intygat från en hel del personer både i verkligheten och på buke att det INTE är fångränder. Och omöjligt kan vara. De valde dock att skriva det via mail och pm. ;) Jag har även fått meddelande från folk som varit med om liknande och har erfarenhet av detta. Så det kan lika gärna INTE vara fångränder. :cool:

Bara MISSTANKEN om fångränder BORDE vara skäl nog att åka upp och ta en plåt. Det är absolut inget att ignorera.

Hästens hovstatus är mkt dålig pga av att hästen under 6 verkor belastat sig väldigt illa. Han nuvarande hovstatus är bättre men man kan inte skära för mkt på en gång i en hov. Dessutom har han fortfarane problem varpå han fortfarande också rör sig felaktigt vilken hovslagaren inte han styra upp med verkning då felet inte sitter där. Jag hoppas att ni kommer att följa denna tråd så att ni får se fakta i slutändan.

Jag ser inte att så "fula" hovar skapas på 6 veckor. De ser verkligen dåliga ut och jag tvivlar på att din hovslagare är kunnig nog att ge din häst korrekt hjälp. På en klinik får du även hjälp av klinikens hovslagare med hur ni bäst får till hovarna.
Jag hoppas också få se fakta i slutändan och för mig är fakta vad man ser på röntgen och genom en vetrinär undersökning på klinik. EFTER detta är utfört är jag mycket positiv till altenativa behandlingar såsom equiterapi etc.

Kan du tänka dig att ta ett blodprov på en häst för att få veta just det du redan vet? Det kan veterinärerna varpå jag hellre isf gör ngt åt problemet och sen gör en ordentlig undersökning på en gång. Det blir ingen skillnad i tid.

Jag skulle aldrig anse mig VETA innan jag fått blodprovssvaret och därmed inte börja behandla. Innan du beställt tid på klinik så förlorar du tid, jag förstår fortfarande inte vad som hindrar dig?

Efter som att det inte verkas anses lika vettigt. Om det gjorde det skulle väl ingen reagera som om jag var tokig? Har du läst hur vi ska gå tillväga? Gör det isf. Det skiljer ingenting i tid, men det hjälper hästen istället för att slösa tiden till ingenting.
När du svarar mig i ett citerat inlägg så svarar du inte "alla". Du har tagit helt från luften att jag skulle vara mot alla alternativa behandlingar vilket jag visst inte är. Därmed vill jag att behandlingarna ska stå i samklang med den vetrinära undersökningen, d.v.s. man behandlar inte njurarna om inget blodprov tagits fom påvisat en försämring av dem.

Varför inte? Veterinärer har ju ingen kunskap om örter.

Tja, efter som att vet tyckte att det var en bra ide så är det väl så? ;)

Kanske inte om örter men de kan kolla om hästen överhuvudtaget har problem med njurarna.... Jag kan inte vara för varför vetrinären tycker att det är positivt att börja en örtbehandling mot njurproblem innan det ens är fastställt om det är problemet.
Jag kan bara rekommendera och be dig att upsöka en välrennomerad vetrinärsklinik för att söka hjälp åt din häst, det behöver den!

Jag vet inte om han utbildad veterinär. Men ngt blodprov ska han inte göra iaf då vi redan vet att njurarna är ansträngda. Han ska försöka ta reda på orsaken. :bow:

Hur vet ni att njurarna är ansträngda utan att ha kollat upp det?
Man SKA INTE behandla några inre organ utan att vara 100% säkra då det kan göra mer skada!
Varför tar du inte prover på hästen?
Varför åker du inte in till klinik med hästen?
Varför laborera själv med ett liv?

Jag vet att du svarat på en del av frågorna MEN svaren ger mig inte svar!

. :)

Om jag ”visste” sedan tidigare att en häst hade dålig njurfunktion skulle jag tycka det var extra viktigt att ta ett nytt prov så jag fick reda på om det hade blivit bättre eller sämre – kanske snart livshotande.

Njurfunktionsnedsättningar är sällan stationära. Antingen blir det bättre eller så blir successivt sämre tills det en dag är för sent att göra ngt åt det. HH

jag hoppas verkligen att det går bra med din häst. har läst i denna tråden nu under en tid, men inte skrivit något då jag inte anser mig kunnig nog för att bedömma något av detta slag, och absolut inte över nätet.

Men hade detta varit min häst hade jag låtit ta ett blodprov, du sa att ni inte brydde er om pengar, så varför inte ta ett blodprov, och låta veterinärerna, som faktiskt har över fem år i utbildning på just sjuka djur, göra en utredning. Vill du sedan komplitera med örter elr andra alternativa metoder, ser jag inget problem i detta. MEN som så många andra säger, du kan inte byta ut veterinärundersökningen för dessa örter.

Vill bara tillägga att jag verkligen inte ser nåt fel i att ge örter å liknande, dricker själv teer och liknande vid olika besvär, Men som sagt, gör en veterinärsundersökning, det lär väll kosta någon tusenlapp, men det är det värt om du kan få en frisk häst tillbaka!

samtala sedan med veterinär om det är lämpligt att behandla med öter vid sidan av.

VARFÖR VÄNTA SÅ LÄNGE ?! :eek:

Det finns en anledning till att vi förlitar oss på veterinärer, och vetenskap. :smirk:

TS, allvarligt?
Om du chansar med diagnos på dig själv fine. Men det är ett djur, som tekniskt sett bör vara skyddat av djurskyddslagen :crazy: och du väljer ändå att "labba" hemma?

Har följt denna och himalayatråden på foder, och du verkar allvarligt vara ute och sladda.

TS, allvarligt?
Om du chansar med diagnos på dig själv fine. Men det är ett djur, som tekniskt sett bör vara skyddat av djurskyddslagen :crazy: och du väljer ändå att "labba" hemma?

Har följt denna och himalayatråden på foder, och du verkar allvarligt vara ute och sladda.

Håller helt med. Jag har också följt båda trådarna. Hovar och hästsjukdomar är inte mitt område precis. Men däremot passar den andra tråden bättre med mitt område. Där märks det tydligt att du tycks omge dig med och ha alltför stort förtroende för olika slags människor som inte riktigt vet vad de talar om.

Ja tintilar verkar höra till de lättköpta offren som hellre tror på vad som helst utom fakta.
"Salt, cellgift som lagras upp i kroppen" visserligen är salt inte ogiftigt men det här är ju skrämmande okunnigt.
Njurresonemanget är naivt o totalt ologiskt.
PL

Hej,

tror faktiskt att hoven har varit snedverkad och sedan har har det blivit en snedbelastning på hoven vilket har bidragit till att hovväggen, blivit "skev".

Har fått tillbaka en travhäst som var sådär. Fick verka den rätt med hjälp av en mätsticka så att den var helt lika, på mm. Runt om vilket är mkt viktigt.

:cool:

Till ang
Jag hade lite bråttom tidigare idag och det blev ett fel i mitt tidigare inlägg. Jag instämmer med ditt inlägg det som jag svarade på men sedan var naturligtvis resten riktat till ts. Ber om ursäkt.

Ingen fara - jag tolkade det nog så faktiskt med tanke på dina tidigare bidrag i saltet etc ;)

eftersom att veterinären anser att vi först ska ta ett blodprov med en vablig vet så anser jag att det går lika bra att ta ut en annan person i den veterinärens ställe. Det gör ingen skillnad för hästen. Och hästen mår bra i övrigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V