Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

ett prov tar inte lång tid varför inte ta ett sånt o sen ta ut denna lallare o kolla in hästen medans du väntar på svar? detta har juh hållt på i flera dagar nu!!!

Ordentlig vet. utredning först, hjälper inte det så kan man tänka alternativt men vet. går alltid först för hästen bästa....

*KL*

Nu har jag följt tråden ett tag, men valt att inte kommentera.
Önskade verkligen att TS skulle ändra sig.

Någon frågade hur länge du haft häst.
Vet du, det undrar jag också?? En van hästägare hade inte resonerat som du.

Du har häst, du har valt att ta hand om hästen, du har ett Ansvar. Var ligger problemet? :confused:
Ta ut veterinär!

Veterinärvård går (ska!) alltid gå före alternativvård.
Vilket även en seriös alternativare alltid rekommenderar.

Sånt här gör mig hederligt förbannad :mad:.

skulle jag än mer vilja uppsöka klinik efter som att njurarna visar på tydliga tecken på att det inte står helt rätt till.

Varför gör du inte någonting åt det? Vad väntar du på? Du måste göra någonting åt din häst, som du själv märker inte är frisk, och som du också tror har problem med njurarna. I och med att hästen visar tydliga tecken, enligt din information, på att något är galet, så måste du agera! Du måste ju få ett svar, och alt. mediciner till din häst! Låt det inte gå för långt. Tänk på att det är en levande varelse som står där hemma hos dej, och kanske har ont? Och har haft ont länge. //Ellinor

Har du överhuvudtaget nämnt problemet med hovarna för veterinären du ringde?
I så fall sa du att minst 2 hovslagare tittat på bilder av hovarna och trodde det var fång?

Nu ska vi se. Vi har ringt veterinär. De påstod att det vi skulle göra var att ta ut en veterinär för att ta blodprov. Det var allt. Jag frågade om man kunde göra mer och de sa ja, gastroskopi, men vi skulel börja med blodprov om inte hästen visade tecken på att vara allvarligt sjuk. Det var ingen brådska in till klinik.

Istället för blodprov väljer vi att ta ut en person som kanske kan få reda på mer än vad en veterinär med en spruta kan göra. Detta skulle ta lika lång tid som ett blodprov, kosta lite mer men vi skulle kanske också kunna få reda på mer samtidigt. Vid den tid som vi, om vi tagit ett blodprov, skulle kunna få komma in på klinik, kommer vi även om vi tar ut denna man att kunna komma in till klinik. Hästen får alltså hjälp precis lika fort som om vi gör som vet rekomenderar, varpå det inte blir mer lidande för hästen, men kanske fler svar. Är det inte logiskt att göra så?

Slänger mig in i tråden.

Tintilar - det är INTE logiskt att göra så. Tvärtom!

En veterinär med spruta kan göra så mycket mer än en flummig alternativare i det här läget. I ett senare skede i veterinärbehandlingen kan en duktig alternativare vara ett kompliment.

Om jag ska vara ärlig tycker jag att din inställning till veterinärer är både dum och tramsig! Jag undrar hur du lagt fram det när du ringde kliniken? Min erfarenhet är att det inte brukar vara problem att få tider, de tar ägarnas oro på stort allvar.

Du verkar vara ute och harva i fel fil, så att säga!

Norrland

Tar du ut en spådam till dig själv när du är sjuk?! :mad:

(Mår illa av den här tråden :cry::cry:)

Men förstår du inte? Kliniken behöver ju ha ett provsvar för att kunna börja jobba med din häst! Ta ut en vet och lämna ett blodprov, sen kan du beställa en tid på klinik till när provsvaran beräknas vara klara.

Det behövs faktiskt inte, de flesta kliniker (kan ju vara bra att kolla in dock) kan på tio minuter ha ett 'snabbsvar' på hur blodbilden ser ut. Sen får antagligen fördjupade prov skickas, men de kan få en inledande blodbild direkt på kliniken och se om där finns avvikelser.

Så, klinik direkt är inte helt galet tänkt, men det är ju tyvärr inte klinik direkt som är alt här =/

*KL*

Nu har jag följt tråden ett tag, men valt att inte kommentera.
Önskade verkligen att TS skulle ändra sig.

Ha ha,,,, vad fick dig att tro det???

Jag gav upp för länge sedan. (sidan 6 inlägg 112)

Det som gör mig förbannad är när ngn öppnar en tråd som denna men sedan bara skiter i allt det engagemang som andra användare genom tid o skrift delger genom större kunskap.

Vill man inte ha hjälp och råd så har i alla fall jag väldigt svårt att förstå varför man överhuvudtaget startar trådar, typ denna.

Ordbajseri???????? Kan det bero på det??

Senast ändrad:

Det som gör mig förbannad är när ngn öppnar en tråd som denna men sedan bara skiter i allt det engagemang som andra användare genom tid o skrift delger genom större kunskap.

Precis vad jag känner!!:bow:

Nu ska vi se. Vi har ringt veterinär. De påstod att det vi skulle göra var att ta ut en veterinär för att ta blodprov. Det var allt. Jag frågade om man kunde göra mer och de sa ja, gastroskopi, men vi skulel börja med blodprov om inte hästen visade tecken på att vara allvarligt sjuk. Det var ingen brådska in till klinik.

Istället för blodprov väljer vi att ta ut en person som kanske kan få reda på mer än vad en veterinär med en spruta kan göra. ?

Kan den mannen se om njurfunktionen är 80 %, 60 eller bara 20 % av normal funktion? Imponerande i så fall! HH

??

Coari. detta var kloka ord som kunde stå som en devis i hörnet på sidan! HH

Det finns ingen misstanke. Det är andras ideer och ingen har än kunnat ge mig några arrgument. Så det skulle kunna vara lösa ord, eller hur?

Visst kan det vara lösa ord men eftersom så många (även hovslagare) har påpekat det så är det en reell misstanke värd att tas på ALLVAR.

Ja, klinikers hovslare är sällan kunnigare än ngn annan. Jag ser hellre att jag får ta ut en person som kanske har mer att säga innan jag åker till klinik.
Där resonerar du fel, hovslagare på klinik har oftast mycket större erfarenhet av sjuka och felaktiga skoningar och hur man rättar till dessa. Skulle en röntgen visa på rotation ger det hovslagaren en uppfattning om hur mkt han kan verka av tån.

Okej, det respekterar jag. Men det har jag sett veterinärer göra så där är det kanske olika. I detta fall är det ju ganska uppenbart dock. Svullna njurr, ömhet, tydliga tecken i hovarna, ovanlig köld regnit väder, hudproblem mm. Njurarna kan ju knappast vara i sitt livs bästa tillstånd iaf. Eller tror du att det ens finns en chans?

Jag tror att du fokuserar på fel sak och att du ringde till vetrinären med feldragna slutsatser. Det allra bästa torde vara att du bokar klinikbesök för en genomgång av hästen, allt från hans taskiga hovar med misstanke om rotation till din misstanke om njurproblem-alltså allt ifrån böjprov till röntgenplåtar till blodprov. Och svaren får du direkt!

Okej, då ber jag om ursäkt om jag dragit slutsatser som inte stämmer. :bow:

Tack, ursäkten mottagen och accepterad.

Jag tackar för rekomendationen men det har jag gjort. Och det dom rekomenderar duger inte för mig varpå jag hellre tar ut någon jag kanske kan göra mer, på en gång. Så slipper vi förlora tid i onödan. Även han kan se om det är njurarna det handlar om eller ej.

Han kommer idag eller i morgon förhoppningsvis.

Här upprepar jag mig, jag tror att du ringde om fel diagnos, istället för njurkoncentrationen borde du ha fokuserat på hans allmäntillstånd med hovarna som första problemområde.

Se det så här, skulle klinikbesöket visa sig vara helt ogrundat, vet tycker att hovarna är förstklassiga, röntgen visar inget, hästen går jigenom böjprovet felfritt och blodprovet visar precis det du misstänkt (njurarna) så har du fakta att luta dig tillbaka på. Du har gjort allt fysiskt möjligt inom den traditionella vetrinärvården för din häst och kan du enbart fokusera dig på alternativ medicin.
UTAN ett sådant klinikbesök, med enbart alternativa teorier till grund så anser jag att det är gräns på misshandel utav din häst. En hästs hovar ska inte behöva se ut som din hästs och något är inte bra med honom utifrån vad du berättat.

Ha ha,,,, vad fick dig att tro det???

Jag gav upp för länge sedan. (sidan 6 inlägg 112)
Jag hoppades på att ettan mellan öronen skulle möbleras... ;) (nu var jag liiiite elak :angel:)

:bow::bow:

Vad svarar du då?

Att de två veterinärer jag ringt inte trott att det varit ngt allvarligt och en av dem verkade inte ens veta om hon tyckte att hästen verkade sjuk övht.

Men jag ska ringa igen. Jag bad den enda som skrivit mail med neg innebörd råda mig till en klinik som hon tyckte var bra. Och dit ringer jag sen för att få ett tredje utlåtande.

TILL ALLA:

Denna respons hinner jag omöjligt med att svara på. :o Jag kan inte ta alla inlägg varav hälften dessutom skulle få samma svar.

Vill därför försöka sammanfatta i ett inlägg här:

1. Hästen får Urilan för att underlätta för hans njurar oavsätt om det är fel på dem eller ej.
2. B kommer ut, ser över hästen och säger sin sak.
3. Vi åker in till klinik för en biopsi - eller vad nu vet är villiga att göra.
4. Vi behandlar/fortsätter utreda utefter vad vi får ut av dessa saker.

Idag ska jag även ringa 1 veterinärklinik som jag rekomenderas av en person på detta forum som tycker att blodprov är det ända rätta, jag ska även ringa en fjärde klinik där jag känner lite folk. Sen ska jag ringa djurskyddsmyndigheten.

Återkommer till er när jag fått svar och får en ledig stund på jobbet med möjlighet att skriva. :D

Tintilar - nu friserar du sanningen lite. Jag har också PM:at med dig, och jag tyckte också att du skulle ta blodprov och klinik först, absolut blodprov innan något annat. Men svarade dig via PM och njurar och örter, det var dock innan du utvecklade tråden till att beskriva en häst som har (enligt dig) uttalade tecken på ordentliga besvär.

Men jag vidhåller att om du nu ska prova örter mot njurarna så ska du ta ett blodprov FÖRST. Sen, utefter hur tråden utvecklats och de tillägg si symptom du beskrivit, samt som du skrev att ni har 'hittat ännu fler saker', så skulle jag än mer anse klinik först.

Ang att veterinärerna inte sett det som så allvarligt, kan du ha beskrivit det lite för 'ituplockat' och avdraatiserat det själv? Jämför beskrivningarna nedan:

'hej, jag vill ha en tid till min häst för utredning. Hans hovar ser PLÖTSLIGT bedrövliga ut, något har hänt och han verkar inte belasta dem jämnt, dessutom har han vad som ser ut som ordentliga fångränder. Sen så mår han inte alls bra allmänt heller, har hudproblem, är svullen över ländryggen i njurregionen, öm där (osv med resten av symptomen du beskrivit' - ja då kan jag garantera att du har en tid på klinik så snart de kan skaka fram en (men ja det kan ta två veckor).

Om du däremot ringer och tycker 'Hej, jag undrar vad ni tror, jag tror att min häst kanske kan ha njurproblem, han är lite öm över njurarna vid ländryggen, ska jag åka in eller kan jag göra något hemma?' - då ser de knappast det på samma sätt. Dels är symptombeskrivningen helt annorlunda, dessutom så som man frågar får man ofta svar, vill man veta vad man kan göra hemma får man svar på det, vill man veta vad de kan göra om man kommer in får man svar på det t ex.

Och om vi ändrar ännu mer och ringer och säger 'hej, jag tror min häst fått fång eller något, jag vill ha en tid för utredning och kunna röntga hovarna?' och 'hej jag tror min häst kanske har njuproblem för han är lite öm i ländryggen', så kommer det första samtalet mest troligt ge en AKUTtid, medan det andra inte kommer det.

Så, hur presenterade du det hela för veterinären?

Jag sa aldrig att ALLA tycker att jag ska åka direkt till klinik. Två personer föreslår i mailen att jag bör ta ett bölodprov. Däribland är du en av dem.

Såhär har jag presenterat det ungefär (jag har det inte nerskrivet ngnstans).

Hej. För ca en vecka sen upptäckte jag att min hästs hovar plötsligt såg väldigt underliga ut (beskrev formen och vinklarna - sa dock inte att han hade fångränder för det är det inte ens hälften som anser av alla de jag pratat med). Tog ut min hovslagare som sa att problemet troligen kom från njurarna. Han åtgärdade hovarna så gott han kunde. Hästen är lite öm och svullen över njurarna men i övrigt pigg och glad. Har ingen feber, är framåt och är pigg vid ridning. Vad tror ni om detta?

Sen frågade jag vad de tycker att jag ska göra. Jag frågade vad man får ut av ett blodprov, vad man kan göra mer, mm.

Njurproblem är relativt ovanliga på häst medan det bland en hel del alternativare har blivit en populär diagnos. Detta påverkar klart hur en begäran om koll av njurar uppfattas.
Om njurfunktionen är så påverkad att hästen blir förgiftad syns det tydligt på ett enkelt blodprov. Mindre störningar i njurfunktionen fordrar ngn typ av clearancetest(på klinik) för att kollas.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 674
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V