Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Men hur är det, vet du eller vet du inte om det är något med njurarna? Ni antog ju bara det?
Hur kan du VETA att njurarna är ansträngda utan att hästen har blivit undersökt ordentligt?
Så säker som man kan bli utan blodprov. Hästen är svullen över njurarna, visar på problem i sina hovar, fryser lätt vid regn mm.

eftersom att veterinären anser att vi först ska ta ett blodprov med en vablig vet så anser jag att det går lika bra att ta ut en annan person i den veterinärens ställe. Det gör ingen skillnad för hästen. Och hästen mår bra i övrigt.

Uräkta?:confused::crazy: Du har alltså fått en rekommendation av veterinär, men väljer att strunta i den är det så man ska tolka det?

Så säker som man kan bli utan blodprov. Hästen är svullen över njurarna, visar på problem i sina hovar, fryser lätt vid regn mm.

Om du är så säker, följ då det råd som HH gav dig. För du anar inte hur fort statusen försämras för en häst med njurproblem, och en sådan häst ska otvetydigt stå under kontroll av en veterinär eller klinik.

Bara MISSTANKEN om fångränder BORDE vara skäl nog att åka upp och ta en plåt. Det är absolut inget att ignorera.
Det finns ingen misstanke. Det är andras ideer och ingen har än kunnat ge mig några arrgument. Så det skulle kunna vara lösa ord, eller hur?

Jag ser inte att så "fula" hovar skapas på 6 veckor. De ser verkligen dåliga ut och jag tvivlar på att din hovslagare är kunnig nog att ge din häst korrekt hjälp. På en klinik får du även hjälp av klinikens hovslagare med hur ni bäst får till hovarna.
Jag hoppas också få se fakta i slutändan och för mig är fakta vad man ser på röntgen och genom en vetrinär undersökning på klinik. EFTER detta är utfört är jag mycket positiv till altenativa behandlingar såsom equiterapi etc.
Ja, klinikers hovslare är sällan kunnigare än ngn annan. Jag ser hellre att jag får ta ut en person som kanske har mer att säga innan jag åker till klinik.

Jag skulle aldrig anse mig VETA innan jag fått blodprovssvaret och därmed inte börja behandla. Innan du beställt tid på klinik så förlorar du tid, jag förstår fortfarande inte vad som hindrar dig?
Okej, det respekterar jag. Men det har jag sett veterinärer göra så där är det kanske olika. I detta fall är det ju ganska uppenbart dock. Svullna njurr, ömhet, tydliga tecken i hovarna, ovanlig köld regnit väder, hudproblem mm. Njurarna kan ju knappast vara i sitt livs bästa tillstånd iaf. Eller tror du att det ens finns en chans?

När du svarar mig i ett citerat inlägg så svarar du inte "alla". Du har tagit helt från luften att jag skulle vara mot alla alternativa behandlingar vilket jag visst inte är. Därmed vill jag att behandlingarna ska stå i samklang med den vetrinära undersökningen, d.v.s. man behandlar inte njurarna om inget blodprov tagits fom påvisat en försämring av dem.
Okej, då ber jag om ursäkt om jag dragit slutsatser som inte stämmer. :bow:

Kanske inte om örter men de kan kolla om hästen överhuvudtaget har problem med njurarna.... Jag kan inte vara för varför vetrinären tycker att det är positivt att börja en örtbehandling mot njurproblem innan det ens är fastställt om det är problemet.
Jag kan bara rekommendera och be dig att upsöka en välrennomerad vetrinärsklinik för att söka hjälp åt din häst, det behöver den!
Jag tackar för rekomendationen men det har jag gjort. Och det dom rekomenderar duger inte för mig varpå jag hellre tar ut någon jag kanske kan göra mer, på en gång. Så slipper vi förlora tid i onödan. Även han kan se om det är njurarna det handlar om eller ej.

Han kommer idag eller i morgon förhoppningsvis.

Uräkta? Du har alltså fått en rekommendation av veterinär, men väljer att strunta i den är det så man ska tolka det?
Japp. Det de vill att jag ska göra ger oss inte tillräckligt med svar, därför provar vi ngt annat innan vi åker in till klinik.

Uräkta?:confused::crazy: Du har alltså fått en rekommendation av veterinär, men väljer att strunta i den är det så man ska tolka det?

Somliga lägger sin hästs öde i Guds hand o hoppas på det bästa.

Senast ändrad:

Om du är så säker, följ då det råd som HH gav dig. För du anar inte hur fort statusen försämras för en häst med njurproblem, och en sådan häst ska otvetydigt stå under kontroll av en veterinär eller klinik.
Enl veterinär så är det inte nödvändigt att åka in till klinik. De vill istället ta ett blodprov. Och finns det tid för sånt så finns det tid för ngt annat sålänge vi hinner in till klinik inom samma tid som om vi tagit ett enkelt blodprov.

Fast det verkar inte ens som du har ringt ngn:confused:

Jag har fått ut vet. o fått tid på klinik samma dag som jag har ringt:bow:

Hur vet ni att njurarna är ansträngda utan att ha kollat upp det?
Man SKA INTE behandla några inre organ utan att vara 100% säkra då det kan göra mer skada!
Varför tar du inte prover på hästen?
Varför åker du inte in till klinik med hästen?
Varför laborera själv med ett liv?
Nu ska vi se. Vi har ringt veterinär. De påstod att det vi skulle göra var att ta ut en veterinär för att ta blodprov. Det var allt. Jag frågade om man kunde göra mer och de sa ja, gastroskopi, men vi skulel börja med blodprov om inte hästen visade tecken på att vara allvarligt sjuk. Det var ingen brådska in till klinik.

Istället för blodprov väljer vi att ta ut en person som kanske kan få reda på mer än vad en veterinär med en spruta kan göra. Detta skulle ta lika lång tid som ett blodprov, kosta lite mer men vi skulle kanske också kunna få reda på mer samtidigt. Vid den tid som vi, om vi tagit ett blodprov, skulle kunna få komma in på klinik, kommer vi även om vi tar ut denna man att kunna komma in till klinik. Hästen får alltså hjälp precis lika fort som om vi gör som vet rekomenderar, varpå det inte blir mer lidande för hästen, men kanske fler svar. Är det inte logiskt att göra så?

Och jag respekterar det. Vi gör hellre annat under den tiden som ett blodprov skulle tagits och åker sen direkt till klinik för gastroskopi ist.

Ett blodprov påverkar inte hästens lidande om vi gör en grundligare uindersökning+åtgärdar vid samma tillfälle som vi hade gjort om vi följt vet's anvisningar.

Det är min åsikt iaf.

Ett blodprov påverkar inte hästens lidande om vi gör en grundligare uindersökning+åtgärdar vid samma tillfälle som vi hade gjort om vi följt vet's anvisningar.
Men om nämnda blodprov visat något oroväckande hade troligen inte veterinären stannat där. Plus att hovar och skoning mycket väl tjänar på att få en second opinion irl, för det ser skumt ut.
Nu väljer du aktivt bort detta?! :crazy:

Tack för ett bra inlägg. :)

Jag väntar inte längre än vad vet rekomenderat haf jag nu skrivit i ett antal inlägg. Det skrev jag redan från början. Jag byter bara ut det blodprov som inte säger så mkt mot ngt annat. Och örterna, de gör ingen skillnad. Hästen lider inte mer pga av dem och det är inget alternativ till veterinärvård. Av vet hade vi inte fått någonting alls förrän vi kommit in på klinik om kanske 2 veckor. Så det är bara ett komplement, ett stöd för honom.

Lägger till: Alternativ är också veterinärvård och vetenskap. Det är bara vi svenskar som inte har så stor kunskap och förståelse än. Men det kommer mer och mer.

TS, allvarligt?
Om du chansar med diagnos på dig själv fine. Men det är ett djur, som tekniskt sett bör vara skyddat av djurskyddslagen och du väljer ändå att "labba" hemma?
Det du skriver är lögn, det är inte mer "labbande" än vad västerländsk veterinärvård är. Och dessutom kan han få fram fler svar. Läs mins inlägg eller läs på innan du talar för du verkar ha missförstått och hoppat över vissa detaljer.

Somliga lägger sin hästs öde i Guds hand o hoppas på det bästa.

Jag tror inte att det är i Guds händer som ts lägger sin hästs öde utan i någon annan persons. Jag kan förstå om man är troende och lämnar ödet åt Gud fast hade jag trott på Gud hade jag valt en veterinär också. Varför utesluta all den kunskap som veterinärer har?
Men jag kan inte förstå hur man kan lita så på någon med i mina ögon mycket tvivelaktiga kunskaper. Det är ju en häst det handlar om. Min häst betyder jättemycket för mig. Jag skulle aldrig chansa med hjälp till henne om hon var sjuk.

Jag kan inte låta bli att göra jämförelser med denna tråd och tråden om mugg och allergi. Det kanske vore något för ts att läsa den tråden och se ett annat sätt att ta del av och använda den hjälp som finns att få.

Förklara då för mig. Jag är villig att lära mig nya saker. Påhopp eller förolämpkningar är dock föga värt. Det får varken dig eller mig att se bättre ut och tillför ingenting till varken diskussionen eller någon annan. Kanske en smula till ditt ego eller som njutning för en person som tycker att det är trevligt att göra så. Men det löser ju inte några problem i världen eg.

Det salt vi äter innehåller grundämnena natrium och klorid varav det ena ämnet faktiskt klassas som ett rent cellgift. Det framställs främst för att användas i indistrier. Och det är dokumenterat en belastning för kroppen.

Det känns lite som att ni dömmer utifrån det enda faktum att jag byter ut en handling mot en annan, som inte går under benämning "traditionell veterinärvård". Spännande att se reaktionen från folk. :D Det enda jag får här är åsikter om att man absolut alltid MÅSTE följa veterinärers alla vinkar för att inte vara en djurplågare, oavsätt om det ena är bättre än det andra.

Okej, men det kan jag intyga att det stämmer inte. Jag har, efter många år, funderat mycket på hovar, observerat mycket. Min hästs hovar förändrades snabbt och denna hovslagare har skott honom i 2 år. Så att han plöstligt skulle "tappa fattningen", komma ut mitt i mellan två skoningar och förtöra hans hovar, det tycker jag är väldigt långsökt.

Men HUR LÅNG TID tror du att ett provsvar tar att få??

Du hade fått svar för länge sen om du hade tagit provet:idea:.
Det salt vi äter innehåller grundämnena natrium och klorid varav det ena ämnet faktiskt klassas som ett rent cellgift. Det framställs främst för att användas i indistrier. Och det är dokumenterat en belastning för kroppen.
PL har förklarat att människa o häst inte fungerar likadant.
Hästen kissar ut salterna, vilket inte vi gör i samma utsträckning.

Senast ändrad:

Lägger till: Alternativ är också veterinärvård och vetenskap. Det är bara vi svenskar som inte har så stor kunskap och förståelse än. Men det kommer mer och mer.

Kan så vara, men din skyldighet som hästägare innbär enligt lagen den att du ska söka veterinärvård i första hand och alternativa behandlingar får INTE ersätta den vården utan endast som ett komplement.

Ja, det hade jag eventuellt. Men vet sa att jag istället skulle ta ut en distriktare. Det var hennes egen rekomendation. Hon trodde inte att det var akut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V